Supershot??

Frans Bal

PH-SAM
Ben op het moment druk doende om een model af te bouwen.
Het geheel is een Super Gee II met een Rusische romp die ook wordt gebruikt bij de Pearl, Spoetnik, Fireblade enz enz.
De romp heb ik gekocht bij F3-modellbau.

Alvast een stel foto's van hoever de bouw van de супер съемка nu is.

baggen.jpg

afgewerkt_onder.jpg

achterlijst.jpg

tipruw.jpg

staartvlakken.jpg

pylon.jpg

pylon_op_hoogteroer.jpg

onderdelen.jpg

aanelkaar.jpg

vleugeldeling.jpg

vleugelpassend.jpg

zadelopvul.JPG

pookovergang.jpg

inelkaar.jpg

servoinbouw.jpg

roerhoorntjeachter.jpg

roerhoorntjeboven.jpg

malroerhoorn.jpg

malroerhoornglad.jpg

malinzak.jpg

malinzakclose.jpg

roerhoornruw.jpg

roerhoorntjes.jpg

roerhoorntjepassen.jpg

Groet

Frans

Laatst bewerkt:
Mooi

Frans,

Ziet er goed uit. De aansturing van de ailerons is mooi geworden. Kon gisteren de foto's niet openen en was vergeten een reaktie te sturen. Heb je je al opgegeven voor Malden Ineternational ? enne wordt het F3k of toch maar mini ?
Cheers

Bart

Bart,

Die reactie geeft niet, zolang je maar aan het bouwen was.;)
Ja, ik heb me opgegeven voor Malden int.
Wordt het Mini of F3K.
Kweet nie, het bouwen gaat op het moment voorspoedig en als het weer meewerkt om de SuperShot in te vliegen wellicht F3K.
Zou eigenlijk wel eens moeten, toch.
Anders moet het Baksel weer van stal.

Frans

Ziet er erg mooi uit Frans. Ik denk dat je misschien nog wat gewicht zou kunnen besparen als je kant en klare liggertjes gebruikt in combinatie met webbing. Dit is ook wat bestandiger tegen indeuken en dubbelvouwen. In iedergeval steeds meer concurrentie in de full size.

Allen bedankt,

Alex,
Concurentie, ach dan moet ik ongeveer elke dag van de week en s'nachts ook op het veld staan en trainen om maar bij jou, Peter, Loet, Theo, Bas, Goswijn, Arjan enz enz enz in de buurt te komen. Man vergeet ik zomaar Arno.

Dat van die liggers, daar heb je gelijk in. Ik denk niet dat dit systeem de beste oplossing is. Het is wel lekker makkelijk te maken. De enige commerciele DLG die dit systeem heeft is volgens mij de LongSHot.
Het gevaar van dit systeem ligt in het indeuken en daarna naar binnen knikken van de ligger. (ASK maakte me daar ook attent op)
Het gewicht van de vleugel is niet slecht, 136 gram.
In de volgende vleugel, Lupin/Tantalus, komen dan ook kant en klare liggers met webbing. De liggertjes zijn in bestelling.

Groet

Frans

Zeer strak allemaal.
Vraagje: ik heb hier wat Mylar van De Materiaalverzamelaar. Ik schat het tussen de 0.3 en 0.4 mm dik. Het is nogal stug spul. Aangezien ik alleen vleugels met enkele kromming maak (binnendelen F1A) geen probleem, maar hoe krijg je dit strak om een dubbelgekromd tip oppervlak heen?
Is daar een truc voor, of laat dat spul zich zo vervormen?

Hallo Allard,

Dan heb je dezelfde Mylar die ik heb gebruikt.
De truck is om de Mylar niet te ver over de tip te laten steken.
Mijn onder Mylar ligt in het vlak 1 mm voorbij de vleugel.
De boven Mylar is weer 1.5 mm groter, dit om de lengte van de kromming te compenseren. Beide steken bij aandrukken net voorbij de neuslijst.
Bij de tip ongeveer hetzelfde, beide iets overlaten steken.
Ik denk zelfs dat gelijk ook prima zal gaan.

DSC00860.JPG

Bij deze tip was de Mylar te lang en ontstond er een knik.

DSC00921.JPG

Helemaal goed

Frans

goed bezig Frans, Lijkt wel alsof alle Nederlanders gaan zelfbouwen :).Cool!

Ik heb bij de vleugels van mijn mini de Mylars boven en onder hetzelfde gehouden en deze niet helemaal tot de LE door laten lopen. Om de Leading edge zit nog een strook glas (met dat 3M tape). Ook bij de tip komt de mylar er niet overheen, stopt zelfs iets van 4mm ervoor. daardoor heb je alleen een soort naadje waar de mylar stopt, maar dat kan je weer netjes schuren. Werkt prima voor mij nu op zich :).

Supershot... weer een naam... ik zoek nog een naam voor een 1.5m en een mini... misschien dat ik dan ook weer eens een topic start :)

Oei, dat is dus echt mm werk. En dan ook nog er voor zorgen dat de Mylars op de juiste plek zitten/ niet verschuiven bij het 'baggen' (nieuw woord voor het groene boekje). Dan speelt de dikte van het profiel bij de tip dus ook een rol. Hoe dikker, hoe meer kromming en plooi risico.
Dit zijn de fijne kneepjes dus en kleine details maken een wereld verschil in resultaat.

Bij m'n Supra schraapte ik tpv de tips en de leadingedge het mylar dunner met een los mes uit zo'n blauw klein david schaafje. Het is niet eens veel extra werk om de mylar lokaal te verdunnen. Het effect vondt ik goed merkbaar op het stabilo en kielvlak. Dan komt het ook niet meer zoo precies met het plaatsen van de mylar, hoewel het natuurlijk wel zo nauwkeurig mogelijk moet gebeuren.

Maarhe, de Supershot is een mooi stukje werk. Misschien moest ik ook maar eens een echte DLG gaan bowen..

Laatst bewerkt:
oh ja, dat verdunnen is ook een goeie! ff vergeten..
Mhh, dat maar eens proberen met staartdelen. die gaan binnenkort de zak in.
En Berrie, tof als je ook een DLG gaat maken, maar eerst die Supra afmaken hè!! Das ook een lekker project :)

Sietse,

Zoiets doet ene Phil Barnes ook. Hij legt zijn weefsel iets van een millimeter of 4 á 5 naar binnen toe. De Mylar laat hij dan wel doorlopen over de neuslijst. Het weefsel komt hierbij netjes op de strook van de neuslijst te liggen. Voordeel geen overhangend weefsel te schuren alleen uitgelopen Hars.

Dat van dat schrapen heb ik ook ergens gelezen, lijkt me zeker bij staartvlakken handig.

Tja verschuiven tijdens het bag klaar maken is een leuke.
Bij deze vleugel heb ik staan klooien totdat het me weer te binnen schoot.

Eerst de onder Mylar, dan de vleugel, dan de boven mylar, dan de achterzijde aan elkaar tapen met een paar stukjes schilderstape en dan de voorzijde.
Als je eerst de voorzijde doet duw je de vleugel namelijk naar achteren.:(

:teacher:Om het positioneren makkelijker te maken de volgende tip.:teacher:
Maak de boven Mylar alleen aan de voorlijst iets langer, ca.1.5 mm.
Bij de achterlijsten zijn beide Mylars gelijk.
Leg de vleugel netjes op positie op de onder Mylar, voorlijst gelijk aan de mylar. Leg dan de boven Mylar aan de achterlijst gelijk aan de onder Mylar. Plak eerst de achterlijst dicht en dan de voorlijst, Klaar.:D

Prettige jaarwisseling allemaal

Frans

De roerhoorntje in de ailerons gelijmd en de doorvoer voor de stangetjes gemaakt. Nu nog de buisjes vast lijmen en aan de servo koppelen. Alles loopt nu mooi licht, de ailerons zakken door eigen gewicht naar beneden, zal wel iets stroever worden maar niet veel denk (hoop) ik.

aansturingzij.JPG

aansturingboven.JPG

Frans

Frans,

Ziet er netjes en zorgvuldig gebouwd uit. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik niet gecharmeerd ben van de aileron aansturing. :(
Waarom heb je voor deze oplossing gekozen en niet de servo's in de vleugel gemonteerd? Aerodynamisch beter lijkt me en de aansturing verder richting de tip verkleint de kans op flutter.

Hoi Theo,

Dat van de aansturing, daar ben ik het met je eens.
Ik denk ook niet dat dit de meest ideale opzet is.
Waarom doe je dan zo, hoor ik je denken.
Da's simpel, voortschrijdend inzicht.
Nu was het niet mogelijk.
Doordat de ligger nogal breed is houd je te weining diepte in de vleugel over om de servo netjes in te bouwen.
Bij de volgende vleugel komen de servo's zeker in de vleugel.

Frans

Laatst bewerkt:
Back