SWIFT van Causemann

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door thedaveexperience, 21 mei 2018.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    Had een zwever besteld, de Swift, om laters ergens aan de helling te gaan zweven. Had het pakket aan de kant gelegd, want de vleugels leken me te lastig. Had er wat over gelezen, en bah....dat leek me niets, Wel had ik de Slingshot gemaakt ( ook van Causemann ), een DLG achtige EPP, ook voor aan de helling. Die was zeer eenvoudig te maken. In ieder geval...gisteren besloot ik toch ook de Swift te maken.

    [​IMG]
    1...Inhoud pakket ; 17 depron delen + depron hulpstuk ; latje 10x3x100mm ; wieltje
    2...Op de leading edge moeten de 3mm depron repen geplakt worden, en daarachter moet een geultje komen, waar het latje in gelijmd moet worden.
    3...De onderste vleugeldelen tegen elkaar aan geplakt en de 3mm repen geplakt. Het latje moet in midden 9mm hoog zijn en aan de randen 5mm. Met een mes langs getekende rand gesneden, en wat recht geschuurd.
    4...Wat gewicht is nodig om de naad goed te lijmen.
    5...Nu heb ik latje in de geul gelijmd en tegen 3mm depron, en geul is niet mooi recht, vandaar wat extra gewicht om het tocht recht te lijmen.
    6...Hier is het latje beter zichtbaar.
    7...De body delen, heb ik met verdunde houtlijm tegen elkaar gelijmd, best wel waterig was het, en had mijn twijfels, de kleinere delen goed besmeren met een kwast, en daarna tegen het grotere deel plakken, en een keukenrol erbij, want het druipt er echt vanaf. Had 2 helfen gemaakt, ieder 4 repen depron breed. Nadat alles gelijmd was, kon je de delen allemaal nog bewegen. Hierop heb ik wat gewicht gelegd, en een nacht laten drogen. En dit is het resultaat na een nacht drogen, de gewichtjes er vanaf. Het zit mooi tegen elkaar geplakt, en het water uit de lijm is vervlogen. Wauw....wist niet dat je depron kon plakken met verdunde houtlijm.
    8....Toen begon het schuurwerk....Aan de trailing edge het ik aan de onderkant 1,5 cm schuin omhoog geschuurd, en aan de bovenkant richting latje. Aan de trailing edge heb ik 3 cm schuin afgeschuurd tot bijna 0. Hier was het depron hulpstuk voor, een vorm van de vleugel.
    9....Na een tijdje schuren kreeg ik de vorm er wat in.
     
  2. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    [​IMG]
    10...Voor ik de boven bespanning ( 3mm depron ) erop ga plakken, moet ik eerst de servo's op plek brengen, anders kan ik achteraf het elektra draad van de servo niet kwijt. Moet een goed plekje hebben voor de servo's...
    11...Gaten voor de servo's gemaakt, en zo kan ik draad langs latje geleiden. Heb 2 gaten in midden om draad door te geleiden.
    12...De 3 mm bovenkanten eerst op maat gesneden, en daarna trailing edge 3cm zeer dun afschuren, en 1,5cm aan leading edge. Daarna het depron buigen langs de tafel, zodat een een kleine bolling ontstaat. Met vinger UHU dun uitsmeren over de 3 delen. Ik had heel lang gewacht, zeker 20 minuten, en de lijm stond aan de zon te drogen....Daarna met alle zorgvuldigheid de bovenkanten gelijmd. Het zat in één keer muurvast ! Alle randjes zaten mooi gelijmd.
    13...Dit is de onderkant, de servo's nog niet gelijmd.
    14...De body is ook geschuurd, en heb wat depron weggehaald in de canopy.
    15...Zowel body als vleugel zijn geschuurd met het schuurblok. Normaal ben je dan best snel klaar, maar er zat zeer veel schuurwerk aan dit model.
    16...Vertikaal staartstuk op middenstuk geplakt, en in body ruimte maken voor servo's. Middenstuk body op rechterhelft geplakt.
    17...Rudder geplakt aan staartstuk en elevator geplakt aan horizontaal staartstuk. Canopy op maat gemaakt.
    18...Servo's gelijmd met hotglue, en stuurstangen gemaakt en door frame gestoken.
     
  3. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    [​IMG]
    19.....Wil de 2 body delen ieder van een kant, naar het midden van de vleugel doen aandrukken, dan kan ik de body alsook de vleugel tegelijk plakken.
    20.....De ailerons snijden.
    21.....Ailerons getaped en vleugel in body geschoven, kijken hoe het staat....
    22.....Electronica testen....de 4 servo's van 4,8g, een kleine ESC en een 120mAh 2s Lipo. De servo-pootjes van rudder en elevator vastzetten.
    23.....Weer met vinger UHU uitgesmeerd over de 2 body helften, die al bijna in het midden zijn geschoven, en op de vleugel bij van te voren gezette lijnen. Daarna gelijk de body op juiste plek tegen elkaar schuiven en meten of vleugel recht staat ( midden voor naar vleugelpunt). Niet te lang gewacht gelukkig, anders zit de lijm vast.
    24.....Servo's eruit gehaald en servo-armen erop gezet. Daarna servo's met hotglue gelijmd. Ook wieltje erin.
    25.....Na het lijmen de electronica testen. De Swift is bijna klaar.
    26....1200 mm span en een lengte van 660mm, nu 167g incl. lipo, komen nog stuurstangen bij van ailerons....
    27.....De Swift van Causemann, leuk model, mooie prijs voor de kit.

    Volgende keer de rudderhorns maken, stangetjes ailerons...horizontaal staartstuk vastzetten. Dat is wel te overzien....

    gr
    Dave
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Mooi model! Erg licht van gewicht, maar je zult nog wel een beetje lood in de neus nodig hebben. Prima model voor aan de helling.
     
  5. Jochen Causemann

    Jochen Causemann

    Lid geworden:
    21 mei 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    33330 Gütersloh BRD
    Ik spreek geen Nederlands.
    Maar de vertalers zullen u helpen. :)

    Bedankt voor de goede beschrijving en de lof.
    Het was leuk om je te ontmoeten.

    Vele groeten
    Jochen Causemann
     
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Dave, je bouwt zo snel dat ik je posts niet eens kan volgen ;-).

    Succes met maiden. Leuk om te zien dat je zelfs complimenten van de fabrikant krijgt!

    Cheers Q
     

Deel Deze Pagina