sterkte en stijfheid van materialen

Discussie in 'MBF Labs' gestart door Ad Bakker, 21 sep 2010.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Het initiatief om een afdeling "modelbouwwetenschap" forum op te starten juich ik van harte toe. Het draagt ertoe bij dat je bepaalde dingen kunt doen op basis van fundamentele kennis. Veel zaken worden op basis van vakkennis en ervaring aangepakt en opgelost , en daar is totaal niets mis mee. Het probleem is echter dat dergelijke kennis dikwijls slecht overdraagbaar is. Je ziet dan ook dikwijls dat iemand schrijft "ik doe iets zus of zo, en het werkt uitstekend", en dan vervolgens een ander schrijft "ik heb het ook geprobeerd, maar het werkt voor geen meter". Kennis over wat je doet en waarom kan dan dikwijls uitkomst bieden.

    Om een dergelijk forum gelijk op te splitsen in meerdere hokjes vind ik minder geslaagd. Tenslotte zal het erop neerkomen dat hier een variƫteit aan natuurkundige problemen aan de orde komt die in verschillende takken van modelbouw een rol (kunnen) spelen.
    Aero- en hydrodynamica zijn beide een vorm van stromingsleer met veel raakvlakken. Ik zie nu bijvoorbeeld een discussie over het Reynoldsgetal in het aerodynamica subforum, terwijl dat in de hydrodynamica een even belangrijke rol speelt. En het hydrodynamica subforum is wel aangemaakt, maar er staat nog geen enkel artikel in. Dus, waarom die twee niet samenvoegen onder de titel "stromingsleer", nu kan dat nog!! In het Engels wordt ook onder "fluid mechanics" ook zowel de stroming van vloeistoffen, gassen en plasma's, alsmede mengsels daarvan verstaan.

    Stromingsleer houdt zich bezig met het gedrag van een (meestal gas of vloeibaar) medium rond veelal vaste lichamen, en welke krachten daarbij op dat lichaam worden uitgeoefend. Mijn achtergrond ligt meer in wat deze (en andere) krachten met dat lichaam doen, en dan met name hoe dat lichaam hierdoor vervormt en eventueel bezwijkt. Dit wordt soms aangeduid met "sterkteleer", maar er zijn vele andere benamingen hiervoor in gebruik, zoals "mechanica van materialen" of "mechanisch gedrag van materialen".

    Als er vragen zijn over materialen en hoe die zich onder invloed van krachten kunnen gedragen dan wil ik daar graag naar kijken en, als ik het weet, antwoord op geven. Als ik het niet weet zeg ik dat gewoon, ik ga dan echt niet gissen. Maar het kan wel voorkomen dat ik kan aangeven waar of bij wie de benodigde kennis wel voorhanden is.

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2010
  2. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    :thumbsup:Hoi Ad,
    Je hebt gelijk, kennis is vaak moeilijk over te brengen. Iedereen, die ooit een gebruiksaanwijzing van een of ander apparaat (ook nog in meerdere talen) heeft gemaakt, weet wat ik bedoel en dan gaat het alleen maar om het beschrijven van het op de juiste manier gebruiken van onderhavig apparaat.
    Daarnaast: eenheden en grootheden lopen vaak door elkaar in discussies.
    Wat onmisbaar is is het "je kunnen verpaatsen" in degene die de vraag stelt en met dat besef een duidelijk antwoord pogen te geven. De "oude rotten" en leermeesters kunnen dat vaak door de in jaren opgebouwde ervaring met, in werkplaats of andere onderwijs gerlateerde omgeving, overbrengen van kennis.
    Ik wens je veel sterkte toe en probeer waar ik kan wat bij te dragen.
    M.vr.grt., Max
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dag Max,

    Je hebt helemaal gelijk. En een forum is al helemaal een moeilijk platform voor kennisoverdracht, omdat het zo anoniem is. Je weet van de vragenstellers meestal te weinig (soms al geen leeftijd, en zeker geen kennisniveau als je al niet eerder van gedachte hebt gewisseld) om in te kunnen schatten waar je moet beginnen.
    Dat is misschien wel de reden dat dit draadje zo dood als een pier lijkt, maar ik wel af en toe per PB benaderd wordt. En in een enkel geval lukt het dan wel iemand verder te helpen.
    In ieder geval bedankt voor je reactie en je positieve insteek.

    Groet,

    Ad
     
  4. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Hoi Ad,
    Dank! Misschien kunnen we wat onderwerpen aansnijden die eenieder aanspreken.
    Bijvoorbeeld : treksterkte van metalen:
    --Dit is belangrijk bij de keuze van : bouten, moeren, enz.
    Zo zou voor de "zoeker' iets snel te achterhalen kunnen zijn, het is maar een idee om mee te beginnen?
    M.vr.grt., Max
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dag Max, ik stuur je morgen even een PB, want ik ga er nu voor vanavond mee stoppen. Idee op zich spreekt me wel aan.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2011

Deel Deze Pagina