Svenson Piper cub L4

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 21 jan 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een Bellancub Decapiper?

    Vliegen zal hij in ieder geval doen!
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Hij staat nog lekker uit te rusten

    Toch eerst maar wat andere kisten aangepakt. Moet wel wat te vliegen hebben, het weer is af en toe mooi om te vliegen daar gaat de tijd ook weer naartoe!

    Bij jou gaat het lekker! Komt voor de lente nog in de lucht zeker?
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat hoop ik wel ja! Volgende week aan de folie, dan uitwegen, accu-constructie verzinnen/bouwen en laatste kleine dingetjes(scharnieren plaatsen, roeren eraan hangen, zender programmeren)......zou geen weken meer hoeven duren:):)
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    mag ik hier blijven posten?

    Eerste folie zit er op.....niet overal even strak maar ik ben er tevreden mee.

    [​IMG][/URL]

    [​IMG][/URL]

    [​IMG][/URL]

    [​IMG][/URL]

    Deurtjes zitten met tape-scharnieren, worden door magneten dicht gehouden,
    [​IMG][/URL]

    En open gehouden
    [​IMG][/URL]

    de kap zit ook met magneten op z'm plek
    [​IMG][/URL]

    volgende week de vleugels schuren en ook in de folie
     
    Arnold 85 en E.hof vinden dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En zonder accu's zit het cg net achter de ligger...valt niet tegen! Ik denk dat er niet veel of misschien wel helemaal geen lood in de neus hoeft

    [​IMG][/URL]
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Goed nieuws, Svenson is een doorstart aan het maken met laser gesneden onderdelen.
    Check hun facebook pagina!
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Van mij wel. Is het tenminste niet zo stil.....

    Ik heb eerst 2 calmato's luchtwaardig gemaakt en ben nu een gekneusde zwever aant oplappen, even een nieuw suk vleugel maken . Gelijk maar met stoorkleppen. Daardoor vrij weinig gedaan. Soms heb je dat.

    Daar heb jij iig geen last van. Gaat lekker hoor! Nog even, dan kan ie de lucht in.

    Eigenlijk wil ik em nog wel luchtwaardig krijgen dit voorjaar. Lijkt mij leuk om met de Piper te gaan knuffelvliegen. Dat is in Juni. Lijkt lang, maar het is zo.......

    Groeten, Arnold
     
    A380 vindt dit leuk.
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.873
    Locatie:
    Hulshout België
    kurt vindt dit leuk.
  9. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    erg leuk. ik heb ooit een twinny gehad en heb de tekening nog. die ben ik aan het digitaliseren in autocad zodat ik die een keer kan frezen op mn cnc machine en er weer eentje kan bouwen.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vandaag was het zover hoor!



    Ik ben zeer tevreden over de eerste vluchten! Die duik op het eind was de enige domper maar ziet er veel dramatischer uit dan hij was. Gek genoeg was er op het eerste gezicht helemaal geen schade.......maar iets verder kijkend zat er een klein scheurtje in het richtingroer waardoor hij eerst thuis weer even op de werkbank moet. Maar dat was de laatste landing (als je het zo mag noemen) en kwam een beetje door mijn eigen overmoedigheid.
    Er stond wat wind en vanwege de bomen rond het veld kan ik met deze windrichting dan maar op 2 manieren aanvliegen voor de landing. De ene is van hoog over een bomenrij aanduiken (halverweg het filmpje zit een mooie landing waar ik dat doe) of, zoals bij deze laatste landing, lager van links aanvliegen maar dan dus bijna haaks op de wind. Dit deed ik wat te langzaam en ik reageerde verkeerd op wat turbulente lucht.....slordig maar gelukkig zonder dramatische gevolgen en ter eigen verdediging: ik heb pas 10 min gevlogen met een volledig nieuwe kist die op veel punten afwijkt van het originele ontwerp dus weet ik ook nog niet 100% hoe hij op bepaalde situaties reageerd.

    Thuis op de werkbank kan ik meteen wat kleine dingetjes aanpassen: Mijn ontvangeraccu zat met klitteband vast, maar de plakkant van het klitteband liet los van het hout dus daar moet ik een betere bevestiging voor maken. Daarnaast kan die ontvangeraccu verder naar voren want gevoelsmatig moet het cg ook wat naar voren.
    2de aanpassing voor een volgende vlucht is de zijwaartstelling aanpassen. het was goed weg te sturen maar bij gasgeven wilde hij best graag linksaf.

    Maar dat was het enige negatieve!....vermogen zat uit dat kleine blauwe motortje, hij kan bijna verticaal en zelfs zonder flaps is hij vrij snel los. De eerste start in de film is ook echt de allereerste start en die wilde ik eerst zonder flaps doen.
    De hele eerste vlucht was zonder flaps en daar was ik al heel erg blij mee. Hij kan al lekker langzaam en reageerd zeer direct op alle input. Misschien iets te direct/wiebelig, vandaar mijn gevoel van iets te achterlijk cg, dus de rolroeruitslag ga ik iig verkleinen. Die had ik zo groot mogelijk gemaakt omdat ik geen idee had wat voor effect het korter en dieper maken voor gevolg zou hebben.

    Na de eerste landing meteen de flaps op 50% uitslag en dan is hij nóg sneller los, hij word griezelig langzaam maar nog steeds heel goed te besturen..precies wat ze moeten doen dus! en zoals je in het filmpje ziet kan je dus belachelijk stijl aanvliegen voor de landing en is er niet veel ruimte nodig om uit te rollen.....bijna f5j-achtig landen met dit ding!

    Ik ben erg blij en ga hem volgende week snel repareren en hoop dan snel weer ergens te kunnen vliegen!
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Plakkant van Velcro laat altijd los... behalve van je fikken of je kleding... oor... daar waar het nu juist niet aan moet kleven.
    Je kan twee stukjes tegen elkaar plakken. Dat 'kussentje' lijm je met secondenlijm of met epoxy vast aan je romp. Houdt het vast op de haartjes of op de haakjes van de Velcro. Wel permanent... maar beter dan aan je vingers...

    Mooi Cuppie, mooie maiden. Maar is het motorgeluid zo erbarmelijk, dat je er maar een muziekje overheen zet :rolleyes: Anders er maar een Saito op zetten...
    Haha :thumbsup:

    Gr Bas
     
    Justus vindt dit leuk.
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij klinkt voor een elektromotor wel aardig, de romp werkt leuk als klankkast. Maar zodra je 20mtr hoog bent hoor je hem bijna niet (daarom 'leeft' de club nog) en het windgeruis is dan veel irritanter om aan te moeten horen dus doe ik al snel iets met muziek erbij.

    En brandstof is aan mij niet besteed. Misschien dat de Husky een benzinemotor krijgt maar daar ga ik nog een jaartje over nadenken
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2017
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, dat was een grapje... en ja.. we worden meer en meer gedwongen om aan zekere geluidsnormen gehoor te geven. Soms echter sterk overdreven. Nu nog de knetterende en stinkende scooters in de steden aanpakken.
    Bij ons mogen we nog brandstofatomen splitsen. Gelukkig maar. Methanol stoken is milieu vriendelijk. Biobrandstof. Wordt vergeten.

    Complimenten voor het mooie model Justus!
     
    Justus vindt dit leuk.
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Electro, nucleair, of brandstof, maakt niet uit. Mooi kistje dit en goed te vliegen. Die tweede landing was echt STOL :thumbsup::koud:
    Geweldig gedaan, en nu is het uitkijken naar Arnold zijn vervolg :)
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi werk, wat is het vlieg klaar gewicht?
    Croswind en weinig vleugel belasting altijd link, denk dat je gemakkelijker dwars op de baan land
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij zit net onder de 2900gram en 'voelt' in de lucht niets te zwaar aan.

    Er is niet echt een baanrichting, ons veld is vierkant en ¾ ervan zie je in beeld. Ik startte zo'n beetje in het midden ervan, recht tegen de wind in. Om in die richting ook te landen moet je over een 15meter hoge bomenrij aanvliegen, zonder flaps met dit formaat bijna niet te doen.
    Nu heb ik juist om die reden deze kist van die kleppen voorzien en is dat zeker de betere optie.....maar ik wil het met cross-wind ook kunnen!

    Als er Heli's aanwezig zijn hangen die zo'n beetje 10meter achter waar ik startte en daar moet ik gewoon uit de buurt kunnen blijven, die jongens willen ook lekker vliegen, en ik vind dat ik dan met vrijwel elke windrichting overal op het veld moet kunnen landen.
    Met de wind mee is echt mijn allerlaatste optie en cross-wind is dan de betere keus....en daar oefen ik dus bewust op
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    2900 is buitengewoon netjes met e-drive.
    M'n Rascal weegt dat ook, zou daar dus niet kunnen landen... daar het model een volle 100 meter in de landing kan blijven hangen.
    Laag binnenkomen, dan goed mikken... en het gras doet de rest.

    Maar zoals je de Cub kunt neerzetten is buitengewoon handig. Een echte bush-cub :)

    Crosswind en turbulentie hebben wij wel last van. Clubhuis, bomen en struiken in de verte. Kan het hobbelig wezen in de lucht. Zelfs windshear, en gaat de luchtstroom krachtig naar benee!
    Een heel licht kistje dan heb je er wel last van. Maar iets zwaarder gaat al beter.
    Zo rond 3 gaat het nog, maar daarboven wordt het link vanwege vlagerigheden. Met een wind recht op de snuit is echter de landing zeer kort te maken. Met 4 wordt er bij ons bijna al niet meer gevlogen, tenzij je een scherpe kist hebt zoals RC1 of GFK zwever. Ik haak meestal af, want ik houd liever de boel heel. Slopen is kort, repareren een lang proces...
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bij ons ook niet. Onder de 15meter en rechts op hett veld is er dan wel een windstil hoekje waar nog met heli's gevlogen wordt maar boven windkracht 3 zijn er niet veel vleugelmodellen in de lucht.

    Ook daar weer mijn drijfveer om deze grote kleppen te bouwen: bij windkracht 4 heel stijl door die turblente luchtlaag heen kunnen duiken, op 2 meter hoogte afvangen en snel neerzetten.

    Komt vast wel een keer een dag dat ik het in de praktijk kan brengen èn dat er iemand in de buurt is die mijn camera er op kan richten.
    In je eentje ben je toch een beetje beperkt in wat je kan laten zien maar ben zelf best tevreden met het resultaat
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Op onze club vliegen er ook niet veel meer met windkracht 4... ik wel nog. Ik haak pas hoger af :)
    Klein grut zoals 'n funjet of m'n Rasant amuseren zich prima met 5 :)
    Ik raad de collega piloten ook altijd aan om te durven vliegen bij wat meer wind, zeker de "beginners" die al zelfstandig kunnen vliegen en zowat de basis acrobatie beginnen oefenen.
     
    Justus vindt dit leuk.
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De MPX Funcub bij windkracht 5 is ook lachen!
    Alleen blijft die dan niet staan voor en na de landing. Als ik de Boze StolCub beter in de vingers heb zal ik ook niet schromen om ook met meer wind te vliegen hoor....ook leuk om van die verticale landingen te maken
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina