Stekkertjes (Graupner/JR)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ERB, 25 aug 2003.

  1. ERB

    ERB Guest

    Hallo,

    Ik vraag me af of de servo stekkertjes en contra stekkertjes etc ergens los te koop zijn om zelf aan draad stekkers te kunnen zetten. Ik heb even bij conrad gekeken maar daar verkopen ze ze alleen met draad en al (moet je weer doorverbinden met de servo etc, slordig).

    Ze lijken heel erg op diverse stekkertjes die ook in computers gebruikt worden. Kortom, waar halen jullie die? Gewoon bij de electronica zaak? (Er zit ook aan 1 kant 2 schuine kantjes aan zodat je ze moeilijk verkeerdom kan aansluiten. De metalen contactjes binnenin zijn die los te koop?

    Tevens nog een 2e vraag die ook betrekking heeft op stekkers en aansluitingen. Ik heb onlangs een tweedehands Graupner/JR X-347 op de kop getikt waarvan de originele accu stuk was gegaan. De verkoper heeft er op een (nogal slordige manier) een 8 AA penlite houder met tape en zo aan vast gemaakt. Aangezien ik van plan ben om een nieuwe "degelijke" accu voor deze zender te kopen (zender is verder prima) vraag ik me het volgende af.

    -Werkt zo'n zender altijd op 8 cellen?
    -Hoeveel mAh moet ik aan denken?

    De houder zit nu met een klein plat stekkertje linksboven vast. In de manual zie ik een afbeelding met 2 lipjes links, alsof daar een grote battery pack in geduwd dient te worden die met lipjes contact maakt. Beetje analoog aan zo'n walkman "duw er twee penlites in met veertjes systeem". In mijn zender zitten die lippen echter niet.

    Ik veronderstel dat ik gewoon een 8 cells pack moet kopen die ik kan aansluiten op de 2 koperen pinnen waar nu dat platte stekkertje op zit.
    -Kan ik daar het best een kort verloopstukje in passen met extra stekkertje zodat de stekkerverbinding met de zender zelf niet te snel verslijt, maar het stekkertje dat er extra op zit?
    -Of is het mogelijk om direct de zender op te laden met de laad-jack aan de achterkant? Ik zou dan een losse plug nodig hebben waaraan ik zelf draadjes zet (in de manual staat gelukkig heel duidelijk dat bij JR altijd de binnenste pin negatief is :) )

    Al met al weer een hoop vragen. Hopenlijk heeft iemand van jullie een soortgelijke lader, of anderszins tips. Die zijn van harte welkom :wink:
    Thanks.
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de stekkertjes zijn gewoon los te koop bij de modelbouwwinkels.
    voor de zender zou ik allereerst de penlite houder wegknikkeren en gewoon een mooi pack van penlites solderen, dit is veel betrouwbaarder.
    aansluiten intern of op de bestaande pinnen al dan niet met een extra stekker ertussen
     
  3. Pjotr

    Pjotr Guest

    Hallo

    op bladzijde 161 van de modelbouwcatalogus 2003
    van conrad staan losse stekkers en bussen J/R
    ook staat hier los servo draad van 5 meter

    bestnr. :223998-51 stekker j/r
    :223997-51 bus j/r
    :223969-51 draad 5m (vlak)
    :223970-51 draad 5m (gevlochten)

    :lol: :lol: :lol:
     
  4. Erik

    Erik Guest

    inderdaad je kan gewoon jumper stekkertjes gebruiken uit de computer... zijn nog een stuk goedkoper ook als die zogenaamde ECHTE stekkertjes
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je iets neer wil storten moet je dat vooral doen ja, ik zou gewoon de originele jr/uni stekkers kopen, die kosten welgeteld 2 euro per 2 stuks.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Gerard,
    In de computerwereld worden ook hele goede stekkers gebruikt. De Futaba en de JR stekkers zijn daar voorbeelden van. Deze zijn heel goed geschikt voor dit doel. Het probleem is echter de goede en de slechte te herkennen.
    Een eertse herkenning is dat de kontakten van goede stekkers ALTIJD goedkleurig zijn. Heb je zilverkleurige kontakten dan moet je ze niet gebruiken. Verder moeten de kontakten stevig zijn. Ik bedoel hiermee dat ze niet slapjes in elkaar schuiven. En als laatste moeten ze natuurlijk netjes schoon zijn.
    Wees voorzichtig met het solderen want de kleine kontakten lopen makkelijk vol met soldeertin. Als dat gebeurt kan je de stekker weggooien!
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    erik heeft het over jumpertjes, dat zijn bij mij dingen met zeer weinig oppervlak en slappe veertjes erin.
    ik persoonlijk zou die never als accustekker gebruiken.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat had ik dus verkeerd begrepen. Je hebt geleik Gerard die jumper stekkertjes zijn absoluut niet geschikt voor grotere stromen.
    Bedenk allemaal wel dat een servo tot wel 1Amp kan trekken als hij flink kracht moet leveren!
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en dan hebben we het nog niet over digitale knapen, die lusten ook wel een potje stroom :)
     

Deel Deze Pagina