T.I.D. tug en Thames Lighter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dunsz, 17 jan 2016.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Mooi Jef :kwijl::kwijl::kwijl:. Ik mail je wel via het werk.............straks een laat ..............en dan weer 5 dgd vrij :banana:

    P.s de kaarten voor Intermodellbauw al besteld ?
     
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Moest even zoeken naar m'n Tid-draadje ;) de tijd gaat ook zo snel...................maar had zin in een ander projectje en wilde die eerst af maken ................:D

    En de D10 had ook nog wat losse eindjes dus die ook maar afgemaakt.

    Binnenkort dus weer wat updates van m'n stoom Tidje want daar is nog genoeg aan te knutselen :yes:

    [​IMG]





    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2018
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Deze week toch nog een paar uurtjes kunnen freubelen aan de machinekamer van de Tid. Een extra stoom verdeler gemaakt voor de aansluiting van het stoom voor de machine en voor de druk van de gasregelaar.............Gasleiding aangesloten, gasregelaar gekanteld om makkelijker af te kunnen stellen, stoomleiding aangesloten, ander plekje voor de stoom fluit gevonden ...............;)

    P9071724.JPG
     
    Bert V vindt dit leuk.
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik moet natuurlijk wel een beetje zuinig omgaan met de schaarse ruimte..........................:D

    Ik heb af en toe het idee dat ik een voetmaat 47 in een schoen 41 probeer te proppen.... maar het is wel een heel leuke uitdaging om het voor elkaar te krijgen.........;)

    P9071727.JPG
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2018
    Bert V vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag 1: is deze extra stoomverdeler aangesloten op de oververhitter?
    Vraag 2: wat is de functie van de spiraalleiding naar de brander?

    Op deze foto is de stoomleiding naar de machine goed te zien. Duidelijk ook de aansluiting op de brander/gasregeling.
    Vraag 3: kan je een schema geven van de aansluitingen van de getoonde aansluitingen.

    Punt van commentaar: sluit NOOIT de stoomfluit aan op de aansluiting/manifold van het peilglas.
    Door het fluiten/snel afblazen van stoom, ontstaat het gevaar van "opkoken" en wordt het peilglas leeg getrokken en vervolgens gevuld met ketelwater en dampbellen. Resultaat?
    - Geen betrouwbare ketelniveau weergave.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2018
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Stoompomp............als je belooft dat dit (weer) geen discussie gaat worden ....................................;)

    1 = nee ................de stoomleiding is zeer kort en de Saito heeft geen oververhitte stoom nodig/de gehele boot is van hout en dat isoleert goed.
    2= mijn gas tank wordt niet verwarmd door afgewerkte stoom , hij staat wel op een warme plek en door deze spiraal te gebruiken en langs de ketel te laten lopen blijf het gas ...gas.
    Dit is een regelmatig gebruikt "foefje" door de firma Regner en hier verkopen ze het voor.
    3 = Geen idee hoe dat moet met de computer.

    M.b.t. de aansluiting van de fluit, althans de bediening hiervan, dit is voor mij de enige plek waar ik hem kwijt kan. Bovendien bij de locomotiefjes van Regner zit het op een soortgelijke manier en die hebben daar dan kennelijk geen last van .....................................ik zie het tzt wel.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zou het niet kunnen, dat de leiding als uitrekbare spiraal wordt verkocht om zonder problemen de gastank en brander te kunnen aansluiten. Overigens, om butaan, menggas butaan/propaan vanuit de gasfase weer vloeibaar te krijgen, moet je of sterk afkoelen of de druk sterk verhogen.

    Zie bijgaande documentatie over model locomotieven en gasdruk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb hier de hele middag over lopen nadenken,
    Duidelijk. Bij een vuurgang binnen de ketel, ontstaan de dampbellen aan de bovenzijde van de vuurgang.
    Bij mijn Yarrow ketel, met het vuur onder het ondervat, ontstaan de dampbellen op een andere plaats.
    Helaas zit mijn peilglas aangesloten op het ondervat, vandaar de problemen/leegzuigen met de aanwijzing van het peilglas.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    OK,
    ik wis mijn antwoord wel weer.
    (je zou er wat van kunnen opsteken, haha, dat moet natuurlijk niet) :p
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2018
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    :thumbsup:
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Door onderling contact, zag Baggerraar, dat hij hetzelfde vroeg als ik in #307.
    Vandaar zijn reactie.
    Spreekwoord: Niets is wat het lijkt en ook dat is niet op wat het lijkt.
    Groeten
    Henk
     
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Wat aan het (uit) vogelen geweest met de aansturing van de machine. De vooruit/achteruit aansluiting.....................

    P9141728.JPG
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Voor de stoomregeling heb ik eerst een steuntje gemaakt waar de kraan los, maar door de loop van de leiding toch geklemd in ligt. Alles uitgeprobeerd met een servotester en met luchtdruk.......;)

    P9141729.JPG
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik wil geen discussie beginnen, maar alleen mijn ervaringen delen.
    Eerstens, mooie oplossing voor de verstelling van de Stephenson schaar, vooral met de kogelkop op de servo,
    Een Stephenson schaar heeft 3 standen :
    - Vol vooruit.
    - Middenstand STOP.
    - Vol achteruit.

    Als ervaringsdeskundige:
    Ik had eerst ook een stoomregelafsluiter in mijn Dockyard.
    Bij demo varen ontdekte ik, dat het reageren van de stoommachine op de verstelling van de stoomregel afsluiter niet snel genoeg was. Het regelen van de vaarsnelheid was ook niet optimaal en "hakerig", het was moeilijk om snel een goede stand/scheepssnelheid te vinden. Bij manoeuvreren was het een ramp.
    Het schip reageerde veel, veel sneller op de verstelling van de schaar. Het voordeel van de schaar is, dat bij de tussenstanden tussen "Vol" en "STOP" de stoom toevoer geknepen wordt, gelijk aan de functie van de stoomregelafsluiter.
    De servo gestuurde stoomafsluiter heb ik verwijderd en vaar nu alleen met de servo op de schaar.
    Als je de stoom naar de machine wilt afsluiten, dan kan je altijd nog een afsluiter monteren.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2018
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Stoompomp ;)

    M.b.t. de S-schaar dat weet/wist ik :)

    M.b.t. de/mijn stoomregeling/kraan .................deze doet het heel goed. Dat komt omdat tijdens het duwen tegen de handel een ventiel wordt open gedrukt. Is zeer precies en sluit altijd 100 % af door de stoomdruk. Van dicht tot vol open is bij dit kraantje een 1/4 slag en is zeer goed regelbaar.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    OK, jouw keuze, bedenk wel, dat je dan twee regelsystemen hebt in één stoomtoevoer leiding.
    In sommige gevallen werken deze elkaar tegen.
    Voorbeeld:
    Het schip vaart op schaalsnelheid, weinig stoomgebruik, stoomafsluiter b.v. half of nog minder open. Om een aanvaring te voorkomen moet je hard achteruit slaan. S. schaar naar achteruit, resultaat?
    De stoommachine start niet!
    Verklaring: door de te lage stoomtoevoer te weinig opstartvermogen en aanvullend door de tegenkracht van het water opgewekt door de scheepssnelheid op de schroef.
    Ik heb dit bij mijn eerste demo varen mogen ondervinden. De Dockyard liep met geknepen stoom regel afsluiter met schaalsnelheid op ramkoers af op een ander schip. Gelukkig zag de elektro vaarder van het andere schip het gevaar en kon snel reageren. Ondanks dat, schampte mijn schip nog zijn schip.
    Stoomschepen reageren nu eenmaal anders dan elektro schepen. Meestal is de waterverplaatsing ook groter dan van vele elektro aangedreven schepen.
    Ondervinding is de beste leermeester.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2018
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Henk, ik ga er in ieder geval rekening mee houden............maar net als met het peilglas...................ik heb een andere ketel, een andere machine en een andere stoomkraan. Zelf ga ik altijd uit van het standpunt "zeg nooit......nooit" ...... maar ben wel zo eigenwijs :D dat ik het eerst zelf wil er-varen.

    Mijn oude vliegzender omgebouwd naar 2.4 Ghz, kan veel "functies" aan elkaar koppelen en/of mixen, alleen moet ik daar weer ff op gaan "studeren" ..........:yes:
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dunsz, Dat wordt toch allemaal veel te mooi om in bedrijf te stellen? Die machinist poetst zich later een ongeluk! Steeds weer een plezier om naar te kijken. Waarmee heb je je oude zender omgebouwd naar 2,4 Ghz? Recentelijk een MPX Cockpit MM van een FrSky module met bijpassend ontvanger voorzien. Ben er zeer content mee. Gr. Klaas.
     
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank je Klaas ;)

    Ik heb een (oude) MPX 3010 omgebouwd met originele MPX 2.4 Ghz module. Hij is eigenlijk nog nieuw en die zender was z'n tijd ver vooruit toen met alle mogelijkheden. Met een andere ontvanger is ook telemetrie mogelijk................er is eigenlijk maar 1 na deeltje..................het is wat duurder dan de spulletjes uit China.......................Spullen zijn nog steeds te koop en ik houd de "aanbiedingen" in Duitsland goed in de gaten......:D

    [​IMG]
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dunsz, Bedankt voor de info. Zo'n "stoepegel" heb ik ook nog, maar die houd ik maar op 40 Mhz. Onverwoestbaar ding en inderdaad uitgebreid programmeerbaar. Pas nog een tweede Cockpit aan en dan is het mooi genoeg. Succes verder met de sleepboot. Wordt iets aparts. Gr. Klaas
     

Deel Deze Pagina