Strecker rs motor problemen.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Cnn, 15 okt 2018.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    20181015_215927.jpg 20181015_215927.jpg 20181014_235230.jpg 20181015_215946.jpg 20181015_215927.jpg 20181014_235230.jpg Goedenavond.

    Ik heb sinds gisteren een probleem met de strecker rs motor in mijn sebart sukhoi 50e.

    Het lijkt alsof ik met volgas geven maar 60% vermogen heb plotseling. Mijn esc( cc ice 100) aan de computer gehangen. Maar alles klopte nog qua instellingen.

    Nu valt het me wel op dat 1 van de wikkelingen er dubieus uitziet in de motor. Of dit altijd zo is geweest weet ik niet.

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Groetjes Niels
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heb je iets in/aan het toestel veranderd sinds het de laatste keer goed vloog?
    Welke uitslagen maakt een servo indien je die op gaskanaal aansluit i.p.v. de regelaar? Vergeet niet regelaar op andere ontvangeruitgang aan te sluiten, anders heb je geen voedingsspanning voor besturing.
    Voor veiligheid prop verwijderen of minstens twee motordraden losmaken. Aansluiting onthouden/markeren i.v.m. correctie draairichting. Eén draad los is al goed genoeg voor veiligheid, motor kan niet gaan lopen, maar regelaar en/of motor kunnen wel uitbranden, daarom twee.

    Ik zie geen oververhttingsverschijnselen op je foto's.
    Oververhitte magneten kun je niet zo zien. Die zijn permanent verzwakt → hogere Kv → hoger toerental → veel hogere stroom → meer hitte → zwakkere magneten ↺↺↺

    Eerste kandidaat, de accu.
    Type chemie, capaciteit, C-waarde, aantal cellen?
    Hoe hoog is de accuspanning, vers van de lader?
    Hoe veel zakt de spanning in bij vol gas?
    Wat is de accu-stroom bij vol gas? Idem toerental.
    Motor Kv, in rpm/volt, prop-spoed en diameter?

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Regio/provincie/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Of je start een conversatie/PB door rechtsboven op een pagina te klikken op Postvak In → Conversaties → Start Nieuwe Conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @Cnn profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties/discussies kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. antwoorden in discussie niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een reactie/privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2018
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Danke je wel voor je reactie Ron.

    Accu (lipo) spanning is goed. Dat was ook mijn eerste gedachte. Heb nu 3 andere accu's geprobeerd. Deze zaten op 4.20v per cel fris van de lader. De accu's zijn 6s 2x 4000mah nanotech 1 n vision 3700mah.

    Ik heb vorig jaar voor het laatst met dit toestel gevlogen. De BEC bleek toen stuk.( CC bec 10a) wat niet geheel verwonderlijk is omdat er al meerdere zijn stuk gegaan in auto's die ik heb. Dus van de week een nieuwe cc bec 2.0 14a gekocht. Heb hv servo's dus uitgangsspanning van de bec heb ik op 8.0v gezet. Dat is het enige wat er veranderd is.

    Ik heb dit toestel al 5 jaar. Ik weet jammer genoeg niet hoeveel kv de motor is. Prop is een carbonnen 16x8 mejzlik.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2018
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dit is de bec die gesneuveld was.

    Om nog even terug te komen op het motor toerental. Dit heb ik niet gemeten. Maar wel is mij duidelijk dat deze ongeveet 60 procent van het eerder maximum toerental draait met vollast. Ook zonder prop lijkt de motor even te aarzelen eer deze op pakt. Timing staat op 5'.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hier een filmpje van de motor. Die lijkt eerst volgas tr geven en daarna met volgas houden langzaam in toerental terug te lopen. Motor lijkt te oscilleren. Iets wat ook terug kwam in de log van de esc

     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2018
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
    Controleer de soldeer verbindingen van de stekkers tussen de motor en regelaar..... ik heb ook bij oudere setups wel eens problemen gehad die hier op leken,
    na opnieuw solderen van (nieuwe) goud contacten was dit over.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog wat mogelijke slechte contacten, met oplossingen:
    Motor stuttering? Won't run? Read before asking.

    Montageschroeven niet te lang, en daardoor tot in de wikkelingen gedraaid?
    Wat doet een servo? Hoe staat gas ingesteld op zender? Gaskanaal resetten zodat er geen mixer of dual-rate op kan zitten?

    Probleem zoeken zonder stroom- en toerentalmeting is onhandig.
    De 'gummi' rommel op de wikkelingen had ik gezien, dat is geen oververhitting.

    Several simple straightforward methods for determining Kv (in rpm/volt)
    www.bavaria-direct.co.za
    → Motor Constants
    → The speed constant or velocity constant (Kv)
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    • Several motor tests
      1. Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
      2. Opening an outrunner for visual inspection
      3. Overheating magnets causes de-magnetizing (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv³ :eek: , and resistance losses in the copperwire are proportional to current². Therefore resistance losses are proportional to Kv⁶!!!
      4. Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway, major conflagration :(
      5. Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motor parameter (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods.
        www.bavaria-direct.co.za → motor constants
      6. Generator test, only using a power drill and a voltmeter
        (Re)winding and building motors - RCG (sticky) → opening post → #40 Generator test
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn in het verleden problemen geweest met de isolatie van de windingen in Strecker motoren.
    Je kan proberen hem te bellen.
    Het laatste telefoonnummer wat ik van hem heb is:
    0049 7191 906267
    Zijn emailadres werkt niet meer.

    Succes,

    Gert-Jan
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen


    Dank u wel. Ik heb in het verleden eerder problemen gehad in combinatie met een yge esc. Op aanraden van hem een castle gemonteerd. Had nog geprobeerd zijn google plus account tevergeefs te vinden. Ik ga hem morgen direct bellen. Als deze motor goed werkt geeft hij zoveel meer kracht dan een vergelijkbare axi motor oid. Alleen nu is het even jammer.

    Groetjes Niels
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Bedankt voor alle reacties en het meedenken.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, ja hij en YGE (Heino Jung) zijn geen vriendjes meer.
    En YGE is ook niet zo goed als iedereen zegt, Castle is veel beter en mooier.
    Ik hoop dat het telefoonnummer nog klopt, het is al van een tijd geleden.
    Anders zou je het via Andy Reisenauer moeten proberen.

    Gert-Jan
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meet de weerstand eens tussen elk van de drie motorconnectoren en de stator. Met één meetpen moet je door isolatielak van de stator krassen. Op alle motorconnectoren moet de weerstand oneindig zijn.
    De weerstand tussen twee van de drie motorconnectoren moet telkens nul zijn. Meter in laagste bereik

    Vergeten te vragen: wordt de motor warm/heet tijdens het draaien?

    Eerdergenoemde generatortest geeft de meeste informatie.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2018
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ron, die problemen met de isolatie waren niet te vinden met een weerstandtest.
    Het trad op als de motor warm werd, dat ie begon te blaffen, in toerental terugzakte en in het ergste geval regelaars affikte.
    Er is nooit echt openbaar gemaakt waar het probleem nou zat.
    YGE en Strecker hebben toen elkaar de schuld gegeven en pas toen men de motor ging herwikkelen kwam het probleem naar boven.
    Volgens mij heeft Ralph Ökon toen nog iets ontdekt bij een bepaald type motor, dat de klok van de as afliep en de wikkelingen kon beschadigen.
    Dat was trouwens een ander probleem dan jij hebt.
    Daar kwam echt rook uit de motor.

    GJ
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan wordt het opnieuw winden, voor een koelere motor die meer vermogen kan verwerken :)
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zijn er nog wikkelaars actief op dit forum?
    Bert (Powerdekker) heb ik al een tijd niet meer gezien.

    GJ
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb nu allerlei problemen en oplossingen voorbij zien komen, maar nergens lees ik dat je getest hebt met nieuwe accu's. Als de lipo's al die tijd werkeloos hebben rondgehangen kan het zijn dat ze de power missen. Ze kakken dan in als je ze gaat gebruiken en dat si wat ik nu zo op het eerste oog zie. Probeer eens een verse nieuwe lipo voordat je andere duurdere zaken gaat uitproberen.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Theo, hij heeft 3 verschillende lipo's getest.
    De kans dat 3 pakketten niet OK zijn is erg klein.
    Plus dat de motor staat te oscilleren, alles wijst op wikkeling of fase problemen.
    De CC Ice regelaars vertrouw ik wel, dus daar zal het niet aan liggen.
    Blijft over de motor of de aansluitkabels.
    Bij dit soort stromen kunnen de aansluitingen niet desolderen en ik weet van de problemen met de Streckers, dus dan leg ik de schuld bij de motor.
    Ik zou dan eerder zeggen, sluit eens een andere motor aan op deze combinatie en kijk wat die andere motor doet.
    Als die wel mooi rond loopt dan weet je het zeker.

    GJ
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096

Deel Deze Pagina