Svenson Piper cub L4

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 21 jan 2016.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Kapje:
    [​IMG]
    Wel een gepruts.... maar zover gelukt. Er zitten wat kleine dingen in dat ik denk dat beter kan, maar dat noemen ze ervaring opdoen. De overgang geplamuurd en lekker laten drogen. Vanavond maar weer verder
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Na effe plamuren/ schuren:[​IMG][​IMG]

    Ben er blij mee. Vooral het van 2d naar 3d vond ik een lastige.

    Nu moeten er nog wat gaten in.
    Ik zit erover te denken om de kap zwart te maken....samen met de "glaslatten" om de ramen. Geeft wel een mooi resultaat denk ik. Groen maken lijkt mooi maat dan moet ik em in de oratex zetten voor de exacte kleur. De goede verf erbij zoeken word heel lastig.....ik kan nog effe kijken wat er uit mn spuitbusje komt aan kleur.

    Kleuren vindt ik altijd lastig, daarom laat ik voor in huis m'n vrouw het ook altijd uitzoeken

    Alhoewel deze ook behoorlijk afwijkt qua kleur:[​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2017
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Toch maar effe langs de coatingwinkel gereden. Kleurt er aardig mooi bij dacht ik zo. De aandachtige kijker ziet er 2 zwarte pinnetjes doorheen komen, daar zit een klein gaatje in voor de nog te buigen splitpen.[​IMG]
    Het is nog de bedoeling om aardig wat detail in het kapje te maken. Dat komt later, eerst maar een zover maken dat ie vliegen kan.
    Landingsgestel zit er avast onder. Gaat er weer onderuit voor de folie en de dichte vlakken komen er nog in. Vering voldoet redelijk, kan minder stug maar dat is uitproberen. [​IMG]Eerst maar eens de bollen boven de cockpit maken en naar de beglazing toewerken. De piloot zit al behoorlijk lang op de tocht.

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2017
  4. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat wordt mooi! Net als de echte:koud:.
    Groeten,
    Eddy
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2017
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Weer iets verder....[​IMG][​IMG][​IMG]
    Zo zitten de vleugels op z'n plek.
    Meteen de "piperbollen" die ik eerder al heb gemaakt op de gevoelige plaat. Binnenkort de binnenkant maar eens groen maken, het oog wil ook wat....
     
    E.hof vindt dit leuk.
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Binnenkant groen...[​IMG]
    Op aanraden van Dries een calmato gescoord. 2 zelfs. De hoogdekker kan na een cg check met mn accu zo de lucht in. De laagdekker is wat zwaarder met een pittige motor en 13×8 prop. Gaat effe in de ijskast voor over een poosje.
    Opmaat voor balsa vliegen zullen we maar denken. Zou jammer zijn om door gebrek aan vliegervaring de piper te laten crashen.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2017
    E.hof vindt dit leuk.
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Weer een stukje verder.[​IMG]
    Het landinggestel laat ik effe zo. Eerst effe testen. Misschien moet ik em zwaarder uitvoeren. Dat is een beetje gokken qua vering en sterkte.

    Folie is klaar en de staart is aangesloten op de servo's.

    Groeten, Arnold
     
    strutter en E.hof vinden dit leuk.
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik zit nog wel een beetje met de koeling.
    In de motorkap kan ik de orginele gaten maken voor de motor. De lucht stroomt dan door de motor heen en aan de onderkant van de kap door de opening onder het motorschot, langs de esc de romp binnen.
    Alleen: waar gaat de lucht weer naar buiten? Hoe zit dat met een piper?
    Ik heb niet zoveel zin om ergens gaten te maken, misschien zit er in de ramen een mogelijkheid?
    Opzich heeft ie niet veel koeling nodig. Een beetje koeling is toch wel handig vindt ik.
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Voorruit met de geit.....[​IMG][​IMG]
    De vlakke ruitjes gaan nog wel, maar die voorruit!.... mn 3e papiertje zit een beetje redelijk. Volgende keer maar eens uitknippen en passen. We komen er wel een keer
    Ik zit erover te denken om de ruitjes met een klein rupjes transparante kit vast te zetten en daarna met reepjes folie af te werken. Ik weet niet hoe de ruitjes zich houden als ik erop ga strijken....ik heb ook nog een idee op het forum opgedaan om folie om zilvertape te strijken en dan erop te plakken... weer avontuurlijke bezigheden dus.....

    Groeten, Arnold
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi hoor Arnold!
    Ik zou me niet teveel zorgen maken om koeling voorlopig, een piper is ook niet zo extreem.
    Wat zegt ecalc over de temperatuur?
     
  11. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Arnold, hij wordt steeds mooier:thumbsup:!
    vastzetten met (siliconen) kit gaat prima; doseerspuitjes zijn daarbij handig. Afwerken met folie kan ook, maar zorg voor een lage temperatuur en ik zou een sok om de strijkbout trekken. Als je dan niet te lang op 1 plek verwarmd, en de bout niet (te dicht) boven het plastic houdt(!) zou het goed moeten gaan. Ik heb dit ook regelmatig gedaan, en het werkt goed. Je zou wel een paar keer op een stukje afvalplastic moeten proberen wat de juiste temperatuur is.
    M.b.t. koeling heeft de originele motorkap de opening voor de uitlaat. Aan de onderzijde zou je ter hoogte van het motorschot een gat in het midden kunnen maken. Sommige originele pipers hebben dat ook.

    Succes en groeten, Eddy
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt Dries en Eddy.

    Allereerst Ecalc:[​IMG]
    Idd valt het mee, en onder in de kap ventileren zou goed kunnen! Mooi pijpje onder de piper

    De motorkap kan ik nog wel meer details in kwijt, maar daarover later meer.

    Toevallig zat ik gisteren een oud piper-draadje van jouw te kijken Eddy:[​IMG] Uhu lijm voor de raampjes......misschien nog beter? Er zit nog iets constructieve waarde in de ramen. Ze moeten redelijk vast.
    Met epoxy vastzetten zat ik eerst aan de denken, lijkt mij niks worden, het is veel te dun en gaat druipen.

    Ik heb iig 2 goede mogelijkheden
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Dit gebruik ik voor de ramen te lijmen
    canopy-glue.png

    Groeten Jef
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt Jef,

    Die heb ik ook liggen, alleen heb ik geen sponning of aanslag om ze in te lijmen en ik wil vlak met de folie uitkomen. Ik keek in het flesje en het leek mij te dun om vullend mee te kunnen werken, dat wordt een kliederboel denk ik. Als ik nog eens een romp bouw moet ik daar vantevoren beter over nadenken. Sponninglatjes maken oid.....tjonge....lijk wel een bouwvakker
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Malletje maken van balsa of triplex en raampjes laten vacuumtrekken die precies in de openingen passen?
     
    Arnold 85 en E.hof vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ook canapé lijm gebruikt. Is met een penseel netjes te verwerken en droogt kleurloos helder op.
    Hecht uitstekend aan polyesterfilm, o.a. overheadsheet, dat thermisch niet vervormd, omdat het door een laserprinter heen moet worden getransporteerd, niet mag vastlopen... en daar in wordt de toner op hoge temperatuur vastgebakken aan papier etc.

    Zowel het voorruitje als het cabineruitje aan de zijkanten verlijmd met dezelfde lijm als boven genoemd.
    Het zit goed vast, blijft ook goed zitten. Echter de kist is wel elektro. De Oracover is weer over de film heen gestreken. Het uitsnij patroon is eerst uitgewerkt op de computer, het model dus nagemeten, de print op de Oracover geplakt met 3M layout-lijm (niet permanent), langs de lijnen de boel strak mogelijk schoongesneden en vast gestreken.
    En dat blijft heel goed zitten. Het voorruitje is uit ander materiaal. Wel thermisch vervormbaar. PVC film. Daarmee kon ik het met behulp van behendige warmte in vorm zetten zonder dieptrekken/vacuvormen.

    Je ziet altijd wel een fractie van de lijm. Dus er kan altijd nog veel netter gewerkt worden als dat moet. In deze was het echter voldoende.

    DSC_2119-LR.jpg


    En er zit hier toch echt een ruitje geplakt!

    DSC_2116-LR.jpg

    Gr Bas
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het hoge tempo is er een beetje uit. druk met werk, kind op kamers, soms gewoon geen zin......maar zo af en toe kan ik wel even plakken en stukje bij beetje is er toch weer aardig wat vooruitgang.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De flaps heb ik opgebouwd uit een standaardprofiel en 6mm balsa, dat op maat geschaafd en geschuurd en geprobeerd om er echte slotted flaps van te maken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ga proberen om die uitslag van de laatste te kunnen halen, hoofdzakelijk omdat ik het er bruut uit vind zien

    [​IMG]

    Voor het Short Take Off and Landing gebeuren is het compleet nutteloos, die 1 na laatste foto zal het maximale zijn daarvoor, maar misschien kan ik het gebruiken om leuk hoogte af te bouwen.


    Voor de struts ga ik aluminium buizen gebruiken.
    [​IMG]

    en de aansluiting daarvan op de vleugel doe ik d.m.v. aluminium strips, verlijmd op een multiplex plaat die op zijn beurt weer aan de liggers verlijmd is (komt evt. nog een boutje doorheen als extra verzekering)


    [​IMG]

    [​IMG]

    Gisteren ook een beginnetje gemaakt aan een motorkap/neusje en ineens vroeg ik mij af hoe 'erg' het tot zover gesteld is met het zwaartepunt.
    Dus de motor en het landingsgestel er weer op geschroefd en tot mijn grote verbazing kon ik de romp al in de juiste stand aan de voorste vleugelbuis oppakken (die zit vrijwel op de plaats van het CG op de tekening)

    [​IMG]

    En met de vleugels gemonteerd veranderd daar vrijwel niets aan

    [​IMG]
    en dit is nog zonder de accu dus daar ga ik ook nog wat mee kunnen spelen.


    Ik begin ongeduldig te worden......ik heb zin om met folie in de weer te gaan maar zo ver ben ik echt nog niet!
    Rolroeren uitsnijden en scharnieren, vleugelservo's op de plek, Hoerner-tips op de vleugels, alle kabels en stekkers solderen, accu-bevestiging, strutbevestiging aan de romp, en waarschijnlijk verzin ik er nog vanalles bij wat ik nu even niet kan bedenken.

    maar lekker bezig zo!
     
    E.hof en Arnold 85 vinden dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Met de vleugteltips stap ik wel helemaal van het originele Cub-ontwerp af.
    Met het overtrekgedrag in het achterhoofd heb ik ervoor gekozen om Hoerner-tips toe te passen.
    (Hopelijk kan ik er tipstall op lage snelheid iets langer uitstellen)

    [​IMG]

    Ik hoop dat dit gaat doen wat de tekening rudimentair laat zien:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor nu is het weer even klaar, morgen weer een week de deur uit voor de bootjes.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoe gaat het met jouw Cub Arnold?

    Ik ben bijna aan folieën toe......hiervoor alleen nog hier en daar wat balsa op maat schuren.

    [​IMG]

    (Ik geef toe......het lijkt steeds minder op een Cub;))
     

Deel Deze Pagina