Stoomsleepboot ideaal (Turkmodel Liman)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door zwartezee, 22 feb 2017.

  1. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Een kort verslag van een typische Nederlandse stoomsleper voor de binnenvaart.


    Mijn opa heeft gevaren in de jaren 20 en 30 op diverse Nederlandse binnenvaart stoomsleepboten gevaren. Dank zij zijn enthousiasme en vele verhalen ben ik “besmet” geraakt met de passie voor sleepvaart en het bouwen van modellen.

    IMG_8020.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  2. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Na vele bouwpakketten van met name Billing Boats en diverse modellen gebouwd aan de hand van werftekeningen wilde ik nu de boot nabouwen waar mijn opa op heeft gevaren te weten de Ideaal uit Nijmegen (eigenaar Joost de Jager). Het is de enige foto van hem op deze sleper. O ja mochten mensen deze boot nog kennen en of de oorspronkelijke eigenaar, ik zou graag meer over de geschiedenis te weten komen.

    Helaas zijn weinig tot geen bouwpakketten te vinden van de Nederlandse rivierslepers. Het is daarom dat je bent aangewezen op het tekeningen archief van de NVM. Ik was ook verrast toen ik een model vond van een riviersleper bij Toemen in den Bosch. Turkmodel heeft het model Liman in het assortiment op een schaal van 1:50. De Liman is een Turkse stoomsleper gebouwd in Nederland.

    16195-Turk-Model_Liman_2_sleepboot_1_50_TM0124.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
  3. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    De Inhoud ziet er goed uit en met wat aanpassingen kon ik toch aardig in de buurt komen van de Ideaal.

    IMG_1133.JPG

    IMG_1134.JPG

    IMG_1135.JPG

    IMG_1136.JPG

    Naast het internet ben ik voor de details ook naar het scheepvaartmuseum in Rotterdam gegaan alwaar de Volharding ligt welke het meest in de buurt kwam.

    IMG_0383.JPG

    IMG_1213.JPG
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
  4. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Ik heb niet te veel foto’s gemaakt van het bouwproces maar wilde de foto’s die ik heb toch delen. Zeker omdat ik veel gehad heb aan de bouwverslagen van de andere leden hier. Zeker de detailfoto’s van Sleepboot Maarten waren erg handig.


    De tekeningen zijn redelijk tot goed evenals de bijgevoegde beslag stukken. Wel past niet alles juist zoals het zou moeten en zijn sommige houten delen erg broos. Reservehout hebben is daarom zeker handig. Ook waren een aantal beslag elementen niet mooi gegoten of te klein naar mijn idee. De verzameling van beslag in de afgelopen jaren was zeker handig.


    Het rompje laat zich eenvoudig beplanken. Nadeel is wel het weghalen van de grove spanten op het dek. Dit is gedaan volgens de handleiding maar was erg lastig en zeker het bijwerken ervan viel tegen. Wellicht is het handiger deze eerst te verwijderen en de verschansing eerst aan te brengen en dan pas de planken. De rest van het model wijst zichzelf.

    IMG_1137.JPG

    IMG_1138.jpg

    IMG_1141.JPG


    Er zijn een aantal aanvullingen gedaan ten opzichte van het model namelijk de mast vooraan, een Billing Boats anker (betere maat) stoomfluit aan de pijp en een andere sleephaak en ander reddingsboeien.

    IMG_7287.jpg

    IMG_7288.jpg

    IMG_7289.jpg

    Ik heb vele plezier gehad met de bouw van het model naast enkele vloek momenten als er weer hout brak en als statisch model leuk om naar te kijken.

    Hieronder het model af
    IMG_8016.jpg

    IMG_8017.jpg

    IMG_8018.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
    Prutsertje, Jan Walpot en MikeMohawk vinden dit leuk.
  5. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Kortom een kort verslag maar wie weet helpt het anderen met het bouwen.
     
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    leuk model heb je gebouwd misschien heb je deze foto's ook .
    Bron : 105352-ideaal.jpg dhr Koster.
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Wellicht een uitvoering na een verbouwing of een ander schip kan ook nog natuurlijk de pijp is er af.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Bedankt, alle info is welkom. Het sleepvaart museum in Maasluis heb ik pas bezocht maar konden mij niet helpen. Volgens de suppoost waren vele archieven in 1953 vernietigd door de watersnood.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    wil je die naam niet meer gebruiken, aub.
     
  10. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    de nieuwe uitvoering van de Liman 2 is in schaal 1:20
    groet Piet
     
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Altijd mooi een model van een schip waar je vader of opa op heeft gevaren en leuk dat je iets had aan de foto's die ik heb geplaatst van de Maarten.

    Groet, Jan.
     
  12. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ga aankomende week de liman 2 in de 1:20 versie bestellen.
    als de Krick HE4 dan klaar is heb ik weer wat te doen.
    groet Piet
     

Deel Deze Pagina