Mooi project(je), gaaf gebouwd doet mij denken aan vroeger tijden. Verder lekker simpel zonder servo's, Ik heb het ook zo gedaan. Halfvolle knijpfles was gewoon een avond plezier. Niks laden, alleen dan je voorgloeiaccu een grote nicad uit de dump op een oude Märklin(correctie Fleischmann) trafo, werd loeiheet., maar starten deed het. Je handen beschadigd van de kleine maar snel draaiende prop. Was geen Cox brandstof te koop bij ons, we namen dan G-5 van Graupner deed het ook wel maar werd gevoelig op de naald.... maar we vlogen als 15 jarig broekie. Veel plezier met je project, groet, Aad.
Dat 'heet' begrijp ik, maar dus niet hoe je er überhaupt lading in kreeg. Märklin trafo's leverden namelijk wisselspanning. Met een 'overspannings momentstand' waarmee het rijrichting relais (schakelwalsje) werd bediend. Ik had eerst (natte) nikkel/ijzer cellen en toen die slecht werden, overgestapt op een 10Ah enkele Nicad cel van Saft totdat die tijdens het laden met een daverende knal en dito blauwe flits de geest gaf. Toen verder gegaan met de bekende 5Ah Cyclon dichte loodcellen. Nu heb ik al weer meer dan 10 jaar geen startaccu meer, ik sluit gewoon de Lipo aan.... Ik had geen Cox maar een Wen Mac .049 (nog van voor dat Testor de zaak had overgenomen): Prop 6x4. Deze motor heeft me nog nooit gebeten, misschien omdat het mijn tweede was na een Webra Record 1,5 cc diesel. Volkswijsheid zegt dat je daarna alles probleemloos kunt starten. Tja... De Wen Mac heeft zelfs op 75/25 gelopen. Dat ging eigenlijk heel best, maar je moest goed kunnen afstellen, dat wel ja....
Ik heb de trafo nog eens bekeken het was een groene Fleischmann trafo op standje 1. En die leverde wél gelijkstroom. Foutje van mijn kant dus, we worden ouder
brings back memories...... Ik laadde vroeger alles (zender, ontvanger, gloei-accu) met een toen al stokoude auto-acculader, een verstelbare vermogensweerstand en een oude bakelieten mA meter.... Zenderaccu aansluiten, prutsen tot het 50 mA was, en wachten... daarna idem met de ontvangeraccu, en dan nog een keer de gloei-accu op 500 mA (die gelukkig minder vaak geladen hoefde te worden...). Zender en ontvanger hadden nog die blauwe ronde DEAC cellen. Wat een getob, maar inderdaad, ik had er wel plezier mee.... Heel mooi toestelletje, Jef!
Afgaand op de foto is de Flappy niets anders dan een Blue Pants met flaps aan de vleugel en een (voor die tijd) iets modernere cockpitkap.... PP
Het wordt/is een plaatje, Jef... Zeg dat wel.... Ik ben ook meer vergeten dan ik heb onthouden. Maar dat van die wisselspanning wist ik nog (net?) wel....
Merci Bruno Ik maakte mij een beetje zorgen hoe ik het cockpitkapje moest maken , heb geen vacuümbak Maar het bleek allemaal toch niet zo moeilijk te zijn Soepele dunne plastiek fles uitgezocht , zo goed mogelijk opgespannen met grote knijpers , verwarmd en laten krimpen met de heat gun en klaar is Jef Groeten Jef
Maar dit doen wij LB vliegers tegenwoordig toch altijd zo? 'En met een grijns van oor tot oor, stopt die piloot nooit maar vliegt door' (vrij naar van Kooten en de Bie)
Supermarkt flesjes die bij de losse pers van sinasappelen verkocht worden. Geen sinasappel in doen maar vragen of je er een mag hebben.
Nu zegt hem da , wist ik veel maar tja , ik ben ook nog geen LB vlieger hé , wel LB bouwer Groeten Jef
Toegegeven, ik heb een wat substantiëlere canopy. Dat was een 2 l fles water van 27 p. het stuk. Hier in Nederland heb ik ze zo groot al heel lang niet meer gezien. Overigens is alles wat ik probeerde met niet volkomen gladde flessen altijd mislukt. Je bleef strepen zien....
Ik was het eerst niet van plan om het "vol" hout te bekleden maar heb er toch maar gedaan met Esaki papier van 9 gr./m² De romp is al gedaan , nu de roeren nog , zo is het dunne balsa toch iets versterkt en heb ik een mooi glad oppervlak na twee verdunde lagen dope en lichtjes afschuren , klaar om gespoten te worden . Groeten Jef
Ga je hem spuiten Jef? Waarom niet een paar accenten met gekleurd papier aanbrengen? Is in mijn ogen minstens zo mooi...