Stroboscoop lampen maken ??

Discussie in 'Model truckers' gestart door The Green Dutchman, 14 feb 2010.

  1. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoiz,

    Zoals jullie misschien weten ben ik bezig met de bouw van een MAN Zwaartransporttrekker. Nu had ik echter het idee om de 4 ledjes die ik in de grille bouw zowel constant met de verlichting te laten branden en als stroboscoop lampen te gebruiken weet iemand van jullie of dat kan ??

    Dus voor de duidelijkheid wil de ledjes constant laten branden als de verlichting brandt en als ik dan een schakelaar omzet wil ik graag dat de leds als stroboscoop lampen fungeren.

    Bedankt alvast !!
    Greetz Mitch
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    alles is mogelijk echter zal je je moeten verdiepen in de elektronica.
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dat is een antwoord waar iemand wat mee kan :confused:
    Is goed dat je medeforumers niet op dezelfde manier reageren op jou "grote gaten boor" vraag.
    Ik ben zelf ook geen held op electronica gebied, en verwacht dat de topic starter dat misschien ook niet is, en vandaar z'n vraag hier stelt.
    Het zou daarom leuk zijn als iemand die wel verstand heeft van elektronica (en dat heb jij volgens mij) een antwoord zou geven waar je verder mee kan, maar niet zo'n onzin antwoord :(
     
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Bij Conrad hebben ze bouwpakketjes waar volgens mij ook een flitslicht bij zit.
     
  5. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    ik hebookzoeen bouwpakketje ooit gekocht erg leuk
    ken je vaak ook de snelheid van instellen

    deze vond ik bij conrad
    Bestnr.: 580406 - 89
    is enkelt 230v deze

    Bestnr.: 750925 - 89
    deze is 12v maar zit in een behuizing
    en is in 3 kleuren
     
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik ben geen electronica expert, maar misschien heb je wat aan mijn oplossing.

    Het printje dat StefanF voorstelt, volgens mij deze Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek, en dan nummer 224901 - 89, op 1 kanaal zetten en hier de leds op aansluiten, op een tweede kanaal de leds continu aanschakelen.

    Je zal wel een omschakeling moeten maken, zodat de kanalen niet tegelijk aan gaan.

    Hoe dit moet weet ik niet.
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Als je deze bedoeld, is die niet alleen voor gloeilampen dan?
    Dit is volgens mij een flitsmodule. Misschien met wat "creatief" bedraden is continue branden en flitsen mogelijk.
     
  8. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Mitch,
    leuk probleempje dat je daar neer legt.:p :lol:

    Heb me daar als leek eens in vast gebeten en het volgende schema'tje opgezet.
    Misschien is dit een mogelijk oplossing:
    [​IMG]

    Even een verduidelijking:

    In ruststand zal de stroboscoop aan staan.

    Als de verlichting op de lichtmodule ingeschakeld wordt, zal het relais aantrekken.
    Het maak contact sluit en er zal een constante stroom naar de LED worden gestuurd waardoor deze normaal branden.
    Het verbreekcontact gaat open en de stroboscoop zal dan uitgeschakeld worden.

    Als de verlichting is ingeschakeld, kan de stroboscoop als nog worden ingeschakeld door de verbreekschakelaar voor de Stroboscoop te verbreken.
    De overige verlichting bijft dan normaal aan,
    alleen door dat het relias af valt, wordt de maak contact van het relais verbroken en de constante stroom naar de LEDs onderbroken.
    Het verbreek contact wordt dan weer gesloten en de stroboscoop van spanning voorzien en gaat aan het werk.

    Om te voorkomen dat de leds allemaal tegelijk knipperen tijdens het werken van de stroboscoop heb ik voor ieder LED een diode gezet.
    De diodes voorkomen dat de stroom die van de stroboscoop afkomt en voor 1 LED bedoeld is ook naar de andere gestuurd wordt.

    Dit is maar een voorzetje, hoop dat je er wat mee kan.;)
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Circuits Online - Schakelingen

    dit is waar ik naar verwees. hier staat een hoop basis tussen maar dan zul je je toch echt moeten "verdiepen" in de basis elektronica.

    merendeels zijn allemaal schemas met een beperkte uitleg.
     
  10. wesley

    wesley

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    184
    Locatie:
    geulle
    wat Cat (ruud) hierboven zegt zat ik eigenlijk direct aan te denken.. even dat schemaatje opslaan:p hoef ik het later zelf niet te tekenen(A)

    zal even kijken zo of het klopt..
    groetjesss wes
     
  11. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Je kunt ook een fietslampje bij de Action kopen en daarvan het knopje vervangen door een schakelaartje dat je met een servo'tje of Rx-switch bediend. Zo heb ik al verschillende modules gemaakt voor 2 euro per 2 stuks! Het nadeel is dat je voor stroboscoop van gewoon aan, door snel looplicht functie heen moet om zij de strobo te komen met het knopje... meer nadelen zitten er niet aan want de module is kant en klaar en super, super licht, fel, zeer energie zuinig, crashproof, en cheap :)
    jakko
     
  12. wesley

    wesley

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    184
    Locatie:
    geulle
    heej groene,
    ik zag net in je ander topic dat de strobescooplampjes naast mekaar zullen gaan zitten dus je zal waarschijlink dit effect willen hebben

    3x links en 3x rechts om en om zegma

    dan kan ik je al vertellen dat dit schemaatje al neit klopt.. hier staat ook de konstante rijverlichting niet bijgetekend. dus ik zal het een beetje aanpassen en eens kijken of ik het naar mijn zin krijg.. groetjess wes
     
  13. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Wesley,
    kijk eens links boven op de tekening, dan zie je daar een schakelaar van de lichtmodule staan. ;)

    Met deze schakelaar wordt dus de constante rijverlichting bedoeld.:cool:
     
  14. wesley

    wesley

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    184
    Locatie:
    geulle
    ja maar ruud. zoals jij hem getekend hebt dan kan mitch de stroboscoop verlichting niet aanzetten als hij de rijverlichting heeft aanstaan
    want dan moet hij dus eerst de rijverlichting uitzetten zodat het relais afvalt;)

    ik heb gister en vanmorgen wat uitgetekent wat naar mijn mening zou moeten werken.. ik denk alleen dat het beter is om de 4 verbreekcontacten onderin bij de - van de stroboscooplampjes beter wisselschakelaars kunenn worden binnen het relais met aan een zijde de - stroboscoop en aan de andere zijde de centrale - geknoopt

    ik hoor het wel en anders wijzig ik hem wel

    [​IMG]

    hier een directe link naar de afbeelding voor als hij niet goed weergegeven word zoals bij mij
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DE84EWCS.jpg

    .. edit 1 hmmzzz.. ik zie net dat het probleem bij mijnalbum.nl ligt... hier iemand vaker last van??
    .. edit 2 dan maar via imageshack
    .. edit 3 imageshack vertoont hetzelfde probleemm... ik hoop dat jullie eruit wijskomen zoals het er nu bijstaat..

    trouwens even een kanttekening;) de 4 bovenste kabels wat uit de stroboscoopunit komen zijn de + kabels en de 4 onderste de - kabels, deze tekeing is erop gebaseerd dat de unit over de + schakelt of over de -, in de auto bij mij schakelen ze namelijk over de - kabels van de regelkast..

    ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders kom ik je wel een keertje helpen;)
    groetjess wes
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2010
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Waarom met al die relais werken als het ook elektronisch kan.
    Het is mij nog steeds niet duidelijk wat er nu moet gebeuren.

    Als het licht niet aan staat, moet dan vanzelf de strobo's aan gaan, of ook met een schakelaar of met dezelfde schakelaar waarmee je de strobo's aanzet wanneer het licht brand.
    Moeten de ledjes onafhankelijk van elkaar flitsen, of mogen ze allemaal tegelijk flitsen. Bij onafhankelijk heb je eigenlijk 4strobo schakelingen nodig. De flitsschakeling van Conrad kun je redelijk eenvoudig uit, aan, of flitsen aansturen, zonder relais.

    Maar leg eerst maar eens uit wat precies de bedoeling is.
     
  16. wesley

    wesley

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    184
    Locatie:
    geulle
    heej stefan (zover zit ik niet in het elektro gebeuren.. tis voor mij ook alweer 4 jaar geleden dat ik het kreeg op school)

    eeehm de ledjes moeten volgnes mij links rechts links rechts lfitsen
    en dat is meestal met 1 strobo paneel toch?
    en als de rijverlichting aangaat moeten ze gewoon branden als zijnde rijverlichting maar ook afzonderlijk te schakelen als stroboscoopverlichting

    hopelijk heb je hier wat aan.. groetjess wes
     
  17. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo. Als ze om en om moeten flitsen, wordt het wat ingewikkelder. Ze moeten dan gesynchoniseerd flitsen, maar ik heb al een aantal ideetjes hoe dit zou kunnen.
    Het wordt alleen een nogal elektronisch gebeuren. Voor de kenners ( met een 4047 met twee and poorten erachter of met een 4093). Waarmee stuur je de schakeling aan, met de ontvanger, een multi switch, of met een aan/uit schakelaar?
    Het volgende probleem is dan hoe jij de schakeling gebouwd krijgt.
     
  18. wesley

    wesley

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    184
    Locatie:
    geulle
    ja maar stefan ik ging ervanuit dat hij een kant en klaar stroboscoop printje had van (nja de naam mag ik hier niet noemen anders word mijn bericht verwijderd) en dat ie daarmee wilde schakelen...
    zo heb ik getekend..

    groetjes wesley
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Wesley,

    Je mag de naam van het stroboscoop printje best noemen hoor, als je maar geen reclame maakt waar het te koop is en wat het kost !!
     
  20. neonic

    neonic

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    138
    misschien heb je hier wat aan ?
    KR-2S :: Electrical


    of misschien velleman ? die hebben een heleboel electronica dingen.
     

Deel Deze Pagina