Steigsnelheid hotliner

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Robin Janse, 24 jan 2003.

  1. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Een theoretitsch vraagje,

    Wat is nu een gemiddelde stijgsnelheid van een hotliner.
    Waarom vraag ik dit , ik ben aan de hand van een boek " Antrieb nach Mass" een poging aan het maken om het benodigde vermogen uit te rekenen voor mijn hotliner.
    Aan de hand van die gegevens kan ik weer de ideale aandrijving en prop berekenen.

    Weet iemand of er programma's te krijgen zijn die aan de hand van modelgegevens de meest geschikte aandrijving uitrekenen of het benodigde vermogen in verschillende vliegfases ?
    Er zijn n.m. wel programma's om het motorvermogen in een bepaalde setting uit te rekenen in combinatie met verschillende props maar je moet eerst weten wat je precies nodig heb,
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Robin,
    vuistregeltje( geleerd van Harold)
    100 Watt per kilo stijgt.
    200 Watt per kilo stijgt leuk.
    300 Watt per kilo of meer stijgt verticaal :lol:
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Met 10 m/s stijgen begint het een beetje op een hotliner te lijken. Dat is dus die 200 watt/kg (*) die Joop noemt.

    Wilhelm Geck (schrijver van dat boek) heeft "Elektroantrieb" software te koop, met als voordeel dat het prima bij het boek aansluit.
    Gemaakt op basis van werkelijke metingen aan motoren en props.
    http://home.t-online.de/home/wgeck/

    Zelf gebruik ik veel electricalc. Niet echt veel outputdata en gebaseerd op empirische propformules van Astro Bob (**), maar voor mijn manier van vergelijkings rekenenen prima (is het beter of slechter dan bekend vliegtuig).
    Ook makkelijk om mee te spelen.
    http://www.slkelectronics.com/ecalc/

    motocalc geeft echt veel nummertjes, maar invoor is meer werk. Motocalc kan een reeks props/motoren/cellen etc... uitproberen waar je dan de beste uit kan kiezen en verder laten doorrekenen.
    http://www.motocalc.com/

    Je hebt ook nog online P-calc, wat waarschijnlijk zelfde formules als e-calc gebruikt.
    http://custompaintjob.com/ezcalc/dma.asp

    (*)1 watt = 1 newton meter/s, ofwel 1 newton, een m/s omhoog, ofwel 0.1 kg een m/s omhoog, ofwel voor een m/s omhoog te brengen 10 watt nodig per kilo.
    dat is 10 watt van de prop! met 70% motor en 70% prop rendement dan 2 keer zoveel nodig => 20 watt.

    Voor 10 m/s weer 10 keer zoveel => 200 watt/kg :D

    (**) Te vinden in "Electric Motor Handbook" van "astro" Bob Boucher, of hier op Ken Myers site: http://members.aol.com/KMyersEFO/page17.htm
     
  4. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    @ Harold

    "Elektroantrieb" software lijkt mij interessant, die andere pakketen hebben volgens mij een hoop motoren die alleen in de USA gebruikt worden, en in het duitse pakket zitten vooral in europa gebruikte motoren.

    Ik ga eens rekenen met 10 en 15 m/s en met 200 W/Kg, kom ik er niet uit dan bestel ik de duitse software.
     
  5. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Hier nog een linkje met een online Motocalc variant,

    http://www.csd.net/~cgadd/eflight/calcs_motortest.htm

    Wel een irritant belletje als de stroom te hoog is, iets minder motoren en ook een andere uitkomst dan met Ecalc-variant. Maar ik denk dat je toch nooit helemaal kan uitgaan van de kale cijfers, meer iets van is deze configuratie beter dan de andere.

    Harold, heb jij ervaringen welke berekening het beste werkt, de custompaintjob site is/was nogal eens offline.

    En in hoeverre is de propspeed belangrijk, wat zij zo min-max snelheden die moet aanhouden voor de verschillende klassen, indoor/slow, e-zweef, Hotline, kunstvlucht, pylon.

    Groetjes,

    Rick
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Succes. Laat weten waar je op uit komt.
    Motocalc en electricalc hebben ook europeesche motoren.

    Zelf ook makkelijk toe te voegen en als je het aan de leverancier mailt, maakt hij het vie de website beschikbaar.

    Geck heeft naast de gewone motor parameters (Ri, Io, rpm/v) ook nog stroom afhankelijke parameters. Waardes van Geck zullen beter kloppen.

    Zoals gezegd gebruik ik ecalc voornamelijk voor vergelijk berekenen.
    Vandaag gemeten:
    aveox met 13x8. ecalc zegt tegen 40A, 8200 rpm 90% :) . Meting 37A en 7600 rpm. Dat is toch heel wat minder toeren.
    Spelen met motor parameters (plussen en minnen rpm/v en Ri) van ecalc tot ik een motor heb die bij 37A 7600 rpm geeft. Wat is nu echte rendement? 79% :cry: Aveox levert sinds 2 jaar slechtere rotors dan vroeger.
    Mega blijkt bij meting altijd wel te kloppen met berekening overbelaste kleine mega nog altijd 84% :lol:

    Aveox moet op de mustang (6.5 cc model).
    Met ecalc nu kijken welke prop erop moet voor 60A. H'm, 16x10 ongeveer :D Rendement zakt naar de 70% :cry: wel tegen 3kg trekkracht en dat blijkt in de praktijk altijd meer dan ecalc zegt :lol:
    Kan dus vertikaal.
    Nu even rekenen aan een andere mega 30/3 vertraagd.. enz...
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Terwijl jij dit vraagt schreeft ik net een praktijk voorbeeld hoe ik met ecalc werk. Ik zie het als aanvulling op metingen van stroom en toerental.

    Propsnelheid is belangrijk! Ik heb een paar keer gezien dat iemand te weinig propsnelheid had. Propsnelheid lag maar nauwelijks boven overtreksnelheid van het vliegtuig, dus die wilde ook alleen maar overtreksnelheid vliege, en dat dan volgas!

    1 manier is om met propsnelheid ten opzichte van overtreksnelheid te meten. Vleugelbelsting en profiel (en... en...) bepaald overtreksnelheid. Soort vliegtuig hoeveel keer je nodig hebt.
    Als je weet dat je voor een looping 3 keer overtreksnelheid nodig hebt, is dit voor normale sport modellen een mooie waarde.
    Voor het beter stuntwerk graag wat extra.
    Zwevers kunnen met 2 x overtrek, of als het een zorgvuldig afgestemde aandrijving is voor een "softliner" met 1.5 x overtrek snelheid. Je vliegt dan op maximale lift + beetje slip voor prop nodig.

    Hotliners hebben door grote stijgsnelheid een grotere werkelijke vliegsnelheid, Propsnelheid daar op aanpassen.
    Voor puur stijgen valt het nog wel mee (vertikaal met 15 m/s => propsnelheid 18 m/s of zo), maar als je ook met motor aan hard voorbij wilt scheuren beter meer.
    Best een aardig gezicht een hotliner zonder motor harder kan dan met motor aan.

    Bij pylonrace bepaald propsnelheid de maximale snelheid. Je moet dan ook wel naast snelheid veel vermogen erbij hebben.

    Klasieke indoormodellen als bleriot kunnen met iets meer dan overtreksnelheid voor de prop vliegen (die dingen vliegen altijd met 1 snelheid).

    Modernere indoor kisten hebben meestal meer snelheids bereik. Die moeten 2x of meer hebben.

    Even wat waardes uit de duim zuigen (geen zin om precies op te zoeken hoe je dat ook al weer berekend):
    softliner met vertragingsmotor. 30g/dm2 7 m/s overtrek propsnelheid 10-12 m/s

    charter. 50g/dm2 9m/s overtrek. Moet looping kunnen. prop 30 m/s.

    hotliner met beest van vertragings motor: propsnelheid is (vertikale) stijgsnelheid + 205 slip, maar in ieder geval boven 20 m/s!, anders heb je te weinig snelheid voor horizontaal met motor.

    Mustang, extra e.d. 60g/dm2. Overtrek 10m/s 3 x mimimum. Voor lekker voorbij schuren 4x of meer. Hangt van vliegstijl af.

    Langzame indoor: 15 g/dm2 veel lift. overtrek 4m/s. Moet halfgas kunnen lviegen. prop 5m/s halfgas. Volgas 6-7m/s.
     

Deel Deze Pagina