Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Viertakt olie? Ik wist niet dat daar verschil in zat. Ik weet wel dat de meeste viertakten werken met druksmering met motorolie terwijl bij tweetacten hoofdzakelijk mengsmering wordt toegepast. Voor zover ik weet zijn de viertakten die in de modelbouw gebruikt worden, motoren die werken met mengsmering. En volgens mij gebruik je in deze viertakten dezelfde mengsmerings olie als voor tweetakten.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Het was de uitleg/advies dat ik van Hobby-In kreeg. Misschien kan Dickie er iets over zeggen?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dan zitten ze er bij Hobby-Inn volkomen naast.
    Het is JUIST zo dat tweetakt olie (voor benzine dan) een hogere weerstand tegen verbranding heeft dan gewone carter olie (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt met "viertakt olie"), omdat carterolie normaliter niet of slechts in zéér kleine hoeveelheden in de verbrandingskamer komt, en het is dan de bedoeling dat het onmiddellijk (of minimaal zo snel mogelijk) als verbrand gas de uitlaat verlaat, zonder de verbrandingskamer te vervuilen. Als vloeibare olie verlaat het namelijk pas de verbrandingskamer, als deze "vol" staat met olie.

    Gooi maar eens voor de grap in plaats van tweetaktolie, gewone carterolie in je mengsmering, en je weet niet wat je overkomt. Je motor vervuilt als een dolle, rookt als een dolle, Stinkt naar brandende autobanden, en de smering laat behoorlijk te wensen over, want de olie is verbrand vóór het het carter bereikt. (voor alle duidelijkheid: dit is een grap, je moet dit dus NIET doen)

    Of er voor gloeipluggers "viertakt olie" verkocht word weet ik niet, maar ALS het zo is, dan denk ik eerder dat dat een marketing truuk is (er zijn altijd mensen die "speciale" olie willen kopen, en daar goed geld voor neer willen tellen) dan daadwerkelijk een geschiktere soort olie.

    Voor modelviertakten is iedere gebruikelijke olie voldoende, maar als je dan toch per sé "het allerbeste" wilt doen, gebruik dan een goede syntheet (Carbulin, Aerosave, dat soort spul) in je favoriete percentage minus 2, en doe er 2% wonderolie bij.
    Dus als je heilig gelooft in 18% olie, doe dan 16% syntheet en 2% wonderolie. Als je heilig gelooft in 15% olie, dan neem je 13% en 2%.
    De wonderolie geeft nét dat beetje extra op de moeilijke plekken zoals tuimelaars en nokvolgers, maar je motor loopt niet dicht met residue en blijft schoon van buiten.
     
  4. Dickie

    Dickie Guest

    Nou ik heb niet gehoord dat er 2 tact olie en 4 takt olie bestond wel een goede syntheet kijk naar de onderstaande tabel voor MOKI waar aanbevolen wordt 1 : 45. te smeren dus iets bijmengen met een goede syntheet
    Ik laat de saito niet inlopen gelijk aan de Aspen heb ik met de Moki ook gedaan de smering was voldoende.
    Dan zijn er olien die niet te mengen zijn met methanol en olie die je niet kan mengen met benzine let daar goed op vlokken!.


    moki 001.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2017
  5. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Ik ben helemaal op safe gegaan en heb niet de Aspen 2T premix gekocht, ook niet de Husqvarna 2T mengsmering olie bijgehaald. Ik heb de door Saito geadviseerde Klotz KL200 bij HobbyIn meegenomen en die voor de zekerheid met een dikke 1:15 (eerder 1:13) gemengd. Alles is goed vet in ieder geval. Naar mijn mening is de constructie van een viertaktje voor op mengsmering een beetje vreemd in vergelijking met de normale 2T toepassing. De olie moet bij de drijfstangen zijn werk nog eens gaan doen nadat hij door de verbrandingskamer is geweest. Iets wat bij een normale 2T niet gebeurd (daar spoelt de mengsmering via het carter naar de verbrandingskamer en lekt dan na de verbranding wel weer deels langs de zuigerveer, maar goed). In ieder geval wilde ik geen risico lopen en heb lekker Klotz gebruikt. Duurt alleen wel lang als er nog een liter door het arme pruttelende motortje zou moeten.... :)
     
  6. Dickie

    Dickie Guest

    Voor de duidelijkheid ik ben geen aandeelhouder van Aspen, en voor de rest doen wat voor jezelf beter lijkt.
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Okee dan :confused: ... blij dat ik mijn verkeerde advies hier opgeschreven heb ... weet ik zelf nu gelukkig ook dat het verkeerd is.

    Ik heb een Saito FG-30 (benzine) en heb die in mijn vorige (gecrashte) kist laten lopen op Aspen viertakt benzine + Kroon synthetische tweetakt-olie. --- Dat was goed dus?

    Daarna heb ik "Kroon Expulsa RR 15W-50" gekocht ... nog niet gebruikt. Dat is een "vol-synthetische 4-takt motorolie voor moderne high-performance motorfietsen". (Op het voor-etiket staat ook nog "Two Cycle | Four Stroke Motor Oil" ... ook lekker verwarrend.) --- Deze is niet goed om te gebruiken?
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is carter-olie. Dus niet geschikt om in je peut te mengen.
    Ik heb geen idee welke aanduiding ervoor staat dat je het met benzine kan mengen.
    Ik heb altijd die Castrol RS (voorheen TTS) gebruikt en een poosje Aspen benzine.

    Een Jawa loopt op mengsmering (2 takt) en bijv. een Honda CB 500 viertakt loopt op gewone super benzine. Maar beiden hebben carter-olie.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja het is allemaal verwarrend.
    2-takt en 4-takt zegt weinig, beter praten over carterolie en mengsmeeringolie.
    Dan heb je ook nog het verschil tussen mengsmering Saito motoren die gesmeerd worden door "lekolie" langs de zuigerveren, en de stermotoren waarbij het mengels 100% door het carter gaat, de laatste hebben veel minder olie nodig (Seidel zegt ook 2%).

    Ik heb zelf ook een paar leuke motoren, de Kavan FK50, (heb er nu 4 stuks :yes:) die heeft gewone motorolie in een carter en 2% castor voor de "bovensmering" dus 2 typen olie in 1 motor!
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    [TAG]En die Aspen benzine, die heb je in tweetakt en viertakt. Welke moet je daarvan gebruiken dan?

    ...... de Aspen 4 dus, begrijp ik:
    https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/gebruik[/TAG]

    Nou nee, daar ga je fout. Zoals op de site van Aspen ook uitgelegd. De Aspen 4 is een brandstof zonder toegevoegd smeermiddel. Alleen geschikt voor een benzine motor met een afzonderlijk smeersysteem. Meestal te herkennen aan een oliepeilstok op het carter. " onze " modelbouwviertakt motoren malen net als de tweetakten gebruik van mengsmering en hebben dus een brandstof nodig met toegevoegde olie. "Mengsmering" Wil je dus Aspen gebruiken dan dus de variant voor tweetakten gebruiken ook al is je motor een viertakt
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... oppassen met die "Aspen 4T" want daar zit GEEN olie in.

    Stihl maakt tegenwoordig viertakt motoren met een "droog carter" en daar moet gewoon Stihlmix (of een andere tweetaktbrandstof) in, ofwel dezelfde olie die ze ook in de tweetakten gebruiken.

    Als je er goed over nadenkt, is de viertakt smering zelfs beter (mits een goede kwaliteit olie gebruikt word):
    Bij een tweetakt spoelt inderdaad de olie door het carter, maar deze olie is nog steeds verdund met benzine, en smeert dus minder goed dan pure olie.
    De olie word ook door de sterke luchtstroom alle kanten uit geblazen, en er is dan ook over het algemeen véél minder olie in het carter aanwezig vergeleken met een viertakt.
    De viertakt krijgt olie, die de verbrandingskamer gepasseerd is, en DUS van alle "verdunning" ontdaan. Mits de olie kwaliteit OK is, de carb goed afgesteld en de motortemperatuur in orde, is deze olie schoon, en nog steeds 100% van kwaliteit.
    Deze olie verzamelt zich in het carter tot het punt dat het carter "overloopt" via de ontluchting.

    Als ik het carter van een tweetakt vergelijk met dat van een viertakt, is er in het viertakt carter vrijwel altijd méér olie aanwezig. Deze olie is wel vaak donkerder, omdat het ook veel langer in het carter verblijft, maar de kleur zegt weinig over het smerende vermogen (in je auto is carterolie ook binnen 1000 km zwart maar gaat dan nog gerust 19000 km verder mee). Maar wat er dus in een viertakt zit, is niet alleen méér olie, maar belangrijker: onverdund!

    En toch: de "carterolie" van die Jawa, bevind zich uitsluitend in de versnellingsbak. Je zou daar (mits het geen problemen met de koppeling veroorzaakt) ook een transmissie olie kunnen gebruiken. Die Honda MOET per sé carterolie hebben, omdat de olie te maken krijgt met verbrandingsresten die langs de zuigerveren lekt.
    Daar zitten nog best wel verschillen in: in een oudere Ducati (droge koppeling) kun je gerust een olie voor auto's gieten, maar vrijwel iedere andere motorfiets krijgt dan problemen met de natte koppeling (er zijn een paar Ducati's met natte koppeling, en daar zijn best wel problemen mee geweest daardoor)
     
  13. Dickie

    Dickie Guest

    De brandstof gaat bij MOKI via het carter de overige smering gebeurd door een drupje olie op de tuimelaar as en de tuimelaars. (Kijk bij 0.26)
    Dit smeren moet voor de vlieg dag gebeuren, lekker zoals in de begintijd van de vliegerij, ik heb een film opgezocht waarop dat goed te zien is.
    Er zijn ook stermotoren welke een eigen smering hebben via model motoren(dry sump). en electro start
    Deze motoren zijn knap aan de prijs. (Airen Radial 7 - cyl.)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2017
  14. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    En wat als je Aspen 4 takt mengt met synthetische olie om toch je mengsmering te krijgen? Heb namelijk een nieuwe Valach (60CC) die op mengsmering loopt en wil eigenlijk alleen maar Aspen gebruiken omdat het niet stinkt.
     
  15. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Er is Aspen met olie te koop. En als die niet de juiste hoeveelheid olie bevat is de olie ook los te koop zodat je zelf kan bijmengen.
     
  16. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Enig idee waar de Aspen olie los te koop is en voor hoeveel?
     
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik koop het bij dezelfde leverancier als mijn Aspen. Het heet Aspen two stroke oil.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Rene, vraag het eens aan Heli-Uwe. Die mengt het ook zelf en woont bij jou in de buurt.
    Hij haalt het gewoon bij de tuingereedschappenboer maar ik weet zo niet welke.
     
  19. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Maatje van me bij GMVC reageerde net via Whatsapp, hij heeft het. Thks !
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dus als ik het voor mijn Saito even samenvat ...

    Aspen 2 en 4 hebben het zelfde octaangetal (bij lage toeren 95, bij hoge 92).
    Het verschil is alleen dat Aspen 2 FRT al gemengd is met 2% synthetische olie.

    Saito adviseert:
    Mix a ratio of gasoline to oil of 20:1 (5%) for break-in and continuous operation on all engines.
    A mixture of high-quality 91-octane unleaded gasoline and a reliable highquality 100% synthetic oil for 2-cycle engines must be used.

    Dat Aspen een wat hoger octaangetal heeft maakt blijkbaar niet uit.

    Dan de tip van Brutus:
    En Klotz is dus ook een synthetische olie die goed is om te gebruiken.

    Dan denk ik:
    Aspen 4 met 3% Klotz en 2% wonderolie (5 liter Aspen 4 + 150 ml Klotz + 100 ml wonderolie)

    Maar - Aspen 2 (2% synthetische olie) en 2% wonderolie = 4% olie - kan wellicht ook zodra de motor is ingelopen? Dan hoef je geen synthetische olie te kopen.

    Hartelijk dank voor de uitleg en adviezen! :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2017

Deel Deze Pagina