Svenson Blue Pants

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door jef, 10 apr 2017.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zou achter dat eerste triplex schot ook 3~4 mm (middelhard)balsa met de nerf overdwars onder tegen de bokken aanplakken, zuiver passend tussen de rompzijkanten. Geeft extra torsiestijfheid in de neus.
    En geloof me, bij een langzaamlopende diesel wil je daar alles van hebben wat je maar krijgen kunt!
     
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    :D je bent me te snel af , was dit nog van plan maar ik dacht dit met triplex te doen 1,5 of 2 mm zoiets .

    Groeten Jef
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In dat geval en eigenlijk overal waar triplex schotten ~haaks de rompzij-, onder- en bovenkant raken, deze hoeken opvullen met driehoekslatjes.
    Hier is redelijk goed te zien hoe dat gaat:
    [​IMG]

    Zowel kort verticaal als lang horizontaal:
    [​IMG]
     
    jef vindt dit leuk.
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ok , goeie tip , dit was ik niet van plan maar ga het nu wel doen :thumbsup:

    Staart opgevuld met zacht balsa blok
    22.JPG

    Hier een beetje te voortvarend geweest met het dichtleggen onderaan , landingsgestel vergeten :oops::confused::hammer:
    23.JPG

    Pas toen ik van achter kwam is mijn €urocent gevallen :rolleyes: (daar zet ik ook nog driehoekjes tegen Bruno :))
    24.JPG

    Groeten Jef
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Eigenlijk een meevaller dat ik het landingsgestel "vergeten" was :p , zat voorlopig toch maar in de weg .
    Beetje meer plaats gemaakt voor de ED
    25.JPG

    Veel beter :)
    26.JPG

    Neus verder afwerken , ja en motor gaat er zo nog uit :)
    27.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik mag toch aannemen dat het onderstel alsnog gemonteerd wordt?:rolleyes:

    Want een kunstvluchtmodel zonder onderstel degradeert daardoor toch wel een beetje tot 'vaag soort hupsafladder' zoals we die in de jaren zeventig wel geregeld zagen....:(

    Zoiets doe je dit vintage model -met nota bene echt vintage motor- niet aan.....:weetnie:;)
     
    jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oi, oi! Bruno, niet voor je beurt knutselen! :D
     
    jef en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Voor Bruno zijn goede nachtrust , langs deze gleuf wordt het onderstel erin geschoven en met epoxy verlijmd (met driehoek verstevigingen) :D
    DSCN4597.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Er komt vorm in de neus
    29.JPG

    30.JPG

    Groeten Jef
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Allé zunne, ge zijt 'nen profi!:thumbsup::yes:
     
    MicropropSport, classicracer en jef vinden dit leuk.
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Die Bruno, die is met Jef zn'ne voeten aan't spelen...
     
    MicropropSport en classicracer vinden dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, erger kan het niet worden als een Hollander en een Fries zich met de Vlaamse taal gaan bemoeien.
    Gelukkig hebben we meer verstand van modelvliegtuigen.....:rofl:
     
    jef, MicropropSport en classicracer vinden dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Wat denkte van de prop , tornado 9x4 , prijs 85 frank of 4,5 gulden in oud geld :p:D:rolleyes:
    31.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport en classicracer vinden dit leuk.
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Geschikte prop voor de ED. Fijn wat massa en een groot blad. Als ze donker en droog bewaard zijn nog heel goed bruikbaar. Ik zou ze wel even afkoken, balanceren en met een stukje fijn schuurpapier over de randen gaan. Als je hem wilt invliegen breng ik wel een doos met reserveprops in verschillende maten mee. Heeft je ED al een paar minuten aan één stuk gelopen? Soms wil de compressie wel eens verlopen eens hij door en door warm is.

    Groeten,

    Jo
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Van de prop afkoken heb ik wel eens iets gehoord , maar hoe gaat dit in zijn werk :weetnie:
    De ED heeft nog niet minuten aan een stuk gedraaid , 3 x 1 minuut ongeveer ,
    voor ik hem terug test ga ik eerst een nieuwe sproeibuis/regelnaald maken , dan kan de "voorlopige" terug op de Taifun :)

    Groeten Jef
     
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Prop in een pannetje met koud water leggen en laten opwarmen tot het water kookt. Een minuutje of 2 laten koken en het water met de prop er in langzaam laten afkoelen. Dan prop er uit nemen, afdrogen, balanceren, op motor monteren, motor starten, vliegen.... :)
    Morgen ga ik in de tuin nog wat "dieselen" en de ED racer gaat zeker nog op het testbankje belanden.

    Groeten, Jo
     
    Gea vindt dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ok merci Jo , kan je het toerental met welke prop eens meten ?

    Omdat de "spleet" tussen spinner en neus veel te groot was (8 mm) , ik wilde eerst een andere spinner te gebruiken maar dit kwam niet zo goed uit met de prop , vandaar deze keuze en dus nog een extra stukje opgevuld met 5 mm balsa en een ring van 1,5 mm triplex , gedraaid op de draaibank [​IMG] , nachtje laten drogen en morgen schuren .
    32.JPG

    Groeten Jef
     
    Gea vindt dit leuk.
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Dat is hier precies een kookprogramma , propellers koken! :rofl:

    Dirk
     
    jef vindt dit leuk.
  19. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    Dagelijkse kosto_O
     
    jef vindt dit leuk.
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Overgoten met een sausje van wonderolie ether en petroleum :confused:

    Veel beter :D, en nu eerst nog gaan werken , stoomfit gaan dichtlassen :(
    33.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina