Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. Dickie

    Dickie Guest

    Dit is een andere motor Ron om te laten zien.
    De tussen tandwielen zijn na de eerste 800 serie vervangen door staal.
    Die van ons is al voorzien van deze stalen tandwielen, na het schoonmaken waren er geen slijtage sporen.
    Tevens ben ik overgestapt op een ander type vet van SKF.
    Alle passingen en spelingen waren perfect te noemen.
    made in EU.
     
  2. Dickie

    Dickie Guest

    De zuigerstang van de luchtpomp zit uit het midden, dus op letten bij montage.

    22.JPG

    Verder zit er verschil in de stoterstang bussen 19mm uitlaat 21,5mm inlaat.

    24.JPG

    Verder het voorhuis weer gevuld met vet en afgemonteerd.
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

    Na een week de spullen binnen, nu kan de motor afgemonteerd worden.
    5 nieuwe koppakkingen.
    4 nieuwe tuimelaars, hier was er een van gebroken 3 st in reserve.

    32.JPG
     
  4. Dickie

    Dickie Guest

  5. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag Samen,

    Heb een vraag die betrekking heeft op de koolaanslag in de cylinders van de 4takt motoren, hoe krijg ik deze na een seizoen vliegen er uit zonder de cylinderkop te lichten? Dit ivm garantie etc.

    John
     
  6. Dickie

    Dickie Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2017
    henky en Bart83 vinden dit leuk.
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Moki 250 met starter, gaat straks naar Heilemann voor wat aanpassingen:
    [​IMG]
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  8. Dickie

    Dickie Guest

    Een totaal overzicht met alle toebehoren.

    IMG_2616.JPG

    CarleyC12a001.jpg

    Hier gaat de baas zelf mee vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jun 2017
    Berto vindt dit leuk.
  9. Dickie

    Dickie Guest



    Hoe een nokken as maken, deze serie films gaat over de bouw van een 5 cilinder ster motor.
    Moet je wel bij de eerste film beginnen alles is analoog geproduceerd.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2017
    Demaic en ron van sommeren vinden dit leuk.
  10. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Hoe bevalt de FG33 Dickie? Ik ga binnenkort ook een FG33 ophalen bij Hobbyin en ga deze in een Phoenix 180cm Corsair lepelen. Ben heel benieuwd hoe de FG33 zich gaat houden, lees her en der op het grote boze internet wisselende verhalen.
    Gaat mijn eerste brandstofkist worden. Ben niet zo'n brandstof fan, maar een radiaal is altijd al een droom geweest en dan moet deze dan maar de eerste brandstofkist worden....
     
  11. Dickie

    Dickie Guest


    Ben bijna zover.

    IMG_2650.JPG
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2017
  12. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    ZIet er al goed uit! Is de Saito al ingelopen??
     
  13. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Als ik er ooit een aanschaf wordt het een Brown Bear, zeker weten!
     
  14. Dickie

    Dickie Guest


    Moet nog gebeuren.
     
  15. Dickie

    Dickie Guest


    Ik ben geen liefhebber van Methanol.
     
  16. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Gister de Saito en de Corsair opgehaald bij Hobbyin in Waalwijk. Erg mooie motor en ook de Corsair is boven verwachting mooi!! Ben bang dat om de motor te laten passen er wel een nieuwe motorkap geknutseld moet worden, maar verder moet het gaan lukken. Zo gauw ik tijd heb maak ik een motorsteun om de Saito in te laten lopen, de Aspen en de Klotz staat in de startblokken :). Ik meld me zsm weer. Complimenten voor Hobbyin!
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zit niet genoeg -CH2- in!
     
  18. Dickie

    Dickie Guest

    Ik ben een saai mens ik drink geen alcohol: en mijn motoren draaien op Aspen benzine,
     
  19. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Iemand nog een mening over hoeveel tijd de FG33 moet inlopen?? Hij heeft nu drie tankjes van 360cc helemaal leeggeslobberd in een verzopen - blijf net lopen toestand. Volgens Saito moet ik een 1000cc tankje klaar maken voor gebruik (of passend voor het bedoelde vliegtuig). Beetje vage aanduiding. Hij heeft nu al met al bijna een uur lopen pruttelen (en zwarte zooi uitkotsen :) ). Zou dit genoeg zijn??

    Oww, vergeten te melden; volgens Saito moet hij twee tankjes leegmaken voor het inlopen. Maar of dit nu tankjes die in het vliegtuig passen moeten zijn (360cc) of de eerst genoemde 1000cc tankjes.....?
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Let op: in de Amerikaanse manual (de Engelstalige manual uit Japan was onleesbaar) geven ze één of andere tweetakt-olie op om in de benzine te vermengen. Tweetakt-olie voor een viertakt-motor klinkt niet logisch en is inderdaad ook niet goed voor je motor. Tweetakt-olie heeft een lagere verbrandingstemperatuur en gaat daardoor linea recta je uitlaat uit (de zwarte zooi?) zonder je motor goed te smeren. Viertakt-olie overleeft de ontstekingen beter en komt dus wel in de rest van je motor terecht.
     

Deel Deze Pagina