Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    jammer dat die muziek er de hele tijd onder zit, dat verpest de muziek een beetje ;). Verder machtig mooi.

    Freek
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Door deze mannen wordt geheel belangeloos, met gevaar voor lijf en leden, en ter meerdere eer en glorie van volk en vaderland, iets groots verricht.

    We mogen daar niet te licht over denken!

    Vandaar die muziek.

    :frustie:


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2015
  3. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Voor de mensen die interesse hebben, bij de bekende winkel in Waalwijk staat een mooie Seidel ST996 te koop! Komt onder de kap van de Pup niet op toeren. Zonder de kap uiteraard wel! Ga overschakelen naar een andere motor voor de Pup. Motor is met ringuitlaat, propeller, Microsens Glow voor 9 cilinders en nieuwe pluggen. Reserve onderdelen zoals stoterstangen zitten er ook een paar bij. Tot slot nog 4 liter brandstof. Voor de liefhebber!
     
  4. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    En heeft inmiddels nieuwe eigenaar.
     
  5. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Een paar weken geleden de moki ster motor binnen gekregen, tja nu wil ik hem laten lopen natuurlijk, maar waar moet ik dan aan denken?
    Smeren van de stoterstangen met 100% tsl olie ? of liever en 5% tsl olie oplossing? en hoe zit het met de nokken, ook olie , tsl?
    En wat na het draaien, gewoon wegzetten of afspuiten met wd40 ?
    Alle info is natuurlijk welkom


    Mvg John
     
  6. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Vandaag toch gestart, na een paar min warmdraaien gestopt en de 5 cylinders gecontroleerd, alleen de twee bovenste waren heet , de andere waren een beetje warm, ik denk dat die op twee pitten loopt.
    Hoe kan ik controleren of die drie andere wel een vonk krijgen of dat de bougie wel goed zijn?
    Een was net als nieuw, gewoon wit en de andere twee nat en zwart maar niet zwart ingebrand.
    Ik las ook iets van dat het embleem van moki recht omhoog moet staan en het pompje iets schuin?
    Affijn niet echt een succes

    Mvg John
     
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zit er een ringuitlaat op?
    Met losse uitlaat pijpjes is het natuurlijk makkelijk te controleren (kijken wat er uit de pijp komt).
    Op 2 cylinders zal de motor niet echt lopen, volgas zal hij dan toch maar weinig toeren maken.
    Meer waarschijnlijk is dat de motor veel te rijk staat, dan blijft hij ook veel te koud.
    Als de motor nog moet inlopen moet je na ieder tankje de spoeier wat armer draaien.
    De bovenste 2 cylinders blijven altijd wat armer bij een (te) rijk mengsel dus die worden wan wel warm of in ieder geval warmer.
    Zelfs bij een goed mengsel is normaal dat de onderste cylinders wat rijker lopen.
    Een motor met een goed mengsel heeft een temperatuur van circa 80 graden aan de koppen, de uitlaatpijpjes worden wel veel warmer.
    Is goed te controleren (ook bij een ringuitlaat) met een natte vinger (letterlijk):D:D even kort de uitlaat pijp (dus het pijpje tussen de kop en de ring) aanraken en dan moet het sissen.
    Als een uitlaatpijpje niet sist is er in die cylinder geen verbranding geweest.
    Doet het pijn dan heb je je vinger te lang tegen het pijpje gehouden :(.
    Vroeger kon je makkelijk controleren of een cylinder niet meedeed door de bougiekabel los te maken, maar met de moderne elektrische onstekingen moet je daar voorzichtig mee zijn (zeer hoge spanningen)

    Succes Willem
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Dickie

    Dickie Guest

    Heb je deze motor 2 hands of nieuw, er zit een duidelijk Manuel bij incluis test rapport van de fabriek.
    Het hele spul wordt startklaar aan geleverd door Airworld.
    dus begrijp niet zo goed wat het probleem is de onze heeft vanaf aflevering in 2010 tot nu steeds goed gelopen.
    mocht het niet lukken dan kun je altijd kontakt opnemen met Airworld.
    Geef wel het motor nummer op is belangrijk.
     
  9. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag Samen,
    Heb de motor nieuw gekocht, ik heb het volgende gedaan, nieuw benzine mengsel aangemaakt, bougie's schoongemaakt en gewisseld, en de stationair schroef wat ingedraaid zodat de motor wat hoger in toeren zal lopen.
    En warempel, na meerdere keren getornd te hebben eindelijk een terugslag, dat is goed, want nu weet ik dat het mengsel goed is voor de ontsteking.
    Uiteindelijk startte de motor, in het begin wat onwennig maar na een minuut toch al wat beter, een beetje met het gas gespeeld, en de motor loopt nu zeer goed.
    Wel valt het op dat als deze enige tijd stationair loopt, rechts onder, een cilinder niet meer mee doet, van de voorkant gezien. Op het moment dat ik gas geef gaat deze wel weer meespelen.
    Is dit toe te schrijven aan het inlopen of loopt de motor te rijk?

    Groeten John
     
  10. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Oja Willem,
    kan de bijgevoegde afbeeldingen niet zien, bekijken.

    Mvg John
     
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Goedendag

    Wie wil a.u.b. even zijn of haar Moki 400 nameten op afmeting B.
    Hoe langer ik naar de plaatjes kijk,hoe onzekerder ik er van wordt.

    Groet:Robin image.jpeg image.jpeg
     
  12. Dickie

    Dickie Guest

    ONDERHOUDSSCHEMA MOKI 150 T/M 250

    Uitwendig reinigen WD40 of RIVOLTA.

    2 tot 3 maal in het jaar klepspeling controleren. 0,10 mm

    Om de 1 tot 2 uur in en uitlaat +kiephevelas smeren met olie, en op letten dat je de klepveer in de gelijders goed smeert.
    Olie spuit met dunne naald.

    Om de 5 uur stoterstangen kopkogels smeren met vet.

    Om de 10 uur nokkenassen smeren met vet via de geleiders

    6.jpg

    Om de 60 uur nokkenashuis demonteren met de nokkenschijven schoonmaken daarna weer voorzien van nieuw vet.
    (LET OP HEB JE DIT NOOIT EERDER GEDAAN GA DAN NAAR EEN SPECIALIST) er zitten merktekens op.
    Bij een foute timing kan de motor kapot draaien, bij twijfel opsturen naar Airworld


    Ik kom nog met Foto,s

    Aanbevolen brandstof ASPEN 1 : 45. Airworld.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2016
  13. Dickie

    Dickie Guest

    Onderhouds set met voelers vandaag binnen, groen = 0.10 mm rood = 0,20
    spuitstuk met spuitbus voor de kleppen en tuimelaar.

    15.JPG

    16.JPG

    Verder met controle van het binnen werk, hier zit het hoogspannings gedeelte achter het schild

    10.JPG

    Na demontage van de carb en achter schild zie je de bobines zitten.

    13.jpg

    Klok is gemonteerd om timing en ontsteking te controleren

    9.JPG

    Vervolg: is controle van nokken schijven (schoonmaken en voorzien van nieuw vet.)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2016
    henky vindt dit leuk.
  14. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Ai dan is de brandstof van Aspen 2takt net iets te krap die smeert 2% op de 5 liter, 1:50 als mijn berekening klopt?
    Ff een scheutje apsen olie zal niet verkeerd zijn denk ik. Zal van de week bij de welkoop een kannetje halen.
     
  15. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Gisteren voor de eerste keer mijn moki 400 met de lichte 2 blad prop laten inlopen. Ook hier in de lage toeren wil cilinder 3 niet branden, ik maak mij hier niet te druk over. Na enkele korte runs was de klepspeling enorm, deze terug scherp gesteld en volgende week nog wat laten lopen. Ook ik gebruik de Aspen 2 takt 1/50 , nu alle zwarte rommel uit de nieuwe motor is komen er nu alleen verbrande uitlaatgassen uit de motor.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  16. Dickie

    Dickie Guest

    1 - 50 = 20 ml op 1 liter
    1 - 45 = 22,22 ml op liter

    Er was meer dan voldoende olie aanwezig in het carter en de cilinders.
    Dus geen reden om je echt zorgen over te maken.
    Met 1 liter kun je een mooi tijdje vooruit om bij te vullen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2016
  17. Dickie

    Dickie Guest

    Deze moer is bij mij thuis niet los te krijgen heb een luchtsleutel nodig.
    Deze is er wel op de zaak, moet ik de deur uit en ik zit nog te wachten op onderdelen.
    Oh ja en ik moet de cilinderkoppen nog aan de vacuum meter leggen en testen op dichtheid.

    17.JPG
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2016
  18. Dickie

    Dickie Guest

    Het voorschild is er af, nu kan er schoongemaakt worden.

    1.JPG



    En op volgorde van demontage.


    2.JPG

    Het laatste onderdeel is de plunjer pomp van de Carburateur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2016
  19. Dickie

    Dickie Guest

    Controle timing nokkenschijf eerst B.D.P via de klok door het bougie gat, daarna controleren
    of de merktekens op de schijven over een stemmen met het B.D.P.

    IMG_2449.JPG

    IMG_2451.JPG

    De serie nummers tot 800 waren voorzien van messing tandwielen
    daarna is men overgegaan op staal.
    die van ons heeft het nummer1040.
    Bij de demontage kwam ik nog 2 geintjes tegen, hierover later meer.

    11.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2016
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom/waardoor dan die messing gloed op de twee kleine tandwielen Dick?

    edit: dûh :hammer:is een ander exemplaar.
     

Deel Deze Pagina