Stekker CC120A regelaar gesmolten!!

Super john

verslagschrijvers
Vorig weekend was het zover en heeft mijn 700E heel even gehoverd, er zat nog wat trillling in de kop maar die heb ik deze week opgelost. Vandaag wilde ik dit dus checken maar helaas, zodra ik gas gaf kwam de soft start op gang maar niet verder dan ik denk zo'n 200 toeren? De regelaar start gewoon op maar de motor komt niet verder dan een beetje brommen.

Thuis de boel losgemaakt om te checken of de instellingen in de regelaar nog klopten, nadat ik de stekker uit de ontvanger gehaald had zag ik het al direct:

full

De stekker was gesmolten??? heeft iemand enig idee hoe dit kan, of zijn er andere die hetzelfde hebben meegemaakt. Volgens mij gaan er geen grote stromen door deze draden heen.

Laatst bewerkt door een moderator:
typies geval van :een te hoge stroom/slecht contact of beide!
of twee bec`s in gebruik(1x ubec + 1x van regelaar)?

gr Richard

Laatst bewerkt:
John, in de ICE 120HV zit GEEN BEC.

Je hebt ergens anders een probleem.

Ik heb zelf gemerkt dat de stekkers van de Align sevo's
erg dik zijn en in de ontvanger elkaar wegdrukken.
Heb jij dat ook gemerkt ?

Rob

Is dit de voedingsconnector? Zoja, 2 gebruiken.. servostekkers kunnen maar 5amp hebben(als je geluk hebt) en ze worden snel heet bij hoge stromen..

Dit kan trouwens ook gewoon een slecht exemplaar geweest zijn..

bij ons in de club is het 2 keer gebeurd dat een GLOEDNIEUWE CC bij de eerst batterij aansluiting poef, rook gaf.. gedaan.
Deze worden gewoon onder garantie gewisseld door CC...

dus ze zijn het wel gewoon..... Voor mij duidt dit op slechte Quality check...

Connectoren ernaast zien er prima uit, niets aan te zien. Heb net de daden met de het metalen binnenwerk uit de stekker gehaald en ook daar is niets aan te zien. Ik heb in het plastic stekkerbehuizing gekeken en de "tussenschotjes" zitten er nog in dus daar is ook geen kortsluiting geweest.

Erg vreemd allemaal, Anko wat bedoel je met voedingsconnector? dit is de stekker die in de ontvanger zat en naar de regelaar gaat. Naar mijn weten gaan daar geen grote stromen doorheen, wat ook nog een beetje frappant is is dat ook de stekker bij de witte pulsdraad vervormt is.

Heb net een ander verlengsnoertje gebruikt en de boel werkt weer normaal, misschien toch een gevalletje "slechte stekker" :confused:

Is dit de voedingsconnector? Zoja, 2 gebruiken.. servostekkers kunnen maar 5amp hebben(als je geluk hebt) en ze worden snel heet bij hoge stromen..

Dit kan trouwens ook gewoon een slecht exemplaar geweest zijn..

Nee, servo stekkers kunnen normaal gesproken maar 2.5 A hebben....
Maar ze kunnen kortstondige pieken van 5 A hebben.... da's wat anders...

Groet, Bert

Nee, servo stekkers kunnen normaal gesproken maar 2.5 A hebben....
Maar ze kunnen kortstondige pieken van 5 A hebben.... da's wat anders...

Groet, Bert

??? hoe werken die escs met bec dan? dat zijn toch ook gewone servostekkertjes naar de RX... geven die dan toch geen 5A?

Net terug van een geslaagde testvlucht, alles ziet er goed uit. Motor toert prachtig op en heb enige tijd gehoverd met 1500 toeren en geen probleem. Ook enkele stijgvluchten met 1900 toeren gedaan en ook dit zag er indrukwekkend uit :thumbsup:.

Ook het (nieuwe) stekkertje uiteraard gecheckt en daar was niets aan te zien. Het lijkt er dus toch op dat het een slechte kwaliteit stekker was.

Ik heb gisteren al met Rob gesproken en ook hij heeft zijn twijfels bij de verlengkabel van Align. Ik heb deze kabels nog eens aandachtig vergeleken met een kabel van Robbe en dan is deze verlengkabel toch wel iets "gammeler" dan die van Robbe.

Laat het een aandachtspunt voor andere zijn die deze kabels willen gebruiken, voorlopig is mijn advies -->NIET GEBRUIKEN!! (maar ja wie ben ik)

Mijn ervaring met dit soort smelt gevallettjes is dat er ergens aan de pen of bus of de krimpverbinding een vonkslag geweest is diens warmte de boel heeft laten smelten.... Ik zou ook concluderen dat je gewoon een slechte stekker hebt gehad.

S.

??? hoe werken die escs met bec dan? dat zijn toch ook gewone servostekkertjes naar de RX... geven die dan toch geen 5A?

Er is verschil tussen piekstroom en gemiddelde stroom.
Een Futaba stekker mag 2.5 A continue hebben, maar de pieken van 5 A bij het aanlopen (in beweging komen) van digitale servo's kunnen ze wel hebben, en als het kort is, nog wel meer ook.

Een BEC, maxed echter uit bij 5 A, piekstroom of niet, en gaat dan rare dingen doen. Vandaar dat een 5 A BEC met een enkele Futaba stekker, meestal wel goed gaat, omdat je zelden die 5A trekt.

Laad je ontvangeraccu maar eens met 2.5 A, en je zult merken dat het snoertje merkbaar opwarmt....
Zet er echter een korte piekstroom op en er gebeurt niets naars.
Vraag meer dan 5A van een BEC, en je hebt een brown-out van je ontvanger te pakken..... Vraag 4 A continue, en je ontvanger zal blijven werken maar het snoertje zal na verloop van tijd toch echt gaan smeulen.

De Futaba safetyswitch is opgegeven voor 5A continue, en is voorzien van DUBBELE bedrading en stekkers. Maar deze verwerkt zonder problemen flink hogere piekstromen.

Groet, Bert

Het is al gezegd, een CC Phoenic IC HV heeft geen BEC. Dan gaat er ook noemenswaard geen stroom door het servosnoer dat aan de ESC zit. Als alleen deze connector zo heet is geworden dat het plastic is gemolten, dan was er iets ernstig mis.

Ik denk dan aan een sluiting "ergens" tussen de ontvanger en, of in de ESC. Zou hier heel voorzichtig mee zijn. Als door de sluiting nog eens optreedt en de BEC houdt er mee op dan heb je een flink probleem...

John je zei ergens dat de WITTE draad het meest vervormd was ?
Misschien een wilde gok hoor, maar als de MIN een slecht kontakt heeft gemaakt liep de stroom door de signaal draad en/of heeft lopen te jutteren ?
Het gekke is dat met het nieuwe verlengsnoertje alles het weer doet !
Nog effe voor de duidelijkheid: het verlengsnoertje is dus gesmolten he ? en niet de stekker van de ESC ?

Rob

John je zei ergens dat de WITTE draad het meest vervormd was ?
Misschien een wilde gok hoor, maar als de MIN een slecht kontakt heeft gemaakt liep de stroom door de signaal draad en/of heeft lopen te jutteren ?
Het gekke is dat met het nieuwe verlengsnoertje alles het weer doet !
Nog effe voor de duidelijkheid: het verlengsnoertje is dus gesmolten he ? en niet de stekker van de ESC ?

Rob

Ja het stekkertje van het verlengdraadje is vervormt, en ik heb niet geschreven dat het witte draadje het meest vervormt was, maar dat het ook vervormt is. Kijk maar naar de foto in mijn eerste post.

En het werkt met het andere verlengdraadje prima dus ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen. Ik heb al op ander forums zitten snuffelen maar ik ben het nog nergens tegen gekomen, dus welk risico kan ik nu dan lopen?? :???:

Nog even over de gesmolten stekker nagedacht...

En kom tot de volgende suggestie:

CC Phoenix HV ESC hebben een opto-coupler. Stel dat de min van de accu-aansluiting toch verbonden is met de zwarte draad van het servosnoer van de ESC.

Of dit zo is, is met een ohmmeter simpel te controleren.

Nu neem ik even aan dat dit zo is.

Je externe BEC maakt gebruik van de aandrijfaccu. Je schakelt de boel in. Neem weer even aan dat je eerst de BEC inschakelt en dan de spanning op de ESC zet.

Als je nu eerst de rode draad van de accu aansluit, dan is de min van de ESC via het de zwarte draad in het servosnoer van de ESC, de ontvanger en de BEC verbonden met de min van de accu. Als er nu om welke reden dan ook vanuit de motor stroom wordt gevraagd, dan vloeit deze stroom via de omschreven weg via dunne kabels terug naar de accu. Als de min kabel van de accu aan de ESC is aangesloten, is de "moeilijke" weg niet interessant meeren loopt de stroom via de dikke kabels tussen accu en ESC.

Om die reden is het van belang bij het aansluiten van de accu altijd eerst de min aan te sluiten en daarna de plus. Bij het loskoppelen eerst de plus en dan de min losnemen.

Nogmaals, dit hele verhaal gaat alleen op als de min van de accu in de ESC is verbonden met de zwarte draad van het servosnoer!

Laatst bewerkt:
Back