SuperGee II DLG gekocht, now what??

Hallo!

Na enthousiast geraakt te zijn heb ik binnen mijn budget een SuperGee II kunnen kopen. De historie zegt dat dit kistje bij forumlid Berrie vandaan komt. Als dat waar is zit het qua bouw wel goed :)

Een paar plaatjes:

ruru2abe.jpg

ha2yragu.jpg

gura4ava.jpg

du4y8aru.jpg

ata3equ4.jpg

ujazabys.jpg

Inmiddels heb ik het kistje in elkaar gezet, en de ontvanger met mijn zender gebonden.

sebehena.jpg

Nu mijn eerste vraag; De Accu:

5yny2egy.jpg

y8u7uby5.jpg

bu8eqeja.jpg

Het lijken twee lipo celletjes te zijn met iets er aan gesoldeerd. Bec? Voltage regulator? Anyway? Hoe moet ik dit nu laden? Ik heb alleen een plus min stekkertje aan de schakelplug zitten. Geen balanceerstekker? Kortom hoe doen we dit?

Tweede vraag: wat zijn de standaar max roeruitslagen van dit kistje? En is expo daarbij aangeraden?

Dat is idd ''mijn'' Supergee II!

Accu: 240Mah accuutjes parallel (dus geen balancer nodig), 4 stuks uit mijn hoofd.

Daar zit een voltage regulator op. Laden moet via de stekker op de switchjack (of hoe zo'n ding ook mag heten)

Dat is idd ''mijn'' Supergee II!

Accu: 240Mah accuutjes parallel (dus geen balancer nodig), 4 stuks uit mijn hoofd.

Daar zit een voltage regulator op. Laden moet via de stekker op de switchjack (of hoe zo'n ding ook mag heten)

Mooi! Ziet er (nog steeds) goed uit!!!

Ik dacht al dat het een parallelle constructie was. Is het dan verstandig te laden met 240Mah? of juist met 4x 240Mah? En wel op een LiPo programma neem ik aan?

Standaard roeruitslagen??

nee, weet ik niet meer. Wel een paar tips:
Geen aileron differtiatie. Ik denk +/-12mm voor fun raggen +/-8mm voor gevoelvol sturen.
Rudder, zo veel als nodig, zo weinig als kan. Begin met veel (max) en naar mate je beter gaat vliegen minder dan de uitslag. Te veel rudder geeft veel weerstand. (ik ben fan van vliegen met rudder. Er zijn er bosjes die rudderless vliegen.)

max. down, da's fijn met vlakleggen van de zwever na de worp. Up ook zo min mogelijk. Niet overdrijven natuurlijk.

programmeer minimaal een:
startstand met preset
speedstand
cruise
thermiek

Om te remmen: flaps max. naar beneden, en down bij mixen.

D''r staan vast wel uitslagen op de originele tekeningen: http://www.charlesriverrc.org/articles/supergee/SuperGeeII.htm

Nou, rustig laden maar!

ymy6a7ug.jpg

En zometeen eens wat gewone handstartjes proberen. Dat slingeren moet ik maar eens samen met een ervaren iemand proberen. Zou het zonde vinden deze mooie kist aan barrels te gooien.

NIET hard willen gooien. Eerst heel rustig ronddraaien en heeeeel rustig gooien, na verloop van tijd ga je de snelheid wat opvoeren. Geen kracht willen zetten! Dan gaat het fout (te lang vasthouden -> kist trekt naar links weg, en je gaat je elleboog buigen).

succes met je nieuwe verslaving! ;)

het is zo dat ik steeds mijn rudder meemix op mijn ailerons... ik zet het wel op een schakelaar zodat ik deze mix kan uitzetten wanneer het rustig weer is.
wanneer het +3bft waait gaat de mix aan en dan stuurt het rudder mee in de bocht... dan gaat hij toch net wat vlotter om de bocht.

vergeet geen expo op de roeren te zetten.
het rudder is net iets minder belangrijk, maar op je down moet het best wat hebben, anders gaat hij heftig reageren als je down stuurt, aangezien je veel uitslag instelt om hem boven plat te leggen.

de kunst om boven plat te leggen is om het eerder te snel dan te laat te doen.
wanneer je het te snel doet , dan zit er nog wat snelheid in de kist maar dan verlies je geen hoogte.
doe je het te laat dan gaat ie stallen en verlies je vlot 5-6meter.

gewoon een vlotte slinger geven zoals je vaak in de filmpjes ziet. exact tegen de wind in gooien is cruciaal... voor de rest is het puur oefenen, worp na worp!
wanneer je twijfelt, niet gooien! gewoon verder je rondje uitdraaien en stoppen en even wachten...als je nog niet draait, even ademen, de stappen nog even in je hoofd herhalen en dan pas gooien.

ik hoop dat ie een jaartje heel blijft, dan heb je alles perfect onder de knie normaal gezien!

succes!:bye:

idd...een nieuwe verslaafde erbij, let maar op. En ik kan nu een beetje uit ervaring spreken lol....rustig aan met gooien....probeer het eerst sal (dus niet 23 pirouettes en een dubbele flikflak, maar gewoon een ferme zwiep) het gaat om de techniek.... eerst ff paar handstartjes...kijken of ie goed zweeft.....zoek hoog gras uit zou mijn tip zijn, weiland ofzo..kan je zomaar veel schade voorkomen.

En neem een mbv mee....wel zo leuk !

Hey,

Mooi jaap dat je er eentje hebt weten te bemachtigen :)
Ziet er overigens gaaf uit. wanneer is hij te bewonderen op het veld :P?
succes met vliegen.

Gr Nick

@Nick, snel hoop ik!

Ik heb 'm gemaidened. Ik heb er 3 woorden voor... Kicken, kicken en nogmaals kicken!

Eerst heel voorzichtig een handstartje gedaan, ging mooi! Toen wat voorzichtige slingers, met de filmpjes in mn achterhoofd. Toen steeds wat sterkere slingers... man man man wat mooi.

Mijn maidenslingers heb ik op video gezet. Camera op autodak, dus niet super in beeld...

Misschien dat de experts hier wat over kunnen zeggen. Ging best mooi! Merkte wel dat als ik wat meer power aan de slinger probeerde te geven dat ik snel OF te laat OF te vroeg ging loslaten. Naja... Oefenen oefenen!

Verder moet ik het kistje bij landing niet opvangen als de grondsnelheid te hoog is, dat heeft me een butsje in de voorlijst bezorgd. Zonde!!! En er zat er ook al eentje in.. Heb nog geen flightmodes ingesteld. Dus geen flaps bij landing...

Topscore van vanmiddag: 4:51 van moment loslaten tot moment landing.

Laatst bewerkt door een moderator:
IK ben blij voor je gozert !! Want kek, dat is het. En voor de eerste zwiepers doe je 't helemaal niet gek. Oefenen oefenen oefenen, en nog eens oefenen !

Ik vind het er ook niet gek uitzien voor een eerste sessie.
En nu gewoon doen, heeeel veeeeeeel gooien. Je zult merken dat het dan langzaam steeds beter gaat. Je hebt steeds vaker het juiste loslaatpunt te pakken, en je legt hem ook steeds vaker op het juiste punt weer recht. In het begin denk je nog regelmatig "wat deed ik hier nou fout?", en soms gaat een worp juist onverwacht heel erg hoog ("wat deed ik hier nou goed?"). Het fingerspitzengevoel komt alleen met veel gooien.

Voor alle info over de Super Gee
http://www.webring.org/l/rd?ring=rcairplanes;id=176;url=http%3A%2F%2Fwww.charlesriverrc.org%2Fold_default.htm

articles & Tips index, op het plaatje van de SGII klikken.

Onderin de pagina PDF files met hierop de roeruitslagen.

@Japie.G
Zo te zien draag je je zender met een riem om de nek.
Ik denk dat je beter de zender los inde hand kan houden.
Met de zender in de hand kan je beter je balans vinden/houden.
Verder, probeer eens meer vooruit te lopen.

Groet

Frans

Back