SuperVario

Beste zweefvliegers,

Laatste weken heb ik een zeer nauwkeurige vario met TE compensatie ontwikkeld. De voortgang heb ik bijgehouden bij de model elektronica gedeelte. Het is nu bijna klaar om in een kist omhoog te gaan.

De vario is opgebouwd rond twee afzonderlijke druksensoren (MS5611) waardoor hoogte, snelheid, hoogte-vario en TE-vario via een pitotbuis gemeten kunnen worden. Voor de communicatie wordt de FrSky TX/RX met de telemetrie mogelijkheden gebruikt.

Zo ziet het er uit:
8699494115_4e2a907248_c.jpg

De complete vario weegt 22g (incl. pitotbuis, slangen, connectoren), is 70x20x15mm groot, gebruikt 75mA en kost €80,- aan materialen.


8700616426_3fcfe0f1e9_c.jpg

Dit is de prototype van de grondstation zoals het op een tablet (PC) draait. Later ga ik er analoge metertjes in zetten voor betere leesbaarheid. De geluidssignaal voor vario kan gekoppeld worden aan de TE-vario of de hoogte vario. Verder worden de meldingen voor hoogte en snelheid via spaak doorgegeven. Ook de waarschuwingen voor lege accu’s, slechte ontvangst, etc. via spraak doorgegeven.

8697469026_1a330f7e5e_c.jpg

Er kan een en al ingesteld worden.


Meer informatie is te vinden bij de bouwdraad onder ‘Model elektronica’. Ik ben benieuwd wat de ervaren vario gebruikers hiervan vinden.

Groet, Sinan
 
Ziet er goed uit! Hoe ga je het voor elkaar krijgen om via FrSky audio af te spelen in je zender? Of ga je straks alleen maar piepjes van dezelfde toonhoogte horen?
 
Het ziet er knap uit!

Heb je er al mee gevlogen?

Zelf vlieg ik nu 10 jaar met m'n Picolario Talk. Nu met een kakelverse DS-16 wil ik eigenlijk naar een vario die over de zender (2.4GHz) binnen komt. Dus geen losse ontvanger meer. Daarnaast kan ik gebruik maken van de data die over de zender binnen komt. Vindt ik gewoon leuk.

Als deze vario blijkt te werken is het voor mij het overwegen waard. Zeker de TEK is voor mijn project in aanbouw mogelijk interessant.

Praat deze vario ook met Jeti?
 
Ziet er goed uit! Hoe ga je het voor elkaar krijgen om via FrSky audio af te spelen in je zender? Of ga je straks alleen maar piepjes van dezelfde toonhoogte horen?

Ik gebruik voorlopig een externe pc (een oude tablet met touch) om alles weer te geven, vario toontjes te genereren en te laten praten. Uiteindelijk wil ik het op m’n mobiel (Windows Phone) hebben maar ik had nu nog geen zin om $100,- te betalen voor een ontwikkelaarsaccount. Als alles goed blijkt te werken ga ik het alsnog overwegen.

Het kan in principe ook geport worden naar b.v. een 9X zender met geluid/spraak modificatie. Dan wordt het wel zeer een elegante en goedkope oplossing maar daar liggen mijn interesses niet.
 
Dit is veelbelovend.
Ik zoek al een tijdje naar een poor-mans-vario, die alleen toontjes hoeft uit te zenden naar een radiootje, walkietalkie o.i.d. die ik dan in mijn jaszak steek.
Ik vond de > €200,- oplossingen die ik tot nu toe vond, wat te prijzig voor mijn houten zwever van om en nabij €50,-
Mijn elektronica knutselvaardigheid is echter beperkt, maar ik ben niet te beroerd om daar eens wat op te gaan studeren.
 
Er bestaat een poor-mans-vario: Winged Shadow Systems

Deze kan ook op de FrSky aangesloten worden maar wat je wilt horen zijn variabele toontjes uit je telemetrie zender. Zelf heb ik deze vario aangesloten maar moet het uitlezen via de OSD. Ik had liever geluidjes gehoord over de telemetrie.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
SuperVario in de lucht

Vario is vrijdagavond kort in de lucht geweest. :banana:
Twee vluchtjes gemaakt waarbij ik bij het eerste vlucht logger vergat aan te zetten. Tweede vlucht is wel netjes gelogd. Inmiddels is de grondstation zo aangepast dat het altijd automatisch logt.

Voor de montage van de pitotbuis heb ik de luchtslangen verlengt en een nieuw staartje gemaakt.

8707790983_74805a1522_c.jpg




Dit is de eerste vluchtlog van de vario. De tijdschaal en de vario-schalen kloppen niet maar voor de rest lijkt het in orde.

8708913968_9d978f1408_c.jpg


Het is leuk om het effect van TEC te zien. Het was een thermiekloze avond, dus het enige stijgen is van de motor. Het is aan de periodieke bobbeltjes te zien dat mijn nieuwe zender nog niet goed geprogrammeerd is. Hier heb ik iets ingezoomd.

8707790987_0575966721_c.jpg


Bij de bovenste grafiek is rood de hoogte en blauw de snelheid. Daaronder zijn twee vario’s te zien, rood is de hoogte vario en groen is de vario met TE compensatie. Het dunne, grijzige lijntje is de snelheidsvariatie. Tijdens het glijden, bewegen de hoogte en snelheidsverschillen keurig in tegenfase. Door deze twee tegenovergestelde variatie tegen elkaar weg te strepen ontstaat de TE compensatie die de knuppelthermiek weg filtert.

Vandaag kon ik helaas niet vliegen of verder werken aan de vario en morgen is er een familiereünie, zucht :(
 
Er bestaat een poor-mans-vario: Winged Shadow Systems

Deze kan ook op de FrSky aangesloten worden maar wat je wilt horen zijn variabele toontjes uit je telemetrie zender. Zelf heb ik deze vario aangesloten maar moet het uitlezen via de OSD. Ik had liever geluidjes gehoord over de telemetrie.


Ik heb de ThermalScout aangesloten op een RF-beacon:
UHF RF beacon
Werkt perfect, op de grond ontvang ik de toontjes op een radiootje (LPD).
Bij elkaar kost deze oplossing nog geen 75 euro.

Maar niet zo mooi als de oplossing van PapaHotel natuurlijk!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Keuzes...

Ik heb nog een paar vluchten gemaakt met de vario en het werkt. Maar uiteindelijk is het nog niet meer dan een proof-of-concept.

Komende tijd ga ik eerst wat meer vluchten maken. Ik moet nog ervaring opdoen met de vario en leren thermieken. Ik kan er helaas niks van. Intussen ga ik nadenken over wat ik precies wil met dit apparaatje.

Aan de sensoren in de kist hoeft er niet zoveel te gebeuren. Er moet alleen een betere filter tussen de voedingslijn van de sensoren geplaatst worden. Nu heeft het nog last van storingen (een a twee piekjes per minuut). Het wordt nu softwarematig verschoond maar het is natuurlijk veel beter als de bronmateriaal zuiver is. Hoe het moet, moet nog uitzoeken. Ik heb er nl. helemaal geen verstand van

  1. De grondstation vraagt om meer aandacht. Tot nu toe heb ik maar wat gedaan zonder planning vooraf. Maar nu moet ik een aantal strategische beslissingen nemen voor ik verder ga. Er zijn zoveel mogelijkheden.
    Even een paar ideeën:
    Een laptop of tablet ( Windows) met een draadje naar de usb of via Bluetooth. Het is natuurlijk zeer makkelijk te programmeren en het kan alles. Dat is wat ik nu doe maar het bevalt me niet. Teveel gedoe.
  2. Implementeren op m'n smartphone (Windows Phone) communicatie via Bluetooth. Kan heel mooi worden. Alles wat ik kan bedenken is aanwezig, scherm, processor, opslag, touch,... Ik heb alleen nu niet zoveel zin in aanschaf van een prijzige ontwikkelaarslicentie en er is een groot gevaar dat ik me er helemaal in ga verliezen. Zo'n platform geeft zoveel mogelijkheden...
  3. Ik zou ook de software van de 9X radio kunnen modificeren. Met de spraak extensie erbij kan het heel elegant worden. Nadeel voor mij is dat ik me moet verdiepen in andermans code (daar hou ik niet van), moet werken met zeer beperkte resources (ook niet leuk). Ik wil ook niet investeren in een 9X modificatie. Er komen betere zenders van FrSky aan.
  4. Ik kan ook een goedkoop processor bordje direct op FrSky aansluiten. Ik denk dat ik voor +/- 30 euro's iets in elkaar kan zetten die piept, praat en data kan loggen. Deze lijkt me op dit moment de beste optie.
Er zijn natuurlijk nog legio andere mogelijkheden, maar dit zijn de alternatieven waar ik nu aan denk.

Nog meer ideeën?
 
Nog een idee.

Kun je hier niet iets mee? FrSky DHT-U Telemetry System

De variopiepjes, andere data en instellingen kun je dan daarop laten komen. En als je de vluchtdata een keer wil loggen koppel je hem met bluetooth aan je laptop.
Zo heb je een mooi "all in one" systeempje en heb je niet altijd een laptop nodig.
 
vario

Papa Hotel
Je bent erg goed bezig, maar als ik jou was zou ik op zijn minst iets proberen te verdienen aan je ontwikkeling.
Je tijd en moeite zijn dat zeker waard.
Wat het opbrengt kan je weer besteden aan je hobby, zodat die voor jou goedkoper wordt.

Ik heb zeer zeker erg veel interesse in je project.
Zowiezo heb ik een grote interesse naar creatieve mensen die kunnen aantonen dat wij vaak een beetje, veel te veel, moeten betalen voor al die spulletjes.
Naast dat is het creatief zijn en innoveren iets wat ons completer maakt.
Ik kan niet anders dan dat bewonderen.

Wat ik nodig vind in dergelijk concept is het volgende:
Vario die beide vertikale snelheden aangeeft door middel van geluidsignaal.
De bekende stijgende en dalende pieptoon, die sneller of traag aangeeft.
Dit is voor alle thermiekers die graag op vario vliegen erg belangrijk.
Het moet ook betrouwbaar zijn, in de zin van....Snelheid omzetten naar lift zou zoveel als mogelijk moeten uitgesloten zijn in het vario signaal.
Gecompenseerde vario dus.

De overige data, zoals batterijspanning is handig, maar voor mij persoonlijk niet zo erg belangrijk.
Meestal zijn de gebruikte batterijen ruim voldoende in capaciteit om erg lang te kunnen vliegen. Als je drie uur na elkaar thermiekt, krijg je dat hoofd niet meer in de normale houding. :-) Ik vlieg nooit zolang, zelfs niet in de bergen of hellingen.
Na een uurtje of zo is het wel geweest.
Anderen denken er mogelijk anders over.
Handig is het natuurlijk altijd om bewaking te hebben van je batterij. Gaat er eens iets mis, dan weet je het gelijk natuurlijk.

Snelheidsmeting lijkt me uitermate leuk, handig en zelfs een noodzakelijkheid.
Aan de basis van vele extra bouwuren na een toestel dat onzacht in aanraking komt met de grond, ligt de vliegsnelheid.
Condities van de wind zijn in de lucht helemaal anders dan aan de grond.
Te traag vliegen of te snel vliegen kunnen beiden negatieve gevolgen hebben.
Het lijkt me een aanwinst om je toestel nog beter te leren kennen, zeker als het een wat duurder toestel is. Ik zou het een enorme sprong voorwaarts vinden als we onze LUCHTsnelheid konden horen. Aan grondsnelheid hebben we eigenlijk niet veel.
Hoe je dat oplost in je configuratie snap ik niet zo goed.

Of je geluid nu over de zender gaat, of over een appart ontvangertje, vind ik niet zoveel uitmaken.

Het loggen van de vlucht is eveneens handig, maar vind ik opnieuw niet zo belangrijk.
Het hangt er maar van af hoe je het zweefvliegen beofend.
Ik spreek weer enkel voor mezelf en anderen kunnen er anders over denken...
Ik vlieg recreatief op het veld, de bergen of hellingen en mijn ontspanning ligt voornamelijk in het thermieken en genieten van de prestaties van mezelf en het toestel hierin.
Anderen weten misschien graag meer of beoefenen het driehoekvliegen enz...
Dat is weer een totaal ander gegeven.

Als je project klaar is, wil ik het zeker erg graag proberen en wil dat graag van je kopen.

Nog erg veel succes in je verdere stappen hiermee en nogmaals...
Ik heb erg veel bewondering en respect voor dergelijke creativiteit.

Met vriendelijke groeten
 
@Maniakske

Hoi Maniakske,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben heel blij met je input (en complimenten :D)

De prestaties van de allereerste versie bevallen me zo goed dat ik inderdaad zit te denken om hier een commercieel product van te maken.

Ik ben een software ontwikkelaar met enige zweefvliegervaring. Onlangs heeft een (ook zweefvliegende) ervaren elektrotechnicus naar mijn vario gekeken; de conclusie was dat het veel beter kan en dat ik me beter bij de software kan houden. Het airborne gedeelte van de hardware gaan we dus herontwerpen.

Wat de functionaliteit betreft, gaat het me niet om het bouwen van een goedkope alternatief voor de bestaande vario’s. Ik ben eerder op zoek naar een systeem die veel verder gaat in nauwkeurigheid en functionaliteit. Deze eerste proof-of-concept versie is al heel nauwkeurig en snel. Het kan zeer gevoelig ingesteld worden voor bv. het benutten van subtiele avondthermiek.

Ook zit de TE compensatie al ingebouwd in de software. In tegenstelling tot de conventionele TEC systemen, heeft de TE compensatie via software het voordeel dat het volledig configureerbaar is. Het lijkt me een interessante uitdaging om er een zelflerend systeem van te maken.

De luchtsnelheid laat ik nu periodiek uitspreken. Ook is het mogelijk om alarmmeldingen te geven bij grensgevallen voor bv. stall of te hoge snelheden. Deze periodieke meldingen zijn informatief maar niet voldoende voor het bereiken van optimale vliegprestaties terwijl de snelheid één van de belangrijkste parameters is. In een mandragende kist wordt de snelheid actief in de gaten gehouden maar bij het sturen van onze modelkisten missen we deze mogelijkheid. Daarom ben ik nu aan het uitzoeken hoe ik sollfahrt functie kan integreren voor het weergeven van de ideale snelheid afhankelijk van de vluchtfasen, thermiek en de vliegkarakteristieken van de kist. Een optie is het schakelen tussen de vario en de sollfahrt toontjes maar het lijkt me ook interessant om die twee te combineren.

Zo heb ik nog veel meer ideeën/plannen in verschillende stadia van realiseerbaarheid. Het is in ieder geval heel leerzaam om het een keertje goed uit te zoeken.

Ik vraag me af wat de marktpotentie van zo’n product kan zijn. Ik zou het zelf willen hebben maar of er echt vraag naar zal zijn…?

Ik zal t.z.t. testers nodig hebben, mag ik je naam noteren?

Groet, Sinan
 
uiteraard mag je mijn naam noteren.
Eventueel neem ik het eens mee in de lucht in een 1/1 toestel om zo een vergelijk te maken tussen de instrumenten daarin en jou toestel.
In de vakantieperiode vlieg ik met mijn modellen in de bergen, dus ook dan zou er een goede testperiode voorhanden zijn.

Wat betreft je commercialisering.
Staar je niet blind op de modelvliegers in je eigen land.
Het internet kent geen grenzen meer.
Al wat je tegenhoud om een goede vlotte verkoop te hebben is je prijscategorie.
Het is aan u wie je wil bereiken en je verkoopsprijs zal daarin een rol spelen.

Orienteer je al eens op alle andere toestellen die al op de markt zijn.

In elk geval wil ik graag één van je testers zijn.
Mvg
 
Back
Top