Stel je lader in op "LiPo" voordat je gaat laden,

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Muxje, 20 jun 2004.

  1. Muxje

    Muxje Guest

    ...gebeurt dit dus.

    Het kan niet vaak genoeg gezegd worden...
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    SHIITTTTTT 8O 8O 8O
    [​IMG]
    een lief zoempje!!
     
  3. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    hee muxje is dat jou heli.... ?
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    he michel, dat staarttandwieletje is nog intact, denk dat je die voor weinig over kan nemen :wink:

    even serieus, ik denk dat je dan nog goed wegomt met een afgefikte heli en blij moet zijn dat je huisje nog staat.
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Was....

    Wat is er precies gebeurd, hoe lang vloog ie nog en wat is de schade aan je huis?
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    laurens als je even de moeite had genomen de draad te lezen waar de foto uitkomt dan had je geweten dat ie niet vloog maar aan het laden was, en de heli van een engelse gebruiker van de ezone was.

    te veel werk ?
     
  7. Muxje

    Muxje Guest

    Ha ha Vince... gelukkig was het inderdaad niet de mijne. Ik heb al genoeg afschrikwekkende voorbeelden gezien, dus ik laad de accu apart in een stalen bakje met een brandblusser bij de hand, en ik blijf in de buurt. De verkoper bij Quartel vroeg naar mijn lader (x-Peak 3) en drukte me nog eens op het hart om vooral de batterijsoort goed in te stellen. Dat is bij deze Engelsman dus even misgegaan.

    In dat draadje stond nog een goed idee, nl. de batterij tijdens het laden bedekken met een plastic zakje met zand.
     
  8. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Is ie dan sneller vol door de zwaartekracht van het zand??
    ps ik ben een nipwit wat lipo's betreft.......
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    haha.. nee, mocht de LiPo cel in de fik vliegen, dan smelt de zak, en wordt het 'vuur' gedoofd door het zand. Slim!
     
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    eeeeuuh

    wie heeft een GSM met Lipo ???

    "Telefoon... " "oh, dankje ...."
    :blowup:


    aiaiai

    niet gezond
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    90% van de gsm's hebben lithium batterijen, en dat is vrij safe omdat in het laadcircuit van de telefoon allerhande schakelingen ter beveiliging zitten.

    hang je telefoon accu aan een andere lader en stel die verkeerd in dan heb je ook zon gesmolten hoopje prut.
     
  12. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    daar zeggen ze toch te weinig over ze :s
    stel ge gebruikt je oude lader voor lipo GSM :s
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dan ben je dom, einde discussie.

    terug :eek:ntopic:
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dit is nu net de reden waarom de meeste fabrikanten van Lithium accu's ze niet "op de vrije markt" brengen. Als je maar iets fout doet zijn dit soort dingen mogelijk.
    Lithium accu's bestaan al vele tientallen jaren maar ze waren nog altijd te gevaarlijk om ze overal in te gebruiken :!:. Als je bijvoorbeeld er één liet vallen en de behuizing barstte open dan was het al fout en vloog de accu in de fik :oops:. Ze werden wel voor professionele toepassingen gebruikt maar altijd met speciale laders en de nodige beveiligingen en waarschuwingen op de apparaten.
    Pas met de komst van de Lithium Ion accu en de daarvan afgeleide Lithium Polymeer accu werd de zaak veiliger en konden ze ook gebruikt gaan worden in consumenten elektronica. Het feit dat je goed moet oppassen met het laden werd opgelost door de lader in het apparaat of in de accu zelf in te bouwen. Losse laders werden gewoon niet verkocht.
    Toen kwamen de accu's in de handen van modelbouwers (vliegers?) en toen ging het fout :lol: . Het is niet mogelijk alles rond de accu's "geheim" te houden dus waren er al snel slimme modelbouwers die zelf hun laders gingen maken om die fantastische accu's ook te kunnen gebruiken. De eerste keren is dat vrijwel zeker fout gegaan maar al doende leert men. Langzamerhand zijn er steeds meer fabrikanten gekomen die Lithium accu's zijn gaan maken. De ene na de andere heeft de "geheimen" van die accu's bekent gemaakt. Wij kunnen nu zelf onze laders maken en deze cellen toepassen in onze modellen.
    Dat neemt niet weg dat er nog steeds gevaren schuilen in het gebruik van alle soorten lithium accu's :!: :!: Houd je aan de gebruiksaanwijzing en probeer niet te eigenwijs te zijn door te denken dat je het beter weet dan de fabrikant :twisted: . Deze persoon had gewoon en enorme hoeveelheid mazzel want voor hetzlefde geld zou zijn huis afgebrand zijn. Let dus altijd op bij wat je doet en misschien is het inderdaad wel zo wijs om je lithuim accu in een metalen bak te leggen tijdens het laden. Gaat het dan fout, door wat voor oorzaak dan ook, dan is de kans op een uitslaande brand een stuk kleiner :wink: .
     
  15. Delcam

    Delcam Guest

    ik zou dit verhaal van Ernst in rood, hoofdletters, en met geluid in iedere rubriekvan dit forum willen laten zien. Met name de opmerking dat het gevaarlijk is te doen wat we altijd doen: het beter weten dan de man die het fabriceert.......
    ik blijf me verbazen over wat ik hoor over accu's en electronica op het veld waar ik vlieg. ook hier op het forum worden af en toe opmerkingen gemaakt die het ergste doen vrezen over het inzicht waarmee men werkt.

    Hans Delemarre
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Met Lipo's is duidelijk dat je de fabrikanten aanwijzing goed moet volgen.

    Voor andere accu typen is gebleken dat je ten koste van levensduur sneller kan laden en ontladen dan de accufabrikant opgeeft (bijv. sanyo of GP).

    De modelbouw leverancier (graupner, GM...) geeft dan het gebruik voor de modelbouw toepassing, die meestal wel flink boven de "fabrikanten" waarden liggen.
    Geen kwestie van inzicht, maar van juiste informatie.

    Waarschuwen en informeren graag, maar alstublieft geen stemmingmakerij. Voor je het weet gaan onnozelen weer dingen verbieden wat ze niet begrijpen.
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ook zeker waar Harold maar het probleem zit er in dat er te veel mensen zijn die zonder kennis van zaken van alles en nog wat proberen. Dat kan misschien wel maar dan moet je op z'n minst een beetje weten wat je doet en goede voorzorgsmaatregelen treffen.
    NiCad's en NiMH accu's kunnen ook uit elkaar klappen. Sterker nog het is al behoorlijk vaak gebeurt ook. Er lopen mensen rond die hun vingers lelijk gebrandt hebben aan een oververhitte accu. Er zijn hobby "werkplaatsen" waar een deuk in het plafond zit omdat er een metalen huls van een uitelkaar geklapte NiCad tegenaan is gevlogen.
    Voor de overgrote meerderheid van de modelbouwers is het absoluut niet noodzakelijk om hun accu's binnen 15 minuten vol te pompen. Het is voor die meerderheid net zo veilig om hun accu's in een uur of misschien wel 2 uur te laden. Het is veel veiliger en je accu's gaan ook nog eens langer mee.
    Voor Lithium accu's geldt dit heel erg sterk. Experimenteren kan hier levensgevaarlijk zijn. Dit moeten we overlaten aan de fabrikanten.
    Er lopen duizenden mensen rond die elektra aanleggen in huizen en fabrieken. Die mensen denken er nauwelijks bij na als ze met die draden bezig zijn. Toch raden we iedereen sterk af om zelf aan de elektrische instalatie in huis te gaan sleutelen, het is te gevaarlijk!
    Omdat onze accu's met veel lagere spanningen werken is dat per definitie niet minder gevaarlijk. Kijk maar naar de heli van deze meneer!
     

Deel Deze Pagina