Stepcraft

Discussie in 'CNC' gestart door sleenad, 12 apr 2013.

  1. sleenad

    sleenad

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Olen, België
  2. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Wat een leuk ding zeg! Ik heb er geen ervaringen mee verder maar ik wou dat even delen :p

    Volgens de specificaties is de precisie ongeveer 0.1mm. Het is de vraag of jij dat voldoende vind.
     
  3. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Beste,

    Ook in Dortmund geweest? haha.

    Ik heb geen ervaring met deze machientjes, wel al jarenlang bezig met cnc-machines.

    Ik was gisteren in Dortmund en zag toen deze machientjes staan.
    Ik heb ze even goed bekeken, bij deze mijn mening, voor zover ik die kan geven.

    Op het eerste gezicht zie ik ze als complete, keurig gebouwde machientje zonder poespas.

    Ik denk dat het machientje daarom prima geschikt is voor het frezen van allerlei plaatmateriaal (gfk, cfk, balsa, etc.) Klein pocketwerk, blokjes, heveltjes en dergelijke zijn denk ik ook goed mogelijk.

    Het is een simpel machientje met aluminium profielen als geleiding. (Ik weet zo even niet of er gehard stalen liggers in zitten.) Ze maken gebruik van kogelgelagerde wieltjes in met holling die over de profielen lopen. De bovenste van de drie (twee onder, één boven (=nadeel voor stabiliteit) is nastelbaar.
    Zo te zien zijn de rest van de spanten van het frame gemaakt van gelaserd staalplaat wat ze hebben gepoedercoat.
    Ze maken gebruik van kleine trapeziumspindels met nog kleinere stappenmotoren, ik vond ze haast schattig ;-). Op de spindeltjes simpele messing of bronzen moeren. (nastelbaar?)

    Bijzonder aan het machientje is de compacte bouwwijze, zijn zeer lage gewicht 11kg voor de grootste, kleine omvang en INGEBOUWDE elektronica. Verder natuurlijk de lage prijs, voor zo'n compleet ding.

    In mijn ogen een leuk machientje voor de fervente modelbouwer die zelf spantjes, motorschotjes, roerhoorntjes en dergelijke wil frezen.
    Ik denk bijna zeker te weten dat het dingetje NIET geschikt is voor productiewerk op semi-professioneel niveau.
    Wellicht is het een nadeel dat de machine niet zwaar en stijf genoeg is (samen met te kleine uitslagen) voor het betere 3D freeswerk (2.5D) om bijvoorbeeld malletjes te maken. Ook denk ik dat je er geen aluminium mee moet gaan frezen...

    Een nadeel; ingebouwde elektronica. Hier heb ik persoonlijk erg slechte ervaringen mee. Ik heb voor iemand al eens een nieuwe besturing gebouwd nadat er aluminium chips in zijn besturing unit waren gevallen. Frezen met koeling zoals spiritus is uit den boze. Vloeistoffen verdwijnen denk ik erg snel de behuizing in van de besturing. Ik weet alleen niet hoe ze dit hebben gemaakt. Wellicht hebben ze hier rekening mee gehouden (vergeten te vragen).
    Een tweede nadeel van besturing onder je bed bouwen; TRILLINGEN.
     
  4. sleenad

    sleenad

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Olen, België
    Hey,

    Ja, ik heb in Dortmund men ogen uitgekeken, hoor.

    En uiteindelijk denk ik zo'n beetje hetzelfde als jij betreffende de stabiliteit en het bijregelen van de speling die er vast en zeker gaat ontstaan. En bij deze zijn mijn vermoedens dus bevestigd. Nog even doorsparen dus!
     
  5. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Beste,

    U moet u afvragen wat u wilt...
    Toen je vroeger zo'n machine wilde aanschaffen, ging je om advies vragen bij bijvoorbeeld een bedrijf als Wisent...

    Maar nu zijn er forums (fora) zoals deze, dus vertel!!!

    (Het grote verschil zit hem echt in; of je een machine al dan niet wilt gebruiken voor (licht)serimatig werk, ja of nee.)
    Maar dan nog ligt het eraan wat je ermee wilt frezen.

    Voor spantjes, motorschotjes en roerhoorntjes frezen heb je GEEN nauwkeurige machine nodig!

    Voorbeeld; kijk eens naar de machines van StepFour. Dit waren jaren lang dé machine voor de semiprofessionals. Maar ook deze machine gebruiken gewoon lichte trapeziumspindels en met een omkeerspeling van enkele tienden van millimeters.
    Echter tegenwoordig is het een soort hype om maar meteen kogelomloopspul te kopen, puur omdat het tegenwoordig te krijgen is voor iedereen. Toen ik begon kon je die 'professionele' spullen niet of moeilijk aanschaffen (duur en moeilijk te krijgen). En Step-Four bijvoorbeeld heeft in de oudere machines dan ook alleen trapeziumspindels zitten.

    Afijn; wat wil je met de machine doen? En welke eisen stel je aan je freeswerk, in welk materiaal?
     

Deel Deze Pagina