stepcraft cnc

Discussie in 'CNC' gestart door raf, 15 nov 2014.

  1. 118d

    118d

    Lid geworden:
    9 sep 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Belgie , Beerse
    Hoi rick dit arduino bordje van jou , welk type is dit ? en heb je toevallig een tekeningetje van dat printje dat je erop hebt geplaatst , de software op de arduino welke versie heb je daar voor nodig ?
    ben van plan zelf een frees machientje te bouwen , echter zie ik de bomen door het bos niet meer zit al dagen uit zoeken welke pcb's te gebruiken voor de sturing van de motors .
    ik hoop dat je mij wat meer info over kan verstreken .
    Mvg stefaan
     
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    het lijkt een uno bordt je te zijn.
    step en dir pinnen zijn naar buiten gebracht voor de x y z as.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Het is inderdaad een Arduino UNO. Het schijnt wel een 'echte'te moeten zijn, klonen van de UNO kunnen problemen geven.
    De info kan je vinden op Estlcam.de de leverancier van de software en op het Stepcraft forum staat een uitgebreid draadje waarvan enkele posts eerder een linkje staat.
    Ik heb net vanochtend twee frontpanelen voor luidsprekers gefreesd.

    Wanneer ik alle freesbankjes in dit draadje langs zie komen valt op dat ieder ding zo zijn eigen charmes, sterke en zwakke kanten heeft. Uiteindelijk is het van belang wat je er mee wilt doen. Voor het ene gebruik kan goedkoop duurkoop zijn, maar voor een ander kan dezelfde machine perfect geschikt zijn.

    Als frezen je hobby is kan je ieder frees bouw project kopen, wanneer je er vooral producten mee wilt maken, kies dan een machine die zeker werkt met de kennis die jíj hebt. Ook dan is het soms al moeilijk genoeg.

    Rick
     
  4. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Klopt al een bus, ik wil vliegtuigen frezen, heb mezelf een beetje autocad aangeleerd en gebruik winpcnc en het gratuis progje BOCNC en dat samen met mij concept 1500
    deze heb ik Basic1500 + Achssteuerung 4.2A + ncBASIC USB + Kress FME1050, 3.245,0
    en hij bevalt me heel goed heb hem nu enkele jaren, en nog nooit problemen mee gehad, alleen eens nieuwe koolborstel in de kress frees gezet, de machine kan meer dan dat ik kan dus ik ben de beperking, maar ben zo tevreden ik kan er mee doen wat ik wil
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    dus iedereen gelijk bij deze
    gebruik de frees waar ze voor gemaakt is
    [​IMG]
    dit is een eerste muur die ik wil gaan frezen en zo moet ik er twee hebben.
    dan de twee koppen nog want het dak heb ik reeds (golfplaten)
    dan de vensters maken en de deur maar das in 3D en dan ga ik een ander programma van winpcnc moeten hebben want ik denk niet dat de start versie 3d kan frezen
    of heeft er iemand een idee hoe het wel kan
    een venster heeft namelijk nogal een raar profiel en ik zou dan lijnen naast elkaar moeten tekenen met verschillende diepte markeringen

    gr raf
     
  6. 118d

    118d

    Lid geworden:
    9 sep 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Belgie , Beerse
    bedankt vor de tip
     
  7. bfromd

    bfromd

    Lid geworden:
    9 jun 2013
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Puiflijk
    Zijn er al eerste ervaringen te delen met de stepcraft of 6040?
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ja, Ik heb een Stepcraft 600SL (de eerste) nu gedurende bijna een jaar.
    Hij voldoet uitstekend voor het lichtere werk en redelijk voor lichtmetaal.
    Ik heb nu ervaring met Multiplex, MDF, Glasfiber, Aluminium en rood Koper.
    Vooral inschatten wat bij de verschillende materialen aan machine parameters is met de verschillende materialen en frees diameters is een leerproces.

    Mijn eerste Proxxon ISE (van vóór Nov. 2013) liep vrij snel uit de lagers. De Nederlandse importeur wilde er niets mee doen omdat hij met de machine mee kwam, maar direct naar Proxxon Duitsland gestuurd en er kwam gratis een nieuwe versie met dubbele frontlagers terug.

    Ik zou nu de HF spindel kopen. Deze is trouwens gebaseerd op een Hacker A30 en 55 A Hacker-Jeti regelaar.

    Rick
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    de poxxon komt niet met de machine mee want die zit zelfs in een aparte doos.
    die leverancier is een K*t vent want die reageerd zelfs nog niet op mails waarin ik vraag of ik de machine eventueel zou kunnen bekijken (werkend)en dan direct daar eentje kopen.
    3 verschillende websites en steeds het zelfde adres en email das echt niet goed

    blij dat ik hem rechtstreeks in duitsland heb besteld en daar krijg ik wel veel info over de machine
    en 20 euro goedkoper .
    dus volgens die vent zijn redenatie als je starter van je auto defect geraakt geen garantie want die kwam met de wagen mee frisse gast is da

    gr raf
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De mijne kwam, inderdaad in een apart doos, met de machine mee uit Duitsland waar ik mijn Stepcraft heb gekocht zoals ik al eerder heb aangegeven. Ik heb geen enkele ervaring met de Nederlandse importeur van Stepcraft.
    Al je andere woorden laat ik maar onbesproken.

    Rick
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    LOL
    maar hoe lang heb je de tweede proxxon nu in gebruik ???
    en ja als je alu en messing gaat frezen dan gaan die lagers natuurlijk iets meer belast worden.
    maar omdat ik nu nog geen ervaring met deze machine heb heb ik dus eerst de proxxon besteld en kan ik later nog steeds de HF spindel kopen als alles goed moest lukken met de machine.
    dit was mijn vorige machine
    [​IMG]
    gr raf
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Mijn 2e Proxxon, met de dubbele lagers, heb ik nu een maand of zeven.
    Ik gebruikt hem niet regelmatig, maar de laatste week heeft hij vele uren gedraaid in MDF en in 3 en 6 mm glasvezelplaat.

    Rick
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    glasvezel is funnest voor je freesjes
    hoeveel neem jij af per gang ??
    ik ben van plan om steeds 0.10 mm af te nemen
    voor de tekening die ik gepost had zou het 8 uur duren voor ze klaar is

    gr raf
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Op het cnc nl forum kwam iemand met een wijze raad. Waarom elke keer maar met een kleine gang ( als ook meer mogelijk is) ? ... optimaal gebruik maken van de snijlengte van de frees, zonde als het puntje versleten is , terwijl de rest van het snijgedeelte nog 100% is.

    Cor
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    wijze raad ??? er bestaan frees snelheid tabellen en als je die in acht neemt ben je goed bezig
    je kunt maar zo snel af nemen als je frees kan snijden en de spanen afvoeren .doe je sneller vooruit gaan dan stropt het styreen of ander kunststof materiaal voor de frees op en krijg je meer warmte ontwikkeling in de kunststof

    daardoor word je frees warm en verliest ze aan hardheid en word ze sneller bot.
    ik ga styreen frezen met een 10° frees van 0.5 mm
    dit om de voegen in de muur te krijgen .je freest niet met de onderkant van je frees wat sommige denken maar met de zijkant
    de onderkant is om in te duiken in het te verspanen materiaal .
    ik denk dat er op die forum's een hele hoop denkers zitten en vooral wijze raad rond strooien .meten is weten en die tabellen zijn der niet voor niets

    de muur die ik voorstelde word in 8 uur gefreesd omdat er 5 gangen nodig zijn om de voegen op diepte te krijgen

    het zijn ook veel streepjes hé
    bij de vensters moet ik nog aan passingen doen om de horizontale lijnen door te laten lopen in de venster.zo krijg je steeds mooie vlakke voegen die haaks om de muur heen gaan
    hier een voorbeeld van zo een berekenings tabel
    http://www.hebato.be/sites/default/files/Berekeningsformules frezen.pdf
    gr raf
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik denk het zeker niet beter te weten. En ben me er zeker van bewust dat je alles kan berekenen.

    Doe ik dat ook als ik snel even iets moet frezen of draaien ........ * uhhum* ....
    Mijn gedachten gang was altijd... heel voorzichtjes elke keer een klein beetje.

    En ik vond het een wijze raad ( of iniedergeval interessant genoeg om erover na te denken) , om niet TE voorzichtig zijn, maar de frees ( of bijtels) optimaal / optimaler te benutten.

    Cor
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo cor

    Ik had een frees machine van 1000 kilo (een ton)waar ik ook met een 1 mm freesje werk op deed
    als je daar ook maar een fout bij de voeding of snelheid mee maakte was het krak en lag er 34 euro klaar voor de vuikbak . daarom ben ik over gestapt naar de stepcraft.
    hij moet nog aan komen en ik heb er dus nog geen cm mee gefreesd maar frees snelheden zijn reeds lang op voorhand berekend en getest
    de raad van de ontwikkelaar van de stepcraft is snelle voortgang en minimaal afnemen
    en als die man het niet weet dan ziet het er slecht uit.
    zo ook discussie over koelen en nu blijkt dat niet koelen beter is als wel koelen.hangt weer van het materiaal af natuurlijk en de mogelijkheid van de machine

    gr raf
     
  18. Jan Plugge

    Jan Plugge

    Lid geworden:
    21 feb 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Waarom zou een stepcraft vergevingsgezind zijn als je met een 1 mm freesje een fout maakt??

    Jan
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    omdat er een groot verschil zit is de kracht die de maho 300 kan ontwikkelen tegen over de stepcraft
    alleen al de frees vast klemmen was met 1 ton druk in de spantang bij de maho en ik denk niet dat ge met dat sleuteltje wat bij de spindel zit dit manueel kunt halen
    of ge moet wel een hele sterke zijn


    maar wijken we niet af van het onder werp
    gr raf
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De stepcraft kan makkelijk 3 mm freesjes breken.

    Ik frees de grlasvezel plaat van 3 en van 6 mm dik met een 2.4 mm VHM Spiraalvertand
    Sorotec - VHM-Fräser Spiralverzahnt

    Induikdiepte 1.7 mm per gang, 20.000 rpm en 10 mm/s horizontaal en 5 mm/s vertikaal.
    Gewoon boren gaat niet goed de frees en de plaat wordt heet, maar spiraalboren met Estlcam gaat super.

    Het frezen van rood koper met 0.5 mm VHM freesjes doe ik met 2 mm/s horizontaal en 0.5 mm/s vertikaal en max 0.25 mm induikdiepte.


    Rick
     

Deel Deze Pagina