Sven heeft FPV gevlogen! [Video]

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door sven, 6 jan 2011.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Stap 1 - Test opstelling Grondstation

    Vandaag kwam dan eindelijk het spul van conrad binnen, en ben er meteen in gedoken met een testopstelling voor ik het in de uiteindelijke koffer behuizing zal bouwen. Ik heb hiervoor een oude plank op 35cm afgezaagd en alles wat ik al heb liggen er op gebouwd. De ontvangers tegenover elkaar met gewone houtschroeven en ringetjes, het eagle eyes module door middel van twee spijkernietjes en een tierip ook redelijk stevig gemonteerd. Het LCD scherm heb ik met behulp van een stuk schroefdraad en een spanband op het nog uitstekende deel van de tophat buis huls gemonteerd, deze zit nu prettig op de goede hoogte, licht naar achteren gebogen. Waarschijnlijk komt hier nog van karton een vizier kap omheen tegen reflecties. Er rest nog 1 vrijgelaten plekje, die is bestemd voor de nog onderweg zijnde recorder.

    Gebruikte Materialen

    • Aluminium speaker standaard [Conrad - 20,00 euro]
    • Microfoonkabel (afgeschermd) [Conrad - 0,68 euro per m.]
    • Haakse Cinch stekkers [Conrad - 0,72 euro (18x)]
    • Tophat buis huls [Stagebeat - 5,00 euro]
    • Twee 1.3Ghz Ontvangers [Rangevideo - 50,00 euro (2x)]
    • 8dBi Patch antenne [Rangevideo - 35,00 euro]
    • 3dBi Rubberduck antenne [BEVRC - 5 euro (2x)]
    • Eagle Eyes Grond Station [Hobbyking - 50,00 euro]
    • Spanband [Gamma - 2,00 euro]
    • Stokoud LCD scherm [eBay - 100 gulden]


    [​IMG]
    -
    [​IMG]
    -
    [​IMG]

    Het optrommelen van de maar liefst 14 op maat (van de uiteindelijke koffer behuizing) gemaakte cinch kabels en 5 voedings kabels inclusief schakelaars en volt meter paneel, daar ben ik vanavond nog wel een tijdje zoet mee. ;)

    Als er weer wat gebeurd is dump ik hier wel weer een update.
    Tot later! [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2011
  2. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Ziet er goed uit sven. Als je ervoor gaat doe je het wel meteen goed :thumbsup:
     
  3. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Is dan nu eindelijk het grote moment aan gebroken!? Het moment waar iedereen op heeft gewacht!?

    Jippii!!!!!

    Sven ik ben enorm benieuwd. Tot zover heb je goede ideëen en mééér dan genoeg info, dus dat moet helemaal goed komen.

    Ik blijf hem volgen:)!
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hier alvast mijn toekomst plannen zodat men weet waar ik naartoe aan het bouwen ben.

    Mijn bedoeling is om het uiteindelijk allemaal in een net klein koffertje te bouwen, compact en mobiel zodat ik zo in 1 ruk ergens een veld op kan lopen met mijn hele hebben en houden. De driepoot is iets groter dan verwacht, maar kan als et goed is nog steeds met een schouderband mee gesjouwd worden, aluminium is gelukkig niet zo zwaar. Verder een rugzak met zender en toebehoren, koffertje in de ene hand, toestel in de andere. ;)

    Ik wilde namelijk samen met Pieter (en misschien nog een FPV rekruut in et verschiet) plekjes in Nederland bezoeken waar we met gopro camera(s) wat mooie beelden kunnen maken. Denk aan een stukje vliegen boven Naarden (vesting), of de Zaanse schans eens over vliegen, kinderdijk schijnt ook mooi te zijn, ik ken wat brabantse bloemenweides en als we durven hebben we ook nog Zeeland.

    Wat meer details over de koffer.
    23x32x15cm groot, met schouderband, van conrad voor 20 euro.
    Nog een paar kleine dingetjes om uit te werken, maar globaal is dit het wel zon beetje.

    [​IMG]

    De bovenste helft stelt het deksel voor, hierin gaan mijn 2 ontvangers samen met het scherm hun thuis vinden. Het 7" scherm dat ik nu heb zal uitgekleed worden en erin gemonteerd, scheelt ruimte en gewicht. De ontvangers hoop ik zonder verlies met 15cm coax verleng kabeltjes (assan) te kunnen monteren aan de boven of zijkant van het deksel. Of het een significant verlies geeft ga ik nog testen door 1 ontvanger aan te sluiten met kabeltje ertussen, en de andere niet. Het scherm kan schakelen tussen AV1 en AV2 dus als ik MET kabel het beeld verlies terwijl Pieter er een eindje mee wegrijd, dan schakel ik om naar die zonder kabel, en heeft die nog beeld dan moet pieter even door tot ook die uitvalt. Scheelt dit niets of enkel een meter of 10 dan kan ik mijn plan door zetten. Er staan nu roosters op dat paneel omdat ik nog niet zeker weet wat er gebeuren zal kwa hitte (8watt scherm met 2 ontvangers, wordt dat warm?).

    De onderste helft is onderverdeeld in een helft een open compartiment voor bril + kabel + antenne en dubbele bodem voor accu, en nog een helft paneel en behuizing voor recorder en eagle eye module. De linker helft van het paneel is alles wat met stroomvoorziening te maken heeft. De hele kermis gaat aan als ik de contact sleutel (veiligheids redenen, wil niet dat het ding ineens uitvalt als er iemand een schroevendraaier op gooit ofzo) omdraai en eruit haal. Schakelaars om het scherm en recorder uit te zetten zitten hier ook, dat scheelt energie als je gewoon maar wat rond fladdert boven het veld. De rode knop is voor het volt display. Gaat alleen aan als je die ingedrukt houd, handig om af en toe te checken hoe vol je station nog is. Rechter helft spreekt voor zich, maar hangt nog wel af van de mogenlijkheid om zelf knoppen/LEDs op de recorder te kunnen solderen. Grijs blokje is een ingebouwde USB poort. Daaronder zitten dan nog aansluitingen voor 2 fatshark brillen, en een video ingang in het geval ik iemand anders met mijn recorder op wil nemen (meeting met spectaculair model? Mag ik even pluggen? ;)).

    De twee zwarte dingen links midden zijn overigens gaten met rubbere grommets voor de draad doorvoer, de draden ga ik met wat netkous van hobbyking bundelen.

    De panelen worden uit een plaat getextureerd donkerblauw (lijkt op fijn schuurpapier) ABS plastic gefreesd met mijn CNC machine, en die zet ik met ingelijmde 10x10mm houten latjes, dubbelzijdige tape, M3 hex boutjes en gelijmde moertjes vast in het koffertje. Alles is 1cm verzonken met de rand van deksel/bak zodat het elkaar niet raakt.

    Ik heb ook nog plannen om de bovenste twee moeren van het deksel paneel hol te maken zodat ik er 2 breipennen in kan proppen. Hierover zou dan een zwarte satijne doek kunnen ter verduistering van het scherm. ook die zullen gedemonteerd in het open compartiment gaan passen natuurlijk. ;)

    Het hele gebakje gaat straks op de speakerpaal passen met dezelfde tophat buis huls als die nu mijn testbed erop houd, wel een stukje uit het midden richting de deksel, om het een beetje in balans te houden. De driepoot heeft als dat moet een erg brede basis dus omkiepen ben ik niet bang voor.

    Het deksel is overigens openstaand blokkeerbaar door een aluminium stiftje in de scharnieren te schuiven.

    Patch antenne ben ik nog niet over uit. Die van mij is eigenlijk net te groot voor op het deksel, dus misschien komt die gewoon met een klein beugeltje los op de buis te hangen.

    Heel verhaal, maar nu weten jullie waar ik mee bezig ben.
    Veel denken wel dat ik niks doe, maar op een mooi ei moet je lang broeden. ;)
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2011
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Koffer in kwestie:

    [​IMG]
    -
    [​IMG]
     
  6. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    :eek: Wow! :worship:
    Zeg dat wel zeg! Ziet er super uit zo. Je pakt het wel ineens heel groots aan, zeg. Let je wel op dat je ook nog aan vliegen toe komt? ;)
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat vliegtuig gaat dit weekend nog voor de bijl, geen zorgen. ;)
    Dan is et wachten op goed weer en kan ik ondertussen een beetje aan mijn koffertje en fatshark bril verder frobbelen.

    Maar ik heb nu dan een simpel grond station in elkaar staan, en kan ik al gaan beginnen met testen op reikwijdte en werking. De recorder is geen kritiek onderdeel voorlopig, dus ik ben maar vast begonnen. ;) Dat eagle ding heeft nogal een documentatie iig. Ik hoop dat ik dat ding ingesteld krijg. Maar ook dat ding is eigenlijk slechts latere luxe. Op een ontvanger met een duck antenne hoop ik toch iig al over ons veldje te kunnen knorren.
     
  8. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Ziet er goed uit Sven ! ben ook heel benieuwd naar maiden.. :)

    Ehhhh Naarden vesting moet je goed plannen. Ik heb er zelf een keer een kijkje genomen en in het weekend met mooi weer moet je daar niet zijn.
    Veel te veel touristen en mensen die je voor de voeten lopen.
    Ik vlieg met een tuig (vliegtuig) dus heb een start en landings baantje nodig.
    Er is een klein veldje maar beslist niet comforabel. Daarbij komen de schaal 1:1 vliegtuigen daar ook bijzonder laag over......
    Hij staat bij mij ook op het programma... maar timing moet goed zijn....

    Zaanse schans.. tja, natuurlijk ook veel touristen ! druk druk druk..
    WEl veel weiland eromheen dus vandaar af starten en landen is geen probleem.
    Wat wel een probleem is, je moet een karretje hebben of veel "dragers" Je moet nl een flink eindje lopen vanaf de auto, of je moet aan de overkant van de zaan gaan...

    Nou ja... laat weten als je naar de zaan gaat, het is hier om de hoek :)

    veel succes met de bouw !

    Frank
     
  9. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Sven, waar haal jij die energie ineens vandaan?...heb je lucht ingeademt bij moerdijk? Mooi project!

    Ben heel benieuwd wat je er allemaal van gaat maken. Succes!

    MVG. Robert.
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    @ Frank: Haha ja bij de zaan moet je uitkijken dat je niet ineens een natte koeietong in je nek krijgt op die weilandjes. Weet eigenlijk nog niet goed hoe de situatie daar is. En in Naaren kun je buiten de vesting toch wel op een leuke hoogte wat mooie beelden maken hoop ik. Alleen laagvliegende vliegtuigen... getver. Valkenburg is ook een natte droom voor FPV vliegers, maarja die toeristen he..

    @ Robert: Ik ben al een tijdje bezig met ontwerpen, bedenken, en spullen verzamelen hoor. ;) Ik plaats et hier alleen niet omdat er dan al gauw verlangd wordt dat het onmiddelijk afgebouwd moet worden. En ik houd niet zo van knutselen onder druk. :p Ik zoek het liever eerst allemaal tot op de laatste schroef uit, en dat heb ik nu dus ook in alle rust kunnen doen. Nu heb ik alles zover uitgevogeld dat et in principe in een paar avondjes geveegd kan zijn dus ik gooi et in de groep. Alleen het testen gaat nog even wat tijd in zitten nu.

    Weet iemand misschien waar je voor een normale prijs holle hex boutjes kunt kopen? Alles wat ik vind kost of 5 euro per bout, of ze moeten 20 dollar hebben om et op te sturen. :roll: Een stuk holle schroefdraad, of gewoon een holle schroef ofzo, zolang et maar niet meer dan M5 is kan ik er wel wat mee. Iemand enig idee?
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2011
  11. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Fietse maker opzoeken ,zon gaskabelverstel ding .
    Is hard messing volgens mij ,en er kan een moer op met een gat erdoor van ??1,5 mm.

    GroetenWiebe.
     
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Die had ik ook al gevonden inderdaad. ;) Zelfde shops als die holle hex boutjes. Ik heb namelijk veel bij BMX shops gezocht, en helaas zijn die niet echt goedkoop. De rem stelschroeven hebben inderdaad een goede mooie vorm maar helaas nog geen gevonden die genoeg lengte heeft om door et paneel en door 10mm hout heen te komen. Et schroefdraad moet minstens 15mm zijn.
     
  13. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Misschien ook even de titel van het draadje veranderen. Nu is het niet echt duidelijk. De aandacht heb je nu toch al :p
     
  14. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ik wil wel in wat M5 bouten een gaatje boren op de draaibank?
    Ligt er dan wel aan hoe groot het gat moet zijn..
    Zoiets als bovengenoemde voorstel met die remsteldingen word wat moeilijk. Het word dan wel erg dun..
     
  15. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Sven ziet ze straks vliegen!!!!!!!!:music:
     
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hmm met een draaibank kom je dr idd wel. ;) Hoe groot kan zon gat worden? Ik wil er eigenlijk staven in schuiven van carbon of iets dergelijks waar ik dan een lapje satijn (schijnt goed licht te blokkeren) overheen gooi. Zou je met M3 nog weg kunnen komen? Dan kun je er denk ik gewoon een breinaald in duwen en klaar is kees.
     
  17. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Bij een M5 bout? Ik geef het 3,5mm. Het kan meer, maar heb geen zin in risico:)
    Ik snap alleen nog niet echt waarvoor je het nu gebruiken wil?
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    3.5mm is meer dan zat, massief stalen pennen buigen dan denk ik niet meer onder et gewicht van een vaatdoek. ;)

    Ter illustratie even een zeer hoogwaardig authentiek prentje van eigen hand. :roll:
    [​IMG]
    Hopelijk gaat het bouwen me beter af dan tekenen. :lol: iig ik hoop dat je dit snapt. ;)
    Ik wil een soort luifel maken, door in de deksel 2 pennen te draaien waaraan ik een lap satijn heb zitten dat er als een soort oud fotocamera gordijn overheen hangt.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2011
  19. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Dat heet een geekbox Sven.
     
  20. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Mooi vogelkooitje ;);)

    Grapje!!.

    Taco
     

Deel Deze Pagina