stroomvoorziening

Discussie in 'Model elektronica' gestart door guusbaselmans, 3 okt 2017.

  1. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lommel
    welke is de beste manier voor grote kist 2m
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het ligt er een beetje aan hoeveel servo;s er gebruikt worden.
    Bij grote zware kisten zou ik een powerbox aanschaffen, daar kan een dubbele voeding op en voorziet elke servo apart van stroom.

    Je kan ook zelf iets knutselen, voedingkabels van de servo's loshalen van de ontvanger en dan alles buiten de ontvanger om voeden met een enkele of dubbele BEC.

    GJ
     
  3. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    is het een 2m hellingzwever of een 2m pitts special en zoals gjvo al een beetje aangaf is het handig om wat meer informatie te kunnen ontvangen want de ene kist is de andere kist niet en 2m hoeft niet per definitie een grote kist te zijn waarbij je speciale oplossingen moet voorzien
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    2M kan prima nog met normale ontvanger en een goede accu en schakelaar. Zolang het geen benzine 3D model is zijn de eisen niet zo hoog. Een goede accu en schakelaar (2s LiFe / LiPo en heavy duty switch) werkt dan gewoon.

    Powerboxen zijn leuk en bieden meerwaarde door functionaliteit (meerdere ontvangers bruikbaar, sequencer edg) en wanneer er grote stromen lopen of erg lange labels zijn (langer dan 2m per servo). Grote stromen heb je bij een 2M model alleen met een 3D model met erg grote uitslagen en digitale servo's die continu zwaar belast worden door de trilling.

    Ter referentie: Mijn 12kg jet en 2.1M electro 3D machine gebruiken een simpele 8 kanaals ontvanger. De jet met 2x een Lipo en electronische schakelaar, de 3D kist met een 2s LiFe en een heavy duty schakelaar.

    Dus houd het simpel en gebruik goede stekkers / accu's (Geen NiMh) en het werkt gewoon perfect.

    Vroeger zag je veel meer powerboxen omdat de langere kabels en sterkere servo's het HF deel van een 35Mhz ontvanger beïnvloede. Dat is met 2.4g voorbij. Een powerbox is nu vaak niets meer dan een duur gevoel van zekerheid wat absoluut niet nodig is.

    Maar doe vooral waar je zelf het meeste vertrouwen bij hebt.
     
    amersffoort vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het "gevaarlijke" aan een voeding via de ontvanger is dat als 1 servo veel stroom gaat trekken omdat er iets klemt (retracts of zo) je de printbanen van de ontvanger doorbrandt en dan ben je alles kwijt.
    Een goede powerbox is per servo afgezekerd dus als ergens de stroom hoog wordt valt alleen die servo uit en niet alles wat aan de ontvanger hangt.
    En een powerbox is niet om storingen op 35 Mhz af te vangen.
    Bijna alle toppiloten met grotere of duurdere modellen hebben er een powerbox in omdat je vrijer bent met programmeren, je met telemetrie de staat van de accu's en stroomverbruik kan monitoren en je een dubbele ontvangeraccu aan kan sluiten.
    En bij mijn powerboxen kon ik ook nog extra ontvangers of satellieten aansluiten.
    Dus je hebt een redundant systeem, vrijwel niet gevoelig voor uitval van enkele componenten,
    Het is en eenmalige aanschaf die tientallen jaren meegaat.
    Waarom dan bezuinigen als je met een model van een duizendje of 2, bij een jet nog meer, rondvliegt.
    En dan moet je er al helemaal niet aan denken wat er gebeurt als je ergens een demo vliegt en je bent ineens je besturing kwijt.
    Dan geef ik liever 250 a 300 euro extra uit.

    GJ
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Blijf het mij opvallen en ook irriteren dat mensen de NiMh accu's afraden. Ik gebruik zelf de normale 1600mAh 5 cellen (2/3A cellen) receiver packs en nooit problemen. OK, gewicht kan een issue zijn hoewel een 160mAh 6.6v LiFe pakket maar 40 gram lichter is.

    LiPo is natuur lijk een optie mits de ontvanger en servo's geschikt zijn voor 7.4v voltage, bij 6v servo's kom je namelijk weer uit bij een voltage converter....
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Omdat het gewoon absoluut niet hoeft. Servo's die branden niet zomaar door bij normaal gebruik. Een powerbox is ook niet altijd afgezekerd en probeert vaak gewoon stroom te blijven leveren.

    Veel top piloten worden gesponsord, dat werkt dus blijkbaar gezien jouw opmerking :)

    En een powerbox gaat zeker niet lang mee want ze ontwikkelen aldoor een nieuwer type dus je blijft toch nieuwe kopen. Deze wordt meestal met het toestel mee verkocht.

    Dubbele ontvangers is zeker een nuttige keus, al is dat ook zeker niet nodig op dit formaat. Voor veel merken zijn daar ook andere opties voor dan een powerbox oid.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het probleem wat ik heb met NiMh is dat je slechter de staat van de accu kan monitoren. Met een lipo begin je onbalans te zien of een oplopende weerstand. Bij NiMh heb ik al vaker gezien dat 1 cel opeens uitvalt met als gevolg een hoge weerstand en DAT is juist het gevaar, want die accu doet dan niets meer. Ook leveren NiMh lang niet het vermogen van Lipo of Life cellen waardoor de spanning bij een mindere accu sneller dipt en juist dat is een groot probleem voor moderne ontvangers.
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    2 meter zegt weinig ja, het gaat om het gewicht van de kist, of beter nog de afmetingen en aantal van de servo's

    Ik heb een powerbox in mijn in aanbouw zijnde grote Stampe (ruim boven 20 kilo gewicht) met jumbo servo's (Hitec HS-805BB).
    Dat soort servo's hebben een eigen voeding nodig.
    Dat geld ook als je een kist hebt met heel veel servo's.
    Mijn kisten tussen de 5 en de 15 kilo gebruiken wel een schakelaar met 2 gescheiden accupakketten (Powerbox sensor).
    Voor de "kleine" kisten tot 5 kilo en standaard servo's werkt een gewone schakelaar met een goed Nimh pakket prima hoor.
    Ik heb een dubbeldekker van 4 kilo met 7 digitale servo's (4 op de rolroeren) en als ik de spanning meet is dat wel de limiet van een 4,8 volt Nimh pakket.

    Succes Willem
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2017
  10. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik vind dat nogal een verschil. "maar 40 gram lichter" betekent 80 in plaats van 120. Dus een derde lichter.

    Martin
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is nog steeds een groot misverstand dat toppiloten gesponsord worden.
    Ze krijgen korting maar zelden iets gratis.
    Ik heb ooit eens een tijd met Sebastiano Silvestri staan kletsen, hij vloog op dezelfde show als ik en hij gebruikte Powerbox Systems.
    Zijn mening was ook een beetje wat ik opschreef en hij wordt echt niet gesponsord, hij kreeg net zoveel korting als ik kreeg.

    Een goede powerbox levert echt geen stroom meer als er iets fout gaat en je kan ze heel simpel updaten.
    Ik heb het dan niet over chinese zooi maar die van Powerbox Systems.
    Die zijn ook niet te beroerd om bij overstap van een bepaald systeem naar een ander systeem (bijvoorbeeld van FASTT naar Jeti) de hardware tegen een kleine vergoeding om te bouwen.

    GJ
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    PB heeft geen overstroom beveiliging per uitgang toch? jeti wel. FrSky ook (Chinese zooi ;)) Van de Spektrum versie weet ik zeker dat deze stroom blijft leveten totdat de draden gesmolten zijn.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Powerbox heeft wel een overstroom beveiliging.
    Die van mij is ooit een keer aangesproken doordat het klepje van het landingwiel klem zat tussen de gear en de romp.

    GJ
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Mmh, zal eens kijken of alle modellen dat hebben. Dacht dat de Mercury van dat niet heeft.
     

Deel Deze Pagina