T14Sg schakelaar toewijzen.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ekas, 4 jun 2017.

  1. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Ik heb een probleem met mijn T14SG, tot 2 weken terug werkte alles prima maar naar het instaleren van een extra temp. sensor werk mijn ontsteking niet meer, deze schakelde ik in met schakelaar sf op kanaal 8.
    Ontvanger is de R7008SB en deze staat ingesteld in mode A.
    In het servomenu op de zender zie je hem wel veranderen, maar op de ontvanger gebuurt er niks, kan het zijn dat de ontvanger defect gegaan is.
    Alleen als ik in het function menu een schakelaar toewijs krijg ik nergens de mogelijkheid om on/off te kiezen zoals in de handleiding staat, of ik zit in het verkeerde menu iets in te stellen.
    Ontsteking werkt wel want die hebben we al in een ander kanaal gedaan alleen dan gaat de motor niet meer uit.
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik zou maar eens kijken of de ontvanger nog steeds wel op mode A staat en niet op mode B.

    Als op het servomenu te zien is, dat kanaal 8 gewoon werkt wordt dit ook wel degelijk uitgestuurd.

    Eventueel kun je eerst op kanaal 8 een servo aansluiten en kijken of deze reageert. Doet-ie dat niet, dan is de mode-instelling niet correct. Doet-ie dat wel, dan zijn vermoedelijk de eind-uitslagen van kanaal 8 te klein, maar dat moet je dan in het servo menu ook kunnen zien.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik was er bij, en kanaal 7 en 8 gaven geen puls (de servo was gewoon los te verdraaien terwijl hij ingeplugd was, m.a.w. kreeg geen positie en werd niet aangestuurd).

    Gek genoeg reageerde de Optoschakelaar heel consequent met "aan" op kanaal 7, en "uit" op kanaal acht.
    Servo uitslagen van kanaal 7 en 8 stonden gewoon op 100%, en verandering naar 135% veranderde niks.
     
  4. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Ontvanger staat op mode A , meerdere keren gecontroleerd. Alles werkte goed tot dat ik een extra temp. sensor heb ingeleerd en aangesloten.
    Kreeg toen eerst geen melding van de tweede sensor in het scherm en las hier ergens dat je dan de ontvanger opnieuw moet binden, toen nog niks in beeld en nogmaals gebonden, daarna maar eens op YouTube gekeken en daar werd uitgelegd hoe het moest.
    Alle servo`s op de heli werkten goed dus verder nergens naar gekeken en toe bleek op het veld dat de ontsteking niet ingeschakeld werd.
    Thuis de handleiding nog maar eens bekeken en nogmaals gecontroleerd of de ontvanger op mode A stond, het ledje knippert 1 maal dus mode A.
    Als je op pagina 166 kijkt staat daar dat je on/off kunt selecteren voor de positie van de schakelaar maar die melding heb ik niet op de zender.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien iets heel doms, maar als je nu eens de ontvanger op mode B en daarna terug naar mode A zet? (soort van "re-set" zeg maar?)
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ff tippie:
    https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0ahUKEwi82a-u2K3UAhUDbVAKHW2BCC0QFggjMAA&url=http://manuals.hobbico.com/fut/18mz-manual.pdf&usg=AFQjCNGef5OedwdFEGAVWfsNiWCq_VTFyQ&sig2=19DBUHRYwp9y9G3ieXRhSw&cad=rja

    dit is de handleiding van de 18mz, een zender.
    daar zit nogal een stevig extra verhaal in over de 7008.
    zoals ik het in die handleiding zie, MOET een extra temp sensor op de sbus 2 poort. wat natuurlijk niet gaat, omdat je daar al een sensor hebt zitten.
    zoals ik het in die handleiding zie, moet er dan een hub tussen. sensoren gaan dan op de hub, hub in de ontvanger.

    misschien dat een sensor op een andere ingang automatisch zorgt dat de ontvanger mode schakelt, of gewoon een paar poorten dicht zet?
    zeker omdat je de nieuwe sensor nog niet hebt gezien op de zender..
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2017
  7. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    De temp. sensoren zijn via een FUTM4200 4-Way Terminal Box verbonden met de s-bus2 aansluiting op de ontvanger, en die werkt goed want de temperaturen zijn op de zender af te lezen, de enkele temp. sensor zat ook altijd in de s-bus2 aansluiting.
    Zal morgen nog eens kijken of de ontvanger in de goede mode staat, heb net de handleiding van de ontvanger gevonden.
     
  8. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    De ontsteking doet het weer, had de ontvanger wel ingesteld op mode A maar niet bevestigd waardoor hij bij het opnieuw aan zetten in mode B stond.
    Gisteren de handleiding voor de ontvanger gelezen en daar stond in dat je na het kiezen van de juiste mode, het knopje nog 2 sec. moet indrukken en dat had ik dus niet gedaan.:hammer:
    Staat dus ook wel in de handleiding van de zender maar daar heb ik overheen gelezen.:(:(
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... Gelukkig!
    Er kan dus komend weekend weer gevlogen worden....

    :D als het weer het tenminste toelaat....
     
  10. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Gelukkig wel, zou er al een andere ontvanger inzetten die ik nog had, maar die had weer geen telemetrie.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... we hebben het vanmiddag met eigen ogen gezien: hij doet het weer....
     

Deel Deze Pagina