Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Was ik al een beetje bang voor, niet voor die bak reacties, maar voor het feit dat een 7 cilinder even duur is als een 3 cilinder Saito van gelijk vermogen.
    Ziet er wel prachtig uit, zeker de 9 cilinder op een TP-17 Stearman zou een prachtige combi zijn.

    Mvg,

    Pascal.
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Ik heb er een paar horen lopen. Ze lopen mooi. Betrouwbaar en duurvast kan ik je niks over vertellen . Zolang je de nog Chinees geproduceerde hebt zou ik het niet gokken. Ze worden weer in Zwitserland gemaakt onder de oude naam seidell.
    De driecilinder saito is ook een rampenfabriek als je deze niet modificeert. Daar lopen ze stuk op het bigend en drijfstang . Modificatie is dat het mengsel via de carburateur eerst het Carter in gaat en dan de cilinders in. Gaatjes richting distributie dicht maken en distributie op molybdenum vet zetten.
     
  3. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Oeps, dan staat mijn nog iets te wachten, heb namelijk ook zo'n rampenfabriek, en niet de kennis voor de modificatie. :hammer:
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    UMS is een fabriek in India en niet in China! Verder maakt het niet veel uit want inderdaad zijn de meeste mensen niet echt te spreken over de kwaliteit van fabricage van deze fabrikant. Seidel heeft geprobeerd de productie aan deze fabriek uit te besteden om de kosten te drukken. Dat heeft maar kort geduurd en de naam Seidel helaas geen goed gedaan. In 2016 is Seidel gestopt met de fabricage van deze motoren. De zaak ging over in andere handen en verhuisde van Duitsland naar Zwitserland waar ze nu weer gemaakt worden.
    Gek genoeg kan je over de UMS motoren ook best veel goede recensies vinden dus wie moet je nu geloven? Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik heb wel diverse (echte) Seidel motoren zien en horen lopen. Dat zijn echt schitterende machientjes.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Bedankt voor de correctie ;)
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839

    deze berekening klopt niet helemaal
    aangezien de motoren van Dick zeer zuinig lopen 60 liter heeft mijn mokie 45 nog niet gezien
    en die is wel stuk

    mijn ums 7/70 moest ik bij elke liter brandstof de kleppen stellen
    totdat ik de motor door Dick onderhanden heb laten nemen
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839

    seidel verkocht motoren liet de klant betalen maar leverde niet
    dat is wat de naam geen goed deed
    daarna heeft seidel alle rechten aan UMS verkocht om de klanten terug te kunnen betalen


    daarna is seidel toch zelf weer motoren gaan maken en verkopen

    en weer hetzelfde gedrag
    wel verkopen niet leveren

    en weer heeft i de rechten verkocht

    Bij UMS in india zijn ze best boos op seidel

    het schijnt met de motoren wel de goede kant op te gaan daar in india

    maar ook de nieuwe eigenaar van seidel wil er alles aan doen om zen produkt goed op de markt te zetten
     
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2018
    serge pot vindt dit leuk.
  10. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Had ook ergens zoiets gelezen Ger, maar ik zie het wel, zoveel draait de machine bij mij niet.
    Ik heb ook weinig zin om een splinternieuwe motor te overhalen, en mijn Frans is nog slechter dan mijn chinees!
    Met circa 25 vluchten per jaar gaat hij waarschijnlijk een leven lang mee, zo jong ben ik ook niet meer :worship:
    Natuurlijk bedankt voor de tip!

    Mvg,

    Pascal.
     
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Dit is wel een heule grote Penta

    image.jpeg
     
    femmo vindt dit leuk.
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Gouda
    Maar wel heul errug mooi...
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, die respons had ik even gemist....
    Nou, die berekening klopt gewoon wél, want Dick zijn motoren lopen gewoon op Methanol, en dus niet significant zuiniger dan andere gloeiplugmotoren (tenzij je er vonkontsteking op gaat zetten, maar dat doet Dick niet bij mijn weten). Dat zal een haartje schelen vanwege het lage olie-aandeel wat Dick hanteert, maar dan praat je over 5% verschil of zo...
    Jouw Moki loopt op benzine, en dat maakt WEL een groot verschil: bij gelijke cylinderinhoud, meer dan de helft. Dus ga uit van 15 liter, dan heeft je Moki equivalent aan die eerder genoemde Brown bear gelopen. (45 cc vs 100 cc, dus de helft, benzine vs methanol, dus "de helft van de helft"....)
    Dat je Moki stuk is... tsja... ze lopen prachtig, maar of het werkelijk zulke goede motoren zijn?
    Daar kan ik verder weinig van zeggen zonder te weten wat A) de materiaalspecs van UMS zijn en B) wat Dick er aan gedaan heeft.
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Kleppentiming, weinig overlap, en compressie verhouding die Dick gebruikt en goed uitgerekend krachten spel, lees juiste hoeken tussen satelliet bigends naast het main bigend.
    En uiteraard het gunstige koppel, door de langere slag dan boring zorgt ervoor dat je rendement een stuk gunstiger uitkomt dan die 5% welke hier 'geschat' wordt.
    De UMS/ imitatie Seidel heeft pikkepoelie metaal nokvolgers, gevolg is verbranden en bovennormaal slijt patroon.
    Methanol zonder vonk zal nooit de efficientie van een 'sparkie' evenaren omdat het verbrandingsproces nu eenmaal anders verloopt bij beiden.
    "iedere voor heb z'n na" zei een groot sportman ooit.

    Fijne jaarwisseling en happy hobby uurtjes toegewenst.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2018
    serge pot en verfbrander vinden dit leuk.
  15. Dickie

    Dickie Guest

    is deze al eens voorbij gekomen UMl 160



    en de UML 300

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2019
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je.... er is werkelijk NIETS in de formules van zuigermotor theorie wat zelfs maar IETS met de boring/slag verhouding te maken heeft. Helemaal niets...

    Ook in de thermodynamica, waar hoofdzakelijk de rendementen bepaald worden, rept men van drukken, temperaturen, volumes, maar absoluut NIET van boring slag verhoudingen.

    Sterker nog: ZELFS in de formules waarmee je koppel bepaalt, komen de boring/slagverhoudingen niet ter sprake: wat je aan kruklengte (hefboom, want dat is koppel, nietwaar?) wint, verlies je tot op duizend cijfers achter de komma weer aan zuiger oppervlak. Reken gerust een paar voorbeelden na, als je me niet gelooft.
    Als je een kruklengte van 1 cm hebt, en een zuiger oppervlak van 1 cm2, dan volgt daar een cylinderinhoud uit. Als je nu een tweede motor hebt, met een kruklengte van, zeg, 2 cm, dan heb je voor dezelfde cylinderinhoud een zuigeroppervlak nodig van 0,5 cm2.
    Gebruik je vervolgens dezelfde brandstof en dezelfde compressieverhouding, dan is dus de druk op de zuiger ook hetzelfde.. Stel, 10 bar.
    Beide motoren hebben dan een koppel van 10 x 1 x 1 = 10 x 2 x 0,5 = 10 kgcm.

    Kun je hoog springen of laag kruipen, maar ik wens je veel succes met het aantonen dat een langeslag motor (bij verder gelijkblijvende omstandigheden) een beter rendement heeft, of een hoger koppel.

    Ga gerust eens METEN wat Dick zijn motoren verbruiken, en bij welk vermogen dat dat is (dan heb je een 'specifiek brandstofverbruik") en ga dat vergelijken met andere gloeiplug.methanol motoren van ongeveer dezelfde cylinder inhoud. Ik wens je veel succes met het vinden van die "wel wat meer dan 5%"....

    Dus totdat je daar iets zinnigs over kan zeggen anders dan "het is zo" hou ik mijn eigen ideeën daar over aan, en sorry dat ik dat wat cru zeg, maar dat is nogal een beetje mijn vak, mijn beroep, heb ik voor geleerd, en jaren lang aan gemeten en gerekend: aan het specifieke verbruik en rendement van allerlei typen motoren....

    Laat maar eens wat correcte metingen en berekeningen zien, voordat je achteloos iets afdoet als een schatting.....
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Eigenlijk is dat een soort drogreden: 'Ik heb er in doorgeleerd, dus is het waar wat ik zeg.'

    (Is in dit geval misschien wel leuk als je er bijverteld wat je in dit kader gedaan hebt.)

    Toch ben ik geneigd te zeggen: het woord is aan Ger . . .

    (Ten overvloede: ik heb hier zelf niet in doorgeleerd.)


    jan.
     
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik ken de spreuk "lange slag heeft meer koppel" ook wel eigenlijk Brutus.

    Lange slag geeft grotere zuiger snelheid. Als snelheid een gegeven is ligt het max toerental van lange slag lager dan korte slag.

    En dan zeggen "ze" toch dat een kortere slag een hoger vermogen zal leveren (door meer toeren) en de lange slag een hoger koppel?

    Help me dus even Brutus hoe dat zit?

    Qua rendementen geen idee maar dat zullen dan dus de meer indirecte zaken moeten zijn zoals frictie verlies door zuiger cylinder contact (nadeel voor lange slag lijkt me?), maximaal mogelijke klep hoogte, etc.

    Also Brutus, wat zijn de mogelijke voordelen van een lange slag motor tov korte? :weetnie:

    Goede reis trouwens.

    Cheers Q
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    In mijn opinie wat ik ervaren heb met automotoren in de smallblock VW Motoren Was dat een vierkante motor heerlijk was om op te voeren in toeren gebruik van mid tot hoog . Een lange slag was goed voor midden gebied. Allen bij 8v motoren . 16 V was ronduit heerlijk boven in.
    Het effect van een lange slag of korte slag is vooral te merken bij stationair wegrijden. De lange slag is daar soepeler in dus een beter koppel dan een lange slag. Moment is nog altijd kracht maal arm . En is koppel wat men uitdrukt in Newtonmeter . Het koppel curve op een vermogens diagram zegt mij weer wat over je cilindervulling over het toeren gebied .
    Let wel ik heb er niet voor geleerd maar heb alles uit de praktijk zelf mogen ondervinden . En dat is in mijn ogen de mooiste leerschool. Alle 1 op 1 vliegtuigmotoren zijn lange slag motoren ivm koppel . De merlin ook, als je het nokprofiel van een merlin bekijkt zie je dat deze vrij lang open staat met een beste lift. Het zorgt dus voor maximale vulling echter ligt het bruikbare toerental niet hoog max 3000 toeren . Oftewel koppel gebruik.
     

Deel Deze Pagina