sturing aangedreven assen

Discussie in 'Model truckers' gestart door Hansi, 6 mrt 2018.

  1. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    Me even voorstellen, ik ben Hans D'Hollander 55 jaar afkomstig uit Hamme België en geruime tijd bezig een Liebherr LTM 1100-4.2 aan het bouwen.
    Ik stuit nu op een probleem met het sturen van de assen. Vandaag geprobeerd met de servo's de assen te laten sturen, maar het resultaat was niet goed.
    De wielen geven een zeer geringe draai.
    Zijn mijn servo's niet juist geplaatst of zijn de servo's niet krachtig genoeg of is er constructie bewijs iets dat niet klopt.
    Heb de servo's op 2 verschillende plaatsen gezet maar hielp ook niet.
    Wie weet hiervoor een oplossing?
    IMG_0374.jpg IMG_0375.jpg
     
  2. Johan Vonk

    Johan Vonk

    Lid geworden:
    20 feb 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Opheusden
    Als ik het zo zie zou je het kunnen proberen met langere servo armpjes.
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Hans,

    Het is in elk geval helder dat de geometrie niet kloppend is.
    Om te beginnen met de positie van de fusees, van uitgaande dat je draaicirkel in het midden van de wagen moet liggen...
    Je dient hiervoor die twee buitenste assen om te draaien qua fusee-armen.
    Op deze manier zouden de wielen gunstiger insturen (korte radius en lange radius)
    Om de beste opstelling te verkrijgen, dien je alles uit te gaan zetten/tekenen.
    Als je weet welke minimale draaicirkel je wilt kunnen maken, is dat je center-lijn voor alle assen.

    Het is lastig om nu even snel een oplossing te plaatsen.
    Zeker met het feit, dat er weinig ruimte is voor de servo's, i.v.m. die aandrijflijn en grote wielen.

    Wel is het van belang, dat de servo stuurhevel en de fusee-arm zo goed als recht tegen over elkaar staan.
    Of in elk geval een gelijke hoek hebben.

    Ik zal eens kijken, of ik mij tekening kan terugvinden van een semi-dieplader.
    Waarbij duidelijk de draaicirkel te zien is.

    Edit;
    Hier wat info betreft die geometrie: https://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  4. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    Wat bedoel je met fusee
     
  5. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Fusee_Arm.jpg
    De met rood gemarkeerde delen zijn fusee stuurarmen.
    Deze delen en je tussen stuurstang (groen gemarkeerd) dien je aan de andere zijde te plaatsen.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bericht van het forumbeheer :

    Dit is geen bouwverslag, verplaatst naar de juiste rubriek, Modeltruckers
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bij de 1e en 4e as fusee armpjes omdraaien.
    Ook lijkt mij het armpje op de achterste stuurservo niet goed is gemonteerd.
    Andere stuurservo is niet aangesloten zo te zien.

    Daarna de stuurinstelling volgens het Ackermann systeem afstellen.

    Bovendien is de stuuruitslag niet goed zo te zien.
    Even in het topic kijken van Arm1948 van Volvo FH 8x4
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/volvo-fh-12-8x4.45869/

    Hier wordt uitvoerig beschreven hoe de stuuruitslag moet zijn van de binnenste en de buitenste wiel/band.
     
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Liebherr_Stuur_uitslag.jpg
    Hierboven een voorbeeld zoals het er bij jouw kraanmodel eruit zal zien. (tekening is even grof gemaakt van de maten in de pdf van Liebherr)
    http://www.sarens.com/media/catalog/LTM1100-4.2/LTM1100-4.2.pdf (blz 17)
    Die 3500mm draaicirkel (in 1:1 schaal) is wellicht wat te krap en op schaal niet haalbaar met die aangedreven assen.

    Er zijn in totaal twee soorten fusees nodig (Blauw en Groen), dit i.v.m. de verschillende afstanden vanaf het draaipunt.

    Volgende uitdaging is het positioneren van de servo's en de stuurstangen.
    Dat is zo op afstand lastig te bepalen en is ook tekenwerk, als je het maximale eruit wilt halen.
    De stuurstang tussen twee assen in, is wel eenvoudig te plaatsen.
    Let wel, de lengte bij de blauwe fusee is iets langer dan bij die groene !
    Het meest ideale is om daar ook de servo op te kunnen zetten.
    Daar dit "recht toe, recht aan" is en daardoor de stuur uitslagen naar Links en Rechts meer gelijk maakt.
    Liebherr_Stuurstang.jpg
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  10. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    Beste Marten
    Waar zou jij dan de servo’s plaatsen. Als ik het goed begrijp is de hoek van de groene en blauwe fusee ook iets anders en waarom is de lengte van de fusee verschillend
     
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Hans,

    De lengtes zijn verschillend, i.v.m. de uitslag verschillen.
    De binnenste assen hebben een kleinere uitslag, dan de voorste- en achterste assen.

    Vanuit de foto's van jouw model, lijkt het mij dat de middelste servo-positie al bijna ideaal is.
    Wellicht nog iets meer naar buiten toe, zodat ze meer in lijn komen met het fusee draaipunt.
    Mocht de ruimte dat niet toelaten, dan zou een hulp stangenstelsel ook een optie kunnen zijn.

    Ik zal later een schets plaatsen van de servo posities, of het gaat passen is voor mij natuurlijk gissen.
     
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Nog een tip, al gaat dat niet over de besturing: op de eerste foto staan alle aandrijfcomponenten; de middelste en de rechtse cardan as steek verkeerd in elkaar, die moeten 90* vedraaid worden, zodat de vorken van het middendeel in hetzelfde vlak liggen.
    En wat de besturing betreft: het is al goed uitgelegd hierboven, maar als vuistregel kan je onthouden dat de spoorstangen bij een normale vorm van de stuurhevels aan de kant van het draaipunt van het chassis moeten liggen, dus bij een besturing met concentrisch gestuurde assen zoals bij dit chassis liggen de spoorstangen naar het midden.
    Cor
     
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Liebherr_Stuur_uitslag_Servo.jpg

    Bovenstaand zou een ideale opzet kunnen zijn.
    Of dat het allemaal zal gaan passen, kan ik hier vandaan niet zeggen.
    Ik heb nu de maattekening van Liebherr aangehouden.

    Nu weet ik ook niet, wat de aangedreven stuur-assen voor een max stuuruitslag kunnen maken.
    Ik heb nu max 35 graden aangehouden, wat tevens op schaal 1:14 een stuurradius geeft van ongeveer 35cm. (vanaf die rode stip gezien)

    Ik hoop dat je hiermee een beter inzicht hebt gekregen, om er zelf verder mee te kunnen gaan.
    Mijn advies, teken alles eerst goed uit, voordat je gaten gaat boren die achteraf niet hadden gehoeven :thumbsup:
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  14. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    Bedankt Marten zal alles eens goed bekijken, nog een vraagje met welk programma heb je deze tekeningen gemaakt
     
  15. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hans, ik teken alles in Vectorworks.
     
  16. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    Marten de servo’s moeten die best aan de buitenkanten staan, de meeste ruimte heb ik in het midden
     
  17. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    En wat is de ideale afstand tussen de servo en de as
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Hans,

    Aan de voor- en achterzijde heb je meer vrije bewegingsruimte, daar anders de stuurstangen van "eigen fusee naar fusee" in de weg kunnen komen.
    Tenzij je in het midden de servo's goed kunt koppelen aan de bovenkant van de aandrijfassen.
    Nu ben ik van de onderzijde uitgegaan.

    Op afstand is dat helaas niet in te schatten.

    Betreft de afstanden, hoe korter erop, hoe beter het zal werken.
    Indien de afstand toch langer moet zijn, gebruik dan vooral een dikkere stuurstang (3mm of 4mm).
     

Deel Deze Pagina