Super Sniper bouwproject

Discussie in 'EDF forum' gestart door Jorrit, 23 dec 2006.

  1. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Al sinds het moment dat de Sniper ontwikkeld werd op RC-Forum.nl, wat helaas ter ziele is, ben ik geïntrigeerd door de Sniper. Geweldig mooi model, mooi lijnenspel en kleurenschema. Wat mij betreft is de Sniper vele malen mooier als de Pyranha. Dankzij een aardig impulsieve aktie is nu deze Sniper in mijn bezit gekomen. Er lopen op dit moment nog 2 projecten, namelijk de Blizzard en de Stiletto. Vandaar is het de bedoeling om deze eerst af te ronden, alsvorens aan de Sniper te beginnen. Hindert niet. Dat komt vanzelf allemaal goed.

    Al lezende op RC-Groups en RC-Universe is veel duidelijk geworden over alle aandachtspuntjes wat de Sniper betreft. Het was een flinke klus om alle topics door te spitten, maar opzich is dat aardig gelukt. Al weet ik nog niet hoe ik hem ga starten. Moet nog even nadenken over een bungee inrichting. Wellicht die van Jepe? Ik zie het nog wel. Dankzij deze forums wist ik al redelijk snel wat de setup zou gaan worden.

    Als setup zat ik aan het volgende te denken:
    HET-RC 2W-20
    HET-RC 6409 EDF unit
    4s1p - 20 tot 30C LiPo.
    60 tot 80A CC Phoenix of Jeti Advance of iets in die trant.


    [​IMG]

    Wat mij gelijk opviel is hoe mooi alles is afgewerkt, ondanks dat het zeer licht van gewicht is! De bespanning van de vleugel moet nog wel even worden aangespannen met de verfstripper. Er zitten nu allerlei luchtbellen in de bespanning, wat na verloop van tijd automatisch onstaat. Geen ramp dus.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    blijf dat een gaaf ding vinden.
    alleen de bungy start vind ik niks, is dat ook te gooien ?
     
  3. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Nee in niet goed te gooien.. zeker een bungee gebruiken.. de dolly van Jepé is uitermate geschikt voor dit model. Mooi bakkie Jorrit ;) Voor mij een projectje over enkele jaren heb nog veel te veel liggen..
     
  4. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    ik dacht dat de arf snipers met al ingelijmde inlaten verkocht werden. Deze niet zo te zien.

    Je zult het ook wel gelezen hebben, dat de originele inlaten niet zo handig zijn voor het plaatsen van je accu's en dan op een goed zwaartepunt uit te komen.

    Ik heb ook een sniper (geen arf, maar normale bouw) en daar heb ik de inlaten zo lang als mogelijk gelaten. Ik heb nu een 3s 3200 kokam pakket in de neus (met een het rc 2W erin, geen 2w20), en dan komt het zwaartepunt precies uit. Dus als jij de 4S in de neus (onder de cockpit) gaat plaatsen is het mogelijk dat je zwaartepunt problemen krijgt, als je verder niets wijzigd
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Waarom zou deze niet te gooien zijn???
    De overige modellen van Het-RC kunnen ook gegooid worden, of heb je totaal geen houvast?
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Volgens mij is hij niet te gooien omdat je onvoldoende airspeed opbouwt, ook tijdens het rennen en andere activiteiten die deze hobby terecht modelvliegSPORT doen heten. ;) Tevens is de foutmarge met een bungee dolly kleiner verwacht ik, zeker als je afhankelijk bent van vriendelijke collega vliegers die aanbieden wel even te gooien. Ervaring leert dat je zoiets beter zelf kunt ondernemen. ;)


    Weet overigens nog niet waar ik alle componenten ga laten. Wanneer alles binnen gekomen is zal ik alles pre-installeren en dan het CG checken. Twijfel nog of ik een aparte ontvangeraccu toe moet passen, want weinig regelaars hebben voldoende BEC capaciteit voor dit ampèrage en/of aantal cellen (als ik me niet vergis).
     
  7. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
  8. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Heren er is al een draadje over snipers.
    Opgooien gaat echt niet , een te hoog vleugel belasting.
    Hij gaat wel bloed snel :D
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Is deze vleugelbelasting dan zoveel hoger dan de F-18, F-16 en F-20 van Het-RC die wel te gooien zijn???

    Als je geen houvast hebt, ok.
     
  10. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hallo Jorrit,

    Ik vlieg met een Tsunami 80 regelaar op mijn 2W20 op 4s en heb 4 servo's aangesloten. Zelfs met de regelaar buiten de windtunnel blijft ie super werken in hete zomers. Deze regelaar heeft eigenlijk maar 1 nadeel dat is het rare aanloopgedrag, het duurt even ... maar als ik hem opstart voordat ik hem afschiet werkt het super.

    Oh ja, voor diegene die de sniper graag willen gooien, er is nog wel wat ruimte over in de romp voor een KOMO-Zak. :lol:
    Ik ben overtuigd dat een handstart mogelijk is, maar het gaat ongetwijfeld NET die ene keer mis.

    Succes,
    Emile 8)
     
  11. Teus

    Teus Guest

    Dit moet ik toch tegenspreken, op onderstaande link een foto waar Frits hem gaat gooien zonder problemen. Dit doet hij zo regelmatig bij ons op het veld.
    Maar wat Emile zegt; Het kan wel eens mis gaan.

    Handstart Sniper
     
  12. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Kijk deze Sniper eens gaan op 10s - Lehner 1530/19 en Schubeler DS30. 8O
     
  13. aviador

    aviador Guest

    ''listen to that sucker'' :D

    prachtige EDF echt, zeer strak 8)
     
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hoe staat het ondertussen hiermee Jorrit?
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Slecht denk ik, anders had er wel een update geweest :wink:
     
  16. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik heb inmiddels een CC Phoenix 80, en dat is ook wel de enige update op het moment. ;) Fan unit, accu en motor etc moet nog gekocht worden.
     
  17. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Doe es aan de slag gaan dan!
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Oké, de financiën zijn weer ruimschoots op peil om e.e.a. aan te kunnen schaffen voor dit project. De laatste tijd enkele flinke uitgaven gedaan op het gebied van windsurfen, maar de modelbouw moet niet teveel achtergesteld worden natuurlijk. ;)

    Een schubeler zou er wel in kunnen zitten, alleen wil ik het niet zo gek maken. Daarom ga ik nog steeds voor de HET-RC 6409 fan unit. Heb een 80 ampère Xenon (nog daadwerkelijk geproduceerd bij CC) gekocht voor deze setup. Maar nu twijfel ik over het aantal cellen en de motor combi. Je hebt sinds kort ook de 2W-23, ipv de 2W-20. Deze 2W-23 mag je op 5 cellen maar 30 seconden volgas vliegen, en dien je na afloop op laag rpm nog even na te koelen. Maar misschien is er dan wel de performance waar iedereen naar op zoek is. ;)

    Aangezien het mij nog niet echt duidelijk is wat er allemaal mogelijk is binnen de specificaties van deze regelaar en fan unit, en toch optimale performance wil, zou ik willen vragen wat jullie aanraden?

    2W-20, op hoeveel cellen? 4s1p en hoeveel C?
    • Hetrc Typhoon EDF 2W-20
      Voltage: 8.4 - 17V
      KV: 3450
      No of Winds: 2
      Current Draw (Max. Efficiency) 65
      Maximum Power: 700 Watt
      Max Efficiency: 90%
      Direction: Right & Left
      Length:54mm
      Length (without axle): 42mm
      Diameter in mm: 28mm
      Front Axle Length: 12mm
      Shaft Diameter: 3.17mm
      Approximate Weight: 80gr
      Recommended Props: Wemotec Mini480
      A/C Type: EDF Jet
      Model Weight: 800-1400
      Recommended Speed Controller: 45 Amp - 65 Amp


    Op hoeveel cellen? 4 of 5 en hoeveel C?
    • Typhoon edf 2W-23
      Including Cooling ring
      For pylon /EDF jets up to 1600 grams
      Suitable for HET EDF unit 6904 or WeMoTec 480 mini fan
      Diameter : 28 mm
      Length : 57 mm
      Shaft Dia. : 3.17 mm
      Weight : 100 grams
      No load current(lo) : 2.4
      Internal resistance: 0.015
      KV : 2850
      Max Current: 54 A
      Max efficiency: 87%
      Power Nominal: 850 Watts on 5 cells
      Recommended Props: APC E 4.7 X 4.7 )

      Note: Don't run 2W-23 for over 30 seconds at full throttle. On 5s the RPM is close to 45000 in our 6904 fan unit. It is better to use throttle management. After flight cool the motor for 20-30 seconds at low RPM
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ligt eraan. Waar ga je de accu plaatsen? Alleen voor of ook naast de fan?
     
  20. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Maakt mij niet uit. :) Alles is nog mogelijk. De accu moet immers ook nog gekocht en samengesteld worden.
     

Deel Deze Pagina