Storingen in Graupner MX-22

• Topicstarter Topicstarter Shark
  • Startdatum Startdatum
S

Shark

Guest
Beste

zoals de titel het zegt, heb ik storingen in mijn zender, en letterlijk er in.

Gisteren tijdens het vliegen merkte ik dat mijn trainer soms niet wou luisteren, speelde zelf met de benzinetoevoer, nam soms wel eens diepte en dergelijke..

na de landing hebben wij even getest op de grond met ingeschoven antenne, ging niet verder dan 10 meter of hij kreeg storingen. Toen mijn zendmodule in een andere mx-22 was, hadden wij deze storingen niet.

Had gisteren ook mijn zwever bij waarin een mzk quatra ontvanger zit met berg technologie, ook deze had hetzelfde. Met mijn zender begon deze ook storingen te hebben en met die van mijn collega, geen enkele storing.

met uitgeschoven antenne was dit vanaf 30 meter zelfs vrij onbestuurbaar.

Mijn laatste vlucht was wel een paar maanden geleden (toen de zender dus geen storingen had) maar heb de zender nog wel eens gebruikt om even al mijn vliegers te testen in mijn kamer (natuurlijk niet de motoren). Aangezien mijn kamer niet langer is dan 10 meter, zal ik deze storigen toen ook nooit gemerkt hebben.

Volgens mij is dit dan intern in mijn zender, aangezien ik met de andere zender geen last had. Ook de instellingen zijn allemaal hetzelfde gebleven en dergelijke.

Vandaag heb ik het hier thuis nog eens geprobeerd, maar nog altijd storingen. Dus iemand anders met eenzelfde signaal zal dit niet kunnen beïnvloeden..

Wat kan dit eventueel zijn?

Mhhhh, lijkt mij een gevalletje voor de storingsdienst (Corrien / Jan) zou er zelf in ieder geval niet te veel tijd aan besteden.

Je wilt zo snel mogelijk weer vliegen lijkt mij (misschien zelfs een garantie gevalletje nog???).

Inderdaad, had alles in orde gemaakt, getest thuis in mijn kamer en wou dus deze week elke dag gaan vliegen..

Zender heb ik gekocht op 23-9-06. Dus weet niet of dit nog binnen garantie is? Of hoe lang er garantie is op de zenders.

Het enige waar ik enorm tegen opkijk, was toen ik mijn zender nog eens had binnen gedaan (software fouten) zag ik mijn zender gedurende 2 maanden niet meer.. en njah.. nu het eindelijk goed weer word.. was toen naar duitsland gegaan via albatros.

Heb je nog een test gedaan met een andere ontvanger zonder berg-technologie??? Bij mijn vereniging hadden we een vergelijkbaar probleem. Met een zender geen reikwijdte, met hetzelfde kristal in een andere zender (ander type, zelfde merk) geen probleem. Probleem lijkt eerder te zitten in het samenwerken tussen een specifieke zender en ontvanger dan in de zender en ontvanger zelf.

Laatst bewerkt:
ja, begonnen bij mijn trainer, heeft een R700.
Om zeker te zijn heb ik ook getest met mijn zwever, waarin de bergtechnologie is.

later dus de zendmodule gewisseld met een andere mx-22, toen was het probleem plots opgelost.

Er is 24 mnd. garantie, dus de zender insturen is geen probleem.

Wel is het zo, dat het weinig waarschijnlijk is, dat er daadwerkelijk wat aan de zender mankeert. Het zendvermogen wordt namelijk uitsluitend bepaald door het hf-module. Uiteraard kan er wat mankeren aan de verbinding met de antenne, maar dat is bij een MX22 erg onwaarschijnlijk. Overigens test je met ingeschoven zenderantenne alleen de ingangsgevoeligheid van de ontvanger(s).

dus hoe ik dit versta, zijn de ontvangerkabeltjes niet meer goed? Want het rare is wel. Voor zover ik op de hoogte ben toch, zou een Berg technologie ontvanger naar een default positie moeten gaan bij storingen of geen signaal, en nu doet deze ontvanger ook even raar als de R700. Vermoed dus sterk dat de zender zelf deze "storing" uitzend? Of zo komt het toch over bij mij..

Ik zal het straks proberen, na mijn stage.

Maar ben niet zeker dat dit een oplossing is.. wanneer ik mijn zendmodule in de mx-22 zender van een collega doe en mijn vliegtuigen niet aanpas van apparatuur (en batterij), is er geen storing meer. Dus vermoed zelf al dat het aan mijn zender zelf is.

Maar je weet maar nooit, zal na mijn stage ook eens kijken naar de batterij in mijn zender.

toch al hartelijk bedankt voor al deze reacties

Donderdag is de zender gerepareerd en wel terug in Mechelen. Deze was dus inderdaad defekt. Deze had een mankement, dat eigenlijk nooit op deze manier voorkomt. Er was een ic 'een beetje' stuk. Normaal gaat dit alleen stuk als de accu verkeerdom aangesloten is geweest. Het is in dat geval ook echt stuk, samen met nog wat meer componenten. Een beetje stuk komt dus eigenlijk niet voor en daarvoor is in dit geval ook geen oorzaak te geven. Een kwestie van domme pech dus.

IC's die half kapot gaan, zijn meestal te wijten aan problemen tijdens de productie van het IC. Door bijvoorbeeld afwijkingen in laagdiktes, vervuiling of andere problemen, zijn de structuren van het IC niet zoals ze moeten zijn. Door Chemische reacties tussen de diverse materialen in het IC "groeit" dit als het ware inwendig versneld kapot. (als gevolg van de stromen die er door lopen)
De meeste halgeleider fabrikanten gooien productie batches met slechtere specificaties tegen lagere prijzen op de markt.
Elk IC met een redelijke complexiteit wordt na productie gemeten, vaak zijn aan de specificaties te zien hoe goed het IC is. Maar locale fouten die een gedeelte of het hele IC later gaan platleggen kan men meestal niet van te voren waarnemen.
Het kan, zeg niet dat het zo is, dat er bijvoorbeeld een serie IC's in de zenders zijn gekomen die een onregelmatigheid hebben gezien tijdens het productieprocess.
En nogmaals, dat kan ongemerkt gebeuren.

Zoiets is academisch en speculatief. Je kunt je hier hooguit ongerust door laten maken en daartoe is geen reële reden. In radiobesturingsapparatuur is het hoogst zelden, dat er zonder aantoonbare oorzaak een fout in een ic optreedt, ook niet in msi- en lsi-chips. In die zeldzame gevallen, dat ik dat in 23 jaar ben tegengekomen was dit altijd een exemplarische fout, nooit een structurele. Nu moet altijd die ene keer de eerste zijn, maar het betreft hier een simpele spanningsstabilisator. Die worden hier met grote regelmaat vervangen. Er is dan eigenlijk altijd wat mis geweest met de spanning (veel te hoog of verkeerde polariteit).

Laat s.v.p. de gehele zender opsturen. Deze constatering kan onmogelijk juist zijn. Het is zonde van de tijd en het geld om achteraf te moeten concluderen, dat er wat anders aan de hand is en dat alsnog de gehele zender opgestuurd moet worden. Overigens mag een hf-module slechts 100 mW e.r.p. afstralen.

[edit]Met de zender, die hierboven werd besproken, gaf een ander zendermodule een prima hf-afstraling. terwijl met het eigen module de afstraling praktisch nihil was. Het probleem zat daarbij wel degelijk in de zender zelf[/edit]

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,
Door 14 jaar werken in halfgeleider metrologie en defectivity brengt het zinnetje "half kapot IC" het topic gelijk op mijn vakgebied. Als je gelijk had gezegd dat het een spanningsregelaar betreft had ik wel andere oorzaken achter het falen gezocht....
Het was niet de bedoeling om onrust te zaaien, meer om te verklaren waarom een IC wel eens half kapot kan zijn.

Mijn hoogfrequent module blijkt stuk te zijn, dit is uit een test gebleken bij RCT shop in Houthalen ( dacht met SWR meter ) >>>gaf maar 100 milliwatt i.p.v. 1,5 watt...
Test gedaan met een ander HF en alles was weer normaal.
HF wordt opgestuurd voor herstelling

En ik maar denken dat ik een zender had met een laag verbruik ?
Ik kon makkelijk tot een drietal weken wachten en een totale zendtijd van over de vier uur om mijn zenderaccu bij te laden...
Weet nu beter !!!
Vandaag eens testen met een ander HF module van Jetpropdlx en volgende week het complete zaakje opsturen

Zou het ook kunnen dat mijn HF module stuk is gegaan bij het programmeren van mijn zender met ingeschoven antenne ,gedurende verschillende uren ???
Heb ergens een hele tijd geleden mijn zender ingesteld om met verstelprop te vliegen op een shockflyer, wat toch verschillende uren !( 4-tal ! ) geduurt heeft

Laatst bewerkt:
Je zender heeft ook een laag stroomverbruik en je kunt ook met gemak 4 uur zenden. Als dit niet zo is, is er wat mis met je accu. Ook de zelfontlading van de accu behoort niet al te hoog te worden. Hierin scoren NiMH accu's niet zo best, maar na 3 weken moet er niet al te veel capaciteit verdwenen te zijn.
Het hf-module neemt ongeveer 100 mA. Het impulsdeel wat minder. Bij elkaar blijft dit dus onder de 200 mA. Wordt dit stroomverbruik hoger, dan gaan er gegarandeerd componenten stuk.
Proberen dit stroomverbruik te meten geeft praktisch altijd verkeerde waardes. De meeste multimeters kunnen namelijk niet tegen hoogfrequent velden en de extra draadlengte, die je in de voedingslijn aanbrengt beïnvloeden het hoogfrequent deel van de zender.

De huidige hoogfrequent modulen gaan beslist niet stuk als je langdurig met ingeschoven antenne werkt. Zelfs zonder antenne ontstaan er beslist geen problemen, hoewel er wel wordt geadviseerd de antenne altijd te plaatsen. Het verhaal, dat zo'n module dan door oververhitting de geest geeft is van zo'n 30 jaar terug. Dat gebeurde toen nog wel eens met de toenmalige vermogenstransistoren. Tegenwoordig wordt het module nog steeds warmer dan met uitgeschoven antenne, maar de temperatuur blijft wel ver onder de limiet. De enige situatie, waarbij vermogenstransistoren nog wel eens de geest geven is als men direkt na het snelladen de zender inschakelt. Er vloeit dan een hogere gelijkspanning door de transistor en daardoor gaat-ie wel stuk. Bij Graupner ben ik dit nog nooit tegengekomen. Ik kan zelfs niet zo één-twee-drie bedenken wanneer ik voor het laatst een defekt Graupner hf-module heb gezien. Zoiets is namelijk uiterst zeldzaam.

Als je wil gaan testen door met een ander te ruilen is de enige goede manier door dit over en weer te doen. Het eigen module in de vreemde zender en het module van de vreemde zender in de eigen zender. Je hebt dan een redelijk betrouwbaar beeld, maar nog steeds geen zekerheid. Zoals ik reeds opmerkte gaf de zender van de draadstarter met een testmodule een perfekte hf-afstraling (en een niet al te grote frequentie-afwijking) en met het eigen module praktisch niets.

Ik heb inderdaad een nieuw type van accu's.
De originele zenderaccu van Graupner ( ENELOOP ??) van 2000 mAh.
Heb dit type accu's voor al mijn modellen aangeschaft.

Zal vanavond mijn bevindingen over de test met de andere HF- module posten.

Mvg

Dirk

Het is er gisteren niet van gekomen !!

Géén sleper aanwezig om mijn zwever omhoog te brengen...
Vandaag was het eindelijk zover voor de ultieme test.
En de andere HF- module werkt inderdaad.
Géén enkele onzuiverheid te bespeuren in de sturingen bij het omhoogslepen, zweven en landen.
Ben ik tevreden !

Back