Stroomvoorziening FBL controller

Discussie in 'Flybarless' gestart door Nevermore, 27 mrt 2016.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Specifiek: ik heb een Bavarian Demon 3X, ontvanger is een Spektrum AR10000 en BEC is de interne van de Kontronik Jive 100+ LV.

    Momenteel zit de BEC master kabel (met throttle signaal) in de ontvanger zoals het hoort.
    De slave kabel heb ik in de BD 3X gestoken.
    Nu zegt de manual om de BEC kabels altijd in de BD 3X te steken en pas van daaruit de ontvanger te voeden. Behalve bij een ESC's interne BEC waarbij je sowieso naar het throttle kanaal van de ontvanger gaat. In dat geval is de kabelboom tussen ontvanger en BD 3X voldoende om deze unit te voeden.
    Maar, nu komt het, dan zegt men ook de slave kabel in de ontvanger te pluggen.

    Dan kan ik er niet meer aan uit.
    Wat is nu het beste. Master en slave naar de ontvanger zoals de manual zegt. Of master in de ontvanger en slave naar de BD 3X? Zoals ik deed.

    Bijkomende vraag: zouden jullie nog een ontvangeraccu (NiMh, 6V) Inpluggen in de BD 3X? Wordt dan geladen via de BEC.
    Is voor een 600-size schaalheli.
     
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Toen ik nog met losse futaba ontvanger vloog,

    stak ik altijd de Throttle + voeding kabel uit de regelaar in de FBL unit op de throttle poort.
    en de slave voeding stak ik in de ontvanger.

    De ontvanger hing vervolgens op SBus aan de FBL controller.

    Hier nooit problemen mee gehad.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zie stroom als een stuwmeer.

    de bec voert aan.
    de servo's vreten het op.
    tussendoor zijn er wat sluizen/kleppen.

    stop je 2 aanvoerende stekkers in de ontvanger, is dat je voorraad.
    vanaf daar gaat het via meerdere stekkers (weerstand en verlies) en wat kabel (ook een restrictie en weerstand) naar de estab, waar het weer via stekkers en kabel naar de servo's gaat.

    zuipen de servo's meer dan al de kabels en overgangen door kunnen laten, is de voorraad an sich wel voldoende, maar is de afvoer niet voldoende om het spul te kunnen voeden.
    je wilt de voorraad dus zo dicht mogelijk bij de gebruikers. dus in de estab in dit geval.
    vanaf daar krijgt de ontvanger stroom. aangezien een ontvanger bijna niets verbruikt, is dat geen reden om daar helemaal speciaal maatregelen voor te treffen.
    als hij maar peut krijgt.

    allerbeste is, technisch, 2x aanvoerend op de estab.
    als er ook verbruikers op de ontvanger zijn aangesloten, wordt eentje op de ontvanger ook handig.
    wil je het zeker weten, evt met een y kabel.
     
  4. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Duidelijke uitleg!
    Mijn gedacht was dus niet verkeerd om en naar de ontvanger en naar de estab te gaan.
    Beide op de estab gaat niet want eentje moet het throttle signaal naar de ontvanger sturen.

    Wat denk je van een ontvangeraccu op de estab?
    Nuttig of hoofdzakelijk maar extra gewicht?
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    kwestie van vertrouwen.

    vertrouw je die bec 100%?
    vertrouw je de regelaar 100%?

    zo nee op 1 van beide, ontvangeraccu erop.
    dat gewicht overleeft de heli wel.
    of het moet om een 450 gaan. maar dat is niet zo in dit geval ;-)

    de fabrikant kan vanalles beloven. maar ze vergoeden doorgaans alleen hun product, niet het toestel wat mee is gegaan de grond in.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    daarnaast. throttle is alleen een signaal.
    je kan dus met alleen de signaaldraad de ontvanger aan de estab koppelen.
    de regelaar moet wel een min hebben, dus die moet ergens ingeprikt zitten.

    hoe je verder de plussen en minnen neerzet, kun je zelf bepalen.
    komt het signaal voor de regelaar vanaf de ontvanger, zou ik niet te moeilijk doen en daar gewoon de stroom kabel op zetten.
    komt het signaal voor de regelaar van de estab (vanwege een governor of zoiets) kunnen beide makkelijk op de estab. zolang de ontvanger maar stroom krijgt.
     
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heel erg bedankt voor de uitleg!

    Nog een vraag over de onvangeraccu. Is de eerste keer dat ik deze installeer.
    Doe ik het goed om deze gewoon parallel mee te schakelen door op een vrij kanaal op de estab in te pluggen? Daarmee kan ik toch niets mis doen? Uiteraard zet ik er een schakelaar tussen.
    Het is een NiMh of NiCd pack. Is eigenlijk 4x 1,4V dus 5,6V. Maar mijn BEC programmeer ik normaal op 6V.
    Ik neem aan dat dit geen conflicten geeft? De onvangeraccu gaat gewoon telkens mee opladen bij inschakelen van de ESC/BEC? En gaat niet stuk van diz 0'4V extra?

    Wat schakel je best eerst aan? Ik denk eerst ontvangeraccu. Die zet de estab en de ontvanger actief.
    Dan koppel ik de ESC, die ook de estab en ontvanger actief kan zetten maar gaat merken dat die al stroom hebben en gewoon gaat armen?

    Of zie ik het ergens verkeerd?

    Weer veel vragen, het is een nieuw aspect in de hobby voor me. ;-) En wil het natuurlijk graag goed en schade vermijden! (estab of ontvanger oproken wil ik liever niet )
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Persoonlijk zou ik voor een ontvanger accu een LifePo of een Lipo nemen.
    Althans, dat heb ik wel gedaan tot nu toe.

    Kijk goed wat je componenten aankunnen qua spanningsrange.

    Bedankt ook dat een schakelaar ertussen, ook weer een "extra" verbinding is dat "kan" falen.

    Ik sloot de ontvanger accu aan met een EC3 stekker, en daarna de vlieg-accu.
    Ik maakte 2 lead's van de ontvanger accu. 1 die naar de FBL controller ging voor de spanning, en 1 als soort van backup naar de ontvanger, die vervolgens met Sbus aan de FBL hing. Stukje extra zekerheid.

    Zo'n ontvanger lipo of lifepo moet je wel in de gaten houden dat je 'm om de paar vluchten even oplaad. Afhankelijk van de capaciteit die het accu'tje heeft.

    Onderspanning zoals je nu beschrijft van 0,4v kan wel problemen geven.
    Simpel voorbeeld, ik wilde van de week wat servo's en FBL testen die op 6v draaien.
    Ik deed dit met 4 penlites in serie voor de 6v. Maar zodra de spanning zakte tot iets onder de 6v raakte het hele systeem van slag.


    Edit: wat een eventuele simpelere optie is voor je, dat doe ik nu ook op m'n logo 550. Een optiguard backup. Valt de spanning weg uit je ESC / Bec, dan springt dit systeem in en voorziet je systeem van spanning gedurende een kleine minuut zodat je in ieder geval een poging tot bijv. auto-rotatie kan gaan doen.
    Dit systeem laad zichzelf namelijk wel op in vlucht.
     
  9. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Dit werkt idd perfect die OptiGuard,ik heb hem ook als veiligheids maatregel in mijn Benzine ombouw heli zitten,in de andere Electro heli heb ik een enneloop 800Mah pakketje zitten en werkt ook perfect en word tijdens de vlucht ook bijgeladen vanuit de hoofd accu net als de Optiguard
     
  10. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Bedankt voor de reacties.

    Mijn bedenkingen :

    - ik gebruik liever geen lipo omdat die wat kritischer zijn voor lang vol geladen weg te leggen of te diep ontladen.
    - een schakelaar kan zeker falen, maar het is niet mijn hoofdsysteem. Voeding komt via de ESC's BEC. De ontvangeraccu is maar de backup.
    - Wanneer ik de ontvangeraccu parallel hang, dan laadt die toch gewoon telkens op wanneer de BEC spanning (vliegaccu) op de ontvanger / estab komt? Principe van "communicerende vaten" als je de vergelijking met water maakt, toch?
    Hier is een 5,6V NiMh dan toch ook weer beter om te laden via de BEC spanning (6V of ik kan ook 5,6V instellen, wat is dan best?) dan een 2S lipo die minimaal 6,3V moet hebben (en tot 8,4V moet laden)
    - Die optiguard heeft toch als enige voordeel dat die licht is, en misschien de "intelligentie" ook. Maar veel intelligentie heb je toch niet nodig van een backup? Moet gewoon stroom leveren als de hoofdvoorziening faalt. Niet?
     
  11. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heb nog een foutje geschreven. Het is een NiMh pack maar die zit eigenlijk op 4,8V (4x 1,2V). 5,05V onbelast gemeten.

    Servo's, estab en ontvanger hebben hier theoretisch geen probleem mee.
     
  12. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Ja die optiguard is echt een fijne oplossing hoor.

    Die doet juist wat nodig is op 't moment dat jou hoofd-voeding faalt.

    Wat hij is doet is bij de opstart van je heli, de BEC spanning meten. Hier trekt hij vervolgens 0,5v vanaf.
    Gebeurt er nu wat tijdens het vliegen, dus je spanning valt weg of je hebt een drop van meer dan 0,5v. Dan springt de optiguard gelijk in en blijf je spanning houden op je systeem om nog wat te kunnen sturen.

    De optiguard levert dus pas voeding als hij meet dat er wat aan de hand is.
    Het voordeel is, is dat de optiguard altijd bij laad tijdens het vliegen, dus geen gedoe met apart opladen.

    Voor 40 euro ben je dus klaar, en voor 50/60 euro heb je een systeem met een led-indicator erbij die gaat knipperen wat goed zichtbaar is in de lucht bij problemen.
     
  13. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Moet ik misschien toch maar eens kijken waar ik die Optiguard kan kopen.
     
  14. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Idd wat @sven al aangaf, je heb er totaal geen omkijken na en is altijd Paraat indien nodig,
    Ik heb hem ook met uitgevoerd met LED.
    treed ook in werking als er een stroom storinkje is en schakelt automatisch over op de hoofd accu als deze niet meer nodig is....ik vind het een goede uitvinding (ik heb hem in Engeland toen besteld https://www.align-trex.co.uk/electr...lug-play-protection-super-combo-oprbg002.html ) maar wss zijn ze ook elders en goedkoper te leveren
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 28 mrt 2016
  15. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Ik heb nog een vraag mbt de OptiGaurd en de BEC Gaurd.
    In de manual staat : "DO NOT install and then test it on a BEC that is not capable of taking a back feed voltage, if your BEC is not secure in this regard use the optional BEC Guard". Zover ik weet kunnen bv de Castle Creation Escs met BEC niet tegen back feed voltage, je mag er dan niet een buffer accu aan hangen. De BEC Guard vangt alleen EMF en spikes af, maar geen back feed. Zover ik het begrijp is back feed dat de buffer accu stroom levert aan de BEC. Dus bv iedere keer dat je de hoofdaccu afkoppelt heb je een back feed.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  16. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    bij rogier & patriek, heligear.nl
     
    wallyb117 vindt dit leuk.
  17. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Nu, los van dit alles. Doe ik iets fout met dat 4,8V NiMh pack aan te sluiten samen met 6V (of eventueel 5,6V) BEC spanning? Dan vlieg ik voorlopig zo tot de Optiguard binnen is.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja.

    hoofdregel is dat er maar 1 spanningsbron in een systeem mag zijn.
    dus een esc EN een ontvangeraccu gaat uitdagingen geven.

    tenzij het specifiek is beschreven bij de regelaar..

    niet vergeten, die lipo/life/nimh gaat meer dan 6 volt op het systeem zetten.
    stroom werkt een beetje als water, hoog loopt naar laag. dus gaat je accu eigenlijk je bec opladen.
    wat ze meestal niet waarderen.
    en als ze het niet waarderen, gaat de magische rook eruit.

    die optiguard kan altijd.. ken hem niet persoonlijk, maar dacht dat deze gewoon het voltage monitort en bij ondervoltage zelf inspringt.
    om bij de magische 3,5 volt weg te blijven, het voltage waarop de ontvanger reset.

    maar of in combinatie met de bec in de regelaar.
    of met een losse accu, waarbij de bec in de regelaar buitenspel wordt gezet.
    wel ff op voltages letten inderdaad, een 2 cel lipo geeft 8,4 volt. dat moet omlaag als je spullen 6 volt aan kunnen.
    life zit dan dichter in de buurt.

    lipo als ontvangeraccu gaat trouwens heel erg goed.
    als ontvangeraccu heeft een lipo een luizeleven.
    ik heb accu's die 5 jaar oud zijn, en nog steeds goed functioneren. en ik doe niet aan storage mode wegleggen en zo. ligt gewoon altijd vol.
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    4,8 volt en 6 volt kan je idd niet samen doen !

    je kan wel wat verschillen hebben,
    zo als @Student: met zijn load accu van 12 volt en een 3s lipo van 12,6 volt,
    voor de lipo is het max, voor de load accu is het nominaal,
    dus het zou tussen 12 en 12,6 volt blijven

    .. en hou altijd rekening, met hoeveel volt's je spullen mogen ...
    futaba ontvanger kan geen 8,4 volt, de s-Bus wel
    v-Bar kan ook nog, maar niet elke servo !

    hou je aan de regels, maak het niet ingewikkelder als het is, en een Optiguard heb ik niet nodig,
    ik heb geen idee, hoezo de stroom bij de ontvanger of de servo's plotseling uit moet vallen ? ? ?
     
  20. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Na heel wat gelezen te hebben:

    De Optipower Ultra Guard is een betrouwbare oplossing MAAR Kontronik raadt zelf aan om een 4 cel NiMh bufferpack parallel te plaatsen met de BEC op 5,6V. Maw. gewoon in een vrij kanaal op de estab pluggen (of een Y-kabel, uiteraard met een schakelaar tussen.) De BEC laadt dit pack dan telkens mooi op en bij problemen met de BEC kan je NiMh pakket de nodige stroomvoorziening leveren. Kontronik beveelt dit aan boven andere backup systemen.
    Let wel, deze aanbeveling was geldig toen de Scorpion BUG backup Guard op de markt kwam!

    Nadeel: je hebt geen terugkoppeling bij problemen met de BEC in vlucht. Zelfs na de vlucht zie je niet dat de Kontronik BEC uit ligt want je RX, estab en servo's krijgen gewoon stroom via het bufferpack.
    Voordeel: eenvoudig, goedkoop en je kan je heli van stroom voorzien zonder dat de motor onder spanning komt te staan. Makkelijk en veilig werken aan de heli dus.

    In het geval van de NiMh buffer pack lijkt het mij belangrijk om dit pas aan te schakelen NA de ESC's BEC. Puur om duidelijk te zien dat de ESC's BEC nog functioneert bij opstarten.
    Ik mag dan alleen niet vergeten de schakelaar van het bufferpack aan te zetten.

    [edit] Aangezien ik ook nog telemetrie op de heli's heb zitten krijg ik voldoende terugkoppeling of mijn systeem (BEC en buffer pack) nog in orde zijn.
    Eigenlijk moet ik het dan zo doen:
    - switch voor het buffer pack aan zetten. Estab, ontvanger en servo's krijgen nu stroom en kunnen initialiseren. Dit is ook een controle of mijn bufferpack nog voldoende "punch" heeft. (zo niet maakt mijn telemetrie hier al wel melding)
    - vlieglipo aansluiten op de ESC. De BEC zal nu de stroomvoorziening verzorgen en het bufferpack bijladen.
    - na de landing koppel ik dan eerst de vlieglipo af (al de rest blijft werken, is een controle) en vervolgens zet ik de switch van het bufferpack af. Omgekeerd mag eigenlijk ook.

    Gaat de BEC nu er uit (defect) dan neemt het bufferpack over en gaat mijn telemetrie melding geven zodra het bufferpack begint leeg te geraken.

    Bijkomend voordeel van een bufferpack: dit vlakt de stroompieken en -dalen ook af. Dat doet de Optipower Ultra Guard NIET, daarvoor moet je nog een unit bijkopen.

    Lijkt me veilig en fool-proof zo.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2016

Deel Deze Pagina