Svenson Westerly 1.2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jef, 28 apr 2016.

  1. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Jep, ergens in de jaren 1964, met Enya 3,5 ccm er op.
    Enkel gas en richting aangestuurd.
    Maar mits ik mij toen nog geen zender kon veroorloven, heeft hij als vrij vluchter gevlogen.
    Eens een keer vergeten het timertje op te zetten bij het wegwerpen, was hij een km of 2 verder op het dak van een hoeve neergekomen.
    Waarbij de dochter in paniek het huis in spurte en riep: Pa-Pa, er is ne vlieger op ons dak gevallen.
    De Impuls was voor zijn tijd een zeer goed vliegend toestel, veel plezier van gehad.
    Het was ook mijn eerste toestel zelf van plan gebouwd.

    Johan.
     
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Johan , bedoel je met kleurenbeits een soort houtbeits ?

    Het boekje radiobesturing van Evert Kreulen heb ik hier ook nog liggen ,
    met de tekening van de Impuls erin en ook nog van een boot ,
    de Impuls ga ik misschien nog wel bouwen , een "moderne" éénkanaals push-button zender heb ik toch al :D

    Radiobesturing Evert Kreulen.jpg
    024.JPG

    Groeten Jef
     
    Johaver vindt dit leuk.
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik was enkele jaren geleden al eens aan een Impuls begonnen maar daar is "iets" tussengekomen.
    De ribjes liggen nog altijd klaar ervoor...
     
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Jef.@
    Inderdaad houtbeits op celulose basis.
    Maar niet die op waterbasis.
    Dries.@
    Moest je de Impuls verder bouwen, vergeet dan niet als je het hoogteroer denkt te gebruiken, de instelhoek van de vleugel te minderen, dacht dat deze op het plan iets van een 11° was, dat moet naar 2,5° a 3°.

    Johan.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Daar was ik me van bewust, het stabilo zou ook een symmetrisch profiel krijgen..
    Eigenlijk de wetmatigheden van een normale trainer maar dan met de Impuls lijnen.
    Er staan echter nog heel wat zaken in de rij te wachten...

    En nu verder met de Westerly!
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Vandaag bij de Westerly alles eens in elkaar gestoken om te bepalen waar de servo's moeten komen om zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt uit te komen ,
    viel dat lelijk tegen :( , met mijn "zwaarste" radiobesturing zover mogelijk naar achter in de romp onder de vleugels zou ik ongeveer 100 gr. lood in de staart moeten steken :mad: ,
    en maar proberen ligt te bouwen achter het zwaartepunt :confused: , moest ik de OS .46 diesel vervangen door de Saito .45 zou het nog ongeveer 50 gr. zijn en met de OS .35 niks ,
    maar of deze krachtig genoeg is vraag ik me af ?
    Misschien de servo's achteraan inbouwen ? Is wel een raar zicht voor op de Westerly vind ik .

    Groeten Jef
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat krijg je er van als je de staart o-zo-mooi licht bouwt! :rolleyes:... moet je het alsnog aanvullen met massa....
    Overigens... 100 gr is natuurlijk wel een klont. Maar er is wel wat op te verzinnen met wat dakdekkers lood?
    Bedoel... Of bezien of je niet een elegante soortement 'staartmof/klos' of hoe heet zoiets... in elkaar kunt gieten, onder het kielvlak als staartbeschermer? Als een extra vinnetje?

    En een zwaardere lipo? Dan ga je dat ding zien liggen in je fraaie transparante model.

    Heel andere insteek... de motor afhangen aan een koordje, lusje... elektronica zo ver mogelijk naar achter... aansturingen erbij... echt alles aanboord waar je mee moet vliegen en dan de motor naar achteren schuiven om te kijken waar je zwaartepunt wel goed komt... dan kan je wellicht met een list de neus iets inkorten... wel een rigoureuze ingreep... geen hond die het ziet of door heeft... alleen wij dan hier... Ik had met de Cloud Dancer 60 ook een enorme strijd het CG te respecteren... om te zetten in functionele massa... uiteindelijk ietsjes loodsoldeer om het staartpootje...

    Aan het gewicht zal het niet liggen... het model zal er niet om malen met z'n dikke liftprofiel-vleugel...

    Heb het probleem ook een keer aan de hand gehad met m'n Ugly Stik, ook maar servo's in de staart in moeten bouwen. Voorop gebeurde technisch nogal veel... later met een resopijp... konden de servo's prompt weer naar voren.

    Of die kist vliegt op een 0,35 FP? Vast wel... maar je zal niet veel snelheid er mee opbouwen... en je start kan langdurig zijn??? Standaard Westerly met maximaal 5 tot 6 cc was het niet? Enya uit de jaren 70? Leek al sterk genoeg te zijn... voor drie-as aansturing...

    Je hebt hem speciaal gebouwd om te dieselen! Zou ik gewoon mee doorgaan.
    Nou! Sterkte met het uitpienteren van een oplossing!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2016
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tsja, het CG...
    Ik heb het met mijn Ugly Stik ook voorgehad. Staart netjes licht gebouwd, flinke electromotor voorop en de lipo kan onder de vleugel ipv voorin.

    Mijn standaard Westerly vloog ik destijds met een oud versleten HB .25 taktje. Opstijgen van de grond was geen evidentie, is veel gegooid door m'n vader. Maar voor het vliegen was het genoeg vermogen.
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Om te proberen zo weinig mogelijk lood te moeten gebruiken maar omdat er toch gewicht achteraan bij moet ga ik de opgebouwde roeren
    vervangen door platen zware balsa en ook de (diesel)motor heb ik nog 18 mm naar achter kunnen schuiven , merci Bas voor de tip :)
    Gewicht opgebouwde roeren
    086.JPG

    Gewicht volle roeren , hier moet ik nog wel wat aan afschuren , maar het verschil is toch al opmerkelijk :D
    087.JPG

    Platen gelijmd , nu kunnen ze een nachtje drogen
    088.JPG

    Groeten Jef
     
    Gea en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Zonde van je mooie bespannen houtwerk Jef :(
    Wel een effectieve methode zo :D
    Succes met het vervolg

    Groeten, Ralf
     
    jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja maar... een goed CG vliegt beter... :weetnie: en dat kleine beetje functionele massa ga je niet merken.
    Wat werk betreft... naja... soms moet iets over :cool: Mehhh... hoort er bij.
    Maar mooi te lezen dat het zo wel goed gaat komen! (tot in de perfectie!)
    Groetjes Bas
     
    jef vindt dit leuk.
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Bij Jef op bezoek gaan is zoals bij de gebroeders Wricht op bezoek gaan, dat waren ook fietsen bouwers.
    Perfectie troef.

    Johan.
     
    jef en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wright?
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2016
    jef en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat is dapper! Effe opnieuw bouwen..... maarehh.... wat is het verschil tussen gewicht toevoegen en gewicht toevoegen? Lood om oud ijzer zou ik zeggen

    Word heel mooi verder!
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2016
    jef vindt dit leuk.
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Inderdaad spijtig dat de houtconstructie nu verdwijnt Ralf :(
    Ik doe mijn "bouw"best , tot in de perfectie :rolleyes: is ietsjes teveel van het goede denk ik Bas en Johan
    Lood om zwaar balsa zou ik zeggen Arnold :p , ik haat lood toevoegen en nu is het gewicht ook beter verdeeld
    tegenover een klomp lood achter in de staart te steken en de constructie plaatselijk zwaarder te belasten ;)
    En nu eerst :offtopic: frikandellen (gehaktballen) met krieken maken voor mijn 4 kleinkinderen die op bezoek komen en hun Sinterklaas kadokes komen halen :banana:

    Groeten Jef
     
    MicropropSport, dries_neyrinck en Arnold 85 vinden dit leuk.
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hopelijk ben je nu niet staartlastig aan het bouwen, maar ik neem aan dat je alles afgewogen hebt :)
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jef lijkt me een weloverwogen man, Dries :D hehehe

    Naja... kielvlak en hoogte ogen nu als 1 lap balsaplank... en dat is weer iets dichter bij het originele ontwerp...

    Beter lood in de staart dan lood in de schoenen... ik denk dat zo een plakje lood in de staart niet zal pieken in de belasting op de constructie... welnee. Massa is massa.

    Maar het oogt thans wat mooier... maar ik zou bij geen van de oplossingen echt wakker liggen, als het elegant had getoond... Als het straks maar naar tevredenheid vliegt.

    Mooi met het dieseltje iets naar achter, Jef... paar mm hebben direct invloed.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2016
    jef vindt dit leuk.
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik had de eer om twee weekjes geleden even bij Jef in zijn bouwhok te kunnen gluren en dat is toch allemaal zeer fraai "craftmanship" bij hem.
     
    jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Na een plezante maar drukke zaterdag met de kleinkids kan ik me terug op de Westerly concentreren :)
    Nieuwe roervlakken al eens droogpassen , ziet er goed uit , moest hij nu staartlastig zijn kan ik het nog altijd wel verlichten maar ik denk niet dat het nodig zal zijn
    089.JPG

    De bende van 4 :D
    DSCN4378.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Destructive powers! :)
     
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina