Een goede vriend die jaren heeft gevlogen heeft zijn (model)zolder opgeruimd. Groot was mijn vreugde en verbazing dat hij me een vrijwel complete vliegset toedichtte; bestaande uit een Svenson Westerly (met hoogte- en rolroeren), een OS FS40S 4T-benzinemotor, Graupner MC-15 zender (35MHz) met Rx Futuba FP-R115F en servo's Graupner C507 en Robbe F. S100. Verder een snel- en druppellader en een startkist incl. brandstofpomp.
De vriend gaf aan dat hij er zeker 15 jaar niet meer mee had gevlogen maar dat hij e.e.a. goed werkend had weggezet. Nadien zijn wel enkele onderdelen losgehaald en verwijderd (o.a. tank, gasservo).
Om kort te gaan, ik ben dik verwend. Hans jongen, reuze bedankt!
roost:
De set behoort zeker niet tot het modernste spul maar het toestel is natuurlijk niet zonder reden in de tachtiger jaren een gewaardeerde trainer geweest!:teacher:
Het is mijn bedoeling komend najaar/winter de set weer compleet en vliegklaar te maken. Ondertussen ben ik natuurlijk aan het nadenken over de klusjes die eraan gedaan moeten worden, de onderdelen die aangeschaft moeten worden en de kennis die ik daarvoor nodig heb.
Volgend voorjaar kan ik me dan aansluiten bij een club om het toestel te laten afstellen en mezelf het vliegen te laten aanleren. RMV Nimbus lijkt voor mij voor de hand te liggen (toestel heeft daar in het verleden gevlogen, is niet te ver van huis).
Mijn vraag aan jullie is, wát zouden jullie kritisch bekijken voordat je een toestel onder handen neemt? :-?Voor mijn gevoel zou ik e.e.a. per 'bouwgroep' willen bekijken;
Ik heb overigens inmiddels al de manuals voor de MC-15 en de OS FS40s, zoek nog naar de bouwtekening van de Westerly (Jakkie-Takkie had wel een digitale tekening maar deze bleek van de kleinere Westerly 2000) en zoek voor de MC-15 nog de metalen beugels voor het omhangen met een nekriem (partnr. 1127).
Verder ben ik om een basisgevoel te krijgen in de bediening lekker aan het spelen met een basale simulator (FMS).:newbie:
Afhankelijk van de club kan ik uiteindelijk de juiste bedienmode kiezen en aanleren. Ik zal binnenkort (begin najaar) eens contact opnemen om te zien of ik met deze setup welkom ben en in welke mode ze vliegen.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en reacties!
De vriend gaf aan dat hij er zeker 15 jaar niet meer mee had gevlogen maar dat hij e.e.a. goed werkend had weggezet. Nadien zijn wel enkele onderdelen losgehaald en verwijderd (o.a. tank, gasservo).
Om kort te gaan, ik ben dik verwend. Hans jongen, reuze bedankt!

De set behoort zeker niet tot het modernste spul maar het toestel is natuurlijk niet zonder reden in de tachtiger jaren een gewaardeerde trainer geweest!:teacher:
Het is mijn bedoeling komend najaar/winter de set weer compleet en vliegklaar te maken. Ondertussen ben ik natuurlijk aan het nadenken over de klusjes die eraan gedaan moeten worden, de onderdelen die aangeschaft moeten worden en de kennis die ik daarvoor nodig heb.
Volgend voorjaar kan ik me dan aansluiten bij een club om het toestel te laten afstellen en mezelf het vliegen te laten aanleren. RMV Nimbus lijkt voor mij voor de hand te liggen (toestel heeft daar in het verleden gevlogen, is niet te ver van huis).
Mijn vraag aan jullie is, wát zouden jullie kritisch bekijken voordat je een toestel onder handen neemt? :-?Voor mijn gevoel zou ik e.e.a. per 'bouwgroep' willen bekijken;
- opbouw van de constructie, zijn alle verbindingen nog intact, geen breuken in het hout, getordeerde? romp, stabilo, kielvlak of vleugels
- Hebben alle bedieningselementen een vrije loop en acceptabele speling
- Is de motor vrij van aangekoekte verontreinigingen, draait vrij, geen lagerschade en is klepspeling goed afgesteld
- Werkt elektronica nog goed (soepele werking servo's over volle draaicirkel, zender nog volledig bedien- en programmeerbaar, ontvanger ontvangt nog, bekabeling draadbreukvrij, stekers/contrastekers schone contacten, accu's nog in gezonde staat)
- Is motorophanging nog in orde. Dit lijkt een soort van ABS, wordt dit in de loop van de tijd bros en moet dit vervangen worden? B.t.w. de propellor wordt in ieder geval vervangen, die heeft zo op het oog al in de grond geploegd.
- Is de bespanning nog in orde, moet er nagestreken worden en hecht de lijm nog voldoende (na 15 jaar?)
- w.v.t.t.k.
Ik heb overigens inmiddels al de manuals voor de MC-15 en de OS FS40s, zoek nog naar de bouwtekening van de Westerly (Jakkie-Takkie had wel een digitale tekening maar deze bleek van de kleinere Westerly 2000) en zoek voor de MC-15 nog de metalen beugels voor het omhangen met een nekriem (partnr. 1127).
Verder ben ik om een basisgevoel te krijgen in de bediening lekker aan het spelen met een basale simulator (FMS).:newbie:
Afhankelijk van de club kan ik uiteindelijk de juiste bedienmode kiezen en aanleren. Ik zal binnenkort (begin najaar) eens contact opnemen om te zien of ik met deze setup welkom ben en in welke mode ze vliegen.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en reacties!
Laatst bewerkt: