stepcraft cnc

Discussie in 'CNC' gestart door raf, 15 nov 2014.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    is de software ook in het nederlands ??? of kan je dat bij installatie kiezen
    normaal zou dat geen probleem mogen geven
    de handleiding om de frees te monteren daarentegen had ik liefst wel in het nederlands
    rick heb je de start versie van usbpcnc of heb je de economy versie

    gr raf
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hi Raf,
    Ik heb de starterversie van Winpc-nc-usb, en die is in het Nederlands te installeren.
    Ik heb deze opzet enige tijd gebruikt voor zeer simpel freeswerk, dat gaat probleemloos.
    Omdat die versie niet genoeg is voor wat ingewikkelder werk met meer lagen of met 3-D heb ik gekeken naar de volledige versie.
    Toen kwam ik er achter dat het programma Estlecam alles kan voor een véél ager bedrag. Daarbij kwam dat ze een mogelijkheid geven om de USB kaart te vervangen door een Arduino met wat aansluitingen die je monteert ipv de USB kaart.
    Met deze variant kan je meteen vanaf een DXF file of STL file frezen, terwijl je bij WinPC-NC USB nog weer eens een programma als Filou nodig hebt om het WinPC-NC aan te sturen. WinPC-NC-starter kost € 280,- Filou € 200,-.

    EstleCam kost slechts € 35,- en een Arduino Uno ongeveer hetzelfde, met een paar stekkerblojes en wat gaatjes print ben je voor € 80,- klaar, het kan alles wat WinPC-NC-USB / FILOU kan alleen veel gemakkelijker.

    Mijn aanbeveling zou zijn de Starter USB versie te kopen en eraring mee op doen. Als je meer wilt ga je naar Estlcam en Arduino. Als je hulp nodig hebt moet je je melden, event via pb.

    Rick
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    stepcraft besteld met winpcnc usb start pakket er bij
    eventueel kan ik later nog over stappen op de economic versie maar dat zien we dan wel of ik dat nodig ga hebben

    gr raf
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Paul v A

    Paul v A

    Lid geworden:
    3 apr 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Limbricht
    Hi Rick,

    Leuk om een oud-collega uit een grijs Helmonds verleden op dit forum zo actief bezig te zien!

    Even een vraagje mbt het gebruik van EstlCam icm een Arduino Uno voor het aansturen van een Stepcraft machine. Ik neem aan dat je hierbij voor het aansturen van de stappenmotoren gebruik maakt van de bestaande vermogens electronica van de Stepcraft machine? Zou je voor het aansturen van de stappenmotoren ook een universele oplossing kunnen toepassen en zou ja, wat dan? Reden van mijn vraag is tbv een eigen ontwerp cnc-machine van een huidige collega.

    Zelf heb ik gedurende de vorige winter een Zoltar machine gebouwd. Ik gebruik die icm de Zoltar controller en CNC USB. Ook ik gebruik EstlCam. Ben met deze combinatie zeer tevreden.

    Groet,
    Paul.
     
  6. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie


    De Cnc 6040 komt morgen binnen , had wat vertraging met de komende feestdagen.
    Douane kosten waren 288 euro.
    Morgen dat ding opbouwen en leren frezen! :)
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ron wat komt (kostprijs)dan heel de machine nu ???

    gr raf
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Paul,
    Ja de arduino stuurt de bestaande Stepcraft sturing aan. Hij bepaalt het aantal stappen de frequentie etc.
    Mogelijk zal je op de site van Estlecam en op het forum van Stepcraft moeten kijken wat jij er aan kan hebben. Het lijkt me dat het zonder veel problemen moet gaan.
    Het stepcraft forum heeft een uitgebreid draadje over de Estlecam aansturing van de Stepcraft, maar daarin staat waarschijnlijk voldoende informatie om het ook voor andere en zeker DIY projecten te gebruiken.
    https://www.stepcraft-systems.com/f...nd-die-integrierte-cnc-steuerung?limitstart=0

    Rick
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    spijtig dat estlecam niet rechtstreeks de SC aan kan spreken

    nu moet je noodgedwongen in de ingewanden van de SC gaan in grijpen om da programma aan het werken te krijgen .eerst testen met de start versie en dan nadien de full versie aan kopen van winpcnc

    gr raf
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Gewoon de USB kaart (of de LPT kaart) eruit en je Arduino met wat draadjes en stekkertjes er in, en klaar ben je.
    [​IMG]

    Rick
     
  11. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Laatst bewerkt: 4 dec 2014
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    dat is wel 800 euro duurder dan de SC

    gr raf
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wel een klasse steviger dan mijn Stepcraft zo te zien, mooi ook voor lichtmetaal.

    Rick
     
  14. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, niet om lullig te doen maar wat voor spindle heb je op de SC dan voor de €200,-- die je aangaf op de eerste pagina? Op de 6040 zit namelijk een beste spindle van 1,5kw.

    Trouwens, mijn CNC6040 wordt tussen nu en een paar uurtjes bezorgd. Best snel als je denkt dat hij eergisteren nog in Hong Kong stond.
    Ben benieuwd...
     
  15. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie


    Stepcraft 600 kost toch 1200 euro? Motor 100 euro voor een proxxon , upgrade software nog eens 200 euro.

    Tel maar op zit je aan 1500 euro ;)
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    het is de SC 420 usb die ik besteld heb
    kijk dit is peren met appelen vergelijken en het doel waar de machine voor gebruikt gaat worden verschilt ook.
    ik wil er 99% styreen ,abs ,printplaten en giethars mee frezen en daar is de proxxon meer dan geschikt voor .voor de paar keer dat ik alu of messing ga frezen gaat dat zeker lukken.
    ik had een MAHO 300 P een bak van een beest en geschikt voor frezen tot 30 cm diameter
    heel de garage stond vol maar om daar mee een freesje van 0.5 mm te gebruiken was steeds spelen met het leven van dat freesje.
    jullie willen blijkbaar andere dingen maken dan ik en dan heb je inderdaad een andere machine nodig .waarom zou ik andere software moeten kopen om met de stepcraft te werken ???ik kan twee tools selecteren en dat is voorlopig meer dan voldoende.
    1 om maar 0.5 mm diep te frezen en de andere om 2.10 mm diep te frezen is meer dan voldoende voor de doeleinden die ik nodig heb voorlopig.
    ben ik wat meer bedreven in het tekenen van sommige delen dan kan ik voor 199 nog altijd de full versie aan schaffen .

    tja wat dan weer het leveren van de machine betreft
    ik heb op 3/12 de bevestiging gekregen dat de machine betaald is en opgestuurd
    dus normaal binnen 3 dagen zou ze der moeten zijn
    dus ik verwacht ze maandag of misschien zaterdag want ups levert ook op zaterdag .

    dan china kopen
    hoeveel ondersteuning ga je krijgen denk je als er iets niet goed gaat

    die firma in NL die ook de SC verkoopt die antwoord nog niet op verschillende mailtjes dus die zal het te druk hebben daarom de keuze op duitsland om hem te kopen
    ik heb in totaal 1019 euro betaald met spindel ,spindel adapter en 4 frezen daar bij.
    dus voor ik aan die 1800 euro zit mag ik nog veel kopen mijn gedacht
    met je 1800 euro ben je der nog niet want je hebt nog geen koel pomp om je spindel te koelen.maar waarom moet je een spindel koelen ????? die hoort niet warmer dan 75° te worden en dus eigenlijk geen koeling nodig
    gr raf
     
  17. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Laten we dan idd geen appels met peren vergelijken want de maatvoering en het vermogen van de spindle had je kunnen kiezen voor een CNC3040 met een 230W spindle.
    Dan was je dik onder de 1000 Euro klaar geweest denk ik.

    Ikzelf wil idd 7075T6 alu en Carbon gaan frezen. Da's idd andere koek dan wat jij wil gaan doen...

    Ow enne... Die koelpomp zit er gewoon bij hoor ;-)
     
  18. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Beetje laat maar wat je zegt klopt maar de HPGL is eigenlijk een plotter bestand, deze kan alleen maar pen up en pen down geven, ik hal ook eerst deze versie en ben al geruime tijd overgestapt op de USB versie en ik moet zeggen ik heb er spijt van dat ik dat niet eerder heb gedaan, maar volgens mij kan je ook met BOCNC een HPGL versie schrijven hoor
    Verder werkt Winpcnc perfect
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo Jan
    ik weet dan de start een plotter versie is maar wat ik wil maken voorlopig kom ik daar mee toe
    ik wil een baksteen muur maken in H0 schaal van 40 cm lang
    voor die steentjes gebruik ik tool 1 die 0.5 mm diep moet frezen
    voor het uitfrezen van de vensters gebruik ik tool twee die 2.5 mm diep moet frezen
    zo kan ik dus een heel gebouw frezen en ook meteen leren werken met de frees machine
    het tekenen van de muur en opslaan in HPGL is geen probleem
    daarna inladen in estelcam en dan omzetten naar een HPGL file en dan inladen in winpcnc en de frees zijn werk laten doen
    en hopelijk gaat alles zoals ik het wil en krijg ik mooie muren
    als de eerste muren klaar zijn moet er nog een muur bovenop komen
    zodat er verdikkingen op komen te liggen
    maar als ik de eerste muur als referentie gebruik moet ik alleen maar de butenkant veranderen en zo krijg ik ook de verstevings muren
    een plaat met steentjes kost mij 9.50 en een plaat zonder motief kost 2.50
    die met de steentjes is dan ook nog eens niet juist en die moet nog bijgewerkt worden

    ik post wel foto's als ik bezig ben om jullie een idee te geven wat ik wil doen
    [​IMG]
    dit is de kopse kant van het gebouw in de steentjes plaat en je ziet dat het inwerken van de bogen niet mooi kan gebeuren

    gr raf
     
  20. 118d

    118d

    Lid geworden:
    9 sep 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Belgie , Beerse
    Iemand hier al misschien zo een bouwpakket gebrobeerd ? zoals deze :
    Project Shapeoko
    ik ben al een tijdje aan het denken om er zelf eentje te maken , echter ben ik er nog niet zo goed uit welke Pcb bordjes je nodig hebt om de motors te sturen en vooral software dat osX draait , de rest zoals motors en rots en lagers zijn er genoeg te vinden . deze is ook een leuke :
    Portalcyclone CNC by azamo - Thingiverse
    ik zou de frees aleen willen gebruiken om carbon of triplex te frezen (zagen).
     

Deel Deze Pagina