STL files

Discussie in 'CNC' gestart door Harley, 20 apr 2010.

  1. Harley

    Harley

    Lid geworden:
    15 feb 2009
    Berichten:
    24
    Hallo
    Ik heb een vraag over STL files.
    Ik heb een *.stl file van een styro romp van een zwever.
    Een Cad programma zou deze files moeten kunnen importeren,maar ik krijg dit niet klaar ik bezit TurboCat deze importeerd de file niet.
    Tenzij ik iets verkeert doe.!!!
    Waaneer ik deze in windows probeer te openen krijg ik de melding :Bestandstype Centificaatvertouwenslijst.
    Dit *.stl bestand wordt aan gemaakt met Profili Pro 2.27B geregisreerd
    Vraag : kan *.stl mischien alleen worden geimporteerd in een 3D Cad progr of ook in een 2D prog en welk prog is hiervoor geschikt.
    Heeft iemand hier mischien ervarihg mee ????
    Graag zou ik hier andwoord op willen krijgen zodat ook ik als leek deze files
    zou kunnen gebruiken.
    Ik ben me namelijk aan het verdiepenin deze materie om ook eens een cnc gestuurde portaalfrees te bouwen.
    Bijvoorbaat dank
    Harley
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    stil files zijn voor zover ik weet 3D files die een buitencontour beschrijven op basis van allemaal kleine driehoekjes.

    eDrawings is een gratis programma dat .stl files kan lezen.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  3. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    met stl wordt je object idd met driehoekjes beschreven. Ik probeerde destijds ook een .stl te importeren in mijn CAM software voor CNC, en dat pikte hij ook niet. Kun je eens proberen of je .STP kunt exporteren? Deze exporteer ik vanuit Rhino4 (ook een tekenprogramma), en die kan de CAM software wel lezen. Misschien heb jij een vergelijkbaar probleem?

    Gr. Rik
     
  4. Harley

    Harley

    Lid geworden:
    15 feb 2009
    Berichten:
    24
    Hallo Jitze en Rik
    Hartelijk dank voor julie reactie.
    Ik ben nu zover dat ik de *.stl file kan importeren in het programme FreeMill en in dit program simuleren.
    Dan kan ik er voor verschillende post prosessors de gewenste codes van maken, bv voor Mach3.
    Of het ook daadwerkelijk op een machine zal werken weet ik nog niet ,heb het nog niet kunnen proberen.
    Gr Harley
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dan moet je een 3 assige freesmachine hebben, maar zover was je ook al vermoed ik.
    Mocht er ng iets zijn betreffende stl, dan hoor ik het wel. Ben daar dagelijks mee bezig.
     
  6. Lennings

    Lennings Guest

    STL Files frees je met DeskProto

    STL files beschrijven inderdaad het buitenoppervlak van een 3D geometrie met een (zeer) grote hoeveelheid kleine driehoekjes. Veel CAD en CAM programma's kunnen daar niet goed tegen. STL staat voor STereoLithografie, een systeem om modellen te bouwen door dunne laagjes te stapelen (anderen zeggen overigens dat het staat voor Standard Triangle Language). Het in inmiddels een standaard formaat voor alle 3D modelbouw en prototypebouw.

    STL files frezen gaat perfect met het CAM pakket DeskProto. Wij maken dit pakket, dit berichtje is dus onbeschaamde reclame, sorry :)

    We hebben al diverse klanten die het pakket gebruiken voor vliegtuigmodellen. In DeskProto importeer je de STL file, kies je een frees en de gewenste nauwkeurigheid, en de freesbanen worden berekend.
    Probeer het zelf met de gratis proef-versie: zie www.deskproto.nl

    De software is in het Nederlands beschikbaar, alle andere informatie op de website is alleen in het Engels beschikbaar.

    Succes !

    Lex.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dag Lex,
    Dit is Bart van Howest, al weer even geleden.
    Ik kan je beamen gezien wij zelf fervente gebruikers zijn, maar reclame is niet toegelaten op dit forum. Tenzij je als sponsor wilt optreden.
    Voorzichtig dus dat je geen bemerkingen krijgt.
     
  8. Lennings

    Lennings Guest

    Ha Bart,

    Dank voor je waarschuwing.
    Ik had vooraf wel even naar de 'MBF Regels' gekeken en alleen iets over fatsoensnormen gelezen. Nu zie ik dat verder naar beneden ook een kopje 'Commercieel' staat met melding over sluikreclame.
    Aan de andere kant is mijn bijdrage denk ik wel inhoudelijk interessant, dus ik hoop op consideratie van de forumbeheerders.

    Groeten,

    Lex.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    tuurlijk, ikzelf klaag niet hoor :)
     

Deel Deze Pagina