Svenson Britten Norman Islander ingevlogen :-)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door dries_neyrinck, 25 apr 2015.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Onlangs kocht ik tweedehands een Britten Norman Islander van Svenson die reeds volledig van electro setup voorzien was.
    Ik had al een tijdje interesse voor dit toestel en het stond een lange tijd te koop. Uiteindelijk was ik niet te houden en wou de stap wagen naar een serieuze kist om ook eens op een show iets moois te vliegen te hebben.
    Het betreft dus een Svenson Islander. 2,15 m span, 6,7 kg AUW die reeds prachtig omgebouwd was naar electro.
    Twee maal een Hacker A30 12XL (700 kV), met elk een 55A regelaar, 13x8 drieblad props, op 4S2P 4500 mAh (dus twee lipo's in parallel). Volgens een nota in de romp was het toestel gebouwd in 1995.

    Eenmaal aangekocht slikte ik toch een beetje. Voor de eerste keer een +2m kist, met schaalallures. Flaps, dubbele motor: allemaal nieuwe zaken voor me.

    [​IMG]

    Ik had wel de tijd gepakt om me voor te bereiden, alle instellingen op de zender nauwkeurig geprogrammeerd, zwaartepunt berekend en voorbereid en gesproken met ervaren piloten.
    Afgelopen woensdagavond was het dan zover. We waren met twee op de club, mezelf en een zeer ervaren clublid die me begeleidde. Een beetje wind die mooi in de piste blies, kort afgemaaid gras en mentaal was ik er klaar voor.

    Taxiproeven, toerentellen meten, 3 dubbel alle roeruitslagen nog eens controleren en dan was het zover.
    M'n vliegmaat die me veel tips gaf ging me assisteren maar kon wegens andere vliegmode niet overnemen. Ik was diegene die het moest doen...

    Nog even lachen voor de foto vooraf...

    [​IMG]

    En dan was het zover: er zou gevlogen worden.
    Uit veiligheidsoverwegingen hadden we ons gans achteraan gezet op onze lange piste zodat eventuele problemen niet zouden resulteren in gevaarlijke situaties naar de parking toe.

    Er was dus piste genoeg :)

    [​IMG]

    Halve flaps erop, throttle openzetten, met rudder voorzichtjes bij corrigeren maar was eigenlijk niet nodig. Na een 50 tal meter wat hoogte getrokken en weg was hij! Gas verminderd, flaps in en overgaan tot de trimvluchten. Ik mocht redelijk wat trimmen op rol maar op hoogte was hij perfect neutraal, zwaartepunt leek ook ideaal te liggen direct.
    Wat een mooie klank heeft zo'n twin toch...

    Een paar circuits gevlogen om te voelen hoe het toestel reageert en het vliegen zelf is eigenlijk een eitje.
    Netjes erop letten om nooit de bochten te kort te nemen en voor de rest genieten van het vluchtbeeld...

    Een paar keer de aanvliegroute verkend voor het landen, flaptesten gedaan en het was al tijd om te landen.
    De eerste approach was te hoog en dus maakte ik nog een circuitje, de tweede moest de goede worden (ik zat ook met de lipo's in gedachten ...). M'n vliegmaat praatte me netjes binnen, toestel mooi laten afkomen , op de vleugels en de flaps betrouwen en afronden. Ik krijg even stress omdat de gedachte door m'n hoofd flitst dat er daar 7 kg afkomt, meer dan dubbel zo zwaar als m'n tot dan toe zwaarste toestel. Gelukkig snel weer bij de zaak want... touchdown!
    Een licht wipje omhoog en terug op z'n pootjes en de Islander stond geland!

    Wij beiden zeer tevreden met de geslaagde maiden flight.

    [​IMG]

    Later op de avond een tweede vlucht gedaan en die verliep nog een stuk beter, het opstijgen was nog meer schaal met een langzaam stijgende fly-out. Enkele circuits met nog wat flap testen en het was tijd voor wat passages op halve hoogte.

    Man, wat is dit mooi om te vliegen...
    Niet om altijd mee te vliegen maar voor de momenten dat het ervoor past.

    De tweede landing was zeer netjes, mooi in de piste, en ideaal op tijd afgerond. Een zijdezachte landing, enthousiast!

    Veel vluchtfootage is er nog niet, ik had wel een camera bij maar geen SD kaart :-(

    Filmpje komt nog wel.

    Nog wat fotootjes op: https://plus.google.com/u/0/photos/...6141423193114662610&oid=106414793540993089846
     
    MicropropSport, ramses en Arnold 85 vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even gemist... dit draadje... wat een plaatje zeg. Ennuh... mooi veldje aldaar :)
     
  3. Pedro_Garcia

    Pedro_Garcia

    Lid geworden:
    2 dec 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Brasil
    Hi, could you convert the Britten Norman Islander plant to PDF? What is the value for sending to E-mail
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hi Pedro, see your personal messages.
     
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heel mooi toestel! Hoop ik ooit aan mijn vloot te kunnen toevoegen, zo'n Islander.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat een mooie Twin ! Altijd al eens willen hebben zoiets. Vroeger waren twins voor de die-hards want owee als er 1 motor uitviel. Ik heb het vaak zien gebeuren. Nu maar genieten !
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De Islander is al meer dan een jaar aan de grond wegens een tipstall en een fameus kapotte romp. Maar dankzij @jef gaat deze ooit weer vliegen.
    Nog altijd de crash waar ik het meest ziek van was...
     
    jef vindt dit leuk.
  8. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Kan ik begrijpen. Crashes zijn nooit fijn, maar zo'n mooi model doet extra pijn.

    Fijn te horen dat het toestel weer zal vliegen!
     
  9. Denis Didier

    Denis Didier

    Lid geworden:
    25 okt 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Ternat
    Hey Dries

    Ik ga de zelfde Britten Normander ombouwen naar electro zoals die van u .
    Ik denk eraan om 2 motoren te bestellen bij Hobbyking SK3 4240 740 met elke op een regelaar en elk op een 4S lipo 5000. Met een 12 X 8 schroef.
    U had de 2 lipo's parallel aangesloten wat ik bovenaan kon lezen.
    Zitten deze lipo's in de romp of in de gondels verwerkt?
    Wat zijn u ervaringen met de Britten Normander en hoe moet het zeker niet.
    Heeft de uwe al terug gevlogen na de tipstall ?
    Mvg
    Didier
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dag Didier,

    je woont zelfs niet ver van me....Afrit Aalst, 10 minuutjes en je bent er... Dus als je eens wil komen kijken: steeds welkom. Waar vlieg je?

    Neen, ik ben nog steeds niet aan de herstelling begonnen. Eerlijk: ben er eigenlijk nog altijd een beetje ziek van. Het houtwerk herstellen is 1 ding, het schilderwerk herstellen is 2.
    Eerst was er een lange lange zoektocht naar het plan, maar 2 jaar geleden gestuit op een complete bouwdoos met plan ervan.
    Ooit vliegt hij terug, dat is zeker.

    Maar ik blijf gek van die "transport" twins en ben afgelopen lente gestoten op een in perfecte staat verkerende Hanger 9 Twin Otter welke ik al met veel plezier gevlogen heb afgelopen seizoen en mocht ik een paar keer met een mooie Transall vliegen van een clubgenoot. Maar de mooiste vind ik nog steeds de Islander.

    Bon, op jouw vraag: de 4240 740 met 12x8 op 4S 4000-5000 is een betrouwbare setup. Vlieg al jaren dezelfde setup (1 motor weliswaar) op een sportlaagdekker en dat gaat prima.
    De motor is met die prop zeker niet overbelast

    In de setup waren de 2 lipo's idd parallel aangesloten als een grote 4S 9000 mAh pack. Deze zat in de neus => vleugel er iedere keer af en dat was wel wat gedoe. Hierdoor krijg je ook langere kabels naar de regelaars wat niet zo bevorderlijk is. Er zijn extra capaciteiten ingebouwd om dit (deels) op te vangen.
    Bij de Twin Otter zijn de lipo's in de gondels ingebouwd, en dat werkt goed qua zwaartepunt. Wel dikke ontvangerlipo in de neus daar.
    Bij de Islander zaten dus de lipo's in de neus en daarmee was zonder lood het toestel goed te krijgen qua CG.

    Qua vliegen: eigenlijk een eitje. Het toestel vliegt natuurlijk wel "log" en het is schaalvliegen, het gaat meer over vlieglijnen. Maar het opstijgen ging zo eenvoudig, halve flaps, snelheid laten opbouwen, even up trekken en hij vloog zo uit. Je moet vooral de kist laten vliegen. En bochten met enkel aileron zien er niet uit, je bent verplicht om met rudder in de bochten me te sturen. Differentieel op de ailerons helpt wel maar als je enkel op aileron en hoogte door de bocht wil gaan gaat de staart echt zakken en wringt hij tegen. Tikje aileron, tikje hoogte en sturen met rudder, dan gaat hij heel mooi door de bocht.

    Vooral blijven vliegen met de kist. En niet te traag in de landing ...7 van de 11 landingen die ik ermee gedaan heb waren echte kiss-landingen, dus onmogelijk is het helemaal niet.

    Uiteindelijk is hij gecrasht omdat ik tijdens de landing niet centraal genoeg van de piste zat en wat met rudder naar rechts aan het corrigeren was. Terwijl ik met de grens van de stall aan het flirten was. En daar heeft hij me gebeten.

    Achterna beschouwd was het een beetje te vroeg voor die kist en had ik beter nog wat vliegervaring erbij genomen. Maar ja, achterna... :)

    gr,
    Dries
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lange accudraden zijn erg slecht voor de levensduur van regelaars. Houd daarom de regelaars veiligheidshalve bij de accu, verleng de motordraden.
    Houd de accudraden kort (meegeleverde lengtes). Installeer extra condensatoren wanneer je er niet onderuit komt om accudraden te verlengen.
    Meer informatie, oplossingen en uitleg:
    Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG

    Voorbeeldje, vier dure regelaars opgeblazen door te lange draden aan de accu kant
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3147461-ESC-Failure-and-Overheating
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2018
  12. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Hoi Dries,

    ik heb een paar jaar geleden ook zo'n Hangar 9 Twin Otter tweedehands gekocht, en in 2016 heb ik dit model herwerkt naar een Sabena livery, zoals die ooit echt gevlogen heeft.
    Ik vlieg met dat model ook niet echt heel veel, maar het is een echt plezier hoe goedmoedig dit vliegt. En perfect voor op graspistes.
    Misschien moeten we eens een formatievlucht doen? :)

    Phaedra
    P1060220.jpg P1060227.jpg P1060226.jpg P1060225.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik had de herwerking al gevolgd in stiltje op RC-Groups. Mooi nieuw kleedje :)
    Ik heb er volgens mijn logboek toch 32 vluchten mee gemaakt afgelopen seizoen.
     
  14. Denis Didier

    Denis Didier

    Lid geworden:
    25 okt 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Ternat
    Hey Dries,

    We wonen echt niet ver van elkaar als jij in Aalst woont.
    Ik vlieg bij de Aerscouts, ook niet ver van jouw deur .

    Bedankt voor alle info die je me gaf over de Islander,ik zal er zeker rekening mee houden.
    En ook wat Ron schreef ivm verlengen van de motordraden en niet de voedingskabels. Dit zal ik zeker toepassen. Ik ben begonnen met het aanpassen van de motorgondels, vroeger stonden er twee viertakt op, wat nu aangepast moet worden naar electro motoren .Zou je me eens een foto kunnen sturen hoe de motor bevestigd zit in de gondel bij jou. En hoe ze de gondels hebben aangepast . Voor de twee regelaars heb jij 1 bec aansluiting bewaard en de tweede geïsoleerd of zit er nog een ontvanger accu in? Ook de 2 lipo's in parallel is dit om 1 bron te hebben en zo de 2 regelaars te voeden? Of kan dit ook met 1 regelaar per motor met elk zijn lipo ? Ik zal zeker eens een kijkje komen nemen van jouw Islander hoe alles gemonteerd zit van de ombouw naar electro.

    Waar vlieg jij eigenlijk ?

    Gr.
    Didier
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik vlieg bij de concurrent (Little Wings) en woon in Oordegem.

    De rest antwoord ik fatsoenlijk als ik foto's genomen heb.
     
    guyken vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina