Swift S-1 3,2 meter van Rippin

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 6 okt 2016.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Het gaat ook verder met de Swift!
    De volgende klus is de bevestiging van het het stabilo; Er is een blokje abachihout mee geleverd. Dat moet in de romp ingelijmd worden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vervolgens moet de juiste instelhoek bepaald worden. Doorvoor heb ik een neutrale lijn door het vleugelprofiel getekend en die lijn waterpas gesteld. Vervolgens het stabilo gemonteerd en de instelhoek gemeten. Het is de bedoeling om een instelhoek van ongeveer -0,7 graden in te stellen. Rippin geeft dit verder niet op maar dit lijkt mij een goede waarde om mee te beginnen. Het abachi blok in de staart wordt zodanig gevormd dat het stabilo de juiste instelhoek heeft.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    jve vindt dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Vervolgens de vleugelverbinding! De huls van de vleugelverbinder moet nog in de romp aangebracht worden.
    Daarvoor heb ik een mal pas gemaakt op de vleugels om de locatie van de gaten exact te bepalen. Daarna worden de gaten overgenomen in de romp.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De vleugel sluit niet helemaal aan op de romp. Ik denk dat ik de spleet ga opvullen met epoxy met een verdikkingsmiddel.
    Dan tot slot; de vleugelverbinder is van glasvezel. Er is echter een probleem. Je kunt de verbinder niet aanpakken zonder een heel stel glasvezels in je handen te krijgen. Schuren helpt niet! Ik heb de verbinder nu maar in de 4G lak gezet. Ik hoop dat dit helpt, anders moet ik het toestel met handschoenen aan in elkaar zetten!:mad:
    [​IMG]
     
    jve vindt dit leuk.
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik blijf jullie maar gewoon op de hoogte houden van de voortgang. Ik hoop dat er belangstelling is!
    De afgelopen dagen lekker opgeschoten (nog vakantie). Een paar foto's zeggen genoeg..
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De Swift krijgt een vast wiel. Dit om reden van eenvoud. Ik heb een wiel nodig om te starten met een ducted fan. Het wiel komt ongeveer 2 cm uit de romp. Het wordt ruim voor het zwaartepunt geplaatst.
    [​IMG]
    Ik wil de accu's op een demontabele plaat bevestigen. Hierdoor ben ik flexibel in de opstelling en kan ik verschillende opstellingen kiezen.
    [​IMG]
    De spanten zijn voorlopig even vastgezet met 5 minuten epoxy. Daarna wordt het geheel met 24 uurs epoxy met een verdikker vastgezet.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2017
    Berrie, jve, aurectar en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik ben begonnen met het folien van het model.
    Ik heb voor het eerst "kleefdoek" gebruikt om het abachi goed stofvrij te maken. Werkt prima! Daar kan geen stofzuiger tegen op! De verwachting is dat dit de hechting van de folie op het abachi verbeterd. Ik heb het kleefdoek bij een verfwinkel gekocht.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    jve, aurectar, renetl50 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Het is even stil geweest maar dat betekend niet dat de werkzaamheden stil gelegen hebben. In tegendeel! Maar over folien, scharnieren inhangen etc valt gewoon niet zoveel te melden. Maar die werkzaamheden zijn gedaan en nu is het een kwestie van afbouwen!
    [​IMG]
     
    jve en vissermax vinden dit leuk.
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    ik zie het op je foto's niet terug. maar een advies is om in de romp, ongeveer op de plek waar de neuslijst en achterlijst zit, een dwars balkje te zetten.

    bij een wat mindere landing kunnen de vleugels als het ware om de vleugelpen buigen en de romp vervormen. door de dwars-balk herleid je de kracht meteen naar de andere vleugel en blijft je romp onvervormd.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  7. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De Swift krijgt een vast landingswiel. Dit om het model simpel en robuust te houden. Een wiel is wel noodzakelijk omdat ik het model ook met een ducted fan ga vliegen. Het model moet dan zelfstartend zijn. Dit betekend ook dat het wiel iets verder naar voren komt en maar gedeeltelijk uit de romp steekt. De foto's spreken voor zich zelf;
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    MaartenX, jve, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Daar heb je zeker gelijk in! Ter plaatse van de achterlijst kan ik dat zonder meer doen maar bij de voorlijst zou zon balkje behoorlijk in de weg zitten. Ik moet hier nog met mijn handen de romp in kunnen om de stekkers voor de ducted fan en de servos voor de vleugel aan te sluiten. Dan zou het een demontabele versteviging moeten worden. Daar ga ik eens over nadenken!
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De grootste krachten treden op bij de landing, doordat de kist dan hard afremt (zeker in gras of als je ergens tegenaan rijdt). De traagheid van de vleugels zorgt dan voor druk bij de neuslijst en indrukken van de romp. Versnelling (en druk bij de achterste pennen) komt veel minder voor en is veel minder groot. Balkje bij de achterste pennen kan dus dunner maar zeker niet de versteviging bij de neuslijst vervangen. Je kunt ook een stevig spant inlijmen ter hoogte van de neuslijst als een dwarsverbinding lastig is.
     
  10. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Leuk kistje die Swift..
    Wil ik ook. Eerst de Rhön maar even afbouwen.

    Apropos: wat is de diameter van de vleugelverbinder?

    Groeten, Maarten
     
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb even gemeten en kom op 20 mm.
     
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb nog wat vorderingen gemaakt. De servo's zitten in de vleugels en de rolroeren en flaps zijn aangekoppeld.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En een eerste "teaser" van het design...;)
    [​IMG]
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Nog een paar foto's van de vorderingen van afgelopen weekend:
    [​IMG]
    Aansturing hoogteroer met carbon rod. (6 mm)
    [​IMG]
    Inbouw servo voor sleepkoppeling
    [​IMG]

    De ontvanger accu; 2 Liion cellen van 2600mAh. (Emcotec), kunnen maximaal 30 Amp leveren. Dat moet genoeg zijn! De servo's zijn allemaal "HV" dus ik kan deze accu direct aan de ontvanger aansluiten.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2017
    serge pot vindt dit leuk.
  14. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De swift heeft afgelopen weekend gevlogen! Er was nog wel een lange lijst met klusjes maar het mooie weer nodigde te zeer uit! Dus ik heb de Swift meegenomen naar het veld en daar ter plekke geprogrammeerd (zeer onverstandig) en gebalanceerd met lipoos van een collega (ook zeer onverstandig!) Na een keuring hebben we hem maar gewoon achter een Wilga gehangen...kijken wat er gebeurd!
    In het kort..hij vliegt! En verder:
    - sleep is zeer stabiel (ik was bang dat de Swift de sleper zou inhalen. Ik was van plan om wat welfkleppen te zetten maar bij de eerste vlucht had ik dat nog niet ingesteld)
    - een paar klikjes downtrim en de Swift begon lekker te lopen.
    - de kist is stabiel, ook bij lage snelheden, dit ondanks de smalle tippen en het hoge gewicht (ik schat zon 6 kilo maar nog niet gemeten)
    - een eerste duikproef liet zien dat het zwaartepunt nog iets naar achteren kan. (Nu op 95 mm)
    - de welfkleppen hebben een prima remwerking (80 graden naar beneden)
    - de landing ging verder zonder problemen.
    - eerste indruk..een lekker kistje!
    [​IMG]
    [​IMG]
    n.b de "aankleding" van de kist is ook nog niet af. Ik heb nog een paar stickers liggen..
    Wordt vervolgd.
     
    PascalvO, vissermax, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Gaaf man
     
  16. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Na een jaar radiostilte toch weer even een berichtje over de Swift.
    Inmiddels heb ik een aantal verbeteringen aan de kist aangebracht en vandaag heeft hij weer gevlogen!
    Hij is nu helemaal af. Alle stickers zitten op hun plek en alle restpunten op het todo-lijstje afgewerkt.
    Ik kan concluderen dat de Swift prima vliegt. Door het gewicht (6 kilo) gaat hij prima door de figuren. Maar ook in thermiek lijkt hij het redelijk te doen. Het plan is om hem dit jaar te slepen. Volgend jaar wil ik een ducted fan monteren.

    IMG_3021.jpg
    IMG_3017.jpg IMG_3020.jpg
     
    Berrie, jve en Ariel vinden dit leuk.
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Mooi ding maar het lijkt me wel dat je na je ducted fan en bijhorende lipo''s, regelaar enz.. te monteren niet echt een zwever gaat overhouden maar gewoon een (zwaar) acro-toestel. Met bijhorende stevige landingssneheid. En geen remkleppen bovenaan de vleugel dus gaat het via de flaps moeten gebeuren.

    Maar om mooi mee rond te raggen zeker een knap ding.
     
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Hij wordt zeker een kilootje of twee zwaarder maar dat schijnt allemaal niet zoveel uit te maken.
    Bekijk deze video maar eens..;

    De landingsflappen kunnen bijna 90 graden naar beneden. Landen gaat hiermee best goed! Maar inderdaad...de snelheid moet omhoog om de extra kilo's hoog te houden...
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Gelukkig houdt de piloot wél zijn focus.

    Mooi hoor.
     
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Euhm... ik zie eigenlijk niet veel op dat filmpje behalve wat snel over en weer gezoef :)

    Een zwever zie ik niet meer, zie meer een grote jet eigenlijk :)

    Maar show is het wel, en wel is leuk om te zien maar ik zou het nogal snel beu zijn vrees ik :)

    Heb niets tegen een Swift hoor, heb er zelf ook 1, maar zit gewoon een elektro motor op.

    Eigenlijk horen deze toestellen thuis in de Alpen of pyreneeën ofzo. daar kunnen ze eindeloos tegen hoge snelheid rondzoefen.. dat zijn pas mooie filmpjes :)
     

Deel Deze Pagina