Stuurwielzender weinig graden draaiing

Discussie in 'Model elektronica' gestart door slomo, 30 dec 2017.

  1. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Jaren geleden heb ik eens een Traxxas buggy gekocht en voor de besturing ook een simpele stuurwielzender (pistoolzender?) van Traxxas (Link).
    Ondertussen kwam er ook nog een rc crossmoto bij en heb ik daarvoor een extra Traxxas ontvanger bijgekocht.
    Nu deed die zender wel wat hij moest doen maar toch ben ik er nooit echt tevreden over geweest.

    De reden is de zeer beperkte verdraaiing van het stuurwieltje.
    Dat wieltje kan maar zeer weinig draaien, ik schat maximaal zowat 30-35 graden naar beide kanten. Dus in totaal van volledig links naar volledig rechts zal zo'n 60-70 graden bedragen.
    Dat vind ik maar weinig en zo kan je niet echt nauwkeurig sturen.

    Nu ben ik van plan een nieuwe zenderset te kopen (eventueel met telemetrie) maar nu vraag ik me af of andere zenders meer stuurwiel uitslag hebben ofwel of dit standaard is. Dan heeft het natuurlijk niet veel zin om een nieuwe zender te kopen...

    Helaas is hier in de omgeving geen enkele modelbouwwinkel meer waar ik eens kan testen. Voor ik iets online ga bestellen zou ik toch zeker moeten weten dat het stuurwiel verder kan draaien dan die zender die ik nu heb.

    Ik heb al specificaties van verschillende zenders bekeken en overal worden de vele mogelijkheden en snufjes bewierookt maar nergens gegevens over aantal graden dat het stuur kan draaien...

    Ook valt het mij op hoe weinig modelbouwwinkels er nog zijn in België en hoe weinig keuze er is op gebied van stuurwielzenders en bijhorende ontvangers.
     
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Is wel zo ongeveer de standaard verdraaing.
     
  3. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Ai, dat valt tegen. Was anders een goede reden geweest om een nieuwe zenderset te kopen ;)
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Nauwkeurig sturen kun je vaak verbeteren met de "Exponentieel"-instelling, zelfs de goedkoopste Traxxas zender heeft die mogelijkheid tegenwoordig. Misschien toch een reden om een nieuwe te kopen :)? Of misschien in de gebruiksaanwijzing kijken of je huidige zender dat toch ook heeft.....
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Filmpje? Getalsmatig lijkt het me niet genoeg, zou 40 à 45° moeten zijn.
     
  6. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    @max z, ja inderdaad die functie zit erop. De handleiding van dat ding heb ik nog omdat ze opgevouwen in het accuvak zit.
    Maar het probleem is niet zozeer de gevoeligheid maar wel de zeer beperkte" travel" van de stuurfunctie. Op de meeste van mijn vliegtuigen heb ik exponentieel en soms ook dual rate ingesteld maar die sticks van m'n andere zenders hebben gewoon veel meer uitslag.
    Stel je voor dat de sticks van je stickzender maar de helft of nog minder uitslag hadden...

    @Ron, ja sorry, filmpjes heb ik nog nooit geupload. Daar ken ik niet veel van :weetnie:
    Ik vond ook geen gradenboog maar dus heb ik er maar eentje op papier getekend. Daarna een stokje op het stuurwieltje geplakt en boven de tekening gehouden.

    Hmm, had ik eerder toch weeral overdreven zie ik want van het ene uiterste tot het andere is eerder 45-50 graden :( en zeker geen 60-70 graden.

    Haha, misschien toch maar voor iets beters uitkijken.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Totale uitslag zou richting 90° moeten gaan. Als beide servo's op zelfde ontvangeruitgang te kleine uitslag hebben, denk ik toch aan zenderinstellingen.
     
  8. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Hoi Ron, een klein misverstandje denk ik....

    Het is niet de servo die te weinig uitslag heeft maar het stuurwieltje op de zender dat mechanisch begrensd is.

    Het wieltje gaat maar een klein stukje te draaien en dat komt overeen met de volledige servo uitslag. Net als zou bij een stickzender de sticks maar een klein beetje naar links en rechts kunnen en dat die kleine uitslag van de stick overeenkomt met een normale volledige uitslag op de aangesloten servo.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Maar nu was de vraag dus of alle stuurwielzenders zo weinig verdraaiing hebben. Misschien zijn er andere merken waar het stuurwieltje meer kan draaien dan deze schamele 25 graden in beide richtingen.
    Shots en Scheef geeft echter al aan dat dit zowat standaard is dus jammer maar helaas....
     

Deel Deze Pagina