Super viper HSD

Discussie in 'EDF forum' gestart door dries_neyrinck, 15 jul 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Beetje spannend, straks ga ik mijn Super Viper maidenen. De graspiste ligt kort gemaaid, de wind ideaal in de piste.
    Gisterenavond de laatste voorbereidingen gemaakt [​IMG]

    Het wordt mijn eerste ervaring met een grotere jet/edf...
     
  2. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Waar heb je die mooie super hsd gekocht Dries .?
    Veel plezier met de maiden
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Schijnt een lekker vliegende jet te zijn, een klant van mij vliegt hem met een Kingtech K60G erin en is er zeer tevreden over.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb hem in een okkazie gekocht. Had drie vluchten op zijn teller en in perfecte staat. De eerste eigenaar vloog er niet graag mee ("Ce n'est pas mon truc", het was een Waal. Letterlijk vertaald: het is mijn ding niet)
    Na een half jaar stofhappen en wachten wachten wachten op die perfecte omstandigheden (kort gras, beetje wind in de piste (heb altijd graag wat wind bij een maiden) as het dan eindelijk vanavond zo ver...

    [​IMG]

    Relaas van de vlucht: Na de afstandstest en de laatste checklist probleemloos opgestegen. Nauwelijks wat trim nodig, vliegt strak gelijk een F3A bakske.
    Op halve power valt er goed mee rond te vliegen. Vrij snel naar het aanvliegen inschatten overgeschakeld want ik wist dat de lipo's gewoon leeggezogen worden. Eerste circuit te hoog en te snel, tweede circuit lager maar nog steeds te snel (en een touch and go gemaakt hum hum).
    Derde circuit in de downwind leg zonder lipopeut gevallen. 't Was dus dringend de moment om de final te maken en heb hem dan maar binnengezweefd en een superzachte landing gemaakt perfect in het midden van de piste OEF! Helaas was 't toen al te laat op de avond om nog te wachten tegen dat het pack weer volgeladen was, dus maar 1 vlucht kunnen doen.

    Moraal van het verhaal: Vliegt super, en eigenlijk heel gemakkelijk. Strak vlieggedrag zoals ik het graag heb.
    Maar ik heb een probleem nu want dit voelt verslavend aan. Ik mag er niet aan denken wat het vervolg op dit zou worden...(we mogen geen turbine vliegen bij ons, enkel electro vliegen)

    Op 8S duwt de EDF zo'n 4,5 kg, dus ik denk idd dat met een 60 turbine erin dat het ding heerlijk vliegt.

    Vliegt niet zo snel, maar dat wil ik ook niet, daarvoor heb ik kleine scheermesjes. Je voelt wel dat je nog redelijk wat power onder de stick hebt dus je kan ruime figuren maken (iets waar ik van hou).
    Helaas is de vliegduur echt wel kort...
     
    Arnold 85, renetl50 en FStrating vinden dit leuk.
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Gisteren prachtige vliegavond gehad. Drie vluchten ermee gedaan. Timer op 2.40 gezet. Ik heb capaciteit voor drie figuren en een trage doortocht, met throttle management en daarna final en landen. Er zit dan nog 35 pct in de lipo, genoeg voor een eventuele 2e landingscircuit.
    Gewoon rondvliegen zit er niet in, je moet je vlucht echt plannen.
    Maar hij is heerlijk traag te landen en steekt goed door in "zweefvlucht".
    Ben er heel blij mee :)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Inderdaad erg korte vliegtijden 3min is echt wel het max dan, op 8S vertel je maar hoeveel mAh zijn deze dan
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    5000 mAh. Ik zou 6000 kunnen nemen maar dan sleur ik vooral dood gewicht mee en ga ik missch 20 seconden langer kunnen vliegen.
    Neen, ik ben er wel blij mee zo :)
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    4,5 minuutjes is de max. Dan volledig leeg...
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Gisteravond nog een fotoshoot
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  10. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Oef! Deze staat nog op mijn verlanglijstje.. Hij is er in 2 uitvoeringen zag ik bij Lindinger... Ik heb nu de Viperjet, die eerst maidenen. Die ga ik op 8S vliegen. Dus dan heb ik de packs al als ik ook nog voor deze ga.. :)
     
  11. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Afgelopen donderdag mijn 12S Super Viper v2 gemaidend. Wat een ongelofelijke topkist zeg.
    Ik heb het toestel al bijna twee (!) jaar liggen maar mijn work-life balance lag iets anders de afgelopen jaren, waardoor ik wienig tijd voor vliegen had.

    Mijn eerste setje lipo's leeg getrokken door wat rustig over onze graspiste te taxiën, om te zien hoe de kist reageert op het grasveld en of het mooi rechtuit taxiede. Tevens een paar aborted take-offs met en zonder flaps om al iets feel te krijgen. Conclusie: zo recht als een kaars en power zat op 12S, zelfs met een paar 'slechte' Turnigy Nano's. (5000, 65 C)

    Daarna mijn favo GensAce 5500 25C's erin en de stoute schoenen aangetrokken, klaar voor de maiden! Er stond windkracht 4, dus de kist was al heel snel los na een mooie rotatie. Rustig rechtuit vliegen en een mooie procedure turn nog met gear down en flaps 1, terug naar 3/4 throttle. Daarna twee circuitjes gevlogen om feeling te krijgen. Geen klikje trim benodigd en totaal geen last van de wind!

    Bij het derde circuit flaps en gear up en nog een paar rondjes gevlogen, waarna het tijd weer voor de landing, die ik al na 2 minuten inzette om voldoende capaciteit in de lipo's te hebben voor 2-3 doorstarts. Ik had gelezen dat de Viper nogal een floater is dus ik heb hier rekening mee gehouden door flaps 1 en gear down al op downwind te selecteren voor de benodigde drag. Door de wind, flaps 1 geselecteerd en niet naar full. (standje 2)

    De kist naderde prachtig en hoewel ik iets long (halverwege) op het veld zou raken, toch committed. De landing verliep vervolgens zeer smooth. Daarna was de smile het hele weekend niet meer van mijn gezicht af te halen. Wat een heerlijke kist zeg!

    Ik heb het bij 1 vlucht die dag gehouden, iets te veel adrenaline in mijn bloed. :) Kan niet wachten op beter weer en een heel mooi seizoen dit jaar met de kist. Goed oefenen om wellicht volgend seizoen de overstap naar turbine te maken.
     
    5p1k3, dries_neyrinck en Berto vinden dit leuk.
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mijn ervaring stond hierboven al, en ik kijk al uit naar goede condities qua weer en piste om hem weer te kunnen vliegen. Idd heerlijke kist en vliegt strak als een kunstvlucht toestel
    Nota: hou wel even de ball links in de gaten want de mijne waren snel uitgesleten.
     
  13. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Zou je eens een foto van jouw staart willen maken? De mijne heeft namelijk oplopende wingtips op het hoogteroer. Aan de ene ziet het eruit alsof ze zo ook uit de mal gekomen zijn. Maar als ik video's en foto's van het internet af pluk, dan zie ik die omhoog lopende tips niet namelijk.
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bij mij toch ook niet omhoog. Neem vanavond wel een fotootje
     
  15. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Bij mij ook geen oplopende tips op elevator, de roervlakken zijn perfect recht.

    Afgelopen weekend weer heerlijk gevlogen en nu ook eenvoudige aerobatics mee gedaan. Super strak vliegbeeld, top kist. Ik moet nog wel werken aan mijn landingen, het blijft wennen aan de enorme glij-eigenschappen waardoor ik steeds in het midden van het veld land. Ruimte zat maar kan strakker. :)

    Dank @dries voor de tip over de ball links. Ik heb even gekeken en ball links heb ik niet, waarschijnlijk veranderd tov de eerdere versies.
     
  16. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Weer een paar heerlijke ochtendvluchten erop, met het veld voor me alleen. Wat een top kist toch ook.

    Afgelopen week een laagje WBPU aangebracht omdat ik wat last had van bladderende verf. Dat is nu mooi opgelost en bovendien heeft de kist nu een mooi, zijdeglans uiterlijk.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Eerste vluchten van het seizoen zitten erop met de Super Viper. Nieuwe LiPo's ervoor gekocht afgelopen winter.
    Er is ook een filmpje van de eerste vlucht van de avond. Moest duidelijk nog wat terug gewend geraken aan het toestel, meer dan 8 maand niet gevlogen en de landing was ik ook niet superhappy mee.
    De volgende vluchten waren al een pak beter :)

    Anyway:filmpje:

     
    Lennart O vindt dit leuk.
  18. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Een onboard filmpje van een week of twee terug
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  19. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    gaaf! Maar wel een vraagje.. Je hebt zo'n mooi groot veld tot je beschikking, waarom dan tegen overtrekken aan op het begin van het veld direct neerzetten? ;)

    Overigens..... Mijn jet heeft inmiddels gevlogen.. stom stommer stomst! Ik dacht dat het de HSD Super Viper was toen ik eerder in dit draadje poste, maar ik heb de Viper Jet. Klein verschil.. haha. Opstaande vleugeltips van het hoogteroer doen het overigens perfect. Dus het zal wel zo horen bij de V3 denk ik dan...
     
  20. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    thanks. De Super Viper staat er nogal om bekend dat het een floater is en lang in grondeffect blijft hangen. Ik probeer de kist dus altijd zo strak mogelijk neer te zetten dus idd tegen stall aan. Gaat vaak goed, soms is de uitvoering iets minder. :)

    Jij succes en veel plezier met de Viper Jet; als die net zo leker vliegts als de Super Viper zit het wel goed!
     

Deel Deze Pagina