Svenson Piper cub L4

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 21 jan 2016.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Mooi! Goed bezig Justus, gefeliciteerd!
    Leuk filmpje!


    Het vervolg laat nog even op zich wachten. Ik heb nog aardig wat te doen. De meeste herkennen dit wel denk ik

    Eerst ga ik mn zwever klaarmaken voor een clubwedstrijd. Dan de Piper vliegklaar maken voor het knuffelvliegen en slepen.
    Alle details erop ga ik niet redden voor de tijd denk ik, dat zal wel van de winter worden.

    Intussen is de hangar aardig uitgebreid:
    Een Transall, 2 calmato's (trainer en sport)
    Een Hacker zwever 2700mm span,een aApprentice s15e (te koop),een Acromaster en nog wat klein grut.....om dit allemaal in de lucht te houden, na te zien, te vliegen en ook nog thuis m'n plichten te vervullen.....

    We gaan binnenkort de draad weer proberen op te pakken, dat vindt ik zelf altijd wel lastig.

    Groeten, Arnold
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Draad weer gevonden![​IMG][​IMG][​IMG] Zo, ik kan weer een deur dichtsmijten.....
    Simpel maar doeltreffend al zeg ik het zelf.[​IMG][​IMG]De ramen schieten ook al op. Ik wil alle ramen rondom nog afwerken, maar dat komt later. Dit moet eigenlijk mn knuffelvlieger worden. Nog een maand te gaan.
    De propeller steekt lekker af zo. 16×10. Misschien dat het net gaat.

    Nu nog het bovenraampje, 2 ruiten in het dak en de struts. In principe is ie dan klaar om te vliegen.....even kijken hoe ver we komen.

    De kleuren weet ik ook nog niet goed....op de foto (vooral met flits)lijkt het nergens naar. Binnen valt het mee, eens kijken hoe het er buiten uitziet.

    Het motorkapje zelf ben ik nogal trots op. Dankzij jullie goede ideeën en lichte aandrang lijkt het er toch heel aardig op. Wel een beetje kaal nu maar vooruit....de details liggen nog te broeden.

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2017
  3. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Arnold, ziet er goed uit:thumbsup:! Je lijkt de lastigste klusjes gehad te hebben (raampjes/deurtje e.d.):). Ik ben benieuwd naar de struts.
    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2017
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Draad? Goed garen uit gesponnen :)
    Alleraardigst Cupje aan het worden.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Kijk nou eens waar de postbode mee aankwam![​IMG]
     
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Zoek de verschillen: een andere prop?
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Jazeker! Een onvervalste Fiala!
     
    dries_neyrinck en E.hof vinden dit leuk.
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    [​IMG][​IMG]
    Het kleurverschil is aanzienlijk! Even beraden wat we daarmee doen.

    Verder met de struts en tussendoor een poosje spuiten. Eerst andere witte verf halen.....

    Groeten, Arnold
     
    Bruno van Hoek en E.hof vinden dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Toch knapt het leuk op met zo'n verfje!
    [​IMG]
    Strutbevestiging in wording. Moet nog worden afgewerkt met eea.
    De spijker moet een gaatje in en een fokkerspeldje doorheen. Lijkt mij het makkelijkst werken.
    De "tussenstruts" moeten nog worden gemaakt. Effe bedenken wat een hoe. Daar kan nu in ieder geval weer mee verder omdat ik een vaste maat heb.[​IMG][​IMG]leert niet op de belabberde afwerking van het landingsgestel, eerst aankijken of het sterk genoeg is, zo niet, maak ik em anders en mooier. Zo ja, netjes afwerken dan maar!

    Groeten, Arnold
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Natuurlijk...
    Let alleen wel op het gewicht. Je zult de eerste niet zijn die door alle goede voornemens een Cub bouwt met vliegeigenschappen als van een F-16. ;)
    Zonder de daarbij behorende stuwkracht....:(;)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik denk dat zijn stuwkracht geen probleem gaat opleveren:rolleyes:

    Maar ik heb om die reden toch ook maar gekozen voor een aluminium landingsgestel (van een FunCub XL). Ik wilde die van de eflite SuperCub gebruiken maar na een beetje googlen kwam ik er achter dat die tegen de 300 gram zou wegen en dat vond ik wel erg veel.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Er kan een hele discussie ontstaan over het gewicht compenseren met motorvermogen......

    Ik denk dat het met de stuwkracht (4.6 kg met de 15×10) wel goed zit, het is meer de landinssnelheid/stall speed die dan hoger moeten worden.
    Dat is niet echt de bedoeling.
    Ik denk dat mijn gestel niet heel zwaar is. De constuctie heb ik "dunner" gehouden dan op tekening staat, alleen mn wielen wegen wel wat meer, mooie rubberen.....

    Als ik nu met 2 handen op de kist duw gebeurt er niet veel, denk dat het wel goedkomt.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Arnold, hij wordt echt mooi!
    De struts zijn toch functioneel? Erg belangrijk dat ze 100% vast zitten.
    Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar aan de vleugel zijde zou je nog 1 of 2 schroefjes kunnen plaatsen en aan de romp zijde hetzelfde?
    Groeten, Eddy
    Piper.jpg
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Er kan een hele discussie ontstaan over het gewicht compenseren met motorvermogen......[/QUOTE]Nee hoor....;) Compenseren is gewoon niet mogelijk.;)

    Precies! In de praktijk zie je toch Cub's met de schaalsnelheid van een Mustang langs het zwerk gaan en dat is geen gezicht....:weetnie:;)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Het materiaal is dun koperen strip, ergens opgesnort.
    Daarin zit een messing buisje voor de mooie spelingsvrije passing.

    Het is de bedoeling om met glasmat een soort verband erom en overheen te lijmen met epoxy. En dan zo dat het nog een stukje onder de koperen strip uitkomt.
    Zou dat genoeg zijn denk je?

    Ik ben wel van plan om het eea te testen straks. Gewicht op de vleugel etc.....3G zou voldoende moeten zijn? Geen idee hoeveel g een piper krijgt......
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Met het nieuwe onderstel tikt de mijne net de 3kg aan en daar kan hij zelfs zonder flappies prettig langzaam mee.

    [​IMG]

    Ik vind hem zo mooi genoeg en af, nu lekker vliegen ermee!
    (Ik ben wel een beetje aan het kijken naar een 6S setup voor het kunnen slepen, mijn huidige 4S voldoet uitstekend voor de losse kist maar meer dan 2 a 2,5mtr zwever gaat hem niet worden denk ik)


    Overigens vind ik het erg leuk om te zien hoe verschillende bouw en ontwerpkeuzes van dezelfde tekening toch 2 totaal verschillende kisten opleveren.
     
    E.hof en Arnold 85 vinden dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bij een bocht met 60 graden hellingshoek en niet klimmen krijg je 2 g voor de kiezen, ga je ook nog klimmen of steiler draaien, wordt het meer.
    Bij ieder cirkelvormige -hoe zou ik dat nou toch weten :rolleyes:;)- beweging geldt dat de versnelling, die nodig is om de baan te blijven volgen, de snelheid in het kwadraat gedeeld door de straal van de bocht is.
    Vlieg je dus een cirkel (rechtop, dan heet het een looping, of plat dan heet het een bocht) van 20 m diameter met 10 m/sec (= 36 kmh), dan werkt er een versnelling op het vliegtuig van 10 x 10 en dat gedeeld door 10 is dus 10m/sec2, komt overeen met ongeveer 1 G (= 9,81 m/sec2).
    In zo'n loop betekent dat dus onderin 2G en bovenin vrijwel gewichtloos.
    In een bocht komt daar dan ook nog de benodigde extra lift bij. De lift is de ontbonden component van de op dat moment geleverde draagkracht. Bij 60 graden dus de helft, ergo 2x zoveel draagkracht nodig om niet te zakken....
    Je kunt zelf vast nog wel nog wat vliegsituaties verzinnen waarin je wilt dat het heel blijft...
     
    MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  18. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Dussss...:). Ik zou er toch een paar schroefjes of pennetjes doorheen steken. Met een glasmatje eromheen zijn een paar pennetjes meteen onzichtbaar weggewerkt.
    Groeten, Eddy
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan de uiteinden ook takelen met dun touw en dat verlijmen met waterlijm of epoxy. Dan krijg je ook een behoorlijk sterke verbinding. Is bovendien ook netjes af te werken, toont mooi, als je de spoelen strak tegen elkaar aanlegt.
     
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    De mijne weegt nu, met 6s setup 2967 gram.(2283 gram zonder accu)
    Komt nog bij:
    Afwerking struts
    Struts op de staart (koolstof)
    Bovendeurtje
    En nog wat verf.

    Misschien dat er 100 gram bijkomt?
    Maareuhh ik zit er wel vaker naast qua gewicht
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2017

Deel Deze Pagina