stepcraft cnc

Discussie in 'CNC' gestart door raf, 15 nov 2014.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Je kan vaak in een cad programma kijken of een contour volledig aansluit, bv door de contour met kleur op te vullen, lukt dat is hij dicht, lukt het niet zit er ergens een opening.

    Christian Knüll spreekt ook Engels.

    Rick
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    vanuit Qcad safe je in DXF welke je in estelcam kan binnen laden
    bij estelcam save je als cnc programma
    en dit kun je inladen in winpcnc welke dan je getekend deel daarmee kan frezen
    andere programma's heb ik niet ter beschikking en daar gaat het dus mee moeten gebeuren .
    gr raf
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Met het € 35,- Arduino bordje ga je direct van het Estlecam NC programma naar de Stepcraft. Dus heb je winpcnc niet nodig. Ook niet voor 3-D.

    Rick
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ik heb een marmer plaat maar mark moet ze nog op maat zagen
    deze ga ik onder de Sc leggen omdat die marmer mooi recht is zal de machine daar zeker mooi recht op staan.
    nog geen tijd gehad om ze te testen hopelijk lukt het deze week nog
    vooral als het zo blijft regenen kan mark de marmer niet zagen want binnen is geen optie denk ik

    gr raf
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Blijkbaar moet zo'n machine dus toch op een zeer effen ondergrond staan zo te lezen.
    Even een vraagje. Mag of kan je zo'n machine verplaatsen eens hij op punt staat?
    Als ik er eentje koop zou ik graag als ik moet frezen het niet binnenshuis doen maar in mn werkhok buiten. Daar kan het dus zeer koud worden in de winter.
    Dus mijn bedoeling zou zijn als ik een freeswerkje heb zou ik in mn werkhok de klus klaren.
    Wanneer ik er niet mee werk zou ik hem dus binnenshuis netjes opbergen.
    Of is het beter als de machine een definitieve plaats krijgt deze dan ook niet meer te gaan verplaatsen?
    Mvg Wes.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben nog aan mijn eigen machine aan het bouwen, dus ik kan nog niet uit ervaring spreken. Maar ... zo'n apparaat wordt meestal uitgebreid uitgeklokt om hem recht (horizontaal) te plaatsen, en volkomen haaks op te stellen. Dat alles met marges kleiner dan 0,1 mm.

    Als jij je machine opeens op een andere vloer plaatst mag je er vanuit gaan dat hij tenminste op een millimeters anders vlakke vloer staat. Vrijwel zeker tordeert de boel daardoor iets, met gevolg dat je bed niet meer vlak is. Ik denk niet dat je dat wilt ...

    Heen en weer zeulen met je machine van een warme naar een koude ruimte zorgt ervoor dat de boel uitzet of krimpt. Ook daardoor zul je al afwijkingen krijgen. Ik hb al eens gelezen dat er mensen zijn die last hebben van lage winter-, en hoge zomerteperaturen hebben op hun machine. Eea. ahngt natuurlijk sterk af van de nauwkeurigheid die je van de geproduceerde producten verwacht.

    Volgens mij geldt: plaatsen en afstellen, en daarna niet meer verplaatsen (tenzij je verhuist).
     
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hmmm ok dat is goed om te weten. Dus zal ik hem toch best binnenshuis in vrije kamer gaan opstellen. Voor mij was het puur voor het stof dat ik het buiten in het werkhok wilde doen.Maar daar is het zoiezo te koud en te vochtig in de winter. Daar zal machine geen goed aan hebben. Dus best binnenshuis opstellen dan met stofafzuiging. En inderdaad koude en warmte had ik niet aan gedacht.
    Mvg Wes.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ik ga een plexy kap over de machine zetten om zo het stof binnen de perken te houden
    ik ga de afzuiging op heel de kap doen en niet alleen rond de frees kop
    of dit effect gaat hebben zien we dan wel weer
    ik gebruik inderdaad die marmer plaat om de machine permanent op te stellen

    gr raf
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Is een idee om een plexi kap over de machine te zetten.
    Dus kan ik ervan uitgaan dat uw machine ook in een ruimte staat die liever niet helemaal onder het stof mag.
    Ik zou hem eventueel opstellen boven in een lege slaapkamer. Dus wil ik boven ook niet al te veel stof overal rond.
    Enfin we zien wel.
    Oja zal jij ook een gewone stofzuiger gebruiken?
    Ik heb een alleszuiger hopelijk is dit voldoende als ik zo bij sommige de systemen zie wat er gebruikt word.
    Mvg Wes.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2014
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    wes ik heb een oude regelbare stof zuiger die ik ga gebruiken.ik ga wel een gladde buis aan de afzuiger zetten die maakt minder lawaai
    de frees komt boven op zolder te staan waar ook mijn treinen staan en daar wil ik echt geen stof in de buurt hebben

    gr raf
     
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Dan maar hopen met een gesloten kast dat de stroming (koellucht) door de motoren lager is dan de afzuiging via de stofzuiger.
    Je kan beter direct afzuigen bij de frees of het stof naar de frees toetrekken en afzuigen ipv dwars door de kast heen.
     
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    zuig slof maken dan heb je geen stof.
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zuigslof?
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    [​IMG]

    foto ff gepikt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    vandaag de marmer plaat die mark nog had staan laten zagen
    dus van de week alles installeren en dan kan ik de frees testen

    gr raf
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen toch even Christian Knüll een mail gezonden.
    Omdat ik het nog heb gehad bij andere logo's.
    Zijn antwoord:

    Hello,

    this unfortunately happens sometimes – possible solutions are changing tool diameter a little (e.g. by just 0.01mm) or changing the angle.

    Bij deze weten we dit ook weer. Zelf had ik al succes met de pocketing angle te wijzigen.
    Maar bij sommige logo's was dit nog niet ok dus misschien zoals Christian zegt de tool diameter wijzigen kan ook mogelijks een oplossing bieden.
    Mvg Wes.
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Misschien in afwachting van Raf zn vorderingen nog even een vraagje. (Hopelijk mag ik in Raf z'n topic)
    Ben nu al een tijdje tutorials aan het bekijken en mach 3 lijkt me ook wel een interessant programma.
    Wat ik wel niet zo goed begrijp is waar je moet ingeven waar je een tool wissel doet?
    Ik heb al enkele logo's gemaakt in estlcam waar ik 2 verschillende tools gebruik maar waar je het moet instellen wanneer de cnc moet stoppen weet ik niet.
    Moet je dit ergens ingeven in estlcam of moet je dit later ingeven bijvoorbeeld in Mach 3?
    Mvg Wes.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    bij mij komt er na estelcam winpcncn dus ??? daar heb ik geen idee van
    ergens moet je dat kunnen doen met de lagen die je hebt gemaakt denk ik
    bij een werkstuk eerst ruw afnemen en daarna met een bolfreesje alles mooi glad maken
    dat is de tweede tool en dus moet je inderdaad kunnen wisselen
    ik zoek het in estelcam eens op

    gr raf
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Jammer dat ik geen tutorials van winpc-nc vind in het engels. Deze die te vinden zijn zijn in het duits en daar snap ik de ballen van.
    Mvg Wes.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht

Deel Deze Pagina