Sunrise ice 150a (dutch-gerben)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door day82, 15 jun 2017.

  1. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Wat is er in deze regelaar eigenlijk aangepast?
    Waar kan ik die bestellen?

    Advies voor mijn milan f5b:
    Kontronik kira 500-36 6,7/1 of Jeti Phasor 2026/3600 of Hacker B50-7L
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi,

    Hier de Dutch-Gerben :)

    Ik soldeer een extra brug tussen de vermogens boards, om de stroom beter te verdelen (standaard zijn de boards verbonden met twee dunne printpennetjes).
    En 3 extra low-esr condensatoren (Panasonic FM), om de rimpelspanning bij hoge stromen beter te kunnen verwerken.
    Inmiddels heb ik weer regelaars op vooraad, moet ze alleen nog modificeren (dit weekeind waarschijnlijk).

    De gemodificeerde regelaar is bij typisch hotlinergebruik (korte inschakeltijden tot 3-4sec) goed voor 250-270A.
    Zelf gebruik ik deze regelaars in mijn F5F modellen met stromen ruim boven de 300A zonder problemen. Natuurlijk moet alles wel kloppen, juiste instelingen, korte kabels (max 20cm totale lengte), goede stekkers (6mm), goede warme lipo etc. Klopt er een schakeltje niet in de ketting gaat het mis.

    De Kira 500-36 lijkt me een 5S motor, de Phasor ook (al zegt Jeti 6S, draait hij veel teveel toeren voor vind ik), de Hacker 7L een typische 6S motor.
    Afhankelijk van de prop (en dus max stroom) en het aantal cellen, kan de Sunrise 150-Special dit goed aan.
    Behalve als je op de Hacker met 6S en een behoorlijke prop gaat vliegen. Dan ga je ruim over de 5kw, dat is teveel van het goede voor een budgetregelaar, daarvoor zijn andere opties (Castle ICE200 bijvoorbeeld).

    Groetjes,
    Gerben
     
  3. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Gerben,
    B
     
  4. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Alvast bedankt voor het snelle reageren.

    Als u me uw gegevens/prijs bezorgt zou ik graag zo een esc van je bestellen.

    Vlieg zelf al een 30tal jaar met heli,f5j,grote electro slepers,warmliner enz...maar f5b is nieuw voor mij.
    Het is de bedoeling 5s RF16x16s te starten en het later niet te bont te maken.(6s max150A)
    Ik had wel vernomen dat de jeti-phasor 4polig is en dit zou een voordeel zijn ???

    Uiteindelijk wil ik 1maal kopen en gelijk goed...
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoewel de verschillen klein zijn, zijn in mijn ervaring de 4-polers net wat efficienter dan de 2-polers bij de hotliner-specifieke toerentallen en vermogens. Maar dat merk je niet/nauwelijks, tenzij je competitie op het hoogste niveau vliegt. Daarbij moet ik zeggen dat de Hackers thermisch verbazend stabiel zijn en behoorlijk veel misbruik verdagen (relatief korte afkoelpauzes tussen de vluchten).

    Het beste bevallen mij de Leomotion motoren. In een Milan met max 3kw zou je de L4023-2700-6.7 kunnen overwegen. Beginnen op 5S en kan later ook op 6S.
    De door jouw genoemde motoren zijn wat hoogtoerig, de Hacker 7L kan als enige echt op 6S, maar zal ook bij kleinere props al snel ruim boven de 3kw zitten.
    Zoek je een motor die later nog wat meer aankan (5-6kw), dan is de Leomotion L4031 serie een goede keus.

    Qua prop even opletten met de spinner. De 16x16S en 16x17S gaan nog op een 0-graden spinner, alle grotere props op een 5-7graden spinner (de hoek van het boutje waar de propbladen mee vastzitten). Je kan overwegen met een 17x18 Gold te beginnen. Niet heel veel zwaarder dan de 16x16, maar wel meteen op 5 graden spinner. Hoef je voor vermogen alleen de bladen te wisselen, geen nieuwe spinner te kopen.
     
  6. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Wauw,wat een uiteenzetting.
    Rekening houdend met de prijs en uw advies, zou ik gaan voor de Jeti-Phasor 2026/2700kv met een RF17X18 gold,36mm 5° spinner en uw Sunrise.

    Het is me totaal niet duidelijk waar "gold" en andere kleuren voor staan en is de 5° enkel bedoeld om mooi ingeklapt langs de romp te liggen.

    Omdat je zo behulpzaam adviseert kun je me misschien de servo's adviseren?
    Ik was van plan 5X Graupner des428mg te monteren.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die kleurtjes zijn inderdaad wat mysterieus. 17x18 Gold is de ´lichtste. Verder is de 17x18 Rood een stukje zwaarder (meer vermogen) en werkt op vele modellen goed. De andere kleuren heb ik geen ervaring mee, maar schijnen ook niet echt goed te werken.
    De 16x16 en 16x17 hebben de juiste spoed op de 0 graden spinner.
    Vanaf de 17x17 F5B Gold heeft het blad pas de juiste spoed op een 5-graden spinner. Deze props nooit op een 0-graden spinner gebruiken. Dat heb ik ooit geprobeerd, door de verkeerde spoedverdeling is de prop ontploft wat me een zwaar beschadigd model opleverde (en een Plettenberg in 3 stukken).

    De 428MG is een prima sero voor rol en hoogte, flaps zou ook kunnen. Eventueel kun je de 448MG overwegen op de flaps, wat sterker qua stelkracht en qua tandwielen. In de nieuwste modellen worden de KST X08 V5 gebruikt, licht dun, sterk genoeg (bij zorgvuldige hevel-geometrie) en je hoeft geen BECje meer te gebruiken voor de ontvangerstroomvoorziening.
    In een hotliner altijd een separate ontvanger lipo gebruiken, 2S 300-500mAh (en de rode draad van de regelaar afkoppelen). Bij LV servo´s in combinatie met een Castle 10A BECje.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mag ik me er even mee bemoeien?
    De Jeti 2026 is niet echt vergelijkbaar met de Hacker B50-7L.
    De Jeti is kleiner en kan niet het vermogen aan dat de Hacker kan leveren.
    Je zou dan naar een Jeti 2035 moeten kijken, heb ik ook mee gevlogen en Johan heeft volgens mij ook een Jeti 2035 in zijn Avionik.
    Zelfde geldt voor de Kontronik 500, als je gelijk aan de Hacker wil zitten zou je de Kira 600 moeten hebben.
    Ik ben er al een paar jaar tussenuit maar volgens mij is het het beste om een Leomotion te kopen.
    Dan ben je in 1 keer klaar en daar kan je ook onderdelen voor kopen.
    De as van de Jeti is wat te hard, die kan breken en de gearbox van de Kontronik is weer wat minder, die heeft ook wat aandacht nodig.
    Wat betreft de props:
    De Gold is leuk voor demo's, ding maakt enorm veel herrie maar presteert niet zo heel erg goed.
    De Red F5B op 5 of 7 graden spinner doet het een stuk beter.
    Maar als je een Leomotion gaat bestellen zou je net zo goed een Mirov prop met spinner kunnen kopen.
    Is wat duurder maar rendement ligt ook weer wat hoger.
    Servo's inderdaad de DES448, eventueel met inbouwraampjes van servorahmen.de
    http://servorahmen.de/index.php?id=...x_ttproducts_pi1[product]=65&cHash=9cda11bc13
    Of anders de servo omwikkelen met schilderstape en dan met 5 minuten epoxy inlijmen.
    Als er dan iets stuk gaat dan trek je vrij makkelijk de servo eruit omdat de tape scheurt.

    Als laatste:
    Koop 2 goede 38mm motorspanten die bij de motor horen.
    Lijm ze op elkaar en verlijm ze in de romp met Uhu Endfest 24uurs

    GJ
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De 2026 is prima voor de max 3kw die je in een Milan kunt stoppen.
    De F5B Gold schijnt wat beter te zijn dan de oude 17x18 Gold, wat ik ervan gezien heb ook minder lawaaig.

    Mirov props zijn erg 'zwaar', geven een stuk meer vermogen dan de 16x16 en 16x17. Dat is voor nu niet helemaal de bedoeling geloof ik. Wel efficienter dan de RFM's, maar ook prijziger (100-120euro per prop).

    Leomotion: ik kan wel even informeren bij Urs of er een leuk prijsje te maken is, bij interesse.
     
  10. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Boven de 3kw zal ik echt nooit gaan,eerder starten met +/-1.2kw (4s 3000a/h 65c heb ik reeds)
    En dan op te bouwen met 5s en misschien 6s.
    Kwestie van mijn reputatie van (bijna) nooit brokken vliegen in de club behouden.
    Dus een Phasor 2026/2700 en de Leomotion L4023/2700 lijken me hier voor geschikt.

    Een Leomotion met een mooie prijs zou me natuurlijk interesseren en natuurl jouw Sunrise
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha, vermogen went zo snel.
    Ik vind het zonde als je dan 300 euro uitgeeft aan een motor die op zijn top loopt terwijl je voor iets meer een motor hebt die met gemak veel meer kan leveren.
    Dat is het verschil tussen de 2026 en de 2035.
    En in de Milan kan best meer vermogen dan 3KW.
    Maar je moet ook kijken, als je het leuk vind dan is het een kleine stap van de Milan naar een echte F5B kist.
    Er is genoeg gebruikt te koop, vanaf 400 euro kan je wel een gebruikte Avionik incl servo's vinden, en daar kan met gemak 6KW in.

    Maar als ik zelf zou moeten kiezen tussen Jeti, Hacker, Kontronik en Leomotion dan zou ik voor de Leomotion gaan,
    En dan een echte F5B motor.

    GJ
     
  12. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Ja,ik begrijp U.
    Maar ik ben eigenlijk een echte zwever/thermieker.
    Het valt me op dat ik de laatste tijd meer plezier heb met mijn 10j.oude Simprop Streamtec dan met mijn nieuwe/dure F5j's en 4m schaalzwevers.
    Met de streamtec snel naar boven dan acro,snelle lowpass en af en toe dynamisch in een thermiekbel.(gaat soms beter dan met een lichte thermiekzwever)
    Nu wil iets die spectaculairder naar boven gaat en beter de snelheid vasthoud.
    Maar om nu in 3sec op 200m te zitten lijkt me dat iets overdreven.
    De gevaren bij zelf opgoien,de problemen van te lang motorloop,het perfect behandelen van lipo's. enz...houden me tegen om boven 3kw te gaan.
    Of ben ik verkeerd,Ik lees natuurlijk dat snelheid snel went.
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    3 seconden mtor aan betekent bij een F5B model 400 mtr :)
     
  14. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Ja,je hebt gelijk,3sec is eigenlijk wel lang.
    Ik bedoel 1sec of zo...

    Kan ik een Sunrise van je overnemen?
    Of eventueel nog andere zaken zoals:prop,spinner,servo,motor,motorspant?
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gevaren bij:

    Opgooien:
    met meer vermogen gaat dat juist lekkerder, ik had meer moeite met kistjes met 1200-1500 watt gooien dan met die van >5KW.
    Met meer vermogen trekt ie hem makkelijk verticaal omhoog.

    Lange motorloop:
    Als je minder vermogen hebt moet je juist langer je motor laten lopen.
    Al sik dan weer de Jeti Phasors als voorbeeld neem.
    De 2026 draai je met 3200 watt echt op zijn top
    De 2035 draai je met 5500 watt op zijn top.
    Als je dan 3 seconden je motor aanzet maakt het niet uit welke motor je hebt,ze lopen allebei op hun top.
    Mocht je dan de 2035 hebben dan kan je die kleiner proppen, dan geeft ie geen 5500 maar 4000 watt, dan heb je minder last van te lange motorloop.

    Mijn Pletti heb ik op 2 of 3 demo's 6 a 7 seconden lang laten lopen in een horizontale vlucht.
    Die trok in die setup 6700 watt piek.
    Daarna is het een kwestie van de motor lang koelen door te gaan zweven en niet doorgaan met aan/uit te zetten.

    Lipo's moet je in alle gevallen goed behandelen.
    Opwarmen, in storage model opslaan na gebruik.
    Dat moet in een langzaam zwevertje maar ook in die high performance modellen.

    Gerben zal vast nog wel wat dingen hebben, tot en met gloednieuwe Avioniks B16 aan toe....

    GJ
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik had al even een ´conversatie´ gestart voor overname van een regelaar.

    Misschien dat ik nog een spinner heb. Deze maat props niet meer, en motoren alleen in de 10S klasse.

    Groetjes,
    Gerben
     
  17. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Oh sorry,de conversatie had ik niet gezien.
     
  18. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ik heb hier eventueel nog wel een 16x17 (breed) en een 36mm versetzte 0 graden spinner. Prop heb ik nooit gebruikt volgens mij, de spinner lijkt van wel.
     
  19. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo Gerben mijn naam is Gerjan en ik bezit voor de snelle boten een sunrise 180a hv for boat en deze bezit 1580uhg aan extra condensatoren om pieken op te vangen en interne circuits te voorzien van stroom. Wel was mijn plan om extra caps toe te passen maar vraag me af of deze oplossing voor mijn regelaar ook niet voldoende zal zijn?
    Kan je iets speciefieker zijn ? En denk je dat dit in mijn geval ook werkt ?
    Hoor graag gr Gerjan
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. mail niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     

Deel Deze Pagina