Storing Corona 2.4 DSSS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Beton, 10 okt 2010.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    sorry... :cool:
     
  2. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Corona 35MHz synth ontvangers zijn de beste die ik tot nu toe heb gehad. Ik heb het daarom specifiek over het 2,4GHz spul. Dit had ik ook gekocht, snel mijn conclusie getrokken en met licht verlies doorverkocht.
    Toen het Assan avontuur gehad, dit bleek heel robust en betrouwbaar, maar het bereik viel me tegen. Voor FPV vliegen is meer dan 800 meter wel handig.

    Omdat ik zocht naar een systeem met terugkoppeling over de signaalkwaliteit en telemetrie heb ik uiteindelijk voor FrSky Telemetry gekozen.
    Ik ben mateloos enthousiast over dat spul (maar dat had je vast al geraden). Haalt ook op z'n sloffen kilometers bereik.

    Ik weet niet of er andere zaken zijn waar je het kan halen, ik koop het iig hier: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Tx/Rx Systems & Parts>2.4Ghz FrSky ACCST

    De DIY kit heeft geen telemetrie ondersteuning. Alleen de modules en ontvangers waar groot "Telemetry" op staat ondersteunen telemetrie.
    Je kan natuurlijk een JR module als DIY kit gebruiken, het ding heeft immers alleen V+, ground en PPM nodig.

    Voordat iemand erover begint: Ja het heeft een CE keur.

    edit: sorry dat ik zover off topic ga
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2010
  3. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Corona heeft voor mij nog steeds niet af gedaan hoor..
    Zolang niet 100% duidelijk is wat er nu wel en niet waar is blijf ik het met tevredenheid gebruiken..
    Natuurlijk is het altijd zo dat het rc model zo goed is als de slechtste schakel..
    Maar ik vlieg over het algemeen met modellen van max 100 euro en dus mag daar wel een 25 euro ontvanger in i.p.v. een 60 a 80 euro spectrum ontvanger..

    Ik denk ook dat de prijs het enige is waar corona aan onderdoor gaat..
    Iedereen denk in eens dat hij zelf wel effe een goedkoop setje in kan bouwen en dan het perfecte 2,4Ghz systeem heeft en dus altijd storing vrij kan vliegen..

    Dit is dus gewoon niet waar..
    2,4 Ghz is een overvolle band en lockouts zijn vaker te verwachten..

    Verder zijn er lang niet zo veel setjes van assan als van corona in nederland in gebruik...
    Dus zal je statistisch ook niet zo snel problemen als met corona mogen verwachten..

    We zullen afwachten wat het in de toekomst gaat opleveren..
    Tot die tijd heb ik nu nog goedkoper een aantal 2e hands ontvangers kunnen scoren:p...

    Als je geen corona gebruiker of geïnteresseerde hoef je toch dit draadje gewoon niet te volgen;)

    Benno
     
  4. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    Het is inmiddels wel duidelijk dat niet alleen Corona problemen heeft met de ID's !!!
    Hoe zou het met de rest van het chinese 2,4 spul zijn?
    Hoe hebben die hun Guid opgebouwd?

    Straalpijp.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  6. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Interressante info!
    Wat mij alleen verbaasd is dat er bij FrSky gelijk een waarschuwing gegeven wordt terwijl er niet voor de problemen van Corona gewaarschuwt wordt. Deze zijn door Marcelair en Bart wel degelijk bij RC Model Reviews gemeld. Zou Corona een betere sponsor zijn dan FrSky!?
    Ik heb onderstaande op het forum gezet bij RC Model Reviews:

    Hello Mister Bruce,

    I Think it's good to warn people for this kind of problems.
    That's the reason that I am surprised that there is no warning for the same problems with the Corona DSSS system.
    In the Netherlands we have problems with this system.
    Different people have informed you about this including videos and information from Corona itself.
    See the two links below.

    RC Model Reviews • View topic - Corona 2.4 DIY

    RC Model Reviews • View topic - Corona DSSS problems

    I think this information is enough to give a big warning to Corona users just as you did for FrSky users.

    Kind regards,

    Beton

    Zie onderstaand de link van FrSky draadje op RC Model Reviews.

    RC Model Reviews • View topic - The Suspected Frsky GUID Issue
     
  8. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Antwoord van Bruce:


    Yes, I was trying to get some information from Corona and planning to write about it.

    FrSky responded immediately to my questions regarding the incident I witnessed with assurances that changes will be made.

    I'm not sure what Corona are planning to do -- although I know they have some new products in the pipeline.


    Misschien wordt Corona toch nog een keer wakker!
     
  9. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ze hebben te veel naar de amerikanen geluisterd..
    Don't tell, don't ask....

    Maar wij kende die al onder het gezegde..
    Wat niet weet, wat niet deert...

    Benno
     
  10. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Nog nieuws ? Wat is er gebeurd met de Corona test tijdens de laatste indoor fly in ?

    Vragen, vragen...

    Ik stuitte nog op iets wat misschien verklarend kan zijn, de Corona ID-change klinkt aannemelijker.

    Het is de Wiki over de Voyager2 en z'n interne computertje waarvan een bitje van 0 naar 1 sprong;

    Op 22 april 2010 ontstond er een probleem met de communicatie tussen aarde en de Voyager 2. De 33 jaar oude Voyager die zich nu op ruim 14 miljard kilometer ( 14.000.000.000 km ) bevindt stuurde signalen naar de aarde die niet te decoderen waren. De Voyager werkte naar eigen zeggen nog goed. Nasa heeft het probleem inmiddels verholpen. Makkelijk was dat niet aangezien een commando vanaf de aarde er 13 uur over doet om de Voyager te bereiken. Nadat de Voyager drie weken in "spaarstand" heeft gestaan bleek de oorzaak in het computer geheugen te zitten.

    --> Een enkel bitje was spontaan van 0 naar 1 gesprongen. Nasa heeft de computer van de sonde gereset en de sonde lijkt nu weer naar behoren te werken.
    Bron: Voyager 2 - Wikipedia

    Hoe kan een Corona set z'n ID veranderen vraag ik me af, de DIY sets kunnen het in elk geval niet, de click-in/on modules kunnen het weer wel.

    Het probleem/crash ontstond direct of in de buurt van het 'aanzetten/inschakelen' van een click-in module.
     
  11. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ik weet niet wat je nu bedoeld maar ik denk dus dat de Klik on systemen dus niet meer kunnen..
    Daar kun je nl de ID van veranderen en daarmee kun je dus op een dubbele ID komen te zitten..
    De DIY sets zijn fabrieks wijze voor geprogrammeerd en daarmee is de kans op dubbele ID's dus sterk afgenomen..

    Als het fout is gegaan kun je dus je klik-on module wel veranderen maar kun je dus weer op een andere dubbele ID uit komen..

    Dus ik denk een ban van de klik-on modules als enige optie..

    Benno
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ban op geheel corona lijkt me dan verstandiger ikgebruik snap on systemen maar bouw ze om tot diy.

    tevens is er al uitsluitsel dan dat de diy een echt uniek id hebbenof kunnen deze van fabriek af ook al dubbele ids hebben?
     
  13. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Hier een Corona DSSS versie, de gebruiksaanwijzing zegt dat het langer indrukken van de ID-knop (zender) leidt tot een nieuw ID, maar uit het filmpje blijkt dat er niets gebeurd, de bindingsknop op de ontvanger wordt niet eens aangeraakt, dit kan alleen maar als het ID al 'vast' is.



    Probeer dit anders eens bij een click-on module, zo een voor achterop de zender in zo'n vierkant gat.
    Corona zei al (lees wat terug) dat de DIY sets 1 chip hebben mbt het ID, de click-on modules hebben er twee, de ID bij die kunnen volledig veranderd worden, bij de DIY sets kan dat niet.

    De 'clash' en de uiteindelijke crash is gekomen / ontstaan toen iemand een click-on module aanzette, de DIY set vloog toen linea recta de plomp in.
    Degene met het click-on module had weer opstartproblemen, letterlijk, wat ik constateerde is dat het aanzetten als er al een andere Corona DSSS aanstaat, aanmerkelijk langzamer gaat of zelfs niet helemaal volledig.

    De DIY optie is dan om het net zolang te doen (aanzetten) tot er een binding is, en als die er is, dan werkt het gewoon. Echter, die clash met Corona-click-on-module zou niet mogen gebeuren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik heb nu ook mijn eerste probleem met de 2.4 dsss corona. van deze ontvangers in gebruik zonder problemen. Wil net een nieuwe ontvanger binden, dus zender aan in bind modus. daarna ontvanger aan met bindknop ingedruk gehouden. deze geeft aan dat deze de zender heeft gevonden, dus de boel weer uit gezet. Als ik daarna de boel weer aan zet wil de boel echter niet binden.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Hee... da's een kompleet nieuwe storing.
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Morgen opnieuw proberen.
     
  17. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
    Sommige ontvangers die ik heb binden alleen als de zender minimaal 1,5 meter verwijderd is van de ontvanger signaal is anders te sterk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
  19. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Wat de doel je "zonder uitgestoken draadjes

    Maak er eens een fototje van..
    de 2 antennes moeten haaks op elkaar vrij van carbon of metaal op bijvoorkeur de buitenkant van je model gemaakt worden..
    Maar bij mijn 220cm Zap heb ik ze ook aan de binnen kant tegen de romp geplakt en dar is het bereik ruim voldoende van..

    Benno
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoeft niet aan de buitenkant hoor. Hout of kunststof (geen carbon) zijn geen belemmering voor het signaal; dus dat zal het probleem niet zijn bij jasperdlg.

    Marcelair heeft de twee antennedraadjes met tape zo om het ontvangerdoosje geplakt dat de twee draadjes ieder op een andere ribbe zitten, en haaks op mekaar. Op die manier zitten die draadjes altijd goed, hoe je de antenne ook in de romp gooit.
     

Deel Deze Pagina