Swallow 1200

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RC-PPG, 11 dec 2016.

  1. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Vandaag de eerste vlucht met de Swallow 1200 van birds-eye-view.nl.
    Dikke pret ondanks de stevige wind.

    Ondanks de wat magere motorisering komt ie er vlot tegen in.
    Het is eigenlijk niet nodig maar binnenkort zal ik een 3S lipo gebruiken.
    Ondanks de krappe bochten en de op sommige momenten flink overtrokken situaties wordt ie op geen enkel moment vervelend.
    Ik denk dat dit een leuk modelletje is voor vossenjacht of combat.
    Lekker licht en toch stevig, het kan een flink stootje hebben heb ik gemerkt.
    Het enigste nadeel is zijn kleur in combinatie met zijn silhouet.
    Dankzij de groene prop kon ik nog onderscheid maken tussen voor en achter.
    Wat markeringsstrepen zijn hier wel op zijn plaats.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Persoonlijk adviseren wij de 2204-1400kv of de hacker a10-9l. op 2s doe je hier een apc slowfly prop op van 8x3.8 en met 3s een 7x4. Ik vermoed dus dat jij op dit moment naar een 1 inch grotere prop mag.
    Markeringen gewoon er op spuiten met een motip spuitbus. dat gaat er nooit meer af.
     
  3. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Gezien de vliegtijd zal er zeker een grotere prop op mogen.
    Kan nu zeker 10 minuten vliegen zonder enig probleem.
    Het huidige motortje had ik nog liggen, vandaar, krijg morgen er eentje met 1740 kv.
    Wil wel bij 2S (800 en 1000 mAh) blijven omdat ik deze accu's ook gebruik voor mijn Oxy 0.5 en de Magnum reloaded.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Grotere prop is niet altijd beter, wegens het effect van torque op het vlieggedrag. Hoger kV kan ook een optie zijn.
     
  5. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    de a10-9l is ook 1700kv en draait ook een 8x3.8 en van torque merk je helemaal niets. dus gewoon een andere prop erop en dan vlieg je nog steeds 10 a 12 minuten op die accu. ik vlieg zelf met 900mah en 1300mah en met de kleinste haal ik ook al die vliegtijd.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Ook niet bij het wegvliegen? (lees: snelheid dichtbij 0). Maar op een gegeven moment wil je niet groter, maar meer pitch en/ of meer kV. Trekkracht is leuk, maar voor deze planes wil je vooral op snelheid door de lucht glijden (zie filmpje post #1).
     
  7. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Omdat dit vliegtuig door zijn bijna haakse bochtenwerk steeds weer opnieuw moet accelereren is trekkracht en dus de prop die ik adviseerde echt een betere keuze.

    In dit filmpje zie je mijn exemplaar en zelfs met 5 bft wind en een twee s lipo zie je dat het echt wel doorvliegt. Met 3s en een 7x4 word hij echt fel.
    Wat betreft het torqen daar heb ik helemaal niets van gemerkt. In de video zie je ook dat ze zo uit de hand wegvliegt. Hij is totaal niet stol gevoelig en hij hoeft ook geen andere setting te hebben met meer up tijdens de start.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Echt veel groter zou ik alleen niet gaan.
     
  9. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Het profiel heeft een behoorlijke mate van S-slag, en is nauwelijks overtrek gevoelig.
    Starten doe ik door hem bij de wingtip te pakken en met een kleine zwaai los te laten, keer op keer probleemloos.
    Zodra ik de andere motor er op heb zal ik ook een MUI-30 er bij plaatsen, dan kan ik spanning en stroom meten.
    Komend weekend weten we meer.
    In het eerste filmpje stond er ook veel wind, komende van uit de rechtse richting, over de bosrand dus.
    Geeft bij ons veel turbulentie maar de Swallow had er geen moeite mee.
     
  10. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Misschien is dit filmpje iets duidelijker
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Er wordt gesproken over S-slag, is er ook informatie over welk profiel is gekozen voor dit ontwerp?
     
  12. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Het is een aangepast profiel en komt uit eigen keuken
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    En welk profiel heb je als basis genomen?
     
  14. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Die informatie deel ik niet
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Lijkt wel Sipkill, zit ik in de buurt?
     
  16. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Nope en niet langer blijven proberen ik geef het profiel niet prijs. ik heb veel onderzoek gedaan naar een profiel wat minder kritisch is op cg als vlieggedrag. Het laatste wat ik wilde was een toestel wat bij de start andere settings nodig zou hebben. (veel vliegende vleugels hebben een paar tikjes up nodig tijdens de start) het profiel wat ik hier gebruik heeft een reflex welke bij zowel hoge als lage snelheid totaal geen andere trim nodig heeft. zelfs niet als je opeens naar een extreem zware of lichte lipo gaat dan kun je zonder aanpassing van je settings gewoon blijven vliegen. daarmee hoef je dus als vlieger alleen te focussen op de fun die je met het toestel hebt en totaal niet op andere zaken. daarmee is dit toestel mijn inziens erg geschikt voor zowel beginner als gevorderde piloot. ook de materiaal keuze maakt dit toestel enorm geschikt voor combat en beginners omdat het enorm sterk is voor het gewicht en totaal niet te vergelijken is met normaal epp. ons epp is koolstof gevuld en daarmee veel harder en stijver maar wel met behoud van de crashbestendigheid.
    zoals de starter van dit topic al aangeeft alleen verkrijgbaar in zwart maar alle plastic onderdelen zoals roerhoorns en motorschot zijn verkrijgbaar in zilver wit, zwart, gif groen en geel. Het epp zelf is heel makkelijk met een spuitbus motip verf over te spuiten. (veel dunne lagen werkt het beste)
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
  17. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    @Eric
    Ben het niet met je eens, Eric, een grotere prop kon wel 's handig zijn. De neus van deze kist is best wel omvangrijk, dus de middle-circle van je prop is al niet effectief, want blaast hier tegenaan. Just my thoughts, niet negatief bedoeld overigens.

    @Birdeye
    Zelfs HK vermeldt hun basis-profielen, vaak met 'mod'-aanduiding erachter. Dat betekent veelal gemodificeerd (met opzet) of iets gewijzigd tijdens de uiteindelijke vervaardiging (zonder opzet). Dus, een beetje meer delen van info kan geen kwaad. De Swallow heeft ook een aanmerkelijk grote koorde, wat ook van invloed is op stabiliteit.
     
  18. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    @ Hans,
    wat hk of andere vermelden heb ik niet zo veel mee te maken. er zijn genoeg vliegtuig en rotorblad fabrikanten in zowel model als full scale welke niets vermelden. sterker nog ik denk dat veel grote partijen zelden tot nooit vermelden wat voor profiel er gebruikt word. ik ken in elk geval genoeg vliegtuig fabrikanten, windmolen blad fabrikanten en propeller en rotorblad fabrikanten die bewust niets vrij geven. Je moet niet vergeten dat oa het profiel vaak de unieke eigenschappen bepaald en vaak veel research vereisen om tot een optimale blend van eigenschappen te komen. onderzoek is duur en ga je dus als gerespecteerd fabrikant niet delen met de nogal kopie gevoelige modelvlieg branche. Belangrijker is het voor een potentiƫle koper om te weten wat hij kan verwachten en daarom heb ik voor een profiel gekozen wat vergevingsgezind is maar toch een zeer extreme vlieg enveloppe mogelijk maakt.
    ook ben ik het niet met je eens dat de swallow 1200 een grote koorde heeft voor de spanwijdte. het is eerder andersom de swallow 1200 heeft een nogal afwijkende aspect ratio. of wellicht ben je in de war met het grote broertje van de swallow 1200 de condor 1500 deze heeft een relatief grote koorde voor de spanwijdte en kan dan ook sneller rollen.
     
  19. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Zo, nieuwe motor zit er op.
    Scheel een stuk in trekkracht, hij is nu in staat om zijn eigen gewicht te dragen.
    1740 kv, 2S en Gemfan 7*3.8 (soeplepel prop).
    Morgenmiddag of anders zaterdag middag vliegtest.
     
  20. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Die motor is denk ik redelijk vergelijkbaar aan mijn a10-9l en die presteert toch ook echt beter met de 8 inch prop. Probeer het maar eens jouw motor is immers slechts 40kv meer dan de mijne en er vanuitgaande dat je motor ook ergens tussen de 60 en 70 watt zit kan het denk ik best hebben.
    Mijn motor word zelfs tijdens vol gas vliegen niet warm.
    Heb je ondertussen al een tweede maiden gedaan met de nieuwe setup?
     

Deel Deze Pagina