Svenson Piper cub L4

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 21 jan 2016.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zwaartepunt heb ik nog geen goed beeld van. De motor heb ik binnen, 340 gram is aan de forse kant. Ik kan iig met de accu schuiven, in het ergste geval lood in de staart, maar dat kan nooit veel zijn, beter als in de neus, daar is meestal meer voor nodig.

    Ben nu de romp aant versterken.[​IMG]
    0.8mm met een sliertje epoxy.

    Dan nog de beloofde vleugelbevestiging:[​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    Groeten, Arnold
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is wel een verschil zeg, mijn motor is maar 170gram. Maar de 2,5kilo Blackhorse Blade ging met deze setup snel genoeg en onbeperkt verticaal dus dat moet wel lukken
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat komt omdat ik wil gaan slepen. Wil er gewoon geen gedoe mee hebben met een uitgefikte motor of zoiets.
    Ik vindt de motor wel klein ogen bij zo'n grote prop. Wat is het voor een motor en prop? Hoeveel cellen wil je gaan vliegen?
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Motor is een Dymond HQ3651, 700kv. In mijn 2,5kg elektrozwever vloog ik ermee op 3S met een 14x8 en ging heel erg hard omhoog. Hij is daarna in een BlackHorse Blade gegaan, op 4S trok hij dacht ik 40A met een 12x7 (de prop op de foto). Die was vliegklaar ook 2,5kg en kon ik rollend bijna verticaal mee klimmen. Na 7 minuten touch&go's was de motor handwarm en m.i. dan volledig binnen zijn limiet.

    En ik ga wel een sleephaakje inbouwen om een 5mtr lint mee te trekken maar slepen is deze setup niet voor.

    Als blijkt dat ik die behoefte er wel mee krijg kan ik altijd ombouwen naar meer POWERRRR! (Laatste woord met een zwaar Jeremy Clarkson accent!)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Over dat nadenken.....ik denk behoorlijk veel, dat heb je als je niet slim bent

    Vooral omdat ik nog niet veel bouwervaring heb leer ik enorm bij tijdens het bouwen, leuk!

    Dit is ook 1 van de redenen om hier mn bouwverslag te posten. Als er iets niet klopt trekt er altijd wel iemand aan de bel, zo leer ik hier ook een hoop.

    Ik bouw nu zoals het lekker uitkomt, beetje op gevoel zeg maar. Ik ben wel nieuwsgierig naar het evenwicht.... nog even geduld......

    Vanavond verder nog de accuplank gemaakt. Deze heb ik redelijk pittig uitgevoerd. 2 laagjes 1.5mm multiplex met 4mm balsa ertussen. Deze is zolang dat ie vanaf het motorschot tot het spant van de servo's loopt. Krijg ik meer sterkte van om het motorgeweld kwijt te kunnen. Ik maak er nog wel gaten in.....gewicht is en blijft de 1e vijand.


    Groeten, Arnold
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Weer wat gedaan.
    De motorgaten geboord en verstevigd met glasvezel.... ziet er gek uit maar dit valt achter de motorkap. Leek mij beter om de krachten te verdelen over de neus.[​IMG]
    Vlees gecreëerd voor mn landingsgestel,4 stripjes alu van 10×2mm, 1 is langer voor de strutbevestiging. [​IMG]
    Verder nog met de sleephaak. Schotjes ingelijmt en pinnetje gemaakt. Moet nog iets bijgebogen worden want ik heb het idee dat ie nu wat stroef loopt.[​IMG]
    En het idee van de accutray....[​IMG][​IMG]
    En een doorkijkje door het asgat.[​IMG]

    Groeten, Arnold
     
    ramses en Justus vinden dit leuk.
  7. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Arnold, de strutbevestiging zit normaal bij de achterste bevestiging van het landinggestel...:rolleyes:... of is dit bewust de bedoeling?
    Het wordt wel mooi stevig met die aluminium strips:thumbsup:. Groeten, Eddy
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Verdraaid Eddy, je hebt gelijk! Ga ik gauw veranderen! Kijk niet zo vaak meer op de tekening...... scherp blijven Arnold!
    [​IMG]

    Effe een poosje pielen met een heet mesje

    Bedankt.

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2016
    dries_neyrinck en E.hof vinden dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zo, ook weer geregeld. Ik had in mn hoofd dat de struts bij de voorste poot van het landingsgestel moest komen.
    Gelukkig gauw opgelost! Nogmaals bedankt Eddy! [​IMG]
    Verder de servo's ingebouwd en het schotje in het dak waar de sleephaak inzit overnieuw vastgezet, die was iets scheefgezakt tijdens het uitharden.
    Meteen een messing pijpje ingelijmt, loopt het pinnetje mooi doorheen.

    De aileron is ook afgemaakt. Vleugel is folieklaar! Alleen nog tussendoor de aileron inlijmen.

    Ik heb de vleugel in de Glitsa gezet. Zonder 146 gram met 165 gram. Na het drogen 153 gram. Valt reuze mee en mn balsa is een stuk harder geworden!

    Groeten, Arnold
     
    ramses en E.hof vinden dit leuk.
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Komt he-le-maal goed!
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vraagje (want in de zweverij niet gebruikelijk)

    Waarom alles in de glitsa?
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Justus, niet alles in de Glitsa. Alleen de vleugels en de ailerons. En dan nog maar een dun likje....
    Vooral om het indeuken tijdens transport te voorkomen. Je zou het eens op een stukkie moeten proberen, stuk krasvaster en harder.

    Dank je Dries!

    Groeten, Arnold
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Duidelijk.

    Ik maak voor vrijwel al mijn kisten vleugelhoezen, om dat transportprobleem te tackelen. Zal voor deze dus ook weer wat radiatorfolie opzoeken
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik deed dat vroeger ook met radiatorfolie maar sedert een jaar kun je die enkel nog krijgen met een fijn piepschuim laagje bij ons in de streek......
    Tot ik op een grote rol ondervloer voor laminaat stootte die weer exact was wat ik nodig had.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik maak ook vleugelhoezen.[​IMG] Dat was ik evenwel van plan, het is meer voor extra zeg maar.... en die paar gram kan er ook nog wel af
    Ik hoop met deze setup ergens tussen de 2.7 en 3 kg uit te komen.
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat zou volgens het originele plan ongeveer het vliegklare gewicht moeten worden?
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Op tekening staat 1700gram zonder rc... mijn setup weegt al een kilo

    Ik had pas al een keer gewogen. Zonder aansturing en roer/stabilo heb ik nog 400 gram te gaan moeten dan nog ruitjes in, struts en de staart verder maken. 2700 ga ik niet halen denk ik.
    Ga wel gewicht besparen op de struts hoop ik, ben van plan om een koolstofstaaf van 10 of 12mm in het hout in te frezen, scheelt toch weer...

    Als ie 3kg weegt is de vleugelbelasting 64gr/dm2 dat is redelijk fors. Van mijzelf moet ik onder de 60gr blijven vind ik.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Weet je dat zeker?
    Hoe zwaar zijn de struts nu? Hoe zwaar is carbon buis + epoxy om het vast te zetten? Wat zou de winst zijn?
    Als je licht wilt bouwen, ontkom je er niet aan elk onderdeel te wegen, 10% lichter maken en dan pas aan het model toe te voegen. En alles te noteren.
    Ga er maar van uit dat je bespanning ook een belangrijk aandeel heeft in het totaal gewicht.
    Als je zijde + tissue vergelijkt met iets als Oratex, dan schrik je. De meeste RC vliegers schijnen dat niet te beseffen....
    Ik gebruik dat zelfklevende spul alleen op modellen die stuiterbestendig moeten zijn (lees: LB trainers) omdat deze nog al eens onder vol vermogen loodrecht de grasmat doorboren....:rofl:
    Niet voor niets zit er op mijn F2B modellen zijde + tissue. Heb ooit eens Polyspan gebruikt, dat was weliswaar redelijk licht, maar er zat helaas ook in no time een gat in.....
    Licht bouwen? > Negatief gewicht toevoegen......:D
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2016
    MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zal kijken of ik er aan toe kom de mijne even te wegen. Die is redelijk licht.
    Even aan m'n e-Rascal denkend, met z'n bijna 3 kilo op 4S... en span 1.8 en eeuwig door blijft zweven...
    Ik dacht dat die uit m'n hoofd ergens tussen de 2200 en 2400 zat. Lichte servo's kluit van een brushless motor voorop, die allang niet meer gemaakt wordt.
    Model rijstpapier bespannen en Humbrol beschilderd.
    Het model heb ik uitstekend zien vliegen bij een klassiekermeeting op de Betuwse modelvliegclub... Nadat ik hem had overgenomen van bevriend MBF-lid heb ik er niet meer mee gevlogen, te zuinig er op. Heeft ook geen hangar-rash. Nee gewoon patent en verzorgd.

    Ik heb de beletteringen allemaal gedigitaliseerd, ofwel volledig over getekend als vector bestand. Daarmee kan er foliegesneden worden... of geprint tot aan een 1:1 kist... daar alle transfers door de tijd volledig bederven. (arbische gom vergaat)

    Gr Bas
     
    ramses en Arnold 85 vinden dit leuk.
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zou leuk zijn Bas! Graag!

    Heb effe zitten rekenen Bruno. 1m koolstofstaaf van 12/10 weegt 45 gram dezelfde afmeting redcedar, gerekent naar het soortelijk gewicht weegt 54 gram. Komt nog epoxy bij.... ik denk dat je gelijk hebt. Maak wel 2 helften, draad haaks op elkaar tegen het kromtrekken. Het word nog een avontuur om ze mooi op maat te maken. Aan de vleugelkant komt Eddy zn idee van een paar posten terug, aan de rompkant wil ik graag een stukje alu inlijmen met een spijkertje erdoor die in de alu strip van de romp past. Klein gaatje in de spijker, splitpennetje erdoor..... bouwt lekker snel op in het veld....alleen die maat effe mn timmermansmeetkunsten op de proef stellen!

    Moet ook nog effe langs de offsetdrukker..... kenners weten waarom

    Vanavond de servo in de vleugel, aileron is gefolied en ingelijmd.....vleugels bijna klaar!

    Groeten, Arnold
     

Deel Deze Pagina