Super Sniper bouwproject

Discussie in 'EDF forum' gestart door Jorrit, 23 dec 2006.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    jorit,, de start valt wel mee:)
    gewoon los laten gas geven en je kan niet meer terug,
    wat ik wel vaak doe is motor "stationair" laten draaien.
    ik heb een keer gehad dat hij weigerde,, en das minder fijn;)
     
  2. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    ...........
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
  4. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    ..............
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  5. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Ook ik kan daar helaas over meepraten. Mijn sniper vloog op volle snelheid in een vlakke vlucht voor me langs terwijl de vleugel doorbrak,
    waarna de romp vleugelloos ter aarde stortte. Ik had de Sniper pas een paar weken vliegklaar maar had hem al 5 jaar in bezit. Ik heb er 7 vluchten mee gemaakt.

    [​IMG]

    Als setup gebruikte ik de 3W van HET RC motor een WemoTec 70mm en vloog op 4S 3200 pakket. Vliegklaar gewicht was 1200 gram
    en ik gebruikte een 50Amp opto regelaar en een losse ontvanger accu van 4 NiCd Cellen 350mAh voor in de neus.
    Lancering via een bungee werkte elke keer perfect (met licht up getrokken hoogte roer),
    De vlucht data heb ik gelogd met een Eagle Tree logger:
    [​IMG]


    Ik was erg tevreden over de vlieg-eigenschappen (strak en hard) en qua snelheid kan het natuurlijk harder maar voor mijn eerste EFD vond ik het prima.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    .........
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Als ik dit zo lees moet ik toch maar wat ondernemen om de integriteit van het model ietwat te verbeteren. Zit te denken aan het insnijden van de vleugel aan de onderkant, ter hoogte van het zwaartepunt. Dan kan ik daar mooi een rond 8mm koolstof buis in lijmen met PU bruislijm bijvoorbeeld. De koolstof buis komt dan niet tot de wingtips, maar wel tot 2/3e van de vleugel.

    Ongeveer net zoals de ligger bij de Stiletto wordt ingelijmd:
    [​IMG]


    Wat denken jullie hiervan?
     
  8. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    ...........
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  9. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik strip liever niet de hele vleugel. Ik heb nog wel G4 staan, maar gebruik dit liever niet op een schuimvleugel. Wil het denk ik toch zoeken in een extra ligger aanbrengen in de originele vleugel. En of dit nou triplex wordt of een koolstof buis, daar ben ik nog niet over uit.
     
  10. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    .........
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  11. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Inmiddels ben ik begonnen aan het insnijden van de vleugel voor de ligger. Hiervoor gebruik ik een grenen latje in plaats van triplex. Had geen hoogwaardige vliegtuig multiplex meer, alleen van dat waaibomen triplex van de bouwmarkt. Dit leek me met 4mm dikte wel een waardig alternatief.

    Misschien dat ik voor de servo afdekkapjes ook nog een ligger aanbreng.

    [​IMG]
     
  12. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Typisch dat alle berichten van Erik verdwenen zijn. Bugje in het forum? :roll:


    Anyway. Vakantie! Dus de Sniper maar eens afgemaakt. ;)

    Nog 1 vraagje. De ESC zoals ik hem geplaatst heb, gaat dat goed? Want echt koeling krijgt hij natuurlijk niet op deze manier.


    Heb uiteindelijk een 5mm koolstof buis ingelijmd. Had de bovenstaande ligger voorzien van de juiste vorm, maar die brak tijdens het schuren al bijna door midden. Had hem nog wel in kunnen lijmen, alleen had hij nooit de gewenste sterkte gegeven.

    5mm koolstof met PU bruislijm ingelijmd.
    [​IMG]

    Strookje Oracover om het netjes af te werken. Jammer dat de originele Sniper-kleur niet van ditzelfde merk is. Het wijkt net iets af namelijk.
    [​IMG]

    Volgepakt met apparatuur.
    [​IMG]

    3s in de neus. Had misschien beter 2x2s aan beide zijkanten van de luchtinlaat kunnen doen en 1s in de neus of iets dergelijks. Nu had ik lood in de staart nodig.
    [​IMG]

    Nog een keertje het eindresultaat dan. :)
    [​IMG]
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De mijne was ook erg neus lastig maar dat vliegt zooooooo lekker :) Super strak ook met wind. De start is wat lastiger, bungee goed aanspannen ;) Dan nog had ik vol up nodig vaak ;) Vliegen en landen was geen probleem.
     
  14. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Klinkt goed. Ik ben benieuwd. :)

    Wat woog de Sniper van jou? En heb je enig idee hoeveel kilo bungeespanning je gebruikt? :)
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik had aan beide kanten 1s naast de tunel en 2s in de neus
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik had hem op 1100g dacht ik met 900g thrust. Bungee spanning weet ik niet maar het trok goed ;) De ring die om de lanceer pin heen zit sloeg wel een paar keer naar voren toe en beschadigde de achterkant van de sniper. Die rand moest er later toch nog af dus was niet zo erg.

    Ik had de accu's volledig in de neus. 288g totaal ;) 6s 2100 15C op het laatst met 50A start stroom. Dat vonden de lipo's niet zo fijn. Rendement was ook slecht. Daarom heb ik de boel verkocht.
     
  17. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Jorrit, snel gaan vliegen met die sniper, vliegt heerlijk strak.
    Ik had ook 2x 2S 3200mAh langs de tunnel en een los ontvanger pakketje van 350 mAh helemaal voor in de neus. Vlieggewicht van 1200 gram (incl Eagle tree logger).
    Ik had een bungee van JEPE, geleend van een clubgenoot, die ik zo strak trok tot er geen rek meer in zat en dan liet ik hem een metertje ontspannen.
    En wat je regelaar betreft, in de tunnel is natuurlijk de beste optie maar daar zal jij niet meer aan beginnen denk ik zo (niet het makkelijkste klusje die tunnel erin fabrieken).
    Als je aan de max van je regelaar zit 80Amp zo te zien dan kun je wel eens problemen krijgen met de koeling, misschien dat het met een CC meevalt. De nieuwe CC ICE regelaars zijn gemaakt om compacte omgevingen te worden ingebouwd maar dan nog willen ze een minimale luchtstroming over de sink hebben. In de gaten houden dus!

    succes met je maiden straks

    groeten Michiel
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Schrik niet: Ruim 1325 gram met ruim 1200 gram stuwdruk. Power is het probleem niet, maar 1325 gram op dat vleugeltje zet wel aardig door. ;)

    Ik had ook andere accu's moeten nemen denk ik. Heb 3300 mAh pakketten genomen om met het vermogen weg te komen. Maar dat gewicht is echt een probleem. Had hem liever ook rond de 1100 gram gehouden.

    Heb overigens brandstofslang over die ring geschoven. Was inderdaad al bang voor beschadigingen. Goed dat het nu bevestigd wordt. :)
     
  19. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik heb ook een JEPE bungee maar met zelf gemaakte dolly en launchpedal. Vond het hele pakket te duur... Dus gewoon flink strak dat elastiek. :)

    Heb deze regelaar (80A - 120A burst) al een tijd in huis. Ga het hier maar mee proberen denk ik. Zit niet helemaal aan het maximum, dat ligt op 65A dacht ik. En met de 2W-23 mag ik niet continu vol gas vliegen op 5S. Kan hij weer wat afkoelen. ;) Maar hij heeft sowieso een temperatuur cutoff, hopelijk redt deze de regelaar van zijn eventuele ondergang. Je zou eigenlijk een heatsink door de huid moeten steken zodat deze contact heeft met de vliegwind. Dan is koeling geen enkel probleem lijkt me. Ziet er alleen niet uit. ;)


    Thanks! :)
     
  20. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Met deze trolley werd mijn sniper gebungeed. Het haakje van de sniper grijpt aan in het midden van het asje met de wieltjes (tussen de 2 messing busjes).
    Het lanceerapparaatje en de trolley is gemaakt door Ben (vlieggraag).
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit systeem werkte bij mij feilloos, lichtjes up trekken bij de lanceering en ging vanaf de eerste start altijd kaarsrecht weg.

    groeten, Michiel
     

Deel Deze Pagina