Stroom voor ontvanger

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sootyhippo, 11 jul 2017.

  1. Sootyhippo

    Sootyhippo

    Lid geworden:
    24 jun 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Cranendonck
    Ik heb een Graupner Taxi met Nitro motor op de kop getikt voor heel weinig, alleen zit deze vol met oude electronica. Ik heb mijn huidige ontvanger (Assan X8R6) getest op de servo's en die werken perfect.
    Mijn Assan zit nu nog in mijn electro toestel en krijgt zijn stroom via de Lipo voor de motor. Nu is mijn vraag, wat voor batterij heb ik nodig om de Assan van stroom te voorzien in het nitro toestel?
    Google gaf mij geen antwoord en ook de handleiding van Assan was nou niet om over naar huis te schrijven.
    Ik lees het graag!

    Louis
     
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Een 4 cellen NiMh accubakken. Leverbaar bij elke modelbouwzaak. Zelf gebruik ik graag zo'n Eneloop cellen. Ook HK heeft ontvangeraccu's.

    Groet Erik
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij analoge servo's kan je wel met eneloops toe. Kan je zelf een pakketje solderen met soldeer lips, of aanschaffen.
    Andere optie is 2s lipo of lifepo4. Met een ubec gestabiliseerde spannings reductie. Die kan je op 5 of 6 volt zetten. Soms Komen die ook fixed op een vaste spanning.
    De ubec voeding is vooral stabiel met digitale servo's.
    In het verleden overgestapt op lipo + ubec nadat ik gemerkt had dat zowel GP en Sanyo cellen de ampere pieken niet aankonden, de cellen instorten en m'n kist de lucht uit flikkerde in 5 minuten. Had eerst Panasonic 2100, maar bij de 2650 ging het helemaal mis.

    Daarop gevlogen met een ubec van Turnigy op zippy 2200. Die hebben het 7 jaar perfect volgehouden. Wel altijd weer ontladen naar storage. Maar je trok ze gewoon niet leeg met een middag rondjes jassen.
    Nu de zaak op lifepo4, onderhoudsvriendelijker. Je kan die in elke geladen toestand bewaren.

    De servo's in kwestie zijn MPX Profi Digi's, bere sterk maar ook zuipschuiten.... zeer Duits dus :)

    Voor het totaalgewicht hoef je het niet te laten. Een compact ubec-je weegt niet veel, en je kan denk ik toe met een 1500 mA paketje. Het zal denk ik lichter zijn dan 4 eneloops.
    En je hebt zat buffer.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2017
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ikzelf gebruik 2 cel lipo's, met een bec eraan gekoppeld.
    de bec moet dus van 8,4 volt 5 volt maken.
    Hij moet in jouw geval +/- 3 ampere kunnen leveren.

    Je kan inderdaad ook een 4 cel nimh gebruiken. Wel opletten, niet zo'n bakje waar 4 losse batterijen in gaan, het moet echt een gesoldeerd pakket zijn.
    Reden is dat die losse accubakken uit elkaar rammelen tijdens de vlucht(en)
    gesoldeerde pakketten niet.

    de stekker van de bec, of van het losse accupakket stop je in een vrije ingang op de ontvanger.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Sootyhippo

    Sootyhippo

    Lid geworden:
    24 jun 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Cranendonck
    Nu heb ik hier toevallig nog 2 turnigy 800mah 2cell 7,4 v lipo's liggen. Komen uit een quadcopter waar ik niets meer mee doe. Kan ik die gebruiken?
     
  6. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Veel mogelijkheden en wegen naar Rome. Maar kijk even terug naar de vraag van de TS. Een Graupner Taxi met brandstofmotor als tweede model na een electro kist en gelet op de vraag nog niet veel ervaring. Dan lijkt een simpele NiMh ontvanger accu toch echt een realistisch advies. In die gedateerde Taxi zitten geen veel stroom trekkende (digitale) servo's.


    KISS: keep it simpel stupid!


    Erik
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt, maar gezien de vraagstelling heeft de TS al lipo laders en zo.
    dan heb je alleen nog een 10 euro bec nodig en wat soldeerwerk.
    1 onderdeel extra, maar wel goedkoper.

    Mijn fourstar draait met 5 futaba 3001's als servo's, die vliegt makkelijk 30 vluchten of meer op 1 2 cel 2500 mah lipo.
    meer zelfs, ik laad doorgaans voor iedere vliegdag.
    ook daar zit een simpele 3 ampere bec in.

    Maar inderdaad, een gesoldeerd nimh pakket is meer foolproof.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Sootyhippo

    Sootyhippo

    Lid geworden:
    24 jun 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Cranendonck
    Ondanks dat ik laders heb begonnen alle opties me wel heel erg te duizelen. :)
    Ik ga op dit moment voor gemak, solderen is nog niet mijn ding.
    Gezien ik een oude lipo heb gevonden met een BEC aansluiting vraag ik me af of ik die kan gebruiken. Of overbelast ik dan mijn ontvanger en kan die de prullenbak dan in?

    Dank je!
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    NEE!!!!

    jouw lipo geeft 8,4 volt.
    jouw (oude generatie) servo's werken op 4,8 volt.
    5 volt gestabiliseert kan, maar 8,4 volt is echt veel te veel.

    ontvanger valt vaak wel mee. ff kijken naar de specificaties van het ding.
    vaak hebben die intern (voor de ontvanger zelf) al een spanningsregelaar zitten, maar wel even opzoeken of de jouwe dat heeft..

    Jij moet gewoon ff ergens een ontvanger accupack halen.
    hobbyinn, hangar modelbouw..
     
    ron van sommeren en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Bij gebruik van een U BEC moet je ook nog een beveiliging hebben/instellen voor onderspanning om de lipo te beveiligen. Als die onverwacht inkomt .......
    Bij gebruik van een NiMh loopt de spanning langzaam terug, is dat merkbaar (wel oplettend zijn) in je servo response en heb je een waarschuwing.
    Bij een U BEC heb je een gereguleerde 5V totdat de U BEC afschakelt en dan heb je ......... waarschijnlijk geen vliegtuig meer.

    Erik
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou, dat is exact de reden waarom ik geen nimh meer heb in mn vliegtuigen..
    een wat oudere nimh laat zijn voltage vlot zakken, waardoor je op de grond geen last hebt maar in de lucht (belaste servo's) wel.
    je ontvanger (2,4 ghz) schakelt op 3.5 volt uit, en die heb je wel nodig. het start allemaal vlot genoeg op, maar kan je toch een stevig spannende landing bezorgen.
    dat kun je ondervangen met zo'n mooi lampendisplay.. maar dan heb je hetzelfde als het lipo alarm wat er dan op zou moeten.

    voor een lipo de 3,5 volt haalt, heb je er al zoveel prik uit gehaald, dat je jezelf af moet vragen of je wel handig bezig bent.
    dan heb je alle mah in de accu al verstookt..en ben je waarschijnlijk al een stuk langer aan het vliegen dan je vooraf had berekent.
    als aandrijfaccu is diep ontladen nog "makkelijk", paar rondes veel gas en je verbruikt een hoop.
    op de ontvanger zie ik toch meestal wel gelijkwaardige verbruiken terugkomen, daardoor goed te voorspellen

    persoonlijk vlieg ik de kisten met 3001's gewoon zonder alarm of afschakeling, ik maak geen 30 vluchten op een dag.
    op een 800 mah accu zou je eigenlijk even 2 vluchten moeten vliegen, dan laden, om te zien wat het toestel verbruikt..

    Ik heb persoonlijk wat meer gevoel met lipo's, in mijn ogen laten ze duidelijker zien dat ze op het eind van hun leven zitten.
    maar dat ben ik, anderen hebben meer gevoel met nimh
    enigste probleem wat ik bij de BEC oplossing heb, is dat je de BEC niet echt lekker kan testen.
    zo'n ding is opeens erg kritisch voor je toestel.. maar levert hij voldoende?
    blijft hij na 3 maanden ook nog goed werken?
    maar die vraag heb je altijd over alle onderdelen..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een simpel 4 cellen NiMH pakketje van 2000 mAh levert je alle stroom die je voor een vliegmiddag nodig hebt, ZELFS als het ding "kapot" is....
    (Zo'n kistje moet je echt heel flink je best doen om meer dan 1000 mAh op te maken, en zelfs een "kapot" NiMH pakket houd nog ongeveer 50% van zijn nominale capaciteit).

    Is gewoon een veilige optie.

    Iedere vliegdag van tevoren laden, en een keer in de 3 maanden (of zo) een keer volledig ontladen met een fietslampje, en volledig laden met capaciteitsmeting. Dan weet je wat er aan de hand is.
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Wat betreft mijn ontvangeraccu ben ik lekker 'old skool'. Inderdaad kun je met analoge servo's prima mee met Nimh cellen. Met een setje Eneloops of andere low self discharge Nimh cellen doen dat werk prima en goedkoop. Ik verbaas mij vaak hoe weinig capaciteit er gebruikt wordt door standaard analoge servo's. Een middag vliegen en er is bij mij niet meer uit dan 300 MA. Ga je met hetzelfde accupakket vliegen met een 5 tal digitale servo's dan zou je wel eens in de problemen kun raken. Digitale servo's gebruiken veel meer stroom (amperes) en ga je dan te ver met eneloopjes dan zou de spanning (voltage) wel eens zo laag kunnen worden dat je airborne installatie(ontvanger) niet meer werkt.

    Met name LSD (low self discharge) hebben last van dit fenomeen. Kunnen prima tot 1C stroom leveren, daarna gaat het snel bergafwaarts met de spanning. Zeg met Eneloopjes niet meer dan 2,5 ampere gebruiken. Wat beter is om te kiezen voor niet LSD cellen. Bijvoorbeeld Sanyo 2700 cellen. Deze kunnen veel meer stroom leveren zonder dat de spanning in elkaar zakt. Zelf ga ik als stroombron in mijn Seagull Spacewalker 2 120(2.10 meter span) gewoon een 4 tal NIMH niet LSD cellen gebruiken. Gewoon een maatje groter sub-c 4300 Mah. En verder gewoon analoge servo's er in. Voor mij geen digitale :)zelfbevredigers.:)

    Ik begrijp dat er ook mogelijkheden zijn met een S-Bec of U-Bec, ik heb er daar ook een paar van. Zijn nog nooit gebruikt. Ik ben daar een beetje bang van.... het kan weer kapot namelijk. Misschien wat conservatief maar houd het graag simpel. KISS, Keep It Stupid Simple. Laden gewoon simpel een nachtje aan de langzaamlader, simpel als dat, nog nooit problemen gehad wel veel uitgeknetterde Becs gezien en geroken bij andere vliegers.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Duizelen? onzin!

    https://hobbyking.com/nl_nl/sbec-ubec-regulator-1/sbec-ubec.html

    Hmmm... 2200 mA lipo trok ik niet leeg met een middag flink stoeien met digitale servo's. Rammen met de Calmato. En een UBEC? Niets moeilijks of magisch. En solderen hoeft ook niet. Maar het is in deze hobby wel nuttig om dat gewoon eens te leren en een goede bout aan te schaffen, of wellicht een soldeerstationnetje. En ook stekkertjes, voor de UNI stekkers... daar heb je krimptangetjes voor. En mooie stekkersetjes. Bij HobbyKing, RC-Point of HobbyIn.

    Bij modelbouw moet je een maakbare wereld in stand zien te houden... tot op zekere hoogte. Grenzen mag je zelf opzoeken :) Beetje klussen hoort erbij. Echt!

    Heb de swich naar lipo in 2007 of 2008 gemaakt. 2x de grond in na 4 minuten vliegen op Sanyo 2650 was mij te gortig. Daarna cellen, van de dure GP. Wel, die waren nog veel ellendiger. Schade tijdrovend en zonde. Die NiMH storten volledig in.
    Maar goed.... Ging om 4 kilo servo's met een zeer hoge 'haltekraft'. Ook Eneloops vertrouw ik niet. De 2000 hielden goed in de zender. Lang volgehouden. En nu heb ik in de zender Eneloops 2500 Pro... maar die houden de spanning totaal niet goed vast. Maandag morgen? Of miskooprommel? Naja... is maar een ervarinkje...

    En wat kost nu een UBEC (BEC zit in een regelaar ingebouwd), en wat kost nu een lipo 2S met 1500 mA? Stuk gaat het echt niet... tenzij je verkeerd aansluit. Dan rookt ook echt alles op.
    Maar je vliegt er een stuk safer mee. De UBEC in de Calmato houd het nu 10 jaar vol. De servo's ook. Alle elektronica kan stuk. Stuurfouten richten de meeste schade aan. De wereld is een en al elektronica. Zo ook zendertechnologie. Uitval kan overal ontstaan. Ongegronde angst.

    Vroegah had je de NiCad cellen, die hielden goed. Er was voor de lipo periode een levendige handel in gematchte cellen, ging om serieuze bedragen! Speciaal voor wedstrijdzwevers zoals F5B ea.
    Men kocht enorme voorraden op bij de industrie. Selecteerde daar de beste exemplaren uit, die goed bij elkaar pasten, de mindere werden op het internet snel verkocht tegen fors hoge prijzen.

    Maar toen werd de NiCad verboden. Vanwege het Cadmium. En daar was de vervanger, hoppa... NiMH!
    Echter... de wedstrijd vliegers kwamen er razendsnel achter dat die cellen zeer snel instorten. Snelladen was er ook niet meer bij, ze gingen stuk. Onmiddelijk einde van een wedstrijdklasse.... edoch... daar was de lipo, met enorm gunstige eigenschappen, en konden er ook nog eens allejezus veel hogere stromen worden getrokken. Met een paar stevige lipo's kan je een lasrups trekken.

    In de F5B kisten zitten 500 mA 2S lipo's (of kleiner), via UBEC (Castlle's) op digitale DES 9 mm dunne servo's, compact en prachtig. En vooral licht. De lipo kan de stroompieken leveren voor de 5 potige servobouters aan boord :) De Casttle Creations UBEC jes zijn echter wel prijzige, das weer een keuze geweest. Je koopt er een servo voor zullen we maar zeggen.

    Heb nog een Taxi I staan (op drijvers), en de hele 'toestand' zou daar probleemloos inpassen! Met 4 cellen NiMH? Wordt het pielen. Omdat je met de installatie de boel een beetje kan verdelen. Maar idd, analoge servootjes zijn niet de hele tijd bezig met zelfcorrectie, en dat scheelt een bende stroom.

    Voor wat het waard is!
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Zoals je hierboven leest zijn er vele wegen die je kunt bewandelen.
    Zelf gebuik ik in al mijn modellen 4 eneloop cellen als voeding. Simpel, eenvoudig en goedkoop. Zelfs mijn laatste model, een MK Aurora heeft 4 eneloop cellen als accu, 2 digitale servo's en de rest analoog. Laatst het model gemeten op 226 km/h topsnelheid. Een middagje vliegen kost tussen de 300 - 400 mAh, het pakket is 2000 mAh, meer dan ruim voldoende dus.

    Piekstromen krijg je alleen als je alle (digitale) servo's tegelijkertijd beweegt, dit gebeurd (zeker bij een Taxi) bijna nooit.
    Bij mijn modellen gebeurd het alleen tijdens een snaprol en vrille. Sinds kort gebruik ik telemetrie, het ontvangeraccu alarm staat ingesteld. Nog nooit heb ik het accualarm gehoord tijdens de vlucht, niks aan de hand dus.

    Een Taxi is een eenvoudig model, dat moet je zo willen houden.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport en ron van sommeren vinden dit leuk.
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En ervaren hulp club zoeken voor starten van motor en leren vliegen met Taxi.

    NiCd/NiMH heeft tientallen jaren goed gewerkt, en toen was 4x500mAh ontvangeraccu standaard (met zwakkere servo's toen). 10cc heli, vijf stevige servo's waarvan de drie tuimelschijfservo's permanent hard moesten werken, met 4x1200mAh.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik vlieg in al mijn F3F modellen met 6 stuks Digitale servo's gewoon met 4 Sanyo Eneloop, de witte 2000 mAh versie.
    Gebruik ongeveer 100 mAh per (wedstrijd) vlucht, hoeveel hangt af van de lift condities op de helling en dus hoeveel je remmen moet met full flaps op flinke snelheid.
    Ik laad altijd met 1 Ampère (½C)en pas als ik verwacht meer dan 800 mAh verbruikt te hebben.
    De zwarte eneloop pro's met ~ 2500 mAh kunnen wat minder stroom pieken aan.
    Vaal laden met lage stromen maakt dat NiMH (net als NiCd) slecht stroom kunnen leveren.
    Wel een verschil met NiCd is dat je die heel goed met 1C of meer kon laden. In vroeger tijden vloog ik F5D met 50 mAh ontvanger accu'tjes die na iedere vlucht met 250 mA (5C dus) geladen werden.

    De zwarte eneloop pro's met ~ 2500 mAh kunnen wat minder stroom pieken aan.
     
    ron van sommeren en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoewel ik zelf niet al te happy ben met de combinatie digitale servo's en Eneloop (maar in mijn geval bewegen de servo's wat meer), is het verhaal van Rick behoorlijk gelijkluidend aan mijn ervaringen.
    Ik had in elk geval met 3 digitale tuimelschijfservo's (Futaba S3152) en de overbekende S9254 op de tail toch zo nu en dan wel eens het gevoel dat de ontvanger aan het rebooten was.

    Laden met 1/2 C is zo'n beetje de max, maar wel nodig als je een automatische lader gebruikt.
    Lager dan dat en met name bij ver ontladen accu's is er de kans dat de lader een valse delta peak pakt en afslaat vér voordat de accu's vol zijn.

    De Calmato heeft 2000 mAh witte eneloops, 4 analoge servo's en de ontsteking word ook gevoed vanaf dit pakket, en daar is nooit een centje pijn mee. Gemiddelde stroomopname ligt rond de 1 A, maar de variaties zijn klein en volgens de telemetrie blijft de boordspanning tot minstens de halve capaciteit boven de 5 V, en ook met legere accu, lopende motor en vol "knuppels roeren" zie je geen gekke dips.

    Dat met langzaam laden de piekstroomcapaciteit achteruit gaat heb ik nooit kunnen vaststellen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Gewoon een eneloop pakketje er in, kost weinig en is betrouwbaar.
    Het voordeel van zo`n eneloop pakketje is dat ze niet of nauwelijks uit zichzelf ontladen en dat ze niet "lui" worden zoals Nimh dat wel doet.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    NiMh wordt niet lui, Dat was NiCd. Hardnekkig misverstand

    De ervarings deskundigen blijven elkaar aanvullen. De TS lijkt allang weer aan het modelbouwen. Wie is er nu het verstandigst??

    Erik
     

Deel Deze Pagina