Syma S107 3 kanaals coaxje

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Indoorvlieger, 26 aug 2010.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Om het V-Max draadje niet verder te vervuilen, leek het me verstandig deze vrij populaire infrarood coax een eigen topic te geven.


    Een korte introductie, de Syma S107 is een 3 kanaals coax, dus 2 contra roterende rotors. Linksom en rechtsom sturen gebeurt dus door de ene rotor sneller te laten draaien dan de andere. Vooruit en achteruit gebeurt door de horizontaal geplaatste staartrotor, die de heli iets voorover of achterover kantelt. Het derde kanaal regelt de hoogte door de rotoren sneller of langzamer te laten draaien.


    [Ik heb niet alle exacte specificaties bij de hand op dit moment, dus die volgen nog, evenals een mooi plaatje/foto]

    Gewicht:


    Overzicht plus- en minpunten:

    + Vliegtijden 6 tot 8 minuten
    + Vliegt zeer stabiel en vloeiend
    + Prettig geluid van motoren en overbrenging
    + "Snel" uiterlijk
    + "Gas" nauwkeurig te doseren
    + ook bij hoveren in grondeffect erg rustig, geen neiging tot wegschuiven

    - Draden bij staartmotor liggen vrij, kwetsbaar
    - Kunststof van blade grips en flybar oogt vrij breekbaar
    - Pirouettes mogen sneller
    - Extra tandwielen in overbrenging, kan meer wrijving geven, al is dat niet te zien aan de vliegtijden


    Standaard is de Syma S107 vrij goedmoedig en zeer geschikt voor beginners. Je kan er echter ook sneller mee vliegen. Een eenvoudige aanpassing is het verschuiven van de accu naar voren, of wat gewicht in de neus aan te brengen. Nadeel is dat je heli niet meer perfect stil zal blijven hangen, maar ook met sticks neutraal naar voren zal gaan.

    Een andere manier om sneller te kunnen is het aanpassen van de flybar. Bij deze heli is dat makkelijk, want de gewichtjes zitten achter een "klepje" op de uiteinden van de flybar, wat met schroefjes vast zit. Je kan de gewichtjes dus eenvoudig verwijderen, of vervangen door iets lichtere. Daardoor zal de heli sneller reageren op stuurbewegingen, maar ook iets minder stabiel zijn. Mooie van deze mod is dat het zo terug te draaien is, mochten de resultaten je tegenvallen.

    Een derde methode is de staartmotor te vervangen door een sterker exemplaar, en/of de staartrotor te vervangen door een grotere. Daardoor zal de staart een grotere hoek maken en de heli sneller vooruit of achteruit gaan.


    En de oer-hollandse vraag "wat moet dat nou kosten?", nou ongeveer 25 euro inclusief verzenden als je het uit Hong Kong en omstreken via eBay bestelt.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2010
  2. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Syma 107

    Hoi,

    Ik heb er ook zo een en het is inderdaad een fijne heli om mee te vliegen en om heli-grapple mee te spelen...

    www.heli-grapple.com

    Hij is inderdaad lekker rustig. Ik heb hem op de zwarte markt erbij onderhandeld bij een vergelijkbare grote COAX (FXD Supersonic).

    Snel vliegen kan ook standaard door gebruik te maken van het grondeffect en heel laag te vliegen, dan kan je echt scheuren, stoppen is alleen lastig...

    Marc
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Wat ook werkt om sneller te vliegen is een snelle bocht maken terwijl je een beetje gas los mindert. De heli "swingt" dan een beetje naar buiten in de bocht en die beweging kun je gebruiken voor een extra zetje naar voren als je bij het uitkomen van de bocht gas bijgeeft. Sommige coaxjes dwarrelen naar beneden bij zo agressief bochten maken, maar de S107 maakt een mooi soort van kuipbochtje.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2010
  4. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Trouwens,

    jij had het over het vervangen van de tailmotor om meer voortstuwing te krijgen he. Dat is voor mijn Supersonic (die zijn naam totaal geen eer aan doet) een bron van ergernis. Hoe heb jij dat bij de S107 gedaan en kan je geen problemen krijgen door de ESC van die motor te overbelasten?

    Groeten,

    Marc
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb dat niet gedaan, maar gaf alleen een opsomming van enkele mogelijkheden die door anderen zijn beproefd.

    Zelf heb ik de verticale staartvin verwijderd. Ondanks het nu iets verschoven zwaartepunt hangt de heli nog steeds stil in de lucht, ipv naar voren te driften. Maar je merkt wel dat de staart lichter is, en makkelijker omhoog getrokken wordt door de staartrotor.

    Sleutelen aan de staartmotor zou ik zelf pas doen als ik een paar van deze heli's zou hebben. Er zitten risico's aan, zoals je al opmerkt. Eenvoudiger en ook makkelijk ongedaan te maken zijn het naar voren verschuiven van de accu, en/of de metalen skids, het verwijderen van de gewichten uit de flybar of vervangen door lichtere gewichten, en het al door mij aangehaalde verwijderen van de verticale staartvin. Je kan eventueel de 2 steuntjes naar de staart ook verwijderen, samen met de horizontale staartvin, maar de staart zal dan wel wat kwetsbaarder worden.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2010
  6. Hoi Hoi,

    Ik heb al een paar maandjes zo'n S107 echt leuke dingen, en verslavend.
    En niet kapot te krijgen.
    Iedereen die hem ziet, wil er een!

    Ik zag op Ebay iemand die andere tailrotor bladen verkocht, waardoor de heli sneller naar voren vliegt! Zal ze nog eens opzoeken. Een setje van 10 voor maar een paar dollar.

    Heb sinds deze week ook een S026 Chinook, vliegt iets moeilijker maar echt stoer.
    Lekker rustig geluidje.
     
  7. lsp

    lsp Guest

    Hoi,

    ben nieuwe in de wereld van helicopter vliegen, krijg net mijn Syma 107 binnen. Roept meteen de eerste vraag op, die niet in de handleiding staat :-( en ik via google niet snel vond, wat me wel weer hier bracht :)

    Moeten de hoofd rotorbladen los zitten? als helicopter nu iets schuin staat, dan zakken ze naar die kant...

    edit, lees net nog wat topics hier, dat wel beetje los? iemand ervaringen met S107 specifiek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2011
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dat hoort zo, als de rotor draait richten ze zichzelf. Niet zo vast zetten dat ze niet meer kunnen bewegen, dan vliegt je heli niet goed meer.
     
  9. lsp

    lsp Guest

    thnx... eerste vluchtje gemaakt...

    hopelijk is het waar... Oefening baart kunst :)

    HOW COOOL
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Als je oplet de accu niet te ver leeg te vliegen, kun je lang plezier van deze coax hebben. De mijne zit al over de 70 vluchten. Belangrijk is te landen als je merkt dat hij minder goed wil klimmen. Dit is meestal na na 4 tot 5 minuten. Dus niet vliegen totdat hij zelfs met volgas nog naar beneden zakt, vindt de accu niet zo leuk...
     
  11. lsp

    lsp Guest

    thanx voor deze extra info! ben idd gestopt toen hij niet goed meer los wilde komen.
     
  12. hen3

    hen3 Guest

    wie kan mijn helpen aan een berading schema op mainboard ( tekening)
    van de s 107 syma. paar draadjes los weet niet welke waar zitten moet.

    help
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Als je een R3 versie bord in je heli hebt, is dit wat je zoekt: [​IMG]
     
  14. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik heb bij de S107 kloon de gewichtjes en de verticale staartvin verwijderd. Inderdaad is hij ietsje sneller. Geen spectaculair verschil echter.. Volgens mij heb je door het verwijderen van de vin wel een wat groter risico dat de tailrotor beschadigd mocht je toch per ongeluk crashen (denk aan naar beneden vallen als de tx de connectie verliest door net even teveel zon).
     
  15. woooei

    woooei Guest

    Hallo,

    Ik heb deze helicopter ook, maar ik heb er een probleempje mee. Als ik hem vooruit laat vliegen wijkt hij af naar links of rechts, i.p.v. dat hij netjes vooruit vliegt. Weet iemand hoe dat komt?
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Blijft hij wel netjes stil hangen als je niets doet met de sticks, behalve gas geven om op hoogte te blijven?
     
  17. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Ik heb diverse syma's 107. Eentje heb ik kompleet 'uitgekleed', alles wat niet echt nodig was eraf : cabine (de led vooraan voorzichtig uittrekken en vastplakken met tape op het toestel), de twee staartvleugels (horizontale en vertikale), de twee schuine stangen van frame naar staart, en ook de twee stangen van het landingsgestel. De achterste vork van het landingsgestel omgedraaid. Resultaat : sneller vliegen, wendbaarder, langer vliegen, maar niet zo stabiel meer. Ik gooi meestal het toestel vanuit de hand in de lucht en vlieg meteen verder. Fantastisch ding voor binnen, niet kapot te krijgen.
     
  18. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Indoorvlieger : heb je ook een schema van S107/R5 ? Ik heb 2X S107. Wat kapotgegaan is : de A-motor verbrand, door niet tijdig gas dicht te zetten na een crash. Ik heb hem uit elkaar gehaald voor reserve onderdelen. De andere S107 heb ik volledig uitgekleed : àlles eraf wat niet essentieel is : staartvinnen, schuine stangen, landingsgestel-stangen, canopy. Die is dubbel zo snel nu en nog steeds stabiel, al trilt hij wel wat. Ook heb ik de veer van het gas uit de afstandsbediening gehaald. Vraag : Hoe soldeer je in godsnaam zulke fijne draadjes en componentjes?
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Je zou in dit topic kunnen kijken: Syma s107 Helicopter - RC Groups

    Ik waag me ook niet snel aan solderen van dat kleine spul. Maar met een dunne soldeertip, een vaste hand en een loep moet het lukken
     
  20. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    De S107 is een van mijn beginnersfavorieten qua prijs, degelijkheid en vliegmogelijkheden. Door dat helietje ben ik doorgegaan met deze hobby

    Echt een briljant design
     

Deel Deze Pagina