Swift S-1 3,2 meter van Rippin

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 6 okt 2016.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb voor het aankomende bouwseizoen weer iets nieuws op de plank; een Swift S-1 van Rippin met 3,2 spanwijdte. Ik zal weer verslag van de bouw doen en natuurlijk zijn er weer een paar vragen die ik graag aan het forum wil voorleggen. Ik ga de Swift inzetten voor het hellingzweven, er komt een sleepkoppeling in en tot slot wordt de Swift uitgerust met een demontabele ducted fan voor het betere scheurwerk.
    Allereerst even over de kwaliteit van de geleverde onderdelen. Vooropgesteld, ik heb enige ervaring met Rippin kisten (een pilatusb4, ook op dit forum) dus ik weet wat ik kan verwachten. Er wordt enige ervaring gevraagd, bouwtekeningen of instructies ontbreken en je plakt dit soort modellen niet in een paar dagen in elkaar! Maar de prijs is zeer redelijk en de kwaliteit over het algemeen goed.
    De romp van de Swift komt overduidelijk uit een iet wat bejaarde mal, niet super strak meer. De vleugels zijn strak en superstijf. Op de Rippin-site wordt melding gemaakt van een RG15 profiel maar in werkelijkheid blijkt het wortelprofiel een Ritz 2-3012 te zijn wat gestrookt wordt naar een RG15 aan de tip. Dit was wel even schrikken want het Ritz profiel heeft dus een dikte van maar liefst 12% (ongeveer 40 mm!) Dit profiel lijkt dus alles behalve snel. Nu circuleren er diverse filmpjes op youtube van deze kist en daar krijg ik alles behalve een indruk dat deze kist traag is. We zullen het meemaken!
    Al vast een paar plaatjes:
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    En dan de ducted fan op de romp. Deze gondel had ik nog liggen. Zelf gemaakt en beschdigd door een crash. Misschien knap ik hem weer op voor de Swift.
    [​IMG]
     
    Ariel vindt dit leuk.
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Veel plezier met bouwen!
    Ik ben benieuwd hoe zwaar het toestel uiteindelijk wordt.
    De vleugels zien er vrij licht uit, is dat zo?

    Johannes
     
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb de diverse onderdelen even op de weegschaal gelegd:
    - Romp: 1080 gr.
    - Vleugel links: 1038 gr.
    - Vleugel rechts: 1005 gr. (das een behoorlijk verschil)
    - Stabilo: 164 gr.
    - Kielvlak: 71 gr.
    - Vleugel pen (glas): 332 gr.
    - Cockpit + frame: 176 gr.
    Dat maakt totaal: 3866 gr.
    In de kale zwever uitvoering verwacht ik dat het gewicht uit zal komen op 5 a 6 kilo.
    Met ducted fan (+ 12 cellen) komt er nog 2 kilo bij...!
    Niet echt lichtgewicht....
     
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Een eerste vraag met betrekking tot de aansturing van de roeren in de vleugel;
    Bij GFK/CFK vleugels worden de stuurstangen vaak in de vleugel weggewerkt. De stuurstangen lopen dan van boven naar beneden door de vleugel. De Duitsers noemen dat "uber-kreuz anlenkung". Bij Abachi-vleugels is dit minder gebruikelijk. Ik heb er althans weinig over gevonden. Mijn vraag; hebben jullie ervaring (goed of slecht) met deze aansturing in abachi-vleugels? Moet ik versterkingen aanbrengen aangezien ik een sleuf in de vleugel moet frezen?
    Een "conventionele" aandrijving:
    [​IMG]
    En een ingebouwde aandrijving:
    [​IMG]
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Je moet op zijn minst de ligger en de neus torsiedoos onbeschadigd laten. De kruisaansturing is vooral mooi als je de hevels van de servo binnen de vleugel contour kan houden. Als ze er buiten steken kan je het (ook aerodynamisch) net zo goed of beter parallel (conventioneel) maken.
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Rippin maakt geen gebruik van liggers....
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dan moet je zeker een versterking aanbrengen, minimaal aan de voorzijde van het servo gat. Als het kan onder de huid, maar dat is moeilijk om iets voorbij het gat te komen, anders wat huid vervangen door hardhout of carbon.
     
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb het even gechecked maar de Swift heeft wel degelijk een ligger! Waarschijnlijk ook Abachi.
     
  9. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ondanks het feit dat er een ligger in de vleugel zit zal ik toch een versteviging rond de servo-uitsparing maken.
     
  10. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik vlieg met een Top Rippin
    asw 24 met hetzelfde profiel en die loopt toch behoorlijk door. Succes met bouwen!
     
  11. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Ger weet je al wat voor scharnier je wilt gaan toepassen voor de roervlakken?
     
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ehhh, nee, nog geen besluit. Het worden of bladscharnieren of folie.
    Mijn overwegingen;
    - simpel en eenvoudig te installeren.
    - maar toch bestand tegen hoge snelheden (c.q. krachten)
    Het hoogteroer krijgt in ieder geval bladscharnieren. Kan niet anders want het roer heeft een taper en dus geen rechte scharnierlijn aan de bovenkant. Dus bladscharnieren op middellijn. Het richtingsroer krijgt uiteraard een penscharnier. Dus alleen voor de roelroeren en welfkleppen nog twijfel. Maarten; wat is jouw suggestie?
     
  13. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
  14. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo Maarten ,
    ik gebruik onderstaande methode, vindt het voordeel van deze methode dat de rudertape ook vast gekleeft zit tegen de achterlijst van de vleugel
    Knipsel.JPG
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  15. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Het nadeel daarvan is in het stuk goed beschreven. Voor kleinere modellen gaat dat nog maar bij grotere kisten of meer belasting gaat het mis en lubbert de zaak uit naar boven. Op mijn 1/4 Long Fox trok het tape zelfs de oracover van de vleugel los ( die had ik nog gescharnierd zoals in het "foute" plaatje) . Kan niet gebeuren in de door mij geadviseerde methode. Verder hoef je daarbij maar een paar stukken tape te gebruiken aan de onderkant. Probeer het eens uit zou ik zeggen. Degenen die deze methode hebben ondersteund in het stuk op RC-network zijn overigens niet de eersten de besten. Daar kan je rustig goede raad van aannemen.

    just my 2 cts
     
    J.B vindt dit leuk.
  16. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Maarten, bedankt voor je reactie. De methode is duidelijk.
    Dus eerst folie over de vleugel en roeren en dan tape. Ik lees in de link het volgende: "Der "Z"-Teil muss nicht über die ganze Breite des Querruders gehen, aber sicher je ca. 6cm bei Anfang und Ende und bei der Anlenkung.". Het lijkt mij beter dat de "Z-tape" wel over de gehele lengte wordt aangebracht. Maar een kleine complicatie; de vleugel en roeren van de Swift hebben een sterke taper. Dat zou kunnen betekenen dat ook de tape in de Z een verloop in de breedte moet hebben.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2016
  17. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Het is vrij lastig om deze methode over de hele lengte aan te brengen. Dat zit hem in het feit dat je de tape moet "prepareren" met de kleef kant deels tegen elkaar. Over een lang stuk is dat best listig. Ik heb 4 stukken van ca 8 cm gebruikt. Is imho voldoende .

    Het taps toelopen van de False Trailing Edge is geen probleem als je met 4 stukken werkt.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2016
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Enige tijd geleden heb ik een romp met staartdelen van een 2.18 m Fox gekocht, zonder vleugels.
    De staartdelen bleken niet bij de romp te passen dus die moeten ook nieuw worden. Gaat piepschuim met balsa bekleed worden, heb er zijn in om deze door mij veel in de jaren '85-'98 toegepaste methode weer eens te gebruiken. Zit nog te denken om wat aramide scharnier weefsel mee te soppen anders toch de tape scharnieren.
    Geïnspireerd door bovenstaande bijdragen even een variant bedacht, gebruik makend van de in vacuum bagging gebruikelijke tranfer tape.
    Scharnier.png
    Fase 1 is gelijk, fase 2 ook duidelijk, fase 3 plakken transfer tape op rolroer, fase 4 tape omslaan, fase 5 afdekken met de 'echte' scharniertape.
    Voordeel de tape zit ook aan de vleugel vast en heeft nog alle voordelen van de eerste methode.

    Transfer tape 924 van 3M is een sterke lijmlaag zonder drager.

    Rick
     
    J.B vindt dit leuk.
  19. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Het werk aan de Swift heeft even stil gelegen in verband met een "klein" klusje binnenshuis.
    Maar inmiddels weer volop aan de slag!
    Ik heb besloten om toch maar niet gebruik te maken van foliescharnieren en voor ouderwetse bladscharnieren te gaan...;)
    De reden hiervoor; bij de besproken methodes wordt de tape maar aan 1 zijde van het roer aangebracht. Ik heb toch wat zorgen dat het roer zo op den duur los kan komen.
    Maar bladscharnieren is zeker veel meer werk. 10 scharnieren per vleugel en 6 voor het hoogteroer betekend 52 blokjes lijmen en 52 sleuven aanbrengen..!:(
    Een paar foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Een klein gereedschapje voor het voorboren van de sleuven
    [​IMG]
    En nog een gereedschap voor het opruimen van de sleuven
    [​IMG]
    De remkleppen (binnen) krijgen scharnieren aan de onderkant. De rolroeren hebben de scharnieren daar in tegen aan de bovenkant.
    [​IMG]
    Zo; jullie zijn weer op de hoogte; binnenkort meer!
     
  20. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Het volgende klusje is het monteren van de servo's in de vleugel en de roerhevels in de roeren. Ik wil de aansturing zo veel mogelijk wegwerken in de vleugel. Dus geen stuurstangen buiten de vleugels!
    Ik denk dat de foto's voor zich zelf spreken..
    [​IMG]
    De roerhevels worden uit 2 mm epoxy-plaat gezaagd. Zelf maken is hier noodzakelijk want de vorm is specifiek voor dit model. de welfkleppen moeten een uitslag van 90 graden naar onderen hebben en een een paar graden naar boven (Speed). Ik heb de overbrenging dus eerst uitgetekend op papier.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ter plaatse van het rolroerservo wordt een versteviging in de vleugel aangebracht in de vorm van een 4 mm carbon staaf. Dit om de verzwakking ten gevolge van de servo-uitsparing te compenseren.
    [​IMG]
     
    vissermax en J.B vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina