Stepdown voltage servos

Discussie in 'Electronica' gestart door djdacore, 7 jul 2016.

  1. djdacore

    djdacore

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Appingedam
    Zou iemand mij uit willen leggen wanneer je een Align 5.1V Two-way step down voltage regulator gebruikt, en wanneer het overbodig is?

    De servo's kunnen 6 volt aan (Op de Mini Titan E325 de Align DS410, DS420 en op mijn T-rex600 de DS610 en DS620) Ik vraag mij af of het misschien beter is om van deze dingen er tussen te zetten. Maar ik heb geen idee of het inderdaad voor- en/of nadelen heeft?

    En is het ook een goed idee om deze dingen in mijn vliegtuigen te zetten, of is dat echt overbodig? Het zit er op dit moment ook niet tussen. In de vliegtuigen heb ik een losse NIMH 6Volt accu.

    En als het wel goed is, waar is de beste plek, gelijk achter de accu of alleen op de staart servo?
    agnk10381a.jpg
    https://images.amain.com/images/large/agn/agnk10381a.jpg?width=475
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    step down wordt gebruikt wanneer je een 6 volt setup hebt, maar de staartservo voor 4,8 volt is geadviseert.
    bijvoorbeeld, jouw setup, maar nog een 9254 voor gas gebruiken (brandstof)
    of een 9254 op de staart ipv jouw 620

    zet je alles op 6 volt, frituur je op termijn de servo die niet voor 6 volt bedoelt is..
    een step down zorgt normaal gesproken voor ongeveer 1 volt minder.

    als je servo's voor 6 volt zijn, heb je geen step down nodig.
    ook niet aan te raden. minder volt, bij dezelfde belasting = meer amperes nodig, meer slijtage van de motor in de servo.

    daarom zie je tegenwoordig zoveel hv servo's komen.
    minder gerommel met bec's, minder amperes, en je servo's kunnen makkelijker veel vermogen leveren.


    waar zet je een step down...
    normaal is deze bedoelt om voor 1 servo te zetten.
    1 servo in een 600 maat heli kan ong. 2 ampere trekken op 6 volt.
    alle servo's via 1 step down, of 1 servo.. das een verschil van 6 ampere.. best veel.

    heb jij in je vliegtuig alleen 3001 servo's zitten... zou het kunnen.
    die trekken bijna niets.
    maar, een 3001 kan ook 6 volt aan.. stiekem.
    digitale servo's trekken een factor 10 meer stroom.

    en wil je alle servo's oo een lager voltage, kun je beter je spanningsbron aanpassen. of andere accu, of instelbare bec erachter.
    maar doorgaans is meer volt beter, tenzij de servo het niet aankan.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2016
  3. djdacore

    djdacore

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Appingedam
    Ja precies. Bedankt voor de uitleg. Dan laat ik ze er mooi tussen weg want de 620 en de 420 kunnen beiden 6 volt aan.
    Het ging mij namelijk er om dat als je een 5 cellen NiMh pack laad, er altijd meer dan 6V uit komt in het begin.
    Vanwege die piek kan een servo opbranden. En omdat ik laatst een servo opgebrand had, leek het mij een idee om die step-down toe te passen.
    Maar het waren ook servo's van SpringRC. Ik ken ze verder niet misschien was het ook wel gewoon een rotte appel.
     
  4. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Het gaat om de 6 volt nominaal.
    Een vol pack heeft inderdaad een hoger voltage maar daar zijn de servo's op berekend en het zakt relatief snel.

    Overigens zijn die stepdown converters niets anders dan een 1N4001 diode in de positive draad.
    De 1N4001 laat het voltage ongeveer 0,7 volt dalen.
    Zou je zelfs direct in je servokabel kunnen solderen, 2 parallel als je redundancy wil.

    In mijn futaba 9c heb ik er 2 serie 3 parallel gemaakt om het hogere lipo voltage te verlagen naar ongeveer NiMH voltage.
     

Deel Deze Pagina