stepcraft cnc

Discussie in 'CNC' gestart door raf, 15 nov 2014.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    david je hebt twee versies en het verschil is eenvoduig

    de usb versie is met software en is sneller en verliest geen steps door de bijgeleverde processor
    winpcnc start is bijgevoegd en je kan GEEN ander software gebruiken bij de usb versie


    de lpt versie dan die is afhankelijk van de snelheid van je pc en er zit geen software bij
    er zit een printje bij waar de stekker van de ltp poort op zit en meer electronica zit er niet op dus je pc moet al het werk doen
    bij deze versie zit er geen software bij

    de driverprint voor de stepper motoren is bij beide versies hetzelfde alleen het printje welk je keuze is maakt het verschil in aan sturen

    hoe goed de frees is hangt af van wat je der mee wil doen
    ik heb geen speling op de machine en ze werkt naar behoren maar het is gewoon worden aan de software welk een beetje met je kloten speelt

    zonder frees er aan heb je de winpcnc full versie en sluit je de frees aan en je start winpcnc opnieuw op (je kunt niet anders)dan heb je de start versie en dat doet een beetje vreemd aan voelen

    200 euro voor de full versie moet je dan nog bij de 1049 euro tellen met de proxon (2015 versie)er bij

    tot nu toe tevreden want paaltjes maken van 2 mm breed en 10 mm lang en daar dan in het midden 3 gaatjes boren van 1 mm da zie ik je niet doen met een mesje

    gr raf
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Hallo David,
    Ik heb de 600SL (600x210mm) en gekocht met USB en Winpcnc starter.
    Voor mij was dat niet genoeg en ik zou de full versie moeten kopen maar dan ook nog een cam programma om ook 2.5 en 3-D te frezen.
    Ik heb gekozen voor Estlecam en een arduino bordje zoals beschreven op het Stepcraft forum. Het Arduino bordje vervangt de USB poort (die kun je weglaten/niet kopen/weggooien/verkopen).
    Daarmee heb je slechts één programma dat direct voor 2-D DXF files freest en voor 3-D doet hij het met STL files. Geen gedoe met G-codes simpel en veel goedkoper.
    De Stepcraft is OK wanneer je niet te zwaar werk moet doen. Ik heb er in Aluminium, Messing en Rood Koper mee gewerkt maar dat is op het randje. Met de goede freesjes is Glasvezel, Multiplex, ABS, Styreen etc geen enkel probleem.

    Als je meer weten wilt over de Estlcam aansturing heb ik wat terug in dit draadje een link geplaatst.

    Rick
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    estelcam gebruik ik ook (gekocht)en dat kan ook 3 D aan
    alleen de winpcnc daar moet ik de full versie nog van kopen
    tekenen doe ik in librecad en 3d in scetchup maar dat moet ik nog proberen
    en messing en alu gaat wel goed maar je moet tijd hebben en zeker dan niet de max snelheid uit de HOBBY machine willen halen

    gr raf
     
  4. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    Langzaam frezen geeft ook het mooiste resultaat.
    Ik vind het een erg mooie machine maar als ik het zo hoor is het programma erbij niet echt iets. Met de arduino lijk mij wel wat, die heb ik toch al liggen en het ziet er op het eerste gezicht niet moeilijk uit. Ik moet mij er nog een beetje verder In verdiepen Hoe dat precies zit.

    In ieder geval beide bedankt voor de info en ervaring.
    Als ik vragen heb dan horen jullie het.

    Met vriendelijke groet,
    David Stelma
     
  5. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    Michel dat hangt allemaal van het voorop gestelde budget af en wat je er mee wil gaan maken

    om een paaltje van 10 mm op 2 mm met drie gaten van 1 mm er in en dat van styreen plaat daar heb ik geen machine van 2 a 3.000 euro voor nodig
    idem om bakstenen in een styreen plaatje de frezen die 0.01 mm diep zijn heb ik geen dure machine nodig
    ik had dit [​IMG]
    en daar kan dus geen enkele van jullie portaal freesjes tegen op
    want hier een frees van 200 in spannen was geen probleem en daar draaide de spindel geen toer minder mee en dan bedoel ik om te frezen in staal en zelfs inox was geen probleem
    maar juist met de freesjes van 0.5 mm had deze machine een probleem want zelfs op 1/100 speed was deze machine voor die 0.5 freesjes nog te snel
    maar 0.001 achter de komma was natuurlijk wel mooi om mee te werken

    maar het gaat in dit topic over de stepcraft dus blijf effe bij de les

    gr raf
     
  7. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    @michel, jij bent dus geen fan van de stepcraft? en waarom niet?
    afgezien dat de snelheid wat aan de lage kant is.

    Ik zelf ben hoofdzakelijk van plan om depron en hout ermee te gaan vrezen. het zou mooi zijn als ik ook aluminium kan vrezen. dan kan ik eventueel ook onderdelen maken voor mijn auto en boot.

    Met vriendelijke groet,
    David Stelma
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    te licht gebouwd de spindels type frees motor software niet mijn ding dus.
    100% goed is onbetaalbaar ok snap maar iets wat best wat kost en niet veel mee kan zeg ik zonde geld maar ok das mijn mening.
    dat je vast zit aan hun software vind ik ook zo iets net als een pc waar windows al op staat dat bepaal ik liever zelf.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Heb je een goed alternatief in ongeveer de zelfde prijsklasse?
    Met stalen geleiders ipv alu.

    Rick
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    alternatief ja door sparen en een cnc6040 of die 1500 daar krijg je geen spijt van.

    wel uit de uk halen scheelt je btw.

    cnc6040 | eBay
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    dit is wat ik voorlopig aan het maken ben vandaag

    paaltjes voor op een trein baan
    [​IMG]
    om een idee van de grote te hebben er een servo stekkertje langs gelegd
    nog een 100 tal te gaan .ik frees net zo diep dat ik juist niet de plakband raak waar ik de plaat mee heb vast liggen
    de dikte van de verf is het enige waar de paaltjes dan nog mee blijven vast zitten aan de plaat

    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    Ik ga hem hoofdzakelijk gebruiken om depron & balsa vliegtuigen en houten projecten te vrezen, dus ik wil toch wel een redelijke werkruimte hebben en die van SC is toch een beetje mijn minimum formaat. Ik ben ook niet van plan om veel over de 1500 euro heen te gaan. de sc zit dus een beetje op het randje maar honderden euro's extra voor een kleinere machine....
    Aluminium zal er ook wel eens mee worden gefeest maar als dat 5x per jaar is gaat de SC daar echt niet kapot van denk ik, toch?

    Ik heb ook nog de overweging om zelf een cnc te bouwen. dan kan ik hem maken zoals ik hem wil, alleen gaat er dan heel veel tijd in zitten en gaat het net zoveel tot veel meer kosten dan de SC 840.

    Ik zal er nog even goed over nadenken en een aantal goede calculatie's maken voor een zelfbouw. advies en aanraders zijn altijd welkom.

    Met vriendelijke groet,
    David Stelma
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    600 x 840 x 140 mm

    das best een behoorlijk oppervlak wat je daar hebt
    dit is de info van de 2 840
    https://www.stepcraft-systems.com/cnc-3d-systeme/stepcraft-2-840

    ik doe er in hoofdzaak abs ,styreen, hout en printplaten mee frezen
    als ik een 3d stuk ga frezen dan doe ik dat eerst in styrodure
    morgen mijn eerste deel gaan proberen te maken dan zien wel wel hoe het gaat
    ik laat het goede en eventueel ook de fouten zien dan heb je een idee want styro is ongeveer de zelfde consistentie als depron
    gr raf
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    een hekje gemaakt en dit is nog veel te groot
    normaal zou het 1.5 cm hoog moeten zijn maar dit is 4.5
    terug naar de teken tafel en alles een bootje dikker maken
    maar je kunt zien dat er nog heel fijne lijntjes mee gemaakt kunnen worden
    de bovenste waren echter zo dun dat ze afbraken bij het uithalen van de pockets
    de dikste zijn 1 mm en de dunste zijn minder dan een papier dik
    maar hertekenen dan maar en opnieuw beginnen
    [​IMG]
    he tis niet proper gemaakt want dit gaat in de vuilbak door onbruikbaar
    gr raf
     
  15. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Raf,

    met welke snelheid laat jij je spinden draaien om die polystyreen reling paaltjes te frezen?

    ik denk een 0,8mm freesje maar de feedrate en spindelsnelheid?/
    help mij even uit de brand!!

     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    twee de poging en het begint er op te trekken
    nu 3.5 cm groot dus reeds kleiner maar er moet nog 2 cm vanaf om juist te zijn
    minder fouten vooral daar boven in waar de ruitvormen zitten
    terug tekenen en alles weer aan passen
    [​IMG]
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    weer een beetje verder en weer kleiner
    nu is de hoogte nog 2.2 cm dus nog 7 mm te gaan en dan hopelijk een paar goeie om een malletje van te kunnen maken
    [​IMG]
    terug naar de teken tafel dan maar
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    dit is nu nog 2 mm te hoog dus in de goeie richting alleen die ruitjes boven aan geven problemen.maar we komen in de buurt .straks eens een ander materiaal proberen dan de plastiek die ik nu gebruik.misschien lukt het dan wel .maar aluminium zou ik wel willen gebruiken maar ??????
    [​IMG]
    [​IMG]

    terug naar de tekentafel dan maar
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    zo ik denk dat ik aan de max zit wat ik met deze frees (freesje zelf 1 mm )kan maken.
    het hekje is nu 2 cm en perfect zonder fouten maar kleiner kan ik echt met de 1 mm frees niet maken.dus nu opzoek naar een 0.5 mm freesje voor een betaalbare prijs
    [​IMG]
    effe de chinees opzoeken mijn gedacht
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    freesjes gevonden aan 17.36 voor 10 stuks met een frees lengte van 3 mm
    er waren er die beter en goed koper zijn maar die hebben maar een frees lengte van 2 mm en ik moet 2.4 diep frezen om helemaal door de kunststof heen te frezen
    nu hopen dat ze snel geleverd kunnen worden want ik heb geen visa en dan is het moeilijk betalen met aliexpress

    gr raf
     

Deel Deze Pagina